ماهان شبکه ایرانیان

برقراری ارتباط مناسب با همکاران

هر فردی برای بر طرف کردن نیازهای مادی و عاطفی خود لازم است که با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند و طبیعتا این نیاز در محل کار هم وجود دارد

هر فردی برای بر طرف کردن نیازهای مادی و عاطفی خود لازم است که با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند و طبیعتا این نیاز در محل کار هم وجود دارد. ارتباطات در محل کار بهتر است در جهت رشد و پیشرفت مجموعه و افراد باشد. اما یکی از مسائلی که تشخیص آن سخت می‌شود این است که تا کجا می‌توان این ارتباط را گسترش داد و باعث زیاده روی نشد؟ هدف اصلی در ارتباطات محل کار پیشرفت است اما چگونه می‌توان از این هدف دور نشد و زیان به بار نیاورد؟ برای برقراری ارتباط مناسب با همکاران خود چه کارهایی لازم است انجام دهیم؟

هر فردی لازم است بداند در محل کار چگونه با همکاران خود ارتباط برقرار کند و این رابطه را به صورت مفید و سازنده نگه داشته و پیش ببرد. 5 عادت ساده وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید با تک‌تک افرادی که با آن‌ها سر و کار دارید رابطه‌ای دوستانه و سازنده برقرار کنید.

یکی از مسائلی که در تمام محیط‌های کاری وجود دارد این است که هر فردی باید در محل کار دوستانی داشته باشد تا در مواجهه با مشکلات و سختی‌های کاری بتواند با او مشورت کند و از او کمک بخواهد. حتی خیلی از اوقات هم یکدیگر را تشویق کنند و باعث پیشرفت هم شوند. اما بیش از حد شدن این روابط، بهره‌وری در سطح فردی را کاهش می‌دهد و باعث حواس پرتی می‌شود.

اما چیزی که کاملا واضح است این است که کار تیمی بدون وجود روابط کاری مستحکم پیش نمی‌رود زیرا کسی حاضر نمی‌شود برای کمک به کل تیم، کارهایی بیشتر از وظایف تعیین شده‌اش را انجام دهد و برای پیشرفت تیم تلاش کند. همینطور نمی‌توان اختلاف نظرها را به راحتی حل کرد و اختلافات کوچک باعث ایجاد مشکلات بزرگ می‌شوند. برقراری روابطی خوب، هدفمند و آگاهانه لازمه پیشرفت هر تیم و شغلی است.

هیچکس مجبور نیست با همه همکاران خود صمیمی باشد اما با انجام این عادت‌ها می‌توانید برقراری ارتباط مناسب با همکاران خود را تمرین کنید.

+ بهبود سلامت روان در محیط کار

برقراری ارتباط مناسب با همکاران

چگونگی برقراری ارتباط مناسب با همکاران

1. از همکاران خود سپاسگزاری و قدردانی کنید

هنگامی که همکار شما کاری بیشتر از وظیفه‌اش انجام می‌دهد یا پروژه‌ای که به او محول شده را به خوبی به پایان می‌رساند یا عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد می‌توانید با یک تشکر ساده از او قدردانی کنید و او را تحسین کنید. همین موضوع به نظر کوچک، به فرد نشان می‌دهد زحماتی که برای تیم می‌کشد دیده می‌شود و کارش ارزشمند است و بعد از آن با نیرو و علاقه بیشتری کارهایش را انجام خواهد داد. تشکر و قدردانی از افراد کار ساده اما بسیار تاثیرگذاری است.

2. قرارهای کاری‌تان را مرتب کنید

گاهی به دلیل مشغله نمی‌توانید به برنامه‌های زمانی خود عمل کنید و قرارهای درجه چندم را کنسل می‌کنید یا آن‌ها را به تعویق می‌اندازید. اما هنگامی که این کار را به صورت مرتب و چندباره تکرار کنید این حس را به فرد منتقل می‌کنید که قرار ملاقات با او برای شما اهمیتی ندارد. در مقابل به صورت ناخودآگاه آن فرد هم دیگر اهمیت چندانی برای کار شما قائل نمی‌شود. زمانی متوجه این موضوع خواهید شد که کار بیشتری داشته باشید و از آن فرد بخواهید به شما کمک کند.

اما زمانی که به طور مرتب قرارهایتان را برگزار کنید تغییر رفتار آن‌ها را حس خواهید کرد و خواهید دید چگونه همه با ذوق و میل شخصی به شما کمک خواهند کرد. شما با کارتان به آن‌ها نشان داده‌اید که برای شما حائز اهمیت هستند و این حس متقابل برای آن‌ها هم به وجود می‌آید.

3. آماده کمک به همکاران خود باشید

برای هر فردی ممکن است زمانی مشکلی پیش آید و آسیب‌پذیر شود مثل زمانی که درگیر یک پروژه جدید می‌شود و کارها به درستی پیش نمی‌روند یا طرح او با شکست مواجه می‌شود. در این زمان‌ها آن فرد نیاز دارد که او را درک کنید و به او کمک کنید. می‌توانید به او پیشنهادی جدید دهید. از او اجازه بگیرید و کمکش کنید. در این شرایط لازم است قبل از عنوان هر پیشنهادی به او نشان دهید که شرایط او را درک کرده‌اید تا او بتواند با اطمینان خاطر از شما طلب کمک کند.

4. تاریخ‌ها را به خاطر بسپارید

یکی از نیازهای طبیعی که در هر فرد وجود دارد، مورد توجه قرار گرفتن و فراموش نشدن است. یکی از ساده‌ترین کارهایی که در این مورد می‌توانید انجام دهید این است که تاریخ تولدشان را در تقویمتان علامت بزنید و در آن روز به آن‌ها یک هدیه کوچک بدهید. با این کار نشان دهید که وجود این فرد در تیمتان برای شما خوشایند است و باعث پیشرفتتان می‌شود. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که سالگرد ورود هر فرد به تیمتان را علامت بزنید و در آن روز از او قدردانی کنید و به او نشان دهید وجود او برای تیم اهمیت دارد.

5. هنگام صحبت تمام حواستان را به فرد مقابل دهید

هنگامی که زمانی را به کسی اختصاص دادید با تمام وجودتان پیش آن فرد حضور داشته باشید. در این مدت گوشی خود را کنار بگذارید و به حرف‌های او گوش دهید. با تکان سر خود یا از طریق کلامی به او نشان دهید که دارید به او گوش می‌کنید و او را همراهی می‌کنید. اگر در حین انجام کاری هستید و همکارتان به سراغتان می‌آید بدون اینکه رفتار بدی از خود نشان دهید از او بپرسید « بعد از تمام شدن کارم می‌توانم نزدتان بیایم و با شما صحبت کنم؟»

با به کار گیری این 5 کار ساده می‌توانید در برقراری ارتباط مناسب با همکاران خود موفق باشید، با هم رشد کنید و حال خوبی را کنار یکدیگر داشته باشید. 

شما برای برقراری ارتباط مناسب با همکاران خود چه روش‌ها یا ترفندهایی را دنبال می‌کنید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان