سردبیر روزنامه 'رای الیوم':

گزیده اخبارعلمی فناوری ومحیط زیست ایرنا درهفته ای که گذشت

تهران- ایرنا-قرار گرفتن ۴۵ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی ایران در جمع برترینهای جهان، افزایش۳۶ درصدی سهم تولید علم مهندسی مکانیک ایران در دنیا، برگزاری اجلاس هم اندیشی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه تغییرات آب و هوایی، راه اندازی مرکز جامع خانه امید اوتیسم ایران و افتتاح مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی از مهمترین اخبار دومین هفته اردیبهشت بر روی خروجی ...

گزیده اخبارعلمی فناوری ومحیط زیست ایرنا درهفته ای که گذشت
به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا، در هفته دوم اردیبهشت ماه، دهها همایش، نمایشگاه و رویداد علمی و فناوری در مناطق مختلف ایران برگزار شد که گزیده ای از آنها در گزارش هفته ارائه می شود.

***45 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی ایران در جمع یک درصد برترین های دنیا
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: اطلاعات پایگاه شاخص های اساسی علم آی.اس.آی(ISI-ESI) نشان می دهد که تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر کشور به 45 دانشگاه رسید.
دکتر محمدجواد دهقانی گفت: این پایگاه فهرست دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی برتر را هر دو ماه یکبار روزآمد می کند و به معرفی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا می پردازد.
به گفته وی، در خرداد 1394 بررسی پایگاه شاخص های اساسی علم نشان داد که 30 دانشگاه، پژوهشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشگاه ها و پژوهشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند. در آبان ماه 1394 با رشد کیفیت تولیدات علمی در کشور تعداد دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به 33 مورد افزایش یافت. این رقم در خرداد ماه 1395 به 35 رسید و در دی ماه 1395، بررسی برترین ها نشان داد که این رقم به 43 مورد رسید و در آخرین بررسی صورت گرفته مشخص شد که تعداد دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به 45 مورد افزایش یافته است.
سرپرست ISC ادامه داد: در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، ایران، کرمان، بقیه الله (عج)، مازندران، زاