روزنامه قانون - بیتا محسنی: پادکست، روایت عمیق و همراه با جزییات زیاد از یک اتفاق گاهی واقعی است؛ شبیه یک رمان فشرده که در هیچ بخشی از داستان، تخیلات نویسنده وارد نشده باشد
بیشترین حجم شنیدن در جهان به موسیقی اختصاص دارد و بعد از آن خبر و هواشناسی. پادکست در رتبه نهم قرار گرفته و کتاب صوتی رتبه هفدهم را در اختیار دارد
از زمان قرارگیری اولین پادکستها بر روی آیتونز، بیش از 10 سال میگذرد. در این 10 سال، پادکستها به قدری رشد کردند که مرزهای جغرافیایی را زیر پا گذاشتند و مخاطبان میلیونی در جهان پیدا کردند
«شنوتو» یکی از کامل ترین و اصلیترین مراجع پادکست و داستان های صوتی در ایران است که حدود 30 برنامه انحصاری دارد و در ابتدای فعالیت 100 درصد محتوای پلتفرم را خودش تامین و تولید میکرد
در حال حاضر در «شنوتو» یک میلیون دقیقه فایل صوتی معادل 320 هزار فایل وجود دارد.در این استارتآپ حدود 700 برنامهساز فعالیت دارند و روزانه 100 هزار نفر از طریق درگاه وب و درگاههای اشتراکی یا اپهای اندرویدی و اپهای دیگر به شنوتو گوش میدهند
پادکست های داستانی یکی از پرطرفدار ترین نوع پادکست ها هستند؛ به طوری که اگر کانال های تلگرامی در حوزه هنر را باز کنید به چند نمونه مهم از آنها برخورد خواهید کرد که «رادیو چهرازی» و «کانال بی» از نام آشناترین و پرتکرارترین آنها هستند
باید گفت که خطوط قرمز بسیاری از استارتآپها که پادکست تولید می کنند توسط وزارت ارشاد تنظیم شده و با خطوط قرمز رادیو و صداوسیما متفاوت است و شاید به همین علت باشد که چند تن از گویندگان رادیو را به سمت خود کشانده است
پادکست تمام مزایای موسیقی گوش کردن را دارد؛ به اضافه اینکه تکراری نمیشود و میتواند یکی از ابزارهایی باشد که شما با آن در جریان اخبار قرار میگیرید، میخندید یا یاد میگیرید یا به فکر فرو میروید یا دانش عمومی خود را به روز نگه میدارید
57 درصد شنوندگان پادکست، مردان و 48 درصد زنان هستند که البته در سیستم بومی ایران این آمار کمی تفاوت دارد.این نسبت در ابتدا،74به 26 بود که در تازهترین بررسی این نسبت جنسیتی 69 به 31 تغییر پیدا کرد که این موضوع نشان می دهد پادکست در جلب علاقهمندی زنان هنوز هم جای رشد دارد
هر قسمت رادیو گیگ بخشهای متفاوتی دارد،با خبر شروع می شود و بعد به تقاطع تکنولوژی،جامعه و فضا، از دیدگاه انسانی میپردازد انگاردر حین موزیک گوش دادن،اخباری درباره دنیای فناوری نیز به گوش فرد تزریق می کند. 79 قسمت از رادیو گیگ تاکنون منتشر شده که با وجود منظم نبودن،مداوم بوده است
روزگار مدرنیته امروز،شبیه به یک آکواریوم زیبا و فانتزی است که مارا میان شیشه های زیبا و بلورین خود حبس کرده است.این آکواریوم،همواره با خود حصارها و دغدغههای تازه به همراه داشته است.شاید بتوان گفت که هر پدیده ای در این آکواریوم،در تلاش است تا صدای خود را به گوش همگان رسانده و تابش نوری باشد به گوشه ای از زندگی که کسی تا به حال آن نقطه را ندیده است.برای بسیاری از خوانندگان،واژه «پادکست»،هنوز کلمه ای تازه و نامانوس است؛پدیده 14 ساله ای که می توان گفت پس از سالها در سال 2018 یا 1397 بهار طولانی مدت خود را تجربه کرده است،شبیه صدایی تازه که چند صباحی است در هجوم صداهای اطراف زیاد به گوش میرسد و در تلاش است میان این هیاهو،راه خود را پیدا کند.
برای آنهایی که قدیمیتر هستند، پادکست را میتوان یک نوع رادیو آماتوری اینترنتی تعریف کرد. البته با این تفاوت که در پادکست نباید انتظار پخش زنده را داشت و شنوندگان، اپیزودهای برنامههای مورد علاقهشان را دانلود و گوش میکنند.آنهایی هم که نمیدانند رادیو آماتوری چیست، پادکست را میتوانند با نام قدیمیتر آن یعنی «بلاگ صوتی» بشناسند؛ همان بلاگ، اما با پستهای صوتی اپیزودی.در ادامه قرار است زیر و بم یک هجوم را مرور کنیم،هجوم یک صدای منفرد در دهکده جهانی مارشال مک لوهان را!
پس تصمیمتان را بگیرید و اگر به پادکست علاقهمند هستید، مرورگر دستگاهی که به کمک آن این نوشته را میخوانید، آماده کنید چون قرار است به اعماق دنیای پادکستها شیرجه بزنیم!
نقطه آغاز؛هجوم یک صدای تازه
می دانیم که اینترنت،فضایی است که میتواند گاهی کاملا شخصی مورد استفاده قرار بگیرد؛یعنی می توان در آن نوشت یا عکس خود را بارگذاری کرد و در هجوم صداها و عکسها، صدا و عکس خود را به ثبت رساند.پادکست در واقع انتشار کاشیهای کوچک با ابعاد یک بند انگشت در یک بند انگشت به تعداد زیاد است که در آن «انتشار بر حسب تقاضا» صورت میگیرد.در این پدیده،این صداست که بنا به تقاضا می تواند شنیده و نیز قطع شود.
با گذشت زمان و البته پیشرفت تکنولوژی بسیاری از افراد به این فکر افتادند که چرا خودشان یک رادیو نداشته باشند؟ به همین منظور در ابتدا وبلاگنویسان به «بلاگصوتی» روی آوردند.به این صورت که بلاگرها در بلاگ صوتی خود مطالبی را که داخل وبلاگ منتشر میکردند،میخواندند و فایل صوتی را در وبلاگشان منتشر میکردند. پادکستها انواع مختلفی دارند. از پادکستهای موسیقی محور گرفته تا آنهایی که به تکنولوژی، سینما، ادبیات، سیاست و... میپردازند.
از زمان قرارگیری اولین پادکستها روی آیتونز، بیش از 10 سال میگذرد. در این 10 سال، پادکستها به قدری رشد کردند که مرزهای جغرافیایی را زیر پا گذاشتند و مخاطبان میلیونی در جهان پیدا کردند.باید اشاره کرد که نخستین بار در سال 2004 یک روزنامهنگار به نام بن همرسلی اصطلاح پادکست را برای بلاگ صوتی انتخاب کرد.
در سال 2001 اولین ابزار نشر آوا به شکل پادکست فراهم شد ولی تا سال 2003 که به صورت جدی توسط مردم جهان استفاده نشده بود، مورد توجه قرار نگرفت.در سال 2004 گسترش و محبوبیت این پدیده به حدی رسید که حتی کاخ سفید هم تعدادی از سخنرانیهای جرج بوش را به صورت پادکست آماده کرد و روی سایت رییس جمهور آمریکا قرار داد.
در دنیا نیز شبکههای متفاوتی وجود دارند که پادکست حرفهای تولید می کنند و مهم ترین آنها، NPRیا رادیو عمومی ملی است که در تعریف دیگر یک سندیکاست که به عنوان نماینده 900 ایستگاه رادیویی در آمریکا معرفی شده است.اما نخستین پادکست در ایران در اواخر سال 83 راهاندازی شد.در این میان به رادیو «هودر» و عبدالقادر بلوچ و محمود بشاش به عنوان پیشگامان این موضوع نیز می توان اشاره کرد.
جایگاه پادکست در ایران کجاست؟
باید گفت که بیشترین حجم شنیدن در جهان به موسیقی اختصاص دارد و بعد از آن خبر و هواشناسی. پادکست در رتبه نهم قرار گرفته و کتاب صوتی رتبه هفدهم را در اختیار دارد. 57درصد شنوندگان پادکست مردان و 48 درصد زنان هستند که البته در سیستم بومی ایران این آمار کمی تفاوت دارد.
این نسبت در ابتدا،74به 26 بود که در تازه ترین بررسی این نسبت جنسیتی 69 به 31 تغییر پیدا کرد که این موضوع نشان میدهد پادکست در جلب علاقهمندی زنان هنوز هم جای رشد دارد.در سال های اخیر و بهخصوص دوسال گذشته،پادکست در ایران هم افزایش مخاطب چشمگیری پیدا کرده است.رده سنی 25تا 34 سال با 48 دهم درصد بیشترین میزان علاقهمندی پادکست را به خود اختصاص داده است.رده سنی 35 تا 44 با 22 دهم درصد در رتبه دوم و رده سنی 18 تا 24 سال با 18 دهم درصد در رتبه سوم قرار می گیرند.
همچنین 87 درصد کاربران از طریق وب و 13 درصد از طریق اپلیکیشنهای تلفن همراه از محتوای صوتی و پادکست ها استفاده می کنند.شاید بسیاری از ما پادکست را تنها فایل های میکس شده موسیقی بدانیم اما در حال حاضر بیش از 11 دستهبندی موضوعی برای پادکست های فارسی تعریف شده است که هشت موضوع اصلی شامل مدیریت و کارآفرینی با 20 درصد،سلامت و سبک زندگی با 16 درصد،شعر و ادبیات با 15 درصد،روانشناسی و جامعه با 15 درصد،تاریخ و هنر با 13 درصد،علم و تکنولوژی با چهار درصد،کمدی و سرگرمی با سه درصد و سایر موضوعات با 14 درصد،موضوعات مورد علاقه شنوندگان ایرانی را تشکیل می دهند.
پادکست؛در مسیر روزمره شدن
اما آنچه به زبان ساده تر میتوان از این سبک روزنامه نگاری فهمید،روایت عمیق و همراه با جزییات زیاد از یک اتفاق گاهی واقعی است.شبیه یک رمان فشرده که در هیچ بخشی از داستان، تخیلات نویسنده وارد نشده باشد.پادکست تمام مزایای موسیقی گوش کردن را دارد؛ به اضافه اینکه تکراری نمی شود و میتواند یکی از ابزارهایی باشد که شما با آن در جریان اخبار قرار میگیرید،میخندید،چیز یاد میگیرید یا به فکر فرو میروید یا دانش عمومی خود را به روز نگه میدارید.به عنوان مثال، «مسترمایند» که یکی از بهترین قسمتهای «کانال بی» است و داستان یکی از بزرگترین تبهکاران قرن 21 را با روایتی بسیار جذاب از اول تا آخر تعریف میکند.
داستان پر از جزییات است و قسمت مهم ماجرا این است که شما حس میکنید گوینده درست وسط داستانی نشسته که دارد آن را برای شما روایت می کند!بعد از NPR که پیشتر به آن اشاره شد، پادکست TheDaily نیز از مهمترین پادکستهاست که نیویورک تایمز آن را تولید میکند و یکی از دلایل جذابیت آن شاید نوع نگاه یک رسانه حرفهای به مفهوم خبر باشد.یعنی نگاه به روندی که مطبوعات، موضوعات را دنبال میکنند؛ به گونه ای که مقامات مجبور می شوند به رسانهها توضیح دهند و جزییات را در اختیار آنها قراردهند.انگار انسانها از ابراز نظر واقعی خود ترسی ندارند.این پادکست هرروز حوالی عصر به وقت تهران منتشر میشود و کمتر از نیم ساعت زمان آن است.
مایکل باربارو درباره یک موضوع مهم روز، به قدر کافی عمیق صحبت می کند، نظر افراد مرتبط را میپرسد و با مقامات مصاحبه می کند و بعد تیتر چند خبر مهم دیگر را به گوش مخاطب هدیه میکند. زمانی که صفحه پادکست را باز میکنیم اگر کاور جذاب باشد،انگیزه برای شنیدن پادکست ایجاد میشود. توضیح متنی هم که برای پادکست نوشته میشود، مهم است؛ به این صورت که اگر در توضیح به دغدغههای شنونده اشاره شود، انگیزه شنیدن دو برابر میشود و همچنین درصورتیکه در 15 تا 30 ثانیه اول شنونده جذب شود،تمام پادکست را گوش میکند.
رخنه نظارت حتی در تازه ترین روزنه ها
اما سایه نظارت بر پادکست هم که پدیدهای تقریبا نوظهور است سنگینی میکند؛ هرچند هنوز اعمال نظرها سلیقه ای نشده و پادکست از این نظر سلامت باقی مانده است!باید گفت نظارت بر پادکستهای منتشر شده از سوی وزارت ارشاد اسلامی انجام میشود.
در ابتدای کار، زمانیکه فایلهای پادکست کم بود و این پدیده به آن صورت فراگیر نشده بود، اعضای تیم هر استارت آپ در خودِ مجموعه آنها را گوش میکردند اما پس از زیاد شدن تعداد فایلها، دستاندرکاران هر استارت آپ مثل «شنوتو» اپلیکیشنی طراحی کردند که فرکانس صداها را میسنجید و در صورتیکه کلمات ممیزی در آن نبود، فایل را منتشر میکرد.
در این میان احتمالا میدانید که صدا و سیما مدعی است که باید بر صوت و تصویر فراگیر نظارت داشته باشد،در سالهای 78 و 79 که اینترنت در حال فراگیر شدن بود، همین اتفاق بین وزارت ارشاد آن زمان و صدا و سیما افتاد. چون صدا و سیما اینترنت را فراگیر میدانست و معتقد بود که باید مثل ارشاد بر محتوای اینترنت نظارت کند و هرگز این ادعا به جایی نرسید.در نهایت باید گفت که خطوط قرمز بسیاری از استارتآپ ها که پادکست تولید می کنند توسط وزارت ارشاد تنظیم شده است و بسیار با خطوط قرمز رادیو و صداوسیما متفاوت است و شاید به همین علت باشد که چند تن از گویندگان رادیو را به سمت خود کشانده است!
شنوتو و آنچه در چنته دارد!
«شنوتو» یکی از کاملترین و اصلی ترین مراجع پادکست و داستان های صوتی در ایران است که حدود 30 برنامه انحصاری دارد و در ابتدای فعالیت 100 درصد محتوای پلتفرم را خودش تامین و تولید میکرد.اما بعد از گذشت چهار سال، این آمار به کمتر از 15 درصد رسیده است.
در واقع رسیدن به مرحلهای که بیشتر محتوا توسط پادکسترها تولید شود برای شنوتو و استارتآپ های این چنینی، رسیدن به یک نقطه ایدهآل در حوزه پادکست است. در حال حاضر در «شنوتو» یک میلیون دقیقه فایل صوتی معادل 320 هزار فایل وجود دارد.در این استارتآپ حدود 700 برنامهساز فعالیت دارند و روزانه 100 هزار نفر از طریق درگاه وب و درگاههای اشتراکی یا اپهای اندرویدی و اپهای دیگر به شنوتو گوش میدهند.همچنین این مرجع، ماهیانه حدود 600 تا 700 هزار نفر شنونده دارد که میتوانند از یک فایل تا بیشتر را بشنوند.
سفری از شاهنامه تا کافه های تهران در پادکست های تاریخی و ادبی
در میان 12 موضوع اصلی پادکستسازی در ایران،به موضوعات متنوعی بر میخوریم.در بخش تاریخ و ادبیات در حال حاضر 11 پادکست تولید شده است که معروف ترین آن، پادکست «رادیو روغن حبه انگور» است.این پادکست که یکی از کهنهکارترینها در زمینه خودش است، بیش از پنج سال است که تولید و منتشر میشود. البته آن وسط یک سال را هم در سکوت طی کرد و دوباره شروع کرد. «رادیو روغن حبه انگور» را تیمی از نویسندگان و گویندگان تهرانی تهیه میکنند که محور اصلیاش ادب،هنر و موسیقی است و سری هم به کافههای تهران میزند.
«بوم» نام پادکست دیگری است که به تاریخ فلسفه می پردازد.«تاریخ تازهها» پادکستی است که با نگاهی تازه به گذشته و عقبه رخدادهای روز مینگرد.«دستان 118» قصهگویی شاهنامه فردوسی برای علاقهمندان به این شاعر ایرانی است.«رادیو دستنوشتهها» نیز ازمجموعه پادکستهایی است که تاریخ معاصر ایران را بر پایه تاریخ شفاهی،مصاحبههای اختصاصی و اسناد آرشیوی گردآوری کرده است.«ساگا» نیز یکی دیگر از پادکستها در حوزه تاریخ و ادبیات است که داستانهای کهن با خوانشی نو درباره قصهها،افسانهها و اسطورهها را روایت میکند.«شعرو ادبیات پارسی» اشعار ماندگار در ادبیات پارسی را شامل میشود و «فردوسیخوانی» پادکستی برای دوستداران مبتدی شاهنامه است.«فلسفیدن» فلسفه و فرهنگ عامه را شامل می شود،«لوگوس» فلسفه به روایت حامد قدیری است و «پاراگراف» تاریخ را شبیه به یک قصه روایت می کند؛چراکه قصه ها کمک میکنند ما عمیقتر زندگی و به دنیا نگاه کنیم.
شیرجه در دریای فناوری و تکنولوژی
پادکستهای تکنولوژی هم فراگیر تر و هم نسبت به پادکستهای تاریخی و ادبی،پرطرفدارترند.در جستوجو میان موضوعات این پادکست،به 19 عنوان بر میخوریم که معروف ترین و البته قدیمیترین آن «رادیو گیگ» است؛پادکستی قدیمی از یک انسان قدیمی به نام جادی که البته بسیار به روز در دنیای فناوری ایران است.هر قسمت رادیو گیگ بخشهای متفاوتی دارد،با خبر شروع می شود و بعد به تقاطع تکنولوژی،جامعه و فضا، از دیدگاه انسانی می پردازد.انگاردر حین موزیک گوش دادن،اخباری درباره دنیای فناوری نیز به گوش فرد تزریق میکند.
79 قسمت از رادیو گیگ تاکنون منتشر شده که با وجود منظم نبودن،مداوم بوده است.رادیو گیگ به زعم بسیاری یک ایستگاه رادیویی نیست،بلکه یک حرکت گاه رادیویی است!«ایده کست» نام پادکست دیگری است که به صورت گفت و گوی زنده و تصویری با کارآفرینان و متخصصان حوزه دیجیتال و به صورت هفتگی منتشر میشود.«همفکر» نیز پادکستی درخصوص استارتآپها و دغدغههای کارآفرینی است.
«خورشت تکنولوژی» نام پادکستی است که در آن از گجتها یا ابزار تکنولوژیکی جدید گرفته تا نوآوریهای جدید در جهان فناوری یا حتی ویدیوها و اخبار داغ در شبکههای اجتماعی پرداخته میشود.«رادیو آپا» نیز مرور اخبار مهم حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات به همراه تحلیل رخدادهای مهم و توصیههای امنیتی است.همچنین می توان به در این زمینه به پادکستهای دیگر از جمله «قبیله گیکها»،«رادیوتک»«فین تاک»،«مسیر»،«رادیو بلاک چین» و ... اشاره کرد.
روایتی از زیر پوست جامعه در پادکستهای داستانی
پادکستهای داستانی یکی از پرطرفدار ترین نوع پادکستها هستند؛ به طوری که اگر کانالهای تلگرامی در حوزه هنر را باز کنید حتما به چند نمونه مهم از آنها برخورد خواهید کرد که «رادیوچهرازی» و «کانال بی» از نام آشناترین و پرتکرارترین آن ها هستند.«رادیو چهرازی» یکی از پادکستهای مشهور فارسی است که بین سالهای 91 تا 93 تولید و منتشر شد.«رادیو چهرازی» داستان چند دیوانه به نامهای «جمشید، دلبر و حبیب» در تیمارستان چهرازی تهران بود که به مسائل اجتماعی، سیاسی و گاهی هیچ چیز و با زبان آمیخته با طنز میپرداخت.
این پادکست در 20 اپیزود تهیه شد که هر کدام حدود 10 دقیقه بودند.«رادیو چهرازی» شاید،صدای نسلی باشد که زده است در دستگاه شور.حسابی هم ناله و فغانش از دردهای یک جامعه مرده به آسمان بلند است.ناله های بلندی از دل طبقه متوسط جامعه که هم دلش از دولت و سیاست های فرهنگی خون است و هم از دست شبه روشنفکرها به ستوه آمده است.«رادیو چهرازی» در واقع نماینده بخش زیادی از آدمهاست که می توانستند خوب و سالم باشند ولی هرروز معیشت، رقت انگیز بودن نهادهای اجتماعی و مخصوصا فرهنگی داغ دلشان را تازه می کند.«کانالبی»،نام پادکست دیگری است که روایت شنیدنی از ماجراهای واقعی دارد.درواقع در هر قسمت از پادکست «کانالبی»،گزارش بلند یک ماجرای واقعی را که در یک رسانه معتبر انگلیسیزبان منتشر می شود، به فارسی میشنویم.
هر قسمت این پادکست هر 21 روز یک بار منتشر می شود و گوینده آن علی بندری است.«رادیو دیو» یکی از مشهورترین پادکستهای حال حاضر ایران است. این پادکست که با هزینه شخصی و توسط تولیدکنندگانی گمنام ساخته و هر چهار ماه منتشر میشود، به موسیقی، شعر و ادب و فرهنگ میپردازد. تولیدکنندگان رادیو دیو میگویند که دغدغهشان در کنار معرفی فرهنگ و موسیقی ملل، نشان دادن روحیات و احساسات و رسوم مشترک میان مردم دنیاست.
«راندوو» نام پادکست داستانی دیگری است که در هر قسمت از آن، شما به یک قسمت از یک رمان فرانسوی گوش خواهید داد و سپس ترجمه و توضیح شفاهی آن را خواهید شنید.«راننده تاکسی» نیز نقل ماجراهایی است که در یک تاکسی رخ میدهد و راننده تاکسی، راوی آن است.در ادامه عنوان های پادکست داستانی،میتوان به «داستان شب»،«رادیو رمانو»،«رادیو قهوه آخر شب»،«رادیو منزوی» و «رادیو شهرزاد» اشاره کرد.
صدا،موسیقی و دیالوگ درپادکستهای سینما و عکاسی
یکی از اتفاقات مهم در پادکست سازی، فراگیر بودن و وسیع بودن موضوعات آن است.در موضوع سینما و عکاسی،9 عنوان به چشم می خورد که «رادیو دیالوگ» و «ابدیت و یک روز» از معروف ترین آنهاست. «ابدیت و یک روز» مجموعه پادکستهای حامد صرافی زاده درباره هنر سینماست و «رادیو دیالوگ» روایت واقعی از داستانها و حسهای درونی پیرامون زمان خود است که به شکل صدا،موسیقی و دیالوگ درآمده است.از دیگر پادکست های این مجموعه می توان به «پابریکا»،«دانستگی»،«نیمه شب»،«وستروس»،«هزارتو» و ... اشاره کرد.
به صرف خنده در پادکست های کمدی
شاید اولین اسمی که در مجموعه پادکست های کمدی به ذهن مخاطبان پرو پاقرص پادکست،خطور میکند،«رادیو قرمز» باشد؛رادیویی یک دقیقه ای و کمدی که به مسائل روز می پردازد و در حال حاضر طرفداران زیادی دارد.به جز «رادیو قرمز»،نام چهار عنوان دیگر را نیز در مجموعه پادکست های طنز و کمدی می توان دیدکه از میان آنها می توان به «پارادوکس»،«رادیو گجیل»،«نازکنامه» و «یووری» نیز اشاره کرد.
گوش نوازی دانش در پادکست های علمی
در پادکستهای علمی،نام 6 عنوان به چشم میخورد و «استرینگکست» از مشهورترین آنهاست.دراین پادکست درواقع یک ماهنامه صوتی درباره دانش و فناوری پیش روی ماست که انتشار دانش در بین مردم و مخاطبانش را به عنوان اصلیترین هدف دنبال میکند.«استرینگ کست» جالبترین و عجیبترین موضوعات علمی رو به بامزهترین شکل ممکن و با بهترین موسیقیهای ممکن در زمانی کوتاه روایت میکند و همین دلیل پرطرفدار بودن آن است.در این مجموعه همچنین میتوان به «دایجست» ،«رادیو پیوست»،«رادیو راز»،«استرینگ بوکس» و«گمانه» اشاره کرد.
پادکستهای کسبو کار،گفتوگومحور،موسیقی و ورزشی از دیگر مجموعه های پادکست سازی در ایران هستند که در میانه مسیر موفقیت هستند و امید است بتوانند در این آشفته بازار هنر که صدا به صدا نمیرسد،جان سالم به در برده و برای اولین بار در ایران یک پدیده نوظهور باشند که با سر سلامت به انتهای مسیر موفقیت رسیده و مصداق بارز این جمله شوند؛تنها صداست که می ماند!