ماهان شبکه ایرانیان

تحلیل "رسانه پاکستانی" از نقش هند در چابهار

روزنامه اردو زبان «اکسپرس» پاکستان با انتشار تحلیلی با عنوان«پاکستان و بندرچابهار» با تشریح رقابت های تجاری هند و پاکستان مدعی شد دهلی نو با فعالیت در بندر چابهار ایران، در پی کاهش تاثیر و نقش سیاسی و اقتصادی پاکستان است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، در بخش از این مقاله آمده است :«حسن روحانی» رییس جمهوری ایران فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار را سال گذشته با حضور مقامات بلند پایه هند ،افغانستان و شخصیت های داخلی و خارجی افتتاح کرد .

در ادامه این مطلب اضافه شده است کشورهای ایران ،افغانستان و هند سال گذشته احداث کریدور بین المللی برای دسترسی هند به افغانستان را اعلام کردند.
این کریدور باعث دسترسی افغانستان از طریق ایران و بندر چابهار به آب های آزاد می شود.
نویسنده مقاله با اشاره به نگرانی پاکستان از احداث این کریدور معتقد است اسلام آباد معتقد است هند می خواهد باحضور در مرزهای افغانستان علاوه بر دخالت درامور پاکستان این کشور را زیر فشار بگذارد.

در ادامه این مطلب آمده است:هند، نخستین بار محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرد، هر چند پاکستان کوتاه ترین مسیر جاده ای برای رسیدن به خاک افغانستان برای هند است اما دولت پاکستان استفاده از خاک این کشور برای توسعه روبط تجاری با افغانستان را ممنوع کرده است.

در بخش دیگری از این مطلب اضافه شده است افغانستان و ایران با 110 میلیون جمعیت ،روابط تجاری چند هزار ساله با پاکستان دارند.

به نوشته این روزنامه ،پاکستان در چند صد سال گذشته مهمترین مسیر تجاری چین به آسیا و اروپا بوده و پرسش اینجاست که اگر پاکستان می تواند به چین اجازه دسترسی به دریای آزاد را بدهد، چرا باید جلوی تجارت بین هند و افغانستان را بگیرد.

این مقاله می افزاید:دولت جدید پاکستان باید سیاست خارجی این کشور را اصلاح کند زیرا که اگر این سیاست مورد بازنگری قرار نگیرد تنها این پاکستان خواهد بود که در آینده نه چندان دور آسیب خواهد دید.

به عقیده نویسنده ،اگر پاکستان همچنان مسیر ترانزیتی بین هند و افغانستان را از طریق خاک این کشور مسدود کند، تاثیر و اهمیت موقعیت جغرافیایی این کشور در آینده نه چندان دور قطعا کاهش می یابد.

در ادامه مطلب اضافه شده است سیاستمداران پاکستانی باید طرح هند برای کاهش اهمیت جغرافیایی پاکستان در منطقه را خنثی کنند، زیرا که دولتمردان هندی قصد دارند،کشورها را برای ارتباط با کشورهای افغانستان وآسیای میانه از طریق بندر چابهار تشویق کند.

روزنامه اردو زبان «اکسپرس پاکستان» در ادامه نوشت:هند توانسته است کنترل فاز نخست بندر چابهار به نام شهید بهشتی را بدست آورد، کنترل این بندر در سفر حسن روحانی به هند در فوریه 2018 در چارچوب یک توافقنامه به هند واگذار شد.

در ادامه این مطلب اضافه شده استت هند قصد دارد با توجه به نفوذی که در منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد 21 کشور منطقه ای را برای تجارت با افغانستان آسیای میانه و روسیه از طریق بندر چابهار تشویق کند.

هند پس از سرنگونی طالبان، تاکنون بیش از 2 میلیارد دلار در افغانستان سرمایه گذاری کرده است و بدین ترتیب این کشور یکی از بزرگترین کشورهای سرمایه گذار در افغانستان است.

از سوی دیگر هر چند تحریمهای شدیدی علیه ایران از سوی آمریکا تا کنون به اجرا درآمده است اما هندی ها بدون توجه به عواقب این تحریم ها یکی از بزرگترین خریداران نفت و گاز از ایران هستند.

به عقیده این نویسنده پاکستانی ،هند تاکنون 80 میلیون دلار در فاز نخست بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است و قصد دارد تا سال 2020 میلادی احداث خط ریلی و جاده ای به طول 600 کیلومتر از بندر چابهار تا زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان ایران را احداث کند.

هند قبلا 217 کیلومتر جاده در خاک افغانستان احداث کرده است تا بتواند به راحتی کالاهای خود را از بندر چابهار به خاک افغانستان منتقل کند.

در ادامه مطلب روزنامه اکسپرس پاکستان آمده است با توجه به وضع موجود، پاکستان باید شاهراه شرق به غرب را دوباره احیاء کند تا از این طریق بتواند به توسعه فعالیت های اقتصادی و تجاری بین افغانستان و هند کمک کند.
از سوی دیگر این اقدام دولت پاکستان در احیاء شاهراه شرق به غرب می تواند باعث ترمیم روابط و احیاء اعتماد متقابل بین اسلام اباد و دهلی نو شود.

درادامه این مطلب اضافه شده است هر دو رقیب سنتی از این طریق میتوانند برای حل مناقشات خود به گفت گو و رایزنی روی آورند و این به تامین امنیت و ثبات در منطقه نیز کمک خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان