مبتلایان به دیسک حتما بخوانند (۱)

مشکلات ناشی از ستون فقرات در خانم‌‌ها شایع‌‌تر از آقایان است و زن‌‌ها به دلیل ضعف در سیستم عضلانی و پایین بودن آمادگی جسمانی‌شان نسبت به مردان و همچنین مسائل ژنتیکی و عللی نظیر بارداری و بچه‌داری بیشتر در معرض ابتلا هستند.

مبتلایان به دیسک حتما بخوانند (1)

گفتگو: سمیه سیمین‌قد

 

سالانه صدها هزار زن در ایران به مشکلات عمده ستون فقرات دچار می‌‌شوند اما به دلیل نداشتن آگاهی و عدم توجه به اولیه‌ترین اصول بهداشت ستون فقرات به عارضه‌‌هایی نظیر فتق دیسک کمر و یا گردن دردهای شدید مبتلا می‌‌شوند.

در این میان تشخیص نادرست، عدم مراجعه به موقع به پزشک متخصص و ترس از عمل موجب شده است که درصد بالایی از بیمارانی که با یک درمان ساده و حتی استراحت می‌توانستند بهبود یابند دچار مشکلات شدید و حادی  در ستون فقرات شوند، دکتر مجید ظهرابی متخصص و جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات دارای سرتیفیکیت ایمپلنتاسیون‌‌های پیشرفته ستون فقرات از فرانسه و عضو انجمن ستون فقرات آمریکای شمالی می‌باشد که تا کنون چند کتاب در زمینه‌‌های مختلف نگاشته است که سه عنوان از آنها اختصاصا در زمینه بیماری‌‌های ستون فقرات و درمان صحیح آنها بوده است.

شرکت در سمینارها و کنگره‌‌های مختلف داخلی و خارجی و ارائه مقالات متعدد در زمینه بیماری‌‌های ستون فقرات و همچنین انجام تعداد زیادی از اعمال جراحی ستون فقرات از دیگر فعالیت‌‌های ایشان می باشد. وی در سال ٢٠٠٦ به منظور تبادل تجربه با پزشکان و جراحان متبحّر در زمینه ستون فقرات به فرانسه رفت و در سال ٢٠٠٧ در حضور پروفسور ژاک  ترون استاد مسلم رشته Interventional Radiology و محقق و دانشمند برجسته و شناخته شده در دانشگاه‌‌های معتبر آمریکا و اروپا با دیسکوژل آشنا شد و به عنوان نخستین فرد ایرانی تزریق دیسکوژل را از ایشان فرا گرفت.

چه علل و عوامل شایعی در ابتلای افراد به ویژه زنان به عارضه‌‌های ستون فقرات نظیر دیسک کمر و گردن و یا دردهای سیاتیکی وجود دارد؟ و آیا این بیماری در مردان شایع‌تر است یا زنان؟

در واقع عدم توجه به ابتدایی‌ترین اصول بهداشت ستون فقرات و ناآگاهی از اصول ساده اولیه در نحوه انجام امور منزل، نظیر جارو کردن،ظرف شستن، نگهداری از فرزندان یا همان بچه داری، کار کردن مداوم با کامپیوتر و لپ‌تاپ، پشت میز نشستن‌‌های طولانی و غلط در اداره و حتی استراحت غیرصحیح موجب بدترین فشارها به ستون فقرات می‌‌شود که به مرور زمان این فشارها افزایش یافته و یا دردها شدیدتر می‌‌شود.

تجربه نشان داده که مشکلات ناشی از ستون فقرات در خانم‌‌ها شایع‌‌تر از آقایان است و زن‌‌ها به دلیل ضعف در سیستم عضلانی و پایین بودن آمادگی جسمانی‌شان نسبت به مردان و همچنین مسائل  ژنتیکی و عللی نظیر بارداری و بچه‌داری بیشتر در معرض ابتلا هستند.

یک ذهنیت درست یا غلط در جامعه وجود دارد که هر کاری می‌توانی انجام بده اما عمل جراحی انجام نده، به نظرشما چرا مردم اینقدر از عمل دیسک می‌‌ترسند، آیا این ترس منطقی می‌‌باشد و آیا عارضه‌‌های پس از عمل بیشتر از سهل انگاری در مراجعه به پزشک متخصص و تحمل درد است؟

قبل از توضیح این مطلب باید بگویم که دیسک و سیاتیک را همه افراد دارند اما فتق دیسک و درد سیاتیک را همه ندارند، دیسک‌‌ها در واقع نقش یک واشر نرم را دارند که باعث انعطاف‌پذیری شده و شدت شوک‌‌های ضربه‌ای را هم می‌گیرند، فرم نشستن، خم و راست شدن و دراز کشیدن مدیون دیسک‌‌هاست؛ دیسک‌‌ها در حقیقت محافظ نخاع و ضربه گیر ستون فقرات و بدن هستند.

همانگونه که گفتید متاسفانه برخی تصور می‌کنند که عمل کردن مساوی است با زمین گیر شدن، بیش از ٩٥ درصد بیمارانی که نیاز به عمل دارند همین ذهنیت را دارند و از عمل می‌‌ترسند و حتی علیرغم مشکلات بسیاری که در حرکت دارند ترجیح می‌دهند که عمل نکنند که این مساله اشتباه بسیار بزرگی است، عمل دیسک نیز مانند هر عمل دیگری ریسک پذیری دارد ولی به جرات می‌توان گفت که در عمل باز، ریسک عارضه دار شدن کمتر از یک درصد است.

تشخیص درست و استفاده از روش درمانی صحیح توسط پزشک  و مراعات‌های پس از آن توسط بیمار سه عامل اصلی در جهت بهبود و درمان است.

شما معتقدید که تشخیص درست، درمان موفقیت‌آمیز و مراعات توسط بیمار سه عامل اصلی در جهت درمان بیماری‌‌های ستون فقرات است، بفرمایید که با توجه به این موارد واقعا چه افرادی به عمل دیسک نیاز دارند؟

بله ؛ منظور از تشخیص درست این است که آیا واقعا فرد مشکل دیسک دارد و یا دچار لقی مهره و یا عفونتی مثل تب مالت است؟ در واقع مواردی نظیر دررفتگی‌‌های غیرضربه ای، عفونت‌‌های منتشر یا موضعی، تومورهای موضعی و سیستمی که، ضعف عضلانی، نقایص آناتومی که مثل گودی کمر از جمله موضوعات مشابهی است که در ایران بسیار شایع است و موجب درد می‌‌شود.

همچنین  در زنان عفونت‌‌های لگن و رحم و کیست‌‌های تخمدانی نیز منجر به دردهای ستون فقرات می‌‌شود که نباید آنها را با فتق دیسک اشتباه گرفت، موضوع دوم درمان و عمل درست و موفقیت‌آمیز است، بالای ٩٠ درصد دیسک‌‌ها نیازی به عمل ندارد و دیسک‌‌هایی که زیر ٥٠ درصد تخریب داشته باشند، دردهای بیمار با مراعات خوب شده و قابل کنترل است اما اگر به تشخیص پزشک دیسکی نیاز به عمل دارد حتما باید عمل شود...

برای خواندن بخش دوم- مبتلایان به دیسک حتما بخوانند- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- مبتلایان به دیسک حتما بخوانند- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان