ماهان شبکه ایرانیان

از سرطان تخمدان چه می دانید؟ [قسمت اول]

سرطان تخمدان، یک بیماری است که در آن بسته به نوع و مرحله بیماری، سلول‌های بدخیم سرطانی، در درون، نزدیک و یا روی لایه بیرونی تخمدان یافت می‌شوند

سرطان تخمدان، یک بیماری است که در آن بسته به نوع و مرحله بیماری، سلول‌های بدخیم سرطانی، در درون، نزدیک و یا روی لایه بیرونی تخمدان یافت می‌شوند. تخمدان‌ها اندام‌های کوچک بادامی‌شکل در دو طرف رحم هستند که محل ذخیره تخمک‌ها یا سلول‌های جنسی زنانه هستند و هورمون‌های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون را ترشح می‌کنند. برای ادامه‌‌ی مطلب با بنیتا همراه باشید.

مبانی سرطان

سرطان زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های غیرطبیعی در یک ناحیه بدن (مثلاً تخمدان) به‌صورت غیرقابل‌کنترلی شروع به رشد می‌کنند. این رشد سریع سلول‌های غیرطبیعی در تمامی سرطان‌ها امری شایع است. به‌طور طبیعی در بدن انسان، سلول‌ها به چند منظور تقسیم می‌شوند و رشد می‌یابند: یا برای جایگزین شدن با سلول‌های فرسوده و سلول‌های مرده، یا برای مرمت مناطقی از بدن که صدمه‌دیده‌اند. ازآنجاکه سلول‌های سرطانی بی‌وقفه تقسیم می‌شوند و به رشد خود ادامه می‌دهند، با سلول‌های طبیعی متفاوت‌اند. این سلول‌ها پیر نمی‌شوند و نمی‌میرند، بلکه عمری طولانی‌تر از سلول‌های سالم دارند و همچنان سلول‌های غیرطبیعی بیشتری تولید می‌کنند، که باعث می‌شود تومور به وجود بیاید. تومور می‌تواند به اندام‌هایی که در نزدیک تخمدان قرار دارند فشار وارد بیاورد.

سلول‌های سرطانی گاهی به نقاط دیگر بدن نیز راه پیدا می‌کنند و در این نواحی جدید یا بافت‌های جدید نیز شروع به رشد و تکثیر می‌کنند. این فرایند متاستاز نام دارد، وقتی سلول‌های سرطانی به جریان خون یا لنف راه پیدا می‌کنند. و سلول‌های سرطانی که از نقاط دیگر (مثلاً از سینه یا روده بزرگ) به تخمدان راه پیداکرده باشند سرطان تخمدان نیستند. نوع سرطان بستگی به مرحله‌ی ابتدایی و نقطه‌ای دارد که سلول‌های سرطانی ازآنجا آغازشده‌اند.

 

چشم‌انداز کلی برای زنان مبتلابه سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدانCancer: usefuldiy

در زنانی که بین 35 تا 74 سال سن دارند، سرطان تخمدان پنجمین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان است. تخمین زده می‌شود که از هر 75 زن یکی در زندگی‌اش به سرطان تخمدان مبتلا می‌شود. انجمن سرطان آمریکا پیش‌بینی کرده که امسال حدود 22280 مورد جدید ابتلا به سرطان تخمدان خواهیم داشت و حدود 14240 نفربر اثر این سرطان جان خود را از دست خواهند داد.

هنگامی‌که این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان شود، به‌احتمال 90 درصد فرد بیش از 5 سال دیگر به عمر خود ادامه خواهد داد. با توجه به علائم غیراختصاصی سرطان تخمدان وعدم وجود آزمایش‌های تشخیص زودهنگام این بیماری، تنها حدود 20 درصد از کل موارد، در مراحل ابتدایی یعنی مرحله اول و دوم بیماری تشخیص داده می‌شوند. اگر بیماری در مرحله سوم یا بالاتر تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن تنها حدود 28 درصد خواهد بود. بر اساس ماهیت این بیماری، هر زن مبتلابه آن دارای ویژگی‌ها و نشانه‌های متفاوت و غیر یکسانی است که پیش‌آگاهی در مورد این بیماری را غیرممکن می‌کند.

آیا من در معرض خطر سرطان رحم هستم؟

عوامل خطرزای سرطان تخمدان

  • همه زنان در معرض خطر این بیماری هستند.
  • علائمی می‌تواند وجود داشته باشد، گرچه علائم اصلی مبهم هستند و در طول زمان خود را بیشتر نشان می‌دهند.
  • تشخیص زودهنگام احتمال بقا را افزایش می‌دهد.
  • آزمایش پاپ اسمیر سرطان تخمدان را نشان نمی‌دهد.

عوامل خطرزای سرطان تخمدان عبارت‌اند از:

  • زمینه ژنتیکی
  • سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلا به سرطان سینه، سرطان رحم و سرطان تخمدان
  • بالا رفتن سن
  • ناباروری

گرچه وجود یک یا چند عامل خطر می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد، ولی لزوماً به این معنی نیست که  کسی به خاطر این علل به سرطان تخمدان مبتلا شود. هر زنی که یک یا چند عامل خطرزا را در خود داشته باشد باید هوشیار و گوش‌به‌زنگ باشد تا علائم زودهنگام این بیماری را متوجه شود.

توصیه‌ها

این توصیه‌ها برای زنانی است که احتمال بالایی در ابتلا به سرطان تخمدان دارند:

  • زنانی که به نظر می‌رسد بیشتر درخطر ابتلا به این بیماری هستند باید مشاوره ژنتیکی انجام دهند، و اگر تشخیص داده شد که خطر بالایی متوجه آن‌هاست، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که آزمایش‌های ژنتیکی BRCA1 و BRCA2 را انجام بدهند.
  • به زنانی که متمایل‌اند قدرت باروری خود را حفظ کنند توصیه می‌شود هر شش ماه یک‌بار آزمایش‌های غربالگری و سونوگرافی انجام دهند، گرچه هنوز به‌صورت واضح ثابت نشده که این کار حتماً مؤثر باشد.
  • به زنان جوان توصیه می‌شود قبل از اینکه برای تشکیل خانواده برنامه‌ریزی کنند قرص‌های ضدبارداری را شروع کنند.
  • زنانی که دیگر تمایلی به بارداری ندارند یا خانواده‌ی خود را تشکیل داده و قبلاً بچه‌دار شده‌اند، می‌توانند از درمان‌های پیشگیری برداشتن هر دو تخمدان استفاده کنند. البته قبل از جراحی بهتر است هر دو تست BRCA1 و BRCA2 انجام‌شده باشد و خطر به‌وضوح خود را نشان داده باشد. به این زنان باید اطلاع داده شود که برداشتن هر دو تخمدان به آن‌ها مصونیت صد در صد نمی‌دهد، و سرطان پرده صفاق (پریتونئوم) گاهی اوقات بعد از بیرون آوردن هر دو تخمدان روی می‌دهد.
  • ازآنجاکه آزمایش‌های ژنتیکی BRCA1 و BRCA2 خودشان خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند، با شروع سن 25 سالگی، هرسال باید یک تست ماموگرافی نیز انجام شود.
  • زنانی که سندروم HNPCC (که تحت عنوان سندروم Lynch نیز شناخته می‌شود) را دارند، باید مورد آزمایش‌های ماموگرافی دوره‌ای، کلونوسکوپی و بیوسپی آندومتر قرار بگیرند.

علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان چیست؟

تخمدان

Credit: about-cancer

سرطان تخمدان به‌خصوص در مراحل اولیه به‌سختی تشخیص داده می‌شود. علت آن عمدتاً این است که تخمدان‌ها، دو اندام کوچک لوبیایی شکل در دو طرف تخمدان، در عمق حفره شکمی قرار دارند. در اغلب زنان برخی از علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان به این صورت مشخص می‌شوند:

  • نفخ کردن
  • درد در نواحی شکمی و لگنی
  • به‌دشواری غذا خوردن یا به‌سرعت احساس سیری کردن
  • احساس نیاز به دفع فوری ادرار

دیگر علائم سرطان تخمدان شامل این موارد است:

  • خستگی
  • ناراحتی معده یا احساس سوزش سر دل
  • کمردرد
  • درد در هنگام مقاربت جنسی
  • یبوست یا تغییرات قاعدگی

اگر این علائم از قبل در فرد وجود نداشته و تازه به وجود آمده باشد و بیش از دو هفته ادامه پیدا کند، بهتر است زن به دکتر خود مراجعه کند و اگر مشکوک به سرطان باشد پیش از عمل جراحی یک انکولوژیست زنان و زایمان او را معاینه کند و مورد آزمایش قرار دهد.

تداوم علائم

هنگامی‌که علائم ذکرشده ادامه پیدا کنند و با راه‌حل‌های همیشگی (مثل تغییر رژیم غذایی، ورزش، مصرف مواد ملین و مسهل، استراحت) برطرف نشوند، مراجعه به دکتر امری ضروری خواهد بود. تداوم علائم کلید اساسی بیماری است، چراکه علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان علائم خاموش نامیده می‌شوند، و تنها 19 درصد از موارد ابتلا به این سرطان در مراحل ابتدایی تشخیص داده می‌شود. معمولاً علائم در مراحل پیشرفته خود را نشان می‌دهند، وقتی‌که تومور به مثانه و رکتوم فشار وارد می‌آورد و مایع سرطانی شروع به حرکت می‌کند.

 

گزینه‌های درمانی سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدانCredit: c.o0bg

عمل جراحی

عمل جراحی برای برداشتن غده سرطانی، متداول‌ترین شیوه تشخیص و درمان سرطان تخمدان است. بهتر است این عمل توسط یک جراح متخصص غدد متبحر انجام شود. اغلب زنان مبتلابه سرطان تخمدان٬ زمانی در مدت بیماری‌شان عمل جراحی خواهند داشت. هر عمل جراحی برای هدف مشخصی انجام می‌شود.

شیمی‌درمانی

قبل از اینکه درمان شروع شود، بهتر است بدانیم شیمی‌درمانی چگونه عمل می‌کند. شیمی‌درمانی روشی برای مداوای سرطان است که در آن از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی یا متوقف کردن رشد آن‌ها استفاده می‌شود. هدف شیمی‌درمانی، کوچک کردن تومور قبل از جراحی یا پرتودرمانی، از بین بردن سلول‌های سرطانی که ممکن است گسترش پیدا کنند، و کنترل رشد تومور است.

اشعه درمانی

رادیوتراپی از اشعه ایکس باانرژی بالا برای کشتن سلول‌های سرطانی و کوچک کردن تومور استفاده می‌کند. البته توجه داشته باشید که این شیوه از درمان خیلی به‌ندرت در آمریکا برای درمان سرطان تخمدان مورداستفاده قرار می‌گیرد. بلکه اغلب در سایر نقاط بدن که سرطان در آن‌ها گسترش‌یافته استفاده می‌شود.

درمان‌های مکمل

برخی از زنان مبتلابه سرطان تخمدان ترجیح می‌دهند به سمت استفاده از طب مکمل برای درمان کلی مشکلات سلامتی‌شان بروند، و استرسشان را پایین بیاورند و عوارض جانبی بیماری‌شان ازجمله خستگی، درد و تهوع را کاهش دهند.

درمان‌های مکمل تمرین‌ها و محصولات مختلف و متفاوتی هستند که هم‌زمان با داروهای تجویزشده برای این بیماری استفاده می‌شوند. خیلی از زنان با تلاش‌های خود از درمان‌های مکمل استفاده کرده و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شده‌اند. علاوه بر مراقبت‌های تیم پزشکی، مشاوره متناسب با سبک زندگی هر زن، مناسب‌ترین و کاراترین عملی است که می‌تواند به فرد بیمار کمک کند.

آزمایش‌های بالینی

آزمایش‌های بالینی، مطالعاتی هستند که به‌منظور یافتن راه‌هایی برای بهبود سلامتی و درمان سرطان طراحی‌شده‌اند. در هر پژوهش سعی می‌شود به سؤالات مشخص علمی پاسخ بدهد و راه‌های بهتری را برای پیشگیری،  تشخیص و مداوای سرطان پیدا کند. بسیاری از زنان تحت درمان٬ خودشان انتخاب می‌کنند که در آزمایش‌های بالینی شرکت کنند. با شرکت در این آزمایش‌ها و نمونه‌گیری‌ها، بیماران ممکن است به گزینه‌های جدید درمانی دست پیدا کنند که برای زنانی که خارج از این پژوهش‌ها هستند در دسترس نیست.

اگر می‌خواهید در مورد سرطان‌های شایع در زنان بدانید مطالب سرطان رحم یا آندومتر: علل، مراحل، علائم، و روشهای درمان آن[قسمت سوم] و نشانه‌ های عمومی سرطان سینه را هم بخوانید. مطلب بعدی ما را نیز از دست ندهید.

منابع: ovarian, organicfacts


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان