جنگل الیمستان ؛ بهشت مه آلود آمل

تماشای درختان سر به فلک کشیده و گوش سپردن به صدای پرندگان و نوازش نسیمی که با هربار وزش تازگی را برایت به همراه می آورد، همه و همه نشانه های یک مقصد رویایی هستند

جنگل الیمستان
photo by Arastoo Ardakani

تماشای درختان سر به فلک کشیده و گوش سپردن به صدای پرندگان و نوازش نسیمی که با هربار وزش تازگی را برایت به همراه می آورد، همه و همه نشانه های یک مقصد رویایی هستند. مقصدی که در میان روزمرگی هایمان به معجزه ای شبیه می ماند و می تواند آرامشی از جنس طبیعت را برایمان به ارمغان بیاورد. جنگل ها نمونه های بسیار خوبی از این دست مقاصد هستند و با جلوه های بی بدیل خود توانسته اند گردشگران بسیاری را به ویژه از میان علاقه مندان به طبیعت گردی به سوی خود بکشانند. هر یک از آنها ویژگی خاص خود را دارد؛ یکی به خاطر شکل درختانش مشهور شده، دیگری محل زندگی جانور خاصی است و برخی نیز آبشارها، دریاچه ها و رودخانه ها را در دل خود جای داده اند.

شمال کشورمان به دلیل پوشش گیاهی غنی خود، همچون انبوهی سبز رنگ به نظر می رسد و در هر گوشه اش جنگلی را با ویژگی های متمایز جای داده است. می خواهیم به استان مازندران برویم و برایتان از جنگلی بگوییم که یکی از مقاصد پرطرفدار در کشورمان به شمار می آید و به ویژه در فصل بهار و پاییز به تماشایی ترین حالت خود می رسد.

کوله بارتان را ببندید و با ما راهی جاده شوید تا به جنگل الیمستان برسیم و در میان انبوه درختانش قدم بزنیم.

کارناوال را در این سفر همراهی کنید…

جنگل الیمستان
photo by Hossein Babaei
جنگل الیمستان
photo by Farhad Sarirafraz

چرا جنگل الیمستان؟


– جنگل الیمستان یکی از رویشگاه های طبیعی گیاه الیماست که ارزش خوراکی دارد.

– این جنگل مه آلود می تواند تجربه ای متفاوت از جنگل نوردی را برایتان رقم بزند.

– جنگل الیمستان در مسیر صعود به قله ای به همین نام قرار دارد و کوهنوردی لذت بخشی را برایتان به ارمغان می آورد.

جنگل الیمستان
photo by Mohammad Zargar Talebi
جنگل الیمستان
photo by Katrin Kamali

در مسیر جنگل الیمستان…

برای رسیدن به جنگل الیمستان باید دل به جاده ای سپرد که همه کم و بیش آن را مشناسیم. جاده ی پر پیچ و خم هراز که به شمال ایران ختم می شود و در هر تکه از مسیر با جاذبه ای زیبا به استقبال ما می آید. برای ادامه ی مسیر در قسمتی از جاده باید با آن خداحافظی کنیم و مسیری فرعی را با زیبایی هایی چشم نوازتر از پیش ادامه دهیم تا اینکه در نهایت به روستایی به نام الیمستان برسیم…

حالا باید با پای پیاده به سمت جنگلی تماشایی به راه بیفتیم که درختان سر به فلک کشیده اش خودشان را از دور به ما نشان می دهند.

جنگل الیمستان

الیمستان ؛ جنگل رویایی آمل

الیمستان، نام جنگلی رویایی و مه آلود است که در کنار روستایی به همین نام قراردارد که طبیعت بکر و زیبایی درختان و مراتعش زبانزد خاص و عام است. با ورود به این جنگل با منظره ی زیبای قله دماوند، انبوه درختان سبز و دشت های پر گل جادو می شوید و لحظه ای دست از تماشای این نقاشی بی نظیر طبیعت بر نمی دارید.

این جنگل محل رویش گیاهی به نام الیماست که در اردیبهشت ماه بساطش را در میان طبیعت پهن می کند و به همین دلیل نام الیمستان را برای آن برگزیده اند. الیما گیاهی بومی شبیه پیازچه است و در کنار جوی آب می روید و به صورت خوراکی در خورشت به مصرف می رسد.

جنگل الیمستان
photo by Parizad Radgoudarzi
جنگل الیمستان

دیدنی ها و تفریحات

در سفر به جنگل الیمستان می توانید از انجام فعالیت های زیر لذت ببرید:

1- جنگل نوردی

هوای خنک و مه آلود جنگل الیمستان بهترین فضا را برای پیاده روی و لذت بردن از زیبایی های طبیعت برای شما فراهم می آورد. می توانید به قلب جنگل بزنید و در آن پیش بروید تا به دشت ها و مراتع سرسبز برسید. زیبایی های طبیعت در اینجا تمام نشدنی اند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.

جنگل الیمستان
جنگل الیمستان

2- روستای الیمستان

پیش از ورود به جنگل الیمستان باید وارد روستایی به همین نام شوید و می توانید از مناظر آن نیز لذت ببرید. البته فراموشتان نشود که از این روستا دست خالی خارج نشوید و با خرید محصولات آن از جمله غلات، لبنیات و عسل به اقتصاد محلی کمک کنید.

الیمستان
photo by Farhad Youseftabar
الیمستان

3- پیک نیک

در میان جنگل الیمستان خبری از رستوران یا مرکزی برای تهیه غذا نیست. پس با بردن خوراکی های خود می توانید پیک نیک ساده و دوستانه ای به راه بیاندازید و خاطره ای خوش را در کنار یکدیگر ثبت نمایید.

جنگل الیمستان

4- عکاسی

زیبایی های جنگل الیمستان به حدی است که نه تنها گردشگران و علاقه مندان به طبیعت بلکه نگاه عکاسان را نیز به خود جلب کرده است. ثبت تصویر از این جنگل رویایی فعالیتی فرح بخش است که یادگاری ماندگار را از این سفر برای شما به جای می گذارد.

جنگل الیمستان
جنگل الیمستان

5- فتح قله الیمستان

در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی راهی الیمستان می شوند تا قله 2510 متری آن را فتح کنند. در تمام مسیر کوهنوردی دورنمای قله ی دماند لحظه ای از جلوی چشمتان کنار نمی رود و خستگی را برای شما کمرنگ می کند.

الیمستان
الیمستان

6- بازدید از نقش پای رستم

در مسیر کوهنوردی الیمستان و نرسیده به قله، حفره هایی به عمق ده متر دیده می شوند که گفته می شود جای دو شهاب سنگ بزرگ هستند. البته در این میان افسانه های بومی حکایت از این دارند که این دو گودال جای زانوهای رستم هستند که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده است.

جنگل الیمستان
جنگل الیمستان

7- مقبره امامزاده قاسم

مسیر کوهنوردی در این منطقه از روستای الیمستان آغاز شده و پس از گذر از میان درختان و دشت به مقبره امامزاده قاسم ختم می گردد که مکانی مقدس برای محلی هاست و کوهنوردان برای اقامت های شبانه در اطراف آن چادر می زنند.

8- دوچرخه سواری

برخی علاقه مندان به چرخه سواری، الیمستان را به عنوان مقصدی متفاوت برای این فعالیت انتخاب می کنند. آنها با دوچرخه هایشان از دل جنگل عبور می کنند و یا راهی مسیرهای کوهستانی می شوند.

جنگل الیمستان

9- اسب های زیبا

در روستای الیمستان، جنگل و دشت اطرافش اسب هایی را خواهید دید که در طبیعت به این طرف و آنطرف می روند و مناظر خاصی را ایجاد می کنند.

جنگل الیمستان

کجا بمونیم؟

برای اقامت شبانه می توانید از خانه های محلی و هتل ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف استفاده کنید. همچنین می توانید کمپینگ در طبیعت را نیز تجربه نمایید. برای آشنایی با این نوع اقامت مطالب زیر را از دست ندهید:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ ؛ وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

جنگل الیمستان
جنگل الیمستان
جنگل الیمستان

بهترین فصل سفر

آب و هوا

این جنگل در منطقه ای مرتفع و کوهستانی قرار دارد و دارای اقلیمی کوهستانی است.

بهترین فصل سفر

جنگل الیمستان در هر فصل رنگ تازه ای به خود می گیرد اما در اردیبهشت و پاییز به اوج زیبایی خود می رسد.

بهار: با آغاز بهار طبیعت جانی تازه می گیرد و با فرا رسیدن اردیبهشت گیاه الیما در جنگل الیمستان رشد می کند.

تابستان: جنگل همانند انبوهی سبز رنگ به چشم می خورد که زیبایی خاص خود را دارد.

پاییز: با تغییر رنگ برگ درختان، جنگل لباس دیگری به تن می کند و نمایش هزار رنگ طبیعت آغاز می شود.

زمستان: زمستان با برف و یخبندان از راه می رسد و لباس سپید را بر تن درختان می نشاند.

جنگل الیمستان
photo by Mehdi Rahmat
جنگل الیمستان
photo by Simin Poozeshi
جنگل الیمستان
photo by Farhad Sarirafraz

ملزومات سفر

یکی از شروط مهم برای رفتن به جنگل الیمستان پوشیدن کفش مناسب پیاده روی است. البته غذای کافی، لباس مناسب، جعبه کمک های اولیه، چراغ قوه و در صورت وجود، مسیریاب نیز فراموشتان نشود. اگر قصد کوهنوردی دارید لوازم مربوطه را در کوله ی خود بگنجانید.

جنگل الیمستان

راه دسترسی

آدرس

استان مازندران، 52 کیلومتری شهرستان آمل

راه دسترسی

برای رسیدن به جنگل الیمستان باید از آمل به کیلومتر 20 و یا از تهران، به کیلومتر 140 جاده هراز بروید و با دیدن تابلوی امامزاده قاسم یا امامزاده لهاش به جاده فرعی سمت راست وارد شوید. در اوایل این فرعی به یک دو راهی می رسید که باید راه خود را از جاده سمت چپ ادامه دهید. پس از حدود 7 کیلومتر رانندگی در جاده آسفالته باریک و پر پیچ و خم به روستای لهاش و پس از ادامه مسیر در 5 کیلومتر جاده خاکی به روستای الیمستان می رسید. در اینجا باید از ماشین پیاده شده و از روستا بگذرید تا به جنگل وارد شوید.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

ساری: 121 کیلومتر

آمل: 52 کیلومتر

دماوند: 98 کیلومتر

موقعیت جنگل الیمستان بر روی نقشه

 

توصیه های کارناوالی

اگر برای اولین بار است که راهی جنگل الیمستان می شوید حتما یکی از راهنمایان محلی را با خود همراه کنید. چرا که با وجود مه امکان گم شدن وجود دارد.

سعی کنید آتش روشن نکنید و اگر مجبور به این کار شدید از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نمایید.

با زباله هایتان خاطر طبیعت را نیازارید و چهره آن را زشت نکنید.

جنگل الیمستان
جنگل الیمستان

سخن آخر

آیا تجربه ی جنگل نوردی دارید؟

از سفر به جنگل الیمستان لذت بردید؟

تا به حال این جنگل را از نزدیک دیده اید؟

تجربیات خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان