ماهان شبکه ایرانیان

توضیحات دبیر جایزه قلم درباره داوران این جایزه ادبی

دبیر شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین توضیحاتی را درباره داوری‌های این دوره از جایزه ارائه کرد.

توضیحات دبیر جایزه قلم درباره داوران این  جایزه ادبی

به گزارش خبرنگار مهر، یکهفته پس از پایان مراسم اهدای شانزدهمین دوره جایزه ادبی قلم زرین، حاشیه‌های اهدای این جایزه کماکان به پایان نرسیده است. در حالی که هفته گذشته و در مراسم پاهدای این جایزه رئیس انجمن قلم ایران در سخنانی به موضوع داوری این جایزه پرداخت و گفت که شخصا ممکن است با برخی انتخاب‌ها در این جایزه موافق نباشد و البته به نظر داوران تمکین می‌کند، حال نوبت به موضوع داوران و نحوه انتخاب آنها رسیده است.

پس از برگزاری این مراسم و اهدای این جایزه ادبی وجیهه سامانی در پستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به شرح انتخاب داوران این جایزه و نیز برخی گلایه‌های از اهالی قلم در مواجهه با این جایزه پرداخت. وی در این متن که در خبرگزاری مهر نیز بازتاب شد عنوان داشته بود که امسال شش داور جدید در پروسه داوری قلم زرین وارد شدند و این مساله این شائبه را به وجود آورد که این داوران خارج از مجموعه اعضای انجمن قلم ایران انتخاب شده‌اند.

سامانی اما به دنبال سوء برداشت‌ها از این مساله به تازگی در این زمینه توضیحاتی را به خبرگزاری مهر ارسال کرد و در آن عنوان داشت که منظور از شش داور جدید داورانی هستند که تا پیش از این در پروسه جایزه قلم زرین به داوری نپرداخته‌اند.

این توضیحات در حالی صورت می‌پذیرد که پیش از این و در دوره‌های گذشته جایزه قلم زرین نیز موضوع انتخاب داوران این جایزه با حواشی روبرو بوده است و تکرار داوران در سالهای برگزاری این جایزه همواره مورد تعجب و سوال بوده است.

در همین زمینه محسن پرویز سخنگوی این جایزه در یکی از معدود نشست‌های خبری  برگزار شده برای این جایزه که در سال 95 برگزار شده بود در این زمینه عنوان داشته بود: ما هرگز مدعی قضاوت در خصوص هنر بی هدف نبوده و نیستیم. تصورمان این است اساسا جشنواره قلم زرین به این دلیل راه اندازی شده و استمرار دارد که قرار است به آن بخش از هنر مکتوب توجه کنیم که در خدمت اهداف عالیه انسانی اسلامی است.ما اعتقادی به اینکه بخواهیم جایزه بدهیم به هنر بدون به هنر بدون در نظر گرفتن اهداف آن نیستیم تصورمان این است چون این بخش از هنر خیلی وقت‌ها مغفول می ماند برای همین جشنواره قلم زرین راه اندازی شد و باید معطوف به آثاری باشد که توجه به اهداف عالیه انسانی و اسلامی دارند. اما اینکه کسانی در جاهایی با اهدافی آثاری را انتخاب می‌کنند مشکلی ایجاد نمی‌کند قرار نیست همه جوایزمان با یک هدف یا رویکرد برگزار شود. اگر قرار باشد شکل داوری ها و اهداف جشنواره ها یکسان باشد اساسا انتخاب آثار مختلف معنا پیدا نمی‌کند به همین دلیل ما همچنان در قلم زرین تلاشمان این است که نکات مذکور را لحاظ کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان