خبرگزاری میزان: تهیه کننده پروژه تلویزیونی حضرت موسی (ع) گفت: متاسفانه برخی همواره در کنار این شایعات حضور دارند و میخواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند. این قبیل افراد همانهایی هستند که در کل علاقهای به کلید خوردن پروژه موسی ندارند. برخی هم دوست دارند این مجموعه به نحو دیگری به کار خود ادامه دهد و به همین دلیل به این شایعات دامن میزنند.
سید احمد میرعلایی تهیه کننده پروژه تلویزیونی حضرت موسی درخصوص آخرین روند ساخت این مجموعه تلویزیونی گفت: نزدیک به سه هفته قبل برآوردهای تکمیلی مالی ساخت پروژه سریالی حضرت موسی (ع) به سیما فیلم ارائه شده است. آنچه سیما فیلم مشخص کرده و به ما گفته این است که اعتبار دو پروژه سلمان فارسی و حضرت موسی (ع) که محل تأمین آن مجزا از سایر پروژههای معمول میباشد؛ مهیا بوده و باید با عقد قراردادهای لازم عملیاتی شوند.
وی در همین راستا ادامه داد: تا آنجا که به عوامل این پروژه مرتبط بوده همه کارهای مقدماتی انجام شده و سازمان صدا و سیما در حال بررسی ابعاد مختلف برآورد میباشد و به محض عقد قراردادها و مهیا شدن شرایط، ما آماده شروع پیش تولید هستیم.
تهیه کننده فیلم "شب واقعه" درباره شایعه توقف سریال موسی (ع) تاکید کرد: متاسفانه حاشیه سازی در بخش رسانهها خودش به یک حرفه تبدیل شده و اتفاقاً سم مهلکی برای هرگونه کار عملیاتی اصولی از قبیل: تولید آثار هنری میباشد.
وی در ادامه با نقد شایعات پیرامون سریال موسی (ع) اضافه کرد: متاسفانه برخی همواره در کنار اشاعه این شایعات حضور دارند و میخواهند از آبی که گل آلود کرده اند؛ ماهی بگیرند. گروهی از این قبیل افراد همانهایی هستند که در کل علاقهای به کلید خوردن پروژه موسی ندارند. برخی هم دوست دارند این مجموعه به نحو دیگری به کار خود ادامه دهد و به همین دلیل به این شایعات دامن میزنند و به هر صورت نیت خیری انگیزه آنان را هدایت نمیکند.
تهیه کننده "فرزند خاک" با اشاره به هزینه بالای ساخت آثار تاریخی اذعان کرد: آثاری مثل موسی (ع) و سلمان طبیعتاً بودجههای سنگینی را میطلبند؛ اما باید به این موضوع توجه کنیم که این دسته آثار ارزشمند جزو آثار ملی کشور هستند و زمینه ساز رشد بهینه فرهنگی کشور قلمداد میگردند و البته با توجه به نوع ساختارشان، امکانات مورد نیاز آن را نباید با سریالهای معمول مقایسه نمود.
وی افزود: اینگونه آثار برای هر کشوری جایگاه استراتژیک و با اهمیتی را به همراه دارند؛ که این ابعاد مهم در صورتی دست یافتنی میشود که پروژه مورد نظر با ساختاری حرفهای به سرانجام مورد انتظار برسد. چنین پروژههایی میبایست با مدیریت و کارشناسی اصولی در برنامه ریزی و طی سرمایه گذاری لازم مسیر خود را طی نماید.
تهیه کننده فیلم "وعده دیدار" با اشاره به ابعاد جهانی سریال موسی اضافه کرد: پروژههایی همچون حضرت موسی (ع) اگر کارشناسانه و در شرایط حرفهای ساخته شوند علاوه بر ابعاد فرهنگی و ملی گستردهای که به همراه دارد قطعاً میتواند در جلب مخاطب جهانی و ارزآوری نیز موفق باشد. اگر این پروژه با برنامه ریزی استاندارد از پیش تولید و تولید تا پخش پیش برود شک نکنید در نیل به دستاوردهای مورد هدف این پروژه نظیر اشاعه معارف و مفاهیم متبرک و نورانی قرآن و جلب توجه مخاطبین به آن و در کنار آن بازگشت سرمایه و حتی سودآوری لازم شاهد موفقیت خواهیم بود و این یعنی رعایت هدفمند اصل اقتصاد مقاومتی.
وی در همین راستا تصریح کرد: پیش بینی میشود این اثر قرآنی با توجه به داستان جذاب و مضمون ارزشمندش از سوی جامعه مسلمین جهان مورد استقبال قرار خواهد گرفت و علاوه بر مسلمانان مسیحیان نیز توجه ویژهای به سریال حضرت موسی (ع) خواهند داشت در این میان یهودیان بعنوان پیروان دینی که محور جریان شکل گیری قصه فیلمنامه این اثر میباشند بلطبع توجه بسیار خاصی به آن دارند و به دلیل این گستره وسیع مطالبین تماشای این اثر میبایست حساسیتهای لازم در محتوی وساختار طی مراحل تولید و عرضه بکار گرفته شود.
انصراف شورجه از کارگردانی پروژه حضرت موسی (ع) شایعه است
میرعلایی با تایید کارگردانی پروژه موسی (ع) توسط جمال شورجه ادامه داد: متاسفانه در برخی رسانهها خبری مبنی انصراف ایشان از کارگردانی موسی آمده بود که آن را تکذیب میکنم. همانگونه که آقای جمال شورجه با تکیه بر تجارب گرانبهای حضور موثر در کارهای نظیر مردان آنجلس و حضرت یوسف (ع) از ابتدا تاکنون با صداقت، عشق و علاقه و ارادت در مقام کارگردانی این پروژه برای به ثمر رسیدن آن تلاش لازمه داشته اند؛ در ادامه کار نیز مصمم به همکاری میباشند.
وی با نقد شایعات درباره کنار گذاشته شدن جمال شورجه از سریال حضرت موسی (ع) اشاره کرد: متاسفانه برخی دوستان برداشت خود را از حرفهای ما به نگارش در میآورند و آنچه خودشان دوست دارند را مینویسند. شما متن گفتگو یا خبر را میخوانید و میبینید چیز دیگری نوشته شده، اما در تیتر اتفاقی کاملاً عکس وجود دارد که بعضاً حاشیه ساز است. تیتر خبری که نوشته بود جمال شورجه از کارگردانی موسی (ع) انصراف داد با متن خبرش کاملاً مغایرت داشت. من نمیدانم آن خبرنگاری که این تیتر را برای خبرش انتخاب نموده، نمیخواهد نسبت به متن خبر امانت دار باشد؟ من از وضعیت فعلی و شیوع شایعه پراکنی و نشر اخبار نادرست و کاذب در فضای مجازی و برخی رسانهها به شدت ناراحت هستم. باور کنید که اینقدر شایعات و عدم انتشار درست حرف هایمان را دیده ام که گاهاً ترجیح میدهم به هیچ وجه مصاحبه نکنم.
کارگردان فیلم "سرعت" در همین رابطه ادامه داد: جمال شورجه این روزها برای کارگردانی اثری سینمایی در الجزایر به سر میبرد. این اثر فیلمی تاریخی و فاخر است و شورجه بر اساس تواناییهایی که داشته توسط تهیه کننده الجزایری برای کارگردانی آن دعوت شده است. طبق هماهنگیهای صورت گرفته بین تهیه کننده فیلم سینمایی احمد بای و جمال شورجه به محض اینکه شرایط برای کلید زدن پروژه موسی (ع) فراهم شود؛ شورجه بلافاصله به تهران باز خواهد گشت.
وی در ادامه مطلب اذعان کرد: با توجه به سیاست ها، وظایف و دستوراتی که درباره اقتصاد مقاومتی داریم و همچنین با در نظر گرفتن نهایت دقت و حساسیت لازم برای ساخت این اثر قرآنی، از لحاظ مالی کاملاً برنامه ریزی شده و صرفه جویانه این پروژه تولید خواهد شد و از طرفی سعی داریم اثری ارزشمند هم از جهت کیفی و هم از جهت محتوایی شایسته جایگاه متن مرجع آن یعنی قرآن کریم و از نظر ساختاری نیز با بازده مالی مناسب ارائه کنیم.
میرعلایی درباره ساخت صحنههای معجزات حضرت موسی (ع) در این سریال اذعان کرد: این پروژه اثری مستند است و هیچ اتفاقی در آن بر پایه تخیلات نیست. طبق بررسیهای صورت پذیرفته در خصوص اجزای تشکیل دهنده اساس شکل گیری قصه این سریال، تحقیقاً میتوان گفت: در مقایسه با تمامی داستانهای واقعی و مستند جهان حتی ما بین قصص قرآنی مسیر شکل گیری وقایع سرگذشت حضرت موسی (ع) و قوم بنی اسرائیل به جهت وجود صحنههای عظیم بویژه در بخش معجزات، گسترده و بی نظیر میباشد. موضوع و داستان زندگی حضرت موسی (ع) یکی از موضوعات مهم در قرآن کریم است؛ وقتی ما میخواهیم مستندات داستان زندگی حضرت موسی (ع) را نشان دهیم باید مخاطب از دیدن آن حس طبیعی و واقعی داشته باشند و نباید برای آنها حسی فانتزی یا غیر واقعی تداعی کند. این معجزات بنا به جایگاه آیات قرآنی و روایات معتبر تاریخی باید به درستی و باورپذیر ساخته شوند و همین باور پذیر کردن این صحنهها بسیار با اهمیت و البته با سختی و پیچیدگیهای مربوطه همراه میباشد. آنچه مسلم است امکان مورد نیاز این سریال نظیر دکور، لباس، جلوههای ویژه بصری و میدانی و تجهیزات و ... بنا به تقاضای اتقاقات متعد و ابعاد مختلفی که شکل گیری مسیر داستان آن را تعیین میکند؛ بسیار سنگین میباشد. بدیهی است اگر تصاویر این واقعه مهم تاریخی را که اتفاقاً قرآن کریم هدفمندانه با جزئیات کامل تری نسبت به سایر قصص به آن میپردازد به صحنه بکشیم باید با نهایت دقت و دوری از هرگونه ضعفی به آن بپردازیم و در صورت احساس عدم توانایی در ساخت متناسب شأن این پروژه بهتر است از ساخت آن منصرف شویم.
تهیه کننده سریال "تا صبح" با اشاره به یکی از صحنههای نیازمند به امکانات و تجهیزات پیشرفته و گسترده در دکور، صحنه و خصوصاً جلوههای ویژه میدانی و بصری درباره ساخت بخش معجزه عبور از آب در سریال موسی (ع) افزود: آنچه در اذهان عمومی و بنا به نقل سینه به سینه منتقل شده اغلب بر این که قوم بنی اسرائیل به رهبری حضرت موسی (ع) از میان رودخانه نیل عبور میکنند؛ اما واقعیت بر آن است که حضرت به همراه قوم خود بعد از خروج از مصر و طی مسافتی طولانی که البته سپاه فرعون نیز سایه به سایه آنها را تعقیب میکند؛ در خلیجی در کنار دریای مدیترانه محاصره میشوند و در واقعیت در نهایت ناامیدی این قوم، بنا به فرمان پروردگار شکافتن قسمتی از این دریا به طول چهارده کیلومتر را شاهد میباشند و این عظمت جذاب و دیدنی و تأثیرگذار میبایست تا حد ممکن و مقدور وفادار به اصل روایت آن به نمایش گذاشته شود. بالاخره اگر ما بخواهیم این واقعیتها را به نمایش بگذاریم میبایست از همکاری متخصصین شاخص و امکانات و تجهیزات قابل بهرهمند شویم تا محصول کار قابل دفاع و متناسب شأن ارزشهای آن باشد؛ اگرنه هدف گذاریهای پیش بینی شده دست نیافتنی خواهد بود.
موسی (ع) نیاز استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور است
وی ادامه داد: تعداد بازیگران در سنین مختلف ایفاگر نقشهای بی شمار این سریال و همچنین تعداد هنروران صحنههای مختلف این سریال مثال زدنی است. بعنوان مثال جمعیت قوم بنی اسرائیل از نظر تعداد در روایات مختلف متفاوت است و کمترین نفرات در مستندات رقمی هفتاد هزار نفر میباشد که در عزیمت گروهی در زمان خروج از مصر شرکت دارند. حتی اگر هم بخواهیم شبیه سازی درستی داشته باشیم با استفاده از تکنولوژی تکثیر جمعیت برگرفته از تمهیدات جلوههای بصری باید حداقل یک تا دو و گاهاً سه هزار نفر را تجهیز واقعی کنیم و با توجه به صحنههای متعدد حضور آنها که دائم در گذر میباشند؛ بکارگیری کمتر از این تعداد کار را نازل و غیر ممکن میکند که اضافه میشود لشگر فرعون و موارد دیگر ... پس تعداد زیادی هنرور نیاز داریم که علاوه بر تأمین لباس، تجهیزات و ملزومات مربوطه، بخشی از آنان میبایست در کنار بازیگران اصلی از آموزشهای لازم نیز برخوردار گردند.
