فقیرترین کشورهای اروپا کدام کشورها هستند؟ آنها را می شناسید؟

همه فکر می‌کنند که کشورهای اروپایی تماما در رفاه و وضعیت مطلوب زندگی به سر می‌برند. در حالی‌که چنین چیزی درست نیست و بسیاری از کشورهای اروپایی بعد از فروپاشی شوروی سابق دچار مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی شدند

فقیرترین کشورهای اروپا کدام کشورها هستند؟ آنها را می شناسید؟

همه فکر می‌کنند که کشورهای اروپایی تماما در رفاه و وضعیت مطلوب زندگی به سر می‌برند. در حالی‌که چنین چیزی درست نیست و بسیاری از کشورهای اروپایی بعد از فروپاشی شوروی سابق دچار مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی شدند. با وجود اینکه چند دهه از این فروپاشی می‌گذرد اما همچنان برخی از کشورهای تحت تاثیر وقایع گذشته هستند. در این مقاله به معرفی فقیرترین کشورهای اروپا می‌پردازیم با ما همراه باشید:

1. بلغارستان یکی از فقیرترین کشورهای اروپا

بلغارستان یکی از فقیرترین کشورهای اروپا است که در قسمت جنوب‌شرقی آن قرار دارد. همسایه‌های این کشور رومانی، مقدونیه، یونان، ترکیه و صربستان هستند. در شرق بلغارستان، دریای سیاه قرار دارد. در سال‌های 1990 بعد از اینکه بلغارستان بازارهای خود را در شوروی سابق از دست داد دچار عقب‌نشینی اقتصادی شدیدی شد. روی کار آمدن دولتی دموکرات و تلاش برای ایجاد بازارهای آزاد باعث عدم تعادل در اقتصاد این کشور شد. در سال‌های نوسان و برهم خوردن تعادل اقتصادی، استانداردهای زندگی در این کشور به میزان 40 درصد کاهش پیدا کردند. هر چند که از سال 1998 به بعد، اوضاع کمی بهتر شد اما بلغارستان همچنان برای رشد اقتصادی دچار مشکلات عدیده است.

فقیرترین کشورهای اروپا - صربستان

2. مونته‌نگرو

مونته‌نگرو هم در جنوب‌شرقی اروپا قرار دارد و با کشورهای کوزوو، آلبانی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و کرواسی همسایه است. در سال 2010، سرانه تولید ناخالص این کشور فقط 41 درصد متوسط سرانه تولید ناخالص کل اتحادیه اروپا بوده است. جنگ‌های یوگسلاوی و نبود زیرساخت‌های اقتصادی مناسب باعث شده تا مونته‌نگرو وضعیت اقتصادی مناسبی نداشته باشد و به یکی از فقیرترین کشورهای اروپا بدل شود. البته تا سال 2008 میلادی و وقوع بحران اقتصادی جهانی، اوضاع اقتصاد مونته‌نگرو رو به بهبود بود و اوضاع از ثبات نسبی برخوردار شده بود ولی با بروز این بحران دوباره همه چیز رو به وخامت رفت.

فقیرترین کشورهای اروپا

3. بلاروس

بلاروس هم یکی از کشورهای اروپای شرقی است و با لهستان، لیتوانی و اوکراین همسایه است. بیش از 40 درصد زمین‌های بلاروس از جنگل پوشیده شده و این کشور هم بعد از فروپاشی شوروی با مشکلات اقتصادی مواجه شد. در بازه‌ای زمانی میان سال‌های 1991 تا 1995 اوضاع اقتصادی این کشور به شدت وخیم شده بود. کاهش واردات و کم شدن میزان سرمایه‌گذاری در بلاروس آن را به یکی از فقیرترین کشورهای اروپا بدل کرده بود که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر اوضاع بهبود پیدا کرده و استانداردهای زندگی در این کشور هم رو به رشد است.

فقیرترین کشورهای اروپا

4. صربستان

صربستان بین جنوب شرقی اروپا و مرکز آن قرار دارد. مجارستان، رومانی، مقدونیه، بلغارستان و مونته‌نگرو از همسایه‌های آن هستند. در سال 2009، صربستان هم دچار رکود اقتصادی شدیدی شد. مبالغ بدهی و قرض‌های خارجی صربستان هم در سال‌های بعد از بحران اقتصادی رو به افزایش گذاشت و اوضاع بدتر و بدتر شد. همه اینها باعث شده تا صربستان به یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی تبدیل شود.

این مطلب را از دست ندهید:  بیشترین دستمزد معلمان در کدام کشورهای جهان پرداخت می شود؟

فقیرترین کشورهای اروپا - بلاروس

5. جمهوری مقدونیه

جمهوری مقدونیه هم در جنوب شرقی اروپا واقع است و در سال 1991 از یوگسلاوی جدا شد و استقلال خود را به دست آورد. صربستان، بلغارستان، یونان و آلبانی از همسایه‌های این کشور هستند. بعد از جدایی از یوگسلاوی، مقدونیه تلاش زیادی برای اصلاحات اقتصادی به خرج داده است. با سیاست‌های درست اقتصادی در سال‌های اخیر از سوی دولت مقدونیه، کسب و کار ، تجارت و بازرگانی تا حدی جان گرفته است ولی همچنان نرخ بیکاری در این کشور بسیار بالا است و به همین خاطر مقدونیه یکی از فقیرترین کشورهای اروپا خوانده می‌شود.

فقیرترین کشورهای اروپا

6. بوسنی و هرزگوین

بوسنی هم از کشورهای جنوب‌شرقی اروپا است و در همسایگی صربستان، کرواسی و مونته‌نگرو قرار دارد. بوسنی در سال‌های دور یکی از کشورهای ثروتمند و پررونق از نظر اقتصادی به شمار می‌رفت اما با آشوب‌هایی که در دهه 90 میلادی تجربه کرد، اوضاع اقتصادی به کلی دستخوش تغییرات منفی شد. بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی از بین رفت و تولید ناخالص داخلی تا 60 درصد کاهش یافت. در این سال‌ها هم اوضاع چندان پررونقی در این کشور دیده نمی‌شود و نرخ بیکاری حدود 38/7 درصد است.

7. آلبانی

آلبانی در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و با کوزوو، جمهوری مقدونیه، یونان و مونته‌نگرو همسایه است. با وجود اینکه در آمارها، این کشور یکی از فقیرترین کشورهای اروپا عنوان می‌شود اما در حال حاضر وضعیت اقتصادی آن رو به بهبود است. از سال‌های 1990 به بعد، وضعیت اقتصاد این کشور از شکل کمونیستی به شکل بازار آزاد تغییر کرده است.

فقیرترین کشورها اروپا - آلبانی

8. کوزوو

کوزوو در گذشته یکی از فقیرترین ایالات یوگسلاوی بوده است. بعد از سال 2008 و استقلال این کشور، اوضاع اقتصادی کمی بهتر شده اما همچنان چالش‌های جدی برای رشد وجود دارد. البته نقاط قوتی در اقتصاد این کشور دیده می‌شود از جمله سیستم بانکی قوی و پایین بودن قروض بین‌المللی این کشور.

فقیرترین کشورهای اروپا

9. اوکراین

بعد از فروپاشی شوروی، وضعیت اقتصادی اوکراین هم رو به رکود گذاشت. فساد اقتصادی، بوروکراسی و ضعف در ساختارهای اقتصادی باعث شده تا اوکراین یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی بشود. مداخله نظامی روسیه در امور سیاسی اوکراین هم یکی دیگر از دلایلی بود که وضعیت اقتصادی این کشور را نابه‌سامان‌تر کرد.

فقیرترین کشورهای اروپا

10. مولداوی

مولداوی در شرق اروپا قرار دارد و با کشورهای اوکراین و رومانی همسایه است. موانع تجاری، کمبود انرژی در این کشور و مشکلات بسیار دیگر باعث شده است که مولداوی فقیرترین کشور اروپا شود. دولت جدید مولداوی سعی داشته تا با حمایت از بخش خصوصی، رشد صادرات، آزادسازی نرخ سود و… اوضاع را بهبود ببخشد اما ظاهرا در این امر از سرعت خوبی برخوردار نبوده است. در هر حال وضعیت اقتصادی این کشور فقیر اروپایی تا حدی در حال رفتن به سوی ثبات است.

فقیرترین کشورهای اروپایی -مولداوی

همان‌طور که می‌بینید، جنگ‌ها و جدایی‌های مختلف و عوامل سیاسی باعث اثرگذاری جدی بر وضعیت اقتصادی اروپا و بسیاری از کشورهای این قاره شده است. کشورهایی که مانند سایر همسایگان خود در غرب و مرکز اروپا می‌توانند اوضاعی مناسب داشته باشند اما چنگال‌های تیز عقاب سیاست، آنها را بی‌نصیب نگذاشته و مانع از رشد و رونق اقتصادی‌شان شده است. این کشورها در حال تلاش برای تغییر وضعیت خود هستند و باید دید که به کمک فناوری و تغییرات دنیای جدید، اوضاع اقتصادی هر یک چگونه خواهد شد. باید به خاطر داشته باشید که سیاست، اقتصاد و فرهنگ روی یک دایره حرکت می‌کنند و بر هم اثرات مستقیمی می‌گذارند.

این مطلب را از دست ندهید:  پولسازترین رشته های دنیا را بهتر بشناسید و پولدار بشوید

در صورتی که به سفر به هرکدام از این کشور تمایل داشته باشید، پیمنت‌24 با استفاده از خدمات پرداخت با ویزا کارت می‌تواند کلیه پرداخت‌ها یا رزرو آنلاین هتل‌ها و پرداخت هزینه‌های گرفتن وقت سفارت را به آسانی انجام دهد. رزرو آنلاین پرواز و ارسال و دریافت پول از خارج از کشور از دیگر خدماتی است که برای مهاجران و مسافران عزیز فراهم شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان