امروز قرار است با هم آلبومی از یک عکاس پر ذوق ایرانی را ببنیم.
عکاس ، #شادی قدیریان که با قدرت خلاقیتش تصاویری زیبا و دل نشین از دوره #قاجار را به تصویر می کشد .
تصاویر نشان دهنده فرهنگ و طرز پوشش زنان قاجاری است .
اما چیزی که این آلبوم را متفاوت ساخته نشانه هایی از عناصر مدرن است که در آن دیده می شود .
با کارناوال همراه باشید تا با پروژه متفاوت شادی قدیریان بیشتر آشنا شویم .
photo by شادی قدیریان
شادی قدیریان صاحب اثر
من یک زن هستم و در ایران زندگی میکنم . عکاس هستم و عکاسی تنها کاری است که می توانم انجام دهم .
کارم را به محض اینکه درسم تمام شد آغاز کردم و کاملا تصادفی سوژه ی دو مجموعه ی اول از عکس هایم زنان بودند و از آن به بعد هر موضوعی که فکر می کردم در ارتباط با موضوع زن بود .
” شادی قدیریان “
شادی قدیریان متولد سال 1353 در تهران و فارغ التحصیل رشته ی عکاسی از دانشگاه آزاد تهران است . او فعالیت حرفه ای خود را در زمینه عکاسی از سال 1378 با مجموعه عکس های قاجار شروع کرد که تلفیقی نمادین از #زنان دوره قاجار با ابزار #مدرن امروز بود .
قدیریان تاکنون بیش از 20 نمایشگاه انفرادی در ایران و 11کشور در خارج داشته است . او در این سبک #عکاسی از پس زمینه تیره و ژست های برجسته استفاده کرده است . پروژه پایان نامه او هم درباره ژست های عکاسی بوده است .
عکس های قجری و اولین شخصی که در دوره قاجار پایه گذار عکاسی شد
ناصر الدین شاه اولین کسی بود که #دوربین عکاسی را وارد ایران کرد . زمانی که در سال 1260 “ژول ریشار” با دوربین اهدایی ملکه ویکتوریا از او عکاسی کرد به این #هنر علاقه مند شد .
علاقه ناصرالدین شاه به عکاسی سبب شد یک عکاس فرانسوی به نام “فرانسیس کارلهیان” را به منظور آموزش اصولی این هنر به ایران فراخوانده شود . به دستور او نخستین عکاسخانه عمومی ایران دایر شد و همچنین با حمایت های او چندین عنوان کتاب در زمینه عکاسی تألیف و ترجمه شدند که دانش روز عکاسی دنیا را در اختیار عکاسان ایرانی قرارداد .
او بعد از آوردن اولین دوربین عکاسی به کشورمان ایران ، شروع به عکاسی از اعضای خانواده اش کرد . او حتی از حیوانات خانگی اش و از خودش هم با تعصب و حساسیت خاصی عکاسی می کرد . ناصر الدین شاه سه عکاس خانه و سه استودیو مجهز عکاسی را تاسیس کرد و از آن زمان حرفه عکاسی در ایران بسیار رونق گرفت .
تفاوت های نسل امروز زنان ایرانی با زنان دوره قاجار
هدف من در این پروژه عکاسی نشان دادن تفاوت ها و تضادهای نسل جوان زنان امروز با زنان دهه های پیش ایران است .
به همین دلیل در تصاویر او زن های قاجاری را در حالی می بینی که با برخی عناصر مدرن در هم آمیخته اند .
” شادی قدیریان “
شادی قدیریان با به کار بردن عناصر مدرنی مانند نوشابه پپسی ، دو چرخه ، بوم نقاشی و از این دست اشیاء در کنار استایل سنتی زنان ، ترکیبی جالب و تضادی چشم نواز ایجاد کرده است که بیننده را دچار ابهام می کند . در ادامه با هم چند نمونه از تصاویری که تضاد در آنها پر رنگ تر نشان داده شده را می بینیم .
photo by شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
دلایل موفقیت پروژه
این پروژه بسیار موفقیت آمیز بوده زیرا به خوبی توانسته حال و هوای #ایران قدیم را تداعی کند . موفقیت همچین پروژه ای در گرو مطالعه و آشنایی با تاریخ عکاسی ایران امکان پذیر بوده است . به خوبی مشخص است که عکاس قدیریان به صورت هنرمندانه ای به تمام جزییات توجه کرده است . این اثر دارای خاصیتی مرموز است که هنگام مشاهده آن سوالاتی ذهن افراد را در برمی گیرد . در واقع نوعی تنش و تضاد بین زندگی عمومی و خصوصی در افراد به وجود می آید و به نظر شادی قدیریان این موضوع هم یکی از عوامل موفقیت پروژه او به حساب می آید .
photo by شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
سخن کارناوال
امروز با هم آلبومی کمی متفاوت با آلبوم های دیگر عکاسی مان را دیدیم . همان طور که قبلا هم گفتیم هدف شادی قدیریان در این آلبوم نشان دادن تغییرات و تفاوت های زنان نسل قدیم و نسل امروز بوده است . دیدگاه خود را در رابطه با این آلبوم با ما به اشتراک بگذارید .