هایما توربو بخریم یا هایما تنفس طبیعی؟

چند روز پیش با یکی از دوستان در مورد هایما صحبت می کردیم که به یک موضوع جالب برخوردیم

چند روز پیش با یکی از دوستان در مورد هایما صحبت می کردیم که به یک موضوع جالب برخوردیم. اطلاعاتی که شرکت تولید کننده هایما یعنی ایران خودرو در سایت خود زده است که ما را متعجب کرد در حدی که تصمیم گرفتم اطلاعاتی که تابحال در مورد آنها جمع آوری کردیم را با شما خوانندگان خودروبانک در میان بگذارم.
همانطورکه می دانید هایما چند وقتی است که با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی به بازار ایران آمده و خودروبانک نیز در قسمت تجربه رانندگی به تست و بررسی هایما پرداخته است. همچنین این خودرو در خلال فیلم جک S5 اتوماتیک ما حضور داشت که نتوانست از پس این خودرو برآید و البته نتیجه طبیعی هم بود و قاعدتاً یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی قدرت کمتری نسبت به موتور 2 لیتری توربو دارد و این درگ صرفاً برای رقابت دو خودرو هم قیمت و هم سگمنت بوده است.
یکی از نکاتی که همیشه در مورد هایما معمولی بیان می شد، قدرت موتور کم نسبت به وزن این خودرو بوده که باعث شده شتاب هایما تنفس طبیعی کند باشد. در این راستا ایران خودرو عنایت کردند و مدل 1.8 لیتری توربو را نیز عرضه کرده است. در اینجا قصد نداریم به لیست تجهیزات و امکانات و مقایسه آنها با رقبا بپردازیم بلکه قصد داریم مقایسه ای بین عملکرد دو پیشرانه عرضه شده توسط ایران خودرو داشته باشیم.
پیشرانه اول که با کد HM484Q-A عرضه شده، موتوری با حجم 1995 سی سی دارد و می تواند حداکثر 148 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 180 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه را تولید کند. استاندارد یورو 4 دارد و گیربکس نصب شده روی آن 5 سرعته خودکار است که مصرف را به 8.8 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی رسانده است. تا به اینجای کار همه چیز خوب هست و شهر امن و امان است!
اما به پیشرانه دوم میرسیم که کد آن HM484Q-T است. حجم این پیشرانه 1795 سی سی است که می تواند 170 اسب بخار و 230 نیوتن متر را تولید کند. ماجرا از همینجا آغاز می شود. توربو بکار رفته روی این خودرو آنچنان هم بوست بالایی ندارد و توقع نداشته باشید که خودروی قدرتمندی زیر پای شما است! همین الان خودروهای دیگری چون بی وای دی S6 همین گشتاور را با پیشرانه تنفس طبیعی که کم دردسرتر است و البته با حجم موتور بیشتر تولید می کنند. نکته دوم این است که گیربکس نصب شده روی مدل توربو، 6 سرعته خودکار است، یعنی نه تنها حجم پیشرانه کمتر شده بلکه از سیستم توربو نیز استفاده شده و روی آن گیربکسی با ضرایب بیشتر نصب شده که همگی باید مصرف سوخت آن را کمتر کنند، اما اتفاقی که افتاده این است که مصرف سوخت اعلامی 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر است یعنی بدتر هم شده است! لذا چشم هایمان گرد شده و با فرض اینکه نکند این خودروساز وطنی اشتباه کرده، به سراغ مراجع خارجی می رویم. در سایت رسمی هایما، این عدد 8.4 لیتر اعلام شده که عددی بسیار متفاوت نسبت به عدد اعلامی ایران خودرو است! و قطعاً در این مواقع عدد اعلامی توسط نماینده رسمی این شرکت در کشور عرضه شده یعنی ایران خودرو قابل اعتمادتر است. یعنی برفرض درست بودن اطلاعات این سایت، پیشرانه ای که کوچک تر شده، و توربو نیز می باشد و روی آن از ضرایب دنده بیشتری استفاده می شود، دارای مصرف سوخت بیشتری نیز شده که باعث تعجب و زیر سوال رفتن دانش قبلی ما شده است!

مقایسه مشخصات فنی هایما S7 با هایما توربو

مقایسه مشخصات فنی هایما S7 با هایما توربو

در ضمن وزن این خودرو جالب است که در هر دو مدل دقیقاً یکسان بیان شده، یعنی کل موتور عوض شده، گیربکس عوض شده، طول خوردو هم عوض شده ولی وزن دو مدل دقیقاً یکسان هستند یعنی حتی یک کیلو هم فرق ندارند!
درست است که این متن کمی با شوخی نوشته شده، اما طبق اعداد اعلامی که توسط بزرگ ترین خودروساز وطنی نگارش شده، قطعاً دو حالت پیش روی ما است: یکی اینکه این اعداد توسط سایت رسمی ایران خودرو (مخصوصاً در مورد مصرف سوخت و وزن) اشتباه درج شده که لطفاً محبت کنند و این اطلاعات را اصلاح کنند تا مصرف کننده متوجه شود که کدام مدل ارزش خرید بیشتری دارد. حالت دوم این است که خدایی ناکرده این اعداد درست باشند! که در این حالت شما پیشرانه توربو کوچک تری با مصرف بیشتر را خواهید داشت که شاید مخالف با استراتژی کلان مملکت باشد و ارزش تنها کمی گشتاور بیشتر و به سبب آن مصرف سوخت بیشتر را نداشته باشد و در این حالت توصیه می کنیم مدل تنفس طبیعی کنونی را خریداری کنید تا نه تنها مصرف سوخت کمتر باشد بلکه از مشکلات و نگهداری های توربو در امان باشید!
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر