«نقشه نما» به تازگی از جستجوگر هوشمند نقشه فارسی «نمایاب» رونمایی کرده است که یکی از مهمترین امکانات آن، سرویس پردازش و جستجو هوشمند آدرسهاست. اکنون «نما» برای اولین بار با استفاده از نسل جدید پروژه ژئوکدینگ فارسی در جهان را رونمایی کرده است.
«محمدرضا فیروزآبادی» بنیانگذار و مدیرعامل نقشه نما در همین رابطه گفت: «امروز نتیجه هفت سال تلاش خود را میبینیم و سرویس جدیدی از نقشه نما ارائه میشود. ژئوکدینگ همان جستجوی روی نقشه است که آدرس توصیفی را به موقعیت جغرافیایی تبدیل میکند و امروز جستجو کردن آدرس در کسبوکارهای آنلاین، حملونقلها، یا مراکز تلفنی مانند پلیس و اورژانس و نیز توسط کاربران مورد استفاده قرار میگیرد.»
به گفته فیروزآبادی ضرورت و نیاز چنین پروژهای ناشی از روش خاص آدرسدهی در زبان فارسی است زیرا در آدرسدهی فارسی، چالشهایی نظیر غلط املایی، فاصله، نیمفاصله و عبارات راهنمای آدرس وجود دارد که سبب خلق تجربه نامطلوب برای همه افراد شده است: «حالا بعد از 2 سال و 2 ماه کار مداوم، این اپلیکیشن که در آن از هوش مصنوعی برای درک آدرسهای فارسی استفادهشده با نام تجاری «نمایاب» معرفی میشود.»
مدیرعامل نقشه نما درباره ویژگی کاربردی اپلیکیشن نمایاب توضیح داد که این جستجوگر قدرتمندترین جستجوگر در زبان فارسی است که بهعنوان یک موجود ترکیبی جستجوی هوشمند را انجام میدهد و آدرس را بهصورت هوشمند تحلیل کرده و با یک کلیک دقیقاً همان را به جستجوگر ارائه میدهد و حتی آدرسهای غلط را تصحیح میکند.
به گفته فیروزآبادی، با کمک این فناوری کاربر میتواند آدرس کامل با پلاک ساختمانها، خیابانها و کوچهها را حتی با غلط املایی در نقشه نما جستجو کند و این موتور جستجوگر پس از تحلیل آدرس، نقطه دقیق آن روی نقشه را به کاربر نمایش میدهد. بنیانگذار نقشه نما با اشاره به اینکه نزدیک به صد نفر از برنامه نویسان و متخصصین حوزه GIS در طول این هفت سال با نما همکاری مداوم داشتهاند، افزود:
«این سرویس تا پایان سال علاوه بر تهران در شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، قم، کرج، اهواز و شیراز مورد استفاده قرار میگیرد و تا پایان سال 1398 در صد شهر بزرگ نیز امکان استفاده وجود خواهد داشت. این سرویس در حال حاضر برای کاربران و شرکتهایی که از جستجویی محدود استفاده میکنند بهصورت رایگان در دسترس است و آمادگی ارائه API به استارتآپهای متقاضی نیز وجود دارد.»
«رضا زرنوخی»، مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی ایران نیز در مورد سرمایهگذاری بر روی نقشه نما، عنوان کرد که بهواسطهی ماهیت و نوع چنین کسبوکاری لازم است تا سرمایهگذاری از نوع خطرپذیر روی آن انجام شود. او همچنین تاکید کرد که مخاطبان نقشه نما تنها کاربران عادی نیستند بلکه سازمانها نیز مخاطب هستند.
گفتنیست در حال حاضر اپلیکیشن نما در دو نسخهی اندروید و IOS و نیز نسخه وب نما در حال خدمترسانی به مخاطبان است.