آیا در ابراز احساساتتان به همسر  یا نامزد خود دچار مشکل هستید؟ آیا هربار می‌خواهید این موضوع را مطرح کنید با مشکل مواجه می‌شوید؟ پس خبر خوبی خواهد بود اگر به شما بگوییم که تنها راه پایداری روابط زوجین ابراز احساسات نیست. شماری از تحقیقات نشان داده‌اند که کلمات لازمه روابط عمیق و پر معنا نیستند اما بین ارتباط کلامی مفید و موثری داشته باشید. در اینجا شش راه موثر معرفی‌ می‌کنیم تا صحبت‌های ساده شما تبدیل به روابطی عمیق و مستحکم شوند.

1.  مکالمات روزانه داشته باشید.

ممکن است فکر کنید صحبت‌هایی در مورد یک برنامه تلوزیونی یا حتی آب و هوا، بی‌ محتوا و کم ارزش هستند، ولی‌ نتایج تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که در واقع همین مکالمات است که به یک رابطه عمق و معنا بخشیده و به مرور باعث پیشرفت آن می‌گردد؛ توجه به جزئیات است که به همسر یا نامزد شما نشان می‌دهد، برای افکار او  ارزش قائل هستید. مثلا صحبت در مورد یک فیلم تکراری! ممکن است فکر کنید که تمام جزئیات زندگی‌ همراه خود را می‌دانید، ولی‌ در عمل همین نکته سنجی‌ها و توجه به مسائل در ظاهر کم ارزش سبب استحکام رابطه خواهد شد. سوال‌های کنجکاوانه یا مباحث پیش پا افتاده روزمره می‌تواند یک روز شریک زندگی‌تان را متفاوت کند.

2. لحظات و جزئیات را با یکدیگر تقسیم کنید.

طی‌ مطالعات اخیر محققان دریافته‌اند که در دوران سخت روابط اگر در مورد مسائلی‌ مشترک یا تجربیاتی که هردو داشته‌اید صحبت کنید، قطعاً راهی‌ برای حل مشکلات خواهید یافت. مثلا کسانی که صاحب فرزند هستند، می‌توانند در مورد آنهاصحبت کنند و به یکدیگر یادآور شوند که در چه ارزش‌هایی سهیم هستند.

 

3. با دقت گوش کنید.

اینکه بدانید به حرف‌های شما توجه می‌شود، سبب همبستگی احساسی‌ بیشتری در رابطه خواهد بود. برای بهبود قابلیت خود در شنیدن و درک کردن حرف‌های شریک خود، از روش "شنیدن فعال" استفاده کنید؛ روشی که طرف مقابل شما احساس کند، تک تک کلماتش برای شما مهم هستند. یک لبخند یا حتی یک جمله ساده در تایید گفته‌ها، می‌تواند این حالت را ایجاد کند. در صورت داشتن اختلاف نظر نیز، قبل از قطع صحبت همسر یا نامزد خود، حتما اجازه بخواهید و حالتی مخالف به‌خود نگیرید، چراکه همین احترام، نشان از اهمیت دادن شما به حرف‌های او خواهد بود.

 

4. سوال‌‌ بپرسید و جوری رفتار نکنید که از قبل، جواب آنها را می‌دانستید.

صحبت کردن راجع به مسائل مشترک

 

5. در مورد خودتان صحبت کنید ولی‌ فراموش هم نکنید که برقراری تعادل در حرف زدن و گوش دادن، عامل مهمی در ایجاد شناخت است.

 

6. فعالیت مشترک تعریف کنید.

در نهایت، اگر یکی‌ از شما و یا هردویتان در به زبان آوردن احساسات‌تان موفق نیستید، سعی‌ کنید تجربیات روزمره‌تان را با همراه خود بیشتر کنید. به عنوان مثال انجام فعالیت‌هایی چون تماشای تلویزیون، خواندن کتاب و یا گوش دادن به موسیقی با یکدیگر، می‌توانند خیلی‌ موثرتر از کلمات احساسی‌ باشند.

 

کتاب خواندن با یکدیگر