این تهیه کننده سینما و تلویزیون تخصیص هزینه برای آثاری همچون حضرت موسی (ع) و سلمان را لازم دانست و افزود: ساخت پروژهای مثل موسی (ع) نیاز استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور است. هنوز هم تاثیرات پخش اثری همچون یوسف پیامبر در تمامی کشورهایی که اکران و پخش شده وجود دارد و سریال موسی (ع) هم با توجه به گستردهتر بودن جامعه مخاطبین آن میتواند تاثیر و جذابیت مضاعفی در ابعاد بین المللی داشته باشد و در شرایطی که در منطقه و جهان با آن روبرو هستیم؛ خصوصاً مقابله با بحث اسلام هراسی و ایران ستیزی، ساخت چنین آثاری بر مبنای قصص قرآنی که وحدت ادیان الهی و آموزههای مورد نیاز بشریت را در اولویت پیامهای ارزشمند خود قرار داده؛ از اهداف هوشیارانه و هدفمند ملی و مذهبی کشور محسوب میگردند.
فیلمنامه موسی (ع) بی نظیر است
وی درباره نگارش قدرتمند فیلمنامه سریال "حضرت موسی (ع) " اضافه کرد: فیلمنامه این سریال همانگونه که انتظار میرود؛ از برترین فیلمنامههای کشور میباشد و این مرحمت خداوند و سعی و تلاش تیم کوشا و متعهد نویسندگی آن میباشد. فیلمنامه حضرت موسی (ع) در نوع خود بی نظیر است و این را من نمیگویم بلکه نظراتی است که کارشناسان مذهبی و مسئولین صدا و سیما و متخصصان اهل فن نسبت به این فیلمنامه داشته اند. ما حتی برای نگارش این فیلمنامه از مشورت افراد غیر مسلمان هم بهره برده ایم تا اثر از زاویه تمامی نگاهها بررسی شود. برای نگارش این فیلمنامه ضمن تأسی به قرآن کریم و تحقیق و تحلیل روایات مطمئن با تمامی کارشناسان متخصص صحبت شده و هر فیلم و یا اثری که در مورد زندگی حضرت موسی (ع) ساخته شده نیز بارها و بارها مورد بازدید و بحث و گفتگو قرار گرفته است.
میرعلایی در مورد وضعیت فعلی سینما و تلویزیون ایران در ابعاد جهانی تاکید کرد: خوشبختانه فرهنگ اسلامی ایرانیمان در سالهای گذشته به خوبی با سرعت زیادی در سراسر جهان معرفی شده است که پخش سریالها و محصولات رسانه ملی در سایر کشورها و شبکههای ماهوارهای مؤید آن است. سینمای ایران هم طی سالهای گذشته علیرغم بعضی از کاستیها به موفقیتهای بزرگی در جهان رسیده و جهش قابل قبولی داشته که البته مدیریت لازم برای تثبیت و رشد بهینه و استفادههای لازم از این موفقیتهای فرهنگی ارزشمند که هزینههای قابل توجه انسانی و مادی را نیز در بر داشته؛ بسیار مورد نیاز و ضروری میباشد.
میرعلایی درباره فهرست بازیگران پروژه حضرت موسی (ع) خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامههای ما انتخاب بازیگر برای این پروژه میباشد. زیرا اعتقاد داریم که پروژه هر چند خوب ساخته شود برای جلوه داشتن نیازمند بازیگران توانمند است. این پروژه نقشهای اصلی پر تعدادی دارد و ما در نظر داریم در کنار بازیگران سرشناس از بازیگران شناخته نشده زیادی در این پروژه استفاده کنیم. ما در تئاتر ایران سرمایه غنی از بازیگران را داریم که هنوز به خوبی دیده نشده اند و قصد داریم با امکان حضور در چنین پروژهای به آنها فرصت دیده شدن بدهیم. اتفاقی که برای بسیاری از بازیگران بزرگ همچون مهتاب کرامتی و مصطفی زمانی در آثاری همچون مردان آنجلس و یوسف پیامبر (ع) افتاد. اتفاقی که بانی آن مرحوم فرج الله سلحشور بود؛ اما متاسفانه هیچ جا نامی از وی برده نمیشود و با بی عدالتی، خدمات ارزشمند ایشان نادیده گرفته میشود.