ماهان شبکه ایرانیان

درحال بروز رسانی

آخرین اخبار مناطق سیل زده/ارتفاع گل و لای در پلدختر تا ۲ متر هم رسید

سرویس جامعه فردا: بارش‎های سیل آسای باران طی چند روز اخیر در مناطق مختلف کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان ها و اختلال در زندگی مردم شده است.

همچنان برخی شهرهای خوزستان از جمله سوسنگرد و حمیدیه و رفیع و… در معرض ورود آب هستند.

علاوه بر نهادها و دستگاه‌های امدادی و انقلابی، گروه‌های جهادی، مردم و اصناف و سازمان‌های مردم نهاد مختلف نیز با جمع آوری کمک‌ها در تلاش هستند هرچه سریع‌تر کالاهای مورد نیاز مردم سیل زده را به دستشان برسانند.

امیر سیاری: ترمیم سیل‌بند‌ها و جلوگیری از نفوذ آب اولویت ارتش در منطقه جنوب است


فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران در خوزستان گفت: ترمیم سیل‌بند‌ها و رصد مداوم مسیر سیلاب‌ها در دستور کار یگان‌های ارتش در خوزستان قرار دارد.

به گزارش تسنیم، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران در خوزستان، گفت: اقدامات اولیه ارتش از زمان وقوع سیل نجات هموطنان توسط خودرو‌های سنگین، قایق‌ها و بالگرد‌های ارتش و تخلیه اماکنی بود که برابر نظر ستاد مدیریت بحران باید انجام می‌شد و ارتش در بیش از دوسوم از روستا‌هایی که تخلیه شد حضور تعیین‌کننده داشت و اسباب و اثاثیه و حتی احشام آن‌ها به مناطق امن منتقل شد و مردم در نقاط پیش‌بینی‌شده توسط هلال احمر و ستاد مدیریت بحران و در پادگان‌های ارتش اسکان داده شدند.

وی افزود: در شرایط موجود ترمیم سیل‌بند‌ها و جلوگیری از نفوذ آب در دستور کار یگان‌های ارتش در منطقه جنوب قرار دارد و امکانات مهندسی سنگین، سبک و ظرفیت نیروی انسانی معطوف به این مأموریت است که در حال حاضر نیز تقویت شده است.

فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان تصریح کرد: در سیل‌بند‌ها گاهی اوقات آب نفوذ می‌کند و اولین کسانی که سیل‌بند‌ها را ترمیم می‌کنند مردم هستند.

امیر سیاری تأکید کرد: مردم خوزستان یک روز در برابر دشمن محکم ایستادند و امروز در برابر سیل ایستادگی می‌کنند.

 

انتقال بیش از 250 تن کمک‌های مردمی و هلال احمر به مناطق سیل زده/ ایجاد پل هوایی از مهرآباد تا اهواز

امیر نصیرزاده گفت: تاکنون بیش از 250 تن از تجهیزات هلال احمر و کمک‌های مردمی را به مناطق سیل زده انتقال داده ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره آخرین اقدامات نیروی هوایی ارتش برای سیل زدگان استان‌ها اظهار کرد: نیروی هوایی ارتش یک پل هوایی بین فرودگاه بین المللی مهرآباد و اهواز ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 250 تن بار اعم از کمک‌های مردمی و تجهیزات هلال احمر را حمل کردیم، افزود: ارسال این کمک‌ها به مناطق سیل زده استان‌ها همچنان ادامه دارد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در نیروی هوایی و ترابری این نیرو اعم از مقدار و کمیت محموله و سرعت انتقال، کمک رسانی‌ها هم چنان ادامه دارد.

امیر سرتیپ نصیرزاده درباره حضور بالگرد‌های ارتش در مناطق سیل زده استان خوزستان تصریح کرد: بالگرد‌های هوانیروز در اهواز حضور فعالی دارند و هواپیما‌های ترابری ما در این راستا به دلیل توانایی و ظرفیت بیشتر حمل بار بین فرودگاه‌های شیراز، تهران، اهواز و خرم آباد در حال تردد هستند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره شعار امسال و موضوع " رونق تولید" خاطر نشان کرد: در حوزه کاری خودمان تلاش خواهیم کرد تولید مهمات و تسلیحات مورد نیازمان را به صورت بومی افزایش دهیم.

خسارت سیل به بیش از 2500 واحد مسکونی در آق‎قلا/ اعطای تسهیلات برای بازسازی واحد‌های مسکونی سیل‎زده

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از خسارت سیل به بیش از 2 هزار و 500 واحد مسکونی در آق‎قلا خبر داد.

به گزارش فارس از گرگان، محمدتقی زمانی‎نژاد صبح امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: بیش از 2 هزار و 500 واحد مسکونی در آق‎قلا در سیل اخیر دچار خسارت شدند که حدود 30 درصد این واحد‌ها تخریبی هستند.

وی با بیان اینکه به واحد‌های مسکونی تخریبی در شهر‌ها 50 میلیون تومان تسهیلات و 12 میلیون تومان بلاعوض اعطاء می‎شود، افزود: به واحد‌های مسکونی تخریبی در روستا‌ها تسهیلات 40 میلیون تومانی به همراه 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت خواهد شد.

*سیمان و پروانه ساخت رایگان برای واحد‌های مسکونی سیل‌زده

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با اشاره به اینکه برای همه واحد‌های تعمیری تا سقف 15 میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان بلاعوض اعطا می‎شود، یادآور شد: همه سیل‎زدگانی که منازل آن‌ها بر اثر سیل دچار آبگرفتگی شد و به اثاثیه منزل آن‌ها خسارت وارد شد تسهیلات 15 میلیون تومانی به همراه پنج میلیون تومان بلاعوض پرداخت خواهد شد.

زمانی‎نژاد با بیان اینکه تاکنون آب در حدود 70 درصد از شهر آق‎قلا فروکش کرده است، ابراز کرد: در مناطقی که آب فروکش کرده بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب‎دیده در اسرع وقت آغاز خواهیم کرد و در روز‌های گذشته عملیات اجرایی نخستین واحد مسکونی روستایی کلنگ‎زنی شده است.

وی با بیان اینکه برای تمامی این واحد‌های مسکونی سیمان و پروانه ساخت رایگان است، اذعان کرد: امید است با همت، تلاش و مشارکت مردم منازل مسکونی مقاوم با رعایت اصول نکات مهندسی احداث شود.

 

پلدختر تا هفته آینده از گل‌ولای تخلیه می‌شود/انسداد راه 200 روستا

استاندار لرستان با بیان اینکه پلدختر تا اوایل هفته آینده از گل‌ولای تخلیه می‌شود، گفت: راه دسترسی 200 روستای استان همچنان مسدود است.

به گزارش مهر، سید موسی خادمی امروز در گفتگو با رسانه‌ها در مورد آخرین وضعیت راه‌های ارتباطی استان اظهار داشت: در سراسری استان راه دسترسی نزدیک به 200 روستا هنوز قطع است.

وی ادامه داد: همچنین در پلدختر و معمولان نیز راه دسترسی برخی روستا‌ها مسدود است.

استاندار لرستان بیان کرد: با این حال اکثر مناطق حساس و مهمی که مشکل داشتند به طریق موقت یا راه‌های جایگزین ارتباط را برقرار کردیم و کار خدمات رسانی را انجام می‌دهیم.

خادمی ادامه داد: چند نقطه‌ای که به صورت زمینی امکان دسترسی نبوده از طریق هوایی امداد رسانی می‌کنیم.

35 هزار واحد مسکونی و تجاری لرستان بر اثر سیل خسارت دیدند

وی افزود: خدمات رسانی هوایی با شدت در حال انجام است و امیدواریم همه روستا‌ها را انجام دهیم و هیچ فرد سیل زده و مستحقی از زیر چتر خدمات رسانی خارج نشود.

استاندار لرستان همچنین در مورد روند پاکسازی و لای روبی شهر پلدختر و معمولان گفت: با تبدیل شهر سیل زده پلدختر به چهار منطقه تا اوایل هفته آینده از گل و لای تخلیه می‌شود.

وی افزود: با تقسیم شهر پلدختر و تحویل آن به ارتش، سپاه، شهرداری تهران و سازمان راهداری پیش بینی می‌شود تا اوایل هفته آینده شهر پلدختر از گل و لای تخلیه شود.

خادمی افزود: حدود 35 هزار واحد مسکونی و تجاری در لرستان بر اثر سیل اخیر خسارت دیدند و مهمترین نیاز کنونی سیل زدگان اقلام ضروری زندگی همانند فرش، لوازم خانگی و سایر اقلامی است که بر اثر سیل تخریب شدند.

استاندار لرستان از خیران و نیکوکاران کشور خواست کمک‌های خود را از مواد خوراکی به سمت تهیه و تأمین لوازم خانگی ببرند.

ارتفاع گل و لای در پلدختر تا 2 متر هم رسید

خادمی یادآور شد: ارتفاع گل و لای در پلدختر تا 2 متر هم رسید و با تخلیه گل و لای معابر، تخلیه گل و لای منازل بار دیگر معابر را درگیر می‌کند که کار را سخت کرده است. کانال‌های آب سطحی نیز مسدود شده‌اند و امکان عبور آب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد شهر پلدختر پاکسازی شده است، افزود: اولویت اصلی خدمات رسانی به مردم و برقراری زیرساخت‌های لازم است.

خادمی گفت: یکی از مشکلات اساسی از بین رفتن وسایل منزل است که مرتب نیز به عنوان کمک‌ها از نهاد‌ها و خیرین درخواست می‌شود. ستاد اجرایی فرمان امام تأمین حدود 10 هزار بسته لوازم خانگی را تقبل کرده‌اند.

بازدید رحمانی فضلی از ایجاد و تقویت سیل بند در پیرامون اهواز

وزیر کشور در جبهه عملیاتی تقویت سیل بند کانال سلمان فارسی اهواز حاضر شد و با ارزیابی نتایج کار نیرو‌ها در طول شب، دستورات جدیدی برای تقویت روند کار صادر کرد.

به گزارش مهر، رحمانی فضلی وزیر کشور که از عصر روز گذشته، برای سومین بار در هفته‌های اخیر در خوزستان به سر می‌برد، مقارن طلوع آفتاب امروز از آخرین وضعیت روند تکمیل سیل شکن در محیط پیرامونی کانال سلمان‌فارسی ورودی اهواز بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات در این جبهه کاری و نتایج عملیات در شب گذشته قرار گرفت و تصمیمات جدیدی را برای تقویت روند کار ابلاغ کرد.

وزیر کشور پس از ارزیابی‌ها در این جبهه و صدور دستورات جدید راهی مسیر اهواز به شوش شد و از سیل بند در حال احداث در این جبهه بازدید کرد.

قائم مقام شورای عالی هماهنگی مدیریت بحران کشور همچنین ساعتی قبل با حضور در کوی زردشت اهواز از تلاش‌ها برای تکمیل و تقویت سیل بند در این منطقه بازدید و روند کار را مورد ارزیابی و رسیدگی قرار داد.

بازدید اردکانیان از پلدختر سیل‌زده/ وزیر نیرو وارد استان لرستان شد
وزیر نیرو به محض ورود به استان لرستان، بازدید از مناطق سیل‌زده را آغاز کرد.

به گزارش تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو صبح امروز پنج‌شنبه با استقبال مقامات استانی و نمایندگان مجلس وارد فرودگاه خرم‌آباد شد.

وی بلافاصله بازدید یک روزه خود از مناطق سیل‌زده استان لرستان را آغاز کرد.

اردکانیان در این سفر یک روزه، آخرین وضعیت تامین آب و برق شهر‌ها و روستا‌های سیل زده را بررسی می‌کند.

سد سرابی سرریز شد/ اکباتان در آستانه سرریز شدن

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از سرریز شدن سد سرابی خبر داد و گفت: حجم سد اکباتان همدان نیز پر شده و در آستانه سرریز شدن است.

منصور ستوده با بیان اینکه حجم سد اکباتان تقریبا پر است اظهار کرد: بر این اساس برای اینکه بتوان رسوبات بخشی از پشت سد و مخزن را خالی کنیم دریچه سد باز شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل بازگشایی زودهنگام دریچه سد اکباتان خروج آب بی‌کیفیتی که در لایه‌های زیرین بود و همچنین کنترل سیلاب در حین بارندگی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: حدود 14 تا 15 مترمکعب آب اکنون از سد وارد رودخانه شده و جاری می‌شود تا محیط زیست نیز بهره‌مند شود.

ورود 15 مترمکعب در ثانیه آب به سد اکباتان

وی ورودی سد اکباتان را 15 مترمکعب در ثانیه آب دانست و گفت: یک متر مکعب در ثانیه نیز از آب این سد برای شرب شهروندان همدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ستوده دلیل عدم هدایت آب مازاد سد اکباتان به سد آبشینه را خروج آب بی‌کیفیت دانست و افزود: پس از گذشت چند روز که آب بی‌کیفیت خارج شده و رودخانه‌ها نیز تمیز شود، آب سرریز سد اکباتان به سد آبشینه هدایت می‌شود.

وی اضافه کرد: آبی که از سد اکباتان سرریز می‌شود از طریق رودخانه از استان خارج می‌شود که در مسیر موجب تغذیه بست‌ها و دشت‌ها شده و وارد استان‌های مرکزی می‌شود.

دو سد سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه در سنوات قبل نیز شاهد سرریز زودهنگام سد اکباتان بودیم افزود: امسال به علت وقوع بارش‌های سیل‌آسا و مداوم، سرریز سد را در این موقع از سال داشتیم.

وی در ادامه از سرریز شدن سد سرابی خبر داد و گفت: این سد امروز با 9.5 میلیون متر مکعب سرریز شد و اکنون دو سد سرابی و کلان سرریز شده و اکباتان در آستانه سرریز شدن است.

ستوده با تأکید بر اینکه در بالادست سد اکباتان ذخایر زیادی از برف وجود دارد تصریح کرد: ذخایر بالادست سد اکباتان در حال ذوب شدن است و این مسئله نیز بر حجم آب سد می‌افزاید.

دستور رئیس جمهور برای تشکیل قرارگاه فرماندهی مدیریت سیل

رئیس جمهور برای تشکیل قرارگاه فرماندهی مدیریت سیل به وزیر کشور دستور داد.

به گزارش فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در پی گسترش دامنه عوارض سیلاب‌های اخیر و ضرورت هماهنگی استان‌های بالادست و پایین دست حوضه‌های آبریز و همچنین مدیریت واحد کلیه دستگاهها و نهادهای نظامی کشور و منطقه‌ای در مدیریت بحران، به وزیر کشور دستور داد کلیه امکانات و ظرفیت های موجود را با ایجاد مدیریت و قرارگاه واحد فرماندهی بسیج کند.

این دستور برای این است که تا همه دستگاه‌ها و امکانات با همکاری و هماهنگی استاندار خوزستان در دو زمینه استحکام سیل بندها و کاهش عوارض سیلابها و همچنین امدادرسانی به سیل زدگان به ویژه در آستانه دور جدید بارش‌ها گام بردارند.

بر همین اساس ریاست جمهوری وزارت کشور را به عنوان فرماندهی قرارگاه تعیین نمود تا همه دستگاه‌ها و نهادهای لشکری و کشوری در هماهنگی کامل با وزارت کشور عمل کنند و معطل دستورات مقامات بالادستی نهادها و وزارتخانه‌های مختلف و بروکراسی اداری نشوند.

هم اکنون برخی استانداری های کشور، ارتش، سپاه، هلال احمر، وزارت راه و شهرسازی و... در خوزستان مشغول خدمات رسانی هستند.

سیل در خمین 70 میلیارد خسارت به بار آورد

فرماندار شهرستان خمین گفت: بر اساس آخرین آمار و گزارش‌ها خسارت ناشی از سیل در این شهرستان مبلغی بالغ بر 70 میلیارد تومان است.

احمد طهرانی با اشاره به برآورد 70 میلیارد تومانی خسارت ناشی از سیل در شهرستان خمین بیان کرد: دو موج بارشی در فروردین‌ماه سال جاری خسارت 51 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، 3 میلیاردی به زیرساخت‌های شهری، 11 میلیاردی به جاده‌های مواصلاتی و راهداری خمین به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: خسارت 51 میلیاردی حوزه کشاورزی بخش‌های دامداری، قنوات، گلخانه‌ها، زمین‌های زراعی و منابع طبیعی را شامل می‌شود.

فرماندار شهرستان خمین از تخریب 70 تا 100 درصدی 268 مسکن در روستا‌های این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: خسارت ناشی از سیل در حوزه مساکن و بنا‌ها 268 مورد تخریب 70 تا 100 درصدی منازل روستایی، تخریب جزئی به 274 منزل روستایی و تخریب 30 واحد مسکونی در حوزه شهری و منطقه قورچی باشی بوده است.

طهرانی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در ستاد مدیریت بحران استان مرکزی تشکیل شد قرار بر آن شد تا خسارت‌های وارده به شهرستان‌ها توسط فرمانداری‌ها جمع آوری و در ستاد بحران استان میزان خسارت‌ها برآورد و در نهایت برای اخذ تصمیم به هیئت دولت ارسال شود.

وی از ارسال چهار محموله به ارزش 150 میلیون تومان به منطقه سیل‌زده خوزستان از شهرستان خمین خبر داد و گفت: توسط مدیریت بحران شهرستان خمین یک قرارگاه برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیرین و بخش‌های خصوصی دایر و در این راستا چهار محموله با ارزش 150 میلیون تومان به خوزستان ارسال شده است.

فرماندار شهرستان خمین خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم مدیریت بحران استان کمک‌های جمع‌آوری شده در شهرستان خمین در اختیار ناحیه مقاومت سپاه قرار داده شده و برای توزیع بین مردم سیل‌زده به منطقه ارسال شده است.

طهرانی تصریح کرد: در بحث امدادرسانی به مردم سیل‌زده لرستان 4 گروه جهادی، یک گروه امدادی هلال‌احمر، یک گروه تجهیزات راهداری و حمل‌ونقل از شهرستان خمین اعزام شده است.

سرریز رودخانه کرخه به کانال شهید چمران شهرستان حمیدیه مهار شد
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: عملیات احداث سیل‌بند کانال شهید چمران پس از چهار روز تلاش شبانه‌روزی مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به پایان رسید و سرریز رودخانه کرخه به کانال شهید چمران در ورودی شهرستان حمیدیه مهار شد.

به گزارش تسنیم، فرهاد ایزدجو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این پروژه که سحرگاه پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه پس از چهار روز تلاش شبانه‌روزی به پایان رسید، از انحراف رودخانه کرخه و ورود به کانال شهید چمران جلوگیری و از پیشروی آب به برخی از مناطق اهواز و روستا‌ها ممانعت شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کانال شهید چمران 90 متر مکعب برثانیه است گفت: علی‌رغم بسته بودن تمامی دریچه‌های کانال، در اثر بالا آمدن تراز سطح آب در رودخانه کرخه حجم زیادی از آب این رودخانه به این کانال سرریز شد که می‌توانست منجر به آب گرفتگی مناطقی از شهر اهواز و روستا‌های اطراف شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اینکه با این اقدام خطر آب‌گرفتگی برخی مناطق از سمت کانال چمران از بین رفته است تصریح کرد: در این مرحله از پروژه، بند آبگیر شهید چمران با استفاده از مصالح خاص و درشت‌دانه به اتمام رسیده و در تلاش هستیم تا با استفاده از مصالح ریزدانه نیز بند مذکور تقویت شده و به استحکام آن افزوده شود.

ایزدجو خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه، از ورود آب به برخی از مناطق غربی اهواز و روستا‌های این مناطق جلوگیری شد.

سامانه شدید بارشی در سیستان و بلوچستان موجب سیلابی شدن مسیل‌ها می‌شود
رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: سامانه شدید بارشی در هفته پیش رو در استان موجب آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی می‌شود.

به گزارش تسنیم، علی ملاشاهی اظهار داشت: بر اساس الگو‌های پیش یابی در هفته پیش رو سامانه بارشی استان سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد به نحوی که روز‌های شنبه و یکشنبه بارش‌ها در نواحی مرکزی و جنوب استان سنگین برآورد می‌شود.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان افزود: برای شنبه صبح رگبار پراکنده، بعد از ظهر و شب رگبار متوسط تا سنگین و رعد و برق، باد شدید لحظه‌ای، احتمال تگرگ، شدت بارش در نواحی مرکزی و جنوب استان همراه با آبگرفتگی معابر سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای یکشنبه رگبار متوسط تا سنگین و رعد و برق، باد شدید لحظه‌ای، احتمال تگرگ، شدت بارش در نیمه جنوبی استان همراه با آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی پیش‌بینی می‌شود.

ملاشاهی در خصوص شرایط جوی روز دوشنبه هفته پیش رو اظهار داشت: رگبار ملایم تا متوسط، گاهی رعد و برق و باد شدید لحظه‌ای برای این روز پیش‌بینی می‌شود و تمرکز بارش در نیمه شمالی استان خواهد بود و از بعد از ظهر شنبه تا دوشنبه در نواحی مرکزی و جنوبی استان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: یکشنبه احتمال اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی شمال و مرکز استان به ویژه جاده‌های مواصلاتی به سمت بم وجود دارد با توجه به پیش‌بینی بارش‌های فوق سنگین در حوزه آبریز رودخانه‌های منتهی به شمال استان، افزایش شدت سیلاب و میزان آب ورودی به سمت سیستان در نیمه دوم هفته آینده پیش‌بینی می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان