افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات یدکی همزمان با دریافت وام بلاعوض ۴۰۰۰ میلیارد تومانی

درست در هفته ای که بازگشت قیمت خودروهای ثبت نامی به نرخ های سابق خبر ساز شد، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در یک نشست خبری با اعلام خبر موافقت شفاهی مدیرعامل ایران خودرو با افزایش ۷۰درصدی قیمت قطعات تحویلی از قطعه سازان اظهار امیدواری کرد وعده ها و مصوبه های قانونی بانک مرکزی درباره پرداخت تسهیلات به صنعت خودروسازی به فراموشی سپرد ...

افزایش 70 درصدی قیمت قطعات یدکی همزمان با دریافت وام بلاعوض 4000 میلیارد تومانی

درست در هفته ای که بازگشت قیمت خودروهای ثبت نامی به نرخ های سابق خبر ساز شد، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در یک نشست خبری با اعلام خبر موافقت شفاهی مدیرعامل ایران خودرو با افزایش 70درصدی قیمت قطعات تحویلی از قطعه سازان اظهار امیدواری کرد وعده ها و مصوبه های قانونی بانک مرکزی درباره پرداخت تسهیلات به صنعت خودروسازی به فراموشی سپرده نشود.
فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو اعلام کرد: بعد از ماه‌ها پیگیری انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودروی کشور در کنار افزایش قیمت خودرو، ما توانستیم از زبان مدیرعامل ایران خودرو مجوز افزایش 70 درصدی قیمت قطعات قطعه سازان را دریافت کنیم.

تعدیل نیروی یکصد هزار نفری در صنعت قطعه سازی

در صنعت قطعه سازی حدود ٥٥٠ هزار نفر مشغول به کار بوده اند که با احتساب ١٥٠ هزار نفر شاغل در شرکت های خودروساز می توان گفت، صنعت خودرو در کشور حدود ٧٠٠ هزار نیروی به کار دارد که از این تعداد فقط در صنعت قطعه سازی در ماه هاى گذشته حدود سی هزار نفر نیرو بصورت مستقیم تعدیل و حدود ٧٠ هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته اند و منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به کار هستند.
این در حالیست که قطعه حدودا ١٥٠ درصد معادل ٢/٥ برابر افزایش قیمت داشته در صورتی که نرخ ارز نزدیک به ٤ برابر رشد کرده است همچنین از سوی دیگر با وجود افزایش ٣ الی ٤ برابری قیمت مواد اولیه مصرفی، قیمت قطعه رشد چندانی نداشته است.
وی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت در ماه‌های اخیر میانگین تیراژ خودروسازان 60 تا 70 درصد کاهش یافت و از روزی 5000 خودرو به هزار خودرو رسید که عرضه کم، باعث افزایش تقاضا می‌شود و تقاضا هم حاشیه بازار را به وجود می‌آورد و سود حاشیه بازار به جیب دلالان و رانت خواران می‌رود.
بهنیا افزود: با محاسباتی که انجام شده است در 7 ماهه امسال 7000 میلیارد تومان دلالان از اوضاع آشفته بازار سود بردند که به جرات می‌توان گفت، اگر این رقم به قطعه سازان می‌رسید، کل قطعه‌سازی کشور نو می‌شد.
سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو در ادامه با اشاره به مصوبه اختصاص تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز بزرگ کشور گفت: از این رقم مقرر شده تا 4 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به صورت ریالی به دو خودروساز تعلق گیرد و 7 هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزی برای واردات قطعات به دو خودروساز تعلق گیرد.

توپ در زمین بانک مرکزی

سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو همچنین با تأکید بر این‌که بانک مرکزی برای پرداخت این تسهیلات تعلل کرده و این تعلل باعث زیان دهی خودروسازان می‌شود، گفت: امیدواریم تا هرچه زودتر بانک مرکزی در پرداخت این تسهیلات به خودروسازان اقدام کند تا بدین ترتیب مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان تا حدود زیادی مرتفع شود.
وی با بیان این که پرداخت این تسهیلات از سه ماه پیش مطرح بوده، ولی اخبار آن به تازگی منتشر شده است، گفت: مشکلات تداخل تصمیم‌گیری هنوز هم وجود دارد و تأکید ما بر این است که متولیان اصلی یک موضوع تصمیم‌گیری کنند و خودشان هم راجع ‌به آن موضوع پاسخگو باشند. تاخیر در تصمیم گیری می تواند آثار مخرب میان مدت و بلندمدت به دنبال داشته و به تعطیلی گسترده کارخانه ها منجر شود.

قطعات خودرو

زیان قطعه سازان از سرمایه گذاری برای داخلی سازی محصولات رنو و پژو

سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو در مورد عدم اجرای تعهدات دو شرکت رنو و پژو اظهار داشت: با ورود به ایران 115 هزار خودروی خود را فروخت و پژو هم حدود 30 تا 40 هزار خودروی خود را با ورود به ایران به فروش رساندند، اما هر دو در مورد ماندن در ایران دروغ گفتند و با مطرح شدن تحریم‌های مجدد ایران را ترک کردند.

بهنیا با بیان این‌که خودروسازان اعلام کردند که تضامین لازم از این دو خودروساز برای ماندن در ایران و انجام تعهدات اخذ شده است،‌ گفت:‌ در حال حاضر تمام تجهیزاتی که توسط قطعه‌سازان برای تولید در این بخش فراهم شده بود، بلاتکلیف مانده و ما از خودروسازان می‌خواهیم، بر اساس تضامین یاد شده غرامت‌های این بخش را دریافت و به قطعه‌سازان پرداخت کنند.  بنابراین اگر تضمین کافی اخذ شده باید از محل تضمین غرامت قطعه‌سازان پرداخت شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان