کثیف ترین و آلوده ترین شهرهای جهان

یکی از مشکلات بزرگ و یا شاید غیر قابل حلی که انسانِ قرن ۲۱ با آن دست و پنجه نرم می کند و از قضا خود عامل اصلی آن نیز هست، آلودگی است؛ آلودگی در هر زمینه ای

یکی از مشکلات بزرگ و یا شاید غیر قابل حلی که انسانِ قرن 21 با آن دست و پنجه نرم می کند و از قضا خود عامل اصلی آن نیز هست، آلودگی است؛ آلودگی در هر زمینه ای. آلودگی آب که باعث کاهش آب سالم و آشامیدنیِ قابل دسترس می شود و این یعنی یک مانع و مشکل بزرگ برای بر طرف شدن اصلی ترین و ابتدایی ترین نیاز انسان، آلودگی هوا که منجر به بروز خطرات بهداشتی و خسارت به اکوسیستم طبیعی می شود، آلودگی صوتی که مشکلاتی در زندگی طبیعت و جاندارانش به وجود می آورد و … آلودگی به هر شکل و در هر نوعی که ظاهر شود بدون شک خطرساز خواهد بود، حال تصور کنید در جایی زندگی می کنید که در لیست تمیزترین شهرهای دنیا قرار دارد. می توان با اطمینان گفت که شهرهایی که در این لیست قرار گرفته اند از انواع آلودگی تا حد زیادی به دور هستند پس بدون شک زندگی آرام تری خواهد داشت. اما این را هم تصور کنید؛ زندگی در کثیف ترین شهرهای دنیا… شاید برای خیلی ها تصورش هم امری سخت و ناراحت کننده ای باشد اما هستند انسان هایی که در این شهرها روزگار می گذرانند و شاید به بیشتر آلوده شدن محل زندگی شان کمک هم کنند.

شهرستان های آفریقای جنوبی برخی از کثیف ترین شهرستان های جهان هستند به طوری که در هر ساعت چیزی در حدود 115 نفر بر اثر بیماری های مربوط به آلودگی های مختلف و ضعف بهداشتی جان خود را از دست می دهند. دلیل مرگ بیشتر این انسان ها، آلودگی های مرتبط با آب آشامیدنی است. 

در کنار آلوده بودن آب، آلودگی هوا نیز در طول سال جان انسان های زیادی را می گیرد. این قاتل بالفطره که حاصل فعالیت های صنعتیِ انسانی است دیگر آن قدر قدرتمند شده که شاید نتوان به این راحتی ها از شر او خلاص شد. 

با تمام این تفاسیر، کدام شهرها در دنیا هستند که بیشتر از سایرین آلودگی دارند! کدام شهرها در لیست کثیف ترین شهرهای دنیا قرار می گیرند؟!

این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد با بررسی فهرستی 15 تایی از آلوده ترین شهرهای دنیا که هافینگتن پست ( یک شبکه خبری آنلاین در آمریکا ) آن را منشتر کرده است.

با کارناوال همراه باشید.

کثیف ترین و آلوده ترین شهرهای جهان

1) پورت هارکورت ؛ نیجریه ؛ آفریقا

پورت هارکورت یک شهر بندری در نیجریه است که چیزی در حدود 1٬947٬000 نفر جمعیت دارد. پورت هارکورت پایتخت و بزرگترین شهر نیجریه و البته از کثیف ترین شهرهای دنیا به حساب می آید. عاملی که سبب شهرت این بندر شده، فرودگاه آن است؛ فرودگاهی که لقب کثیف ترین و نامناسب ترین فرودگاه جهان را یدک می کشد آن هم به دلیل کارکنان نالایقی که دارد، تهویه ی نامطبوع آن، نبود امکانات اولیه در فرودگاه حتی صندلی های انتظار و … . از تمام این ها که بگذریم که در همان بدو ورود به شهر به استقبالتان می آید، خود شهر نیز بسیار کثیف و آلوده است. از اصلی ترین و بزرگ ترین مشکلاتی که شهر با آن دست و پنجه نرم می کند دفع زباله ها در رودخانه است که انواع و اقسام مشکلات زیست محیطی را سبب شده است.

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

2) لوآندا ؛ آنگولا ؛ آفریقا

لوآندا نام بزرگ ترین شهر و پایتخت آنگولا در آفریقا است. شهری که بر کرانه ی اقیانوس اطلس واقع شده و بندر اصلی آنگولا به حساب می آید. چیزی که در مورد این شهر جالب است یکی از القاب آن است؛ این لوآندا یکی از گران ترین شهرستان های دنیا به شمار می آید. اما شاید فکر کردن به اینکه با رفتن و یا زندگی کردن در این شهر چه چیزی انتظارتان را می کشد، ناراحت کننده باشد چرا که لوآندا جزو کثیف ترین شهرهای دنیا است. 

بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال گذشته نزدیک به 2722 مرگ و میر در این شهر رخ داده آن هم تنها به دلیل نوشیدن آب آشامیدنی نا سالم و آلوده. همچنین بیماری وبا نیز یکی دیگر از معضلات این شهر است به طوری که بالاترین میزان مرگ و میر در سال گذشته در دنیا، در لوآندا گزارش شده است؛ 16،320 مورد در 16 استان از 18 استان این کشور.

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

3) لومه ؛ توگو ؛ آفریقا

یکی دیگر از آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای دنیا لومه نام دارد که در غرب آفریقا واقع شده و پایتخت کشور توگو است. این شهر در خلیج گینه واقع شده و در زمینه صادرات قهوه، کاکائو، مغز نارگیل و دانه خرما از کشورهای فعال است اما متاسفانه یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا نیز به حساب می آید.

مردمان و شهروندان این شهر در معرض خطر جدی قرار دارند؛ بسیاری از ساکنان لومه از بیماری های عفونی ناشی از مصرف آب آلوده رنج می برند چرا که آن ها از اصلی ترین نیاز برای زندگی محروم هستند. مردمان لومه به آب سالم دسترسی ندارند و از آب های آلوده برای تمام مصارفشان استفاده می کنند. عدم مدیریت در زمینه ی جمع آوری زباله های نیز به این مشکلات دامن می زند.

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

4) مسکو ؛ روسیه

مسکو، پر جمعیت ترین و پایتخت پهناورترین کشور جهان، روسیه، چهارمین کشور آلوده ی دنیا است. شاید وقتی به عنوان یک گردشگر به این شهر سفر می کنید آلودگی و یا زباله ای در سطح شهر نبینید و گمان کنید مسکو زیبا و تمیز است، اما اشتباه نکنید! مسکو به دلیل اینکه یک شهر کاملا صنعتی و قلب تپنده ی روسیه است، هوایی بسیار آلوده دارد به طوری که افرادی که در این شهر زندگی می کنند در معرض حطر جدی برای مبتلا شدن به بیماری های مختلف هستند. وجود کارخانه ها و هودروهای بی شمار در شهر سبب به وجود آلودگی هوای نفس گیرِ مسکو شده اند. تا جایی این آلودگی در طول سال مشکلات زیادی را هم برای مردم و هم برای محیط زیست به همراه دارد.

کثیف ترین شهرهای جهان
آلودگی هوای مسکو روسیه

5) دهلی نو ؛ هند ؛ آسیا

این بار شهری در آسیا، در پر جمعیت ترین کشور دنیا و پایتخت آن، دهلی نو. شاید نیازی به گفتن نباشد که چه جمعیت بالایی در این شهر زندگی می کنند. همین جمعیت زیاد خود می تواند عامل مشکلات و آلودگی های وحشتاک این شهر باشد. وقتی به سطح خیابان های شهر می روید محال است تا انبوهی از زباله ها را در اطراف خیابان ها و کوچه ها نبینید. بوی نامطبوعی که در سطح شهر به مشام می رسد حاصل ادرار در اماکن عمومی است. حتی اکثر هتل هایی که در شهر هم برای گردشگران در نظر گرفته شده اند هم کثیف و فاقد امکانات مورد قبول هستد؛ به عنوان مثال اکثر حوله ها کثیف هستند، اتاق ها هم از نظافت خوبی برخوردار نیستند.
در کنار تمام این ها، آلودگی هوا نیز یکی دیگر از مشکلات بزرگ این شهر است. آلودگی هوا هم در طول سال مشلات زیادی را به وجود می آورد.

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

6) دارالسلام ؛ تانزانیا ؛ آفریقا

همانطور که در ابتدای پست اشاره شد، شهرستان های آفریقا از کثیف ترین شهرستان های دنیا هستند مثل دارالسلام که در تانزانیا قرار دارد. این شهر که در ساحل اقیانوس هند قرار گرفته، بزرگ ترین شهر تانزانیا و مرفه ترین شهر کشور است. اما این رفاه نتوانسته مانع آلودگی شهر شود. اگر روزی گذرتان به این شهر افتاد، از رفتن به ساحل کوکو ( coco beach ) خودداری کنید چرا که در این ساحل وجود زباله و جلبک های دریایی می تواند برایتان آزار دهنده باشد. همچنین آب آشامیدنی این شهر نیز به هیچ وجه سالم و قابل اطمینان نیست و مشکلات زیادی را برای مردمان شهر به وجود آورده است.

یکی دیگر از معضلات شهر وجود گونه ای پرنده در آن است که از آن ها با عنوان کلاغ های سیاه هند یاد می شود؛ پرنده ای که به دیگر هم نوعان خودش حتی مرغ ها هم امان نمی دهد و آن ها را از بین می برد.

شهرهای کثیف دنیا

7) بغداد ؛ عراق ؛ آسیا

یکی دیگر از شهرهای آلوده جهان در آسیا قرار دارد؛ بغداد، بزرگترین شهر عراق و دومین شهر بزرگ جنوب غربی آسیا. 

به تمام مشکلات سیاسی و اجتماعی که بغداد با آن ها روبرو است، مشکل آب آشامیدنی را هم اضافه کنید. آب آشامیدنی که مردم از آن برای مصارفشان استفاده می کنند از پایین ترین سطح کیفیت برخوردار است به طوری که باعث شده تا بغداد در لیست کثیف ترین شهرستانها در جهان قرار بگیرد. مصرف آب آلوده در این شهر سبب شده تا انواع بیماری های خطرناک و کشنده به راحتی به مردم انتقال پیدا کند و در طول سال جان بسیاری را بستاند.

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

9) آدیس آبابا ؛ اتیوپی ؛ آفریقا

شاید فکر کردن به اینکه در قرن 21 مردمانی در نقطه ای از دنیا، از ابتدایی ترین ملزومات زندگی مثل دسترسی به سرویس بهداشتی محروم باشد دور از ذهن و غیر ممکن به نظر بیاید، اما این اتفاق ناخوشایندی است که در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی اتفاق می افتد. در این شهر مردم به سرویس بهداشتی دسترسی ندارند و همین کافی است تا بتوان اوضاع وحشتناک شهر را متصور شد. همین موضوع سبب شده تا آلودگی های زیست محیطی به وجود بیاید و بیماری های عفونی در میان مردم شیوع پیدا کنند. تمام این مشکلات و آلودگی ها دست به دست هم داده اند تا کودکان و نوزادان زیادی به دلیل بیماری های عفونی در طول سال جان خود را از دست بدهند.

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

10) پورتو پرنس ؛ هائیتی

پورتو پرنس، پایتخت کشور هائیتی است. این شهر با مشکلات بهداشتی وحشتناکی در جنگ است؛ از یک طرف سرعت بالای رشد جمعیت و نیاز این جمعیت به آب آشامیدنی سالم. از طرف دیگر زباله هایی که این مردم تولید می کنند و فرآیند از بین بردن آن ها و معضل دیگر آشفتگی پس از زلزله ی 15 ریشتری که در سال 2010 شهر را لرزاند. با وجود اینکه چند سال از این زمین لرزه می گذرد مردم وضعیت بهداشت مناسبی ندارند و همه روزه افراد زیادی به بیماری های واگیر دار مبتلا می شوند به طوری که همین عامل سبب شد تا در 2012 این شهر در زمره ی بدترین شهر جهان برای زندگی قرار گرفت.

در کنار این مشکلات، آلودگی های شهر نیز دلیلی شدند بر ورود این پورتو پرنس در لیست کثیف ترین و آلوده ترین شهرهای دنیا. نبود آب سالم و بهداشتی از یک سو و از سوی دیگر حجم بالای زباله های تولید شده توسط مردم؛ 5000 تن زباله جامد در هر روز در این شهر تولید می شود ( بر اساس آمار وزارت محیط زیست ) که تنها 7 درصد از این مقدار توسط سرویس های دولتی جمع آوری می شود. 

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

11) مکزیکو سیتی ؛ مکزیک ؛ آمریکای شمالی

این بار یکی از شهرهای آلوده دنیا در آمریکای شمالی. مکزیکو سیتی پایتخت کشور مکزیک که هوایی بسیار آلوده دارد. این آلودگی هوا ناشی از حجم بالای ترافیک این شهر است. آمارهای دولتی حاکی از آنند در طول سال افراد زیادی به دلیل همین آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. مشکلات تنفسی زیادی برای مردمان این شهر به دلیل وجود ذرات مضر در هوا به وجود می آید به خصوص در فصل زمستان؛ پدیده ای که برای ما ایرانی ها هم نا آشنا نیست. 

مکزیک
آلودگی مکزیک

12) آنتاناناریوو ؛ ماداگاسکار ؛ آفریقا

یکی دیگر از شهرستان های آلوده در آفریقا، آنتاناناریوو نام دارد. این شهر پایتخت ماداگاسکار، جزیره ای در اقیانوس هند است. مردمان و ساکنان آنتاناناریوو از مشکلات بزرگی رنج می برند؛ رشد بالای صنعتی شدن آنتاناناریوو که جنگل زدایی و آلودگی هوا را به دنبال دارد. رشد جمعیت شهر که مستلزم فراهم کردن بسترهای بهداشتی است که فراهم نمی شود. و اما بزرگترین و اصلی ترین آلودگی شهر، مشکل آلودگی و بهداشت آب است. آب آنتاناناریوو از بهداشت و کیفیت خوبی برخوردار نیست. 

بدون شک زندگی کردن در چنین شهری با چنین شرایطی نمی تواند خیلی راحت باشد…

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

13) داکا ؛ بنگلادش ؛ آسیا

پایتخت کشور آسیایی بنگلادش و پر جمعیت ترین شهر آن، داکا است که لقب بیستمین شهر بزرگ جهان را نیز یدک می کشد. قلب تپنده ی تجارت، اقتصاد و فرهنگ بنگلادش اما یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا نیز هست. جمعیت بالای این شهر سبب به وجود آمدن آلودگی ها مختلف شده است. با توجه آماری که منابع معتبر ارائه می کنند، کیفیت هوای داکا به شدت پایین و آلوده است. این شهر رتبه ی 169 را در میان 178 کشور جهان در پایین بودن شاخص کیفیت هوا دارد. همین موضوع برای مردم مشکلات بهداشتی و سلامتی بسیاری را به همراه دارد.

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

14) باکو ؛ جمهوری آذربایجان 

باکو، شهری در همسایگی ایران که هر ساله گردشگران زیادی آن را مقصد تعطیلات خود انتخاب می کنند اما یکی دیگر از شهرهای آلوده ی دنیا است. جالب است بدانید که از باکو به عنوان شهر سیاه یاد می کنند چرا که منابع نفتی و پالایشگاه هایی در این شهر قرار دارند همین صنعت و حفاری هایی آن سبب شده تا باکو شهری آلوده و دارای کیفیت بهداشتی بسیار پایین باشد.

کثیف ترین شهرهای جهان

15) کراچی ؛ پاکستان ؛ آسیا

کراچی، بزرگ ترین شهر پاکستان و در بخش جنوب شرقی آن و بر کرانه ی دریای غرب قرار دارد. این شهر یکی از پر جمعیت ترین شهرهای جهان نیز به حساب می آید. کراچی با مشکلات زیست محیطی بسیاری دست به گریبان است؛ از مسائیل زیست محیطی مثل مدیریت زباله های شهری تا مشکلات ناشی از آن مثل آلودگی های آب و خاک. عدم مدیریت زباله ها باعث شده تا مواد شیمیایی خطرناکی وارد آب و خاک کراچی شود و مشکلات غیر قابل جبرانی را سبب شود. کراچی خط ساحلی آلوده و کثیفی دارد و بسیاری از شهروندان به بیماری های واگیرداری که از طریق آب آلوده منتقل می شود، دچار هستند. آلودگی صوتی را نیز به مشکلات بالا اضافه کنید همچنین مشلات مربوط به آلودگی های هسته ای. 

کثیف ترین شهرهای جهان
کثیف ترین شهرهای جهان

سخن آخر

بدون شک زندگی در چنین شهرهایی با چنین شرایطی کار آسانی نیست و مشکلات زیادی را به دنبال دارد. اما واقعا راه حل چیست؟ 

چطور می توان شرایط بهتری را برای زندگی همه ی انسان ها به وجود آورد؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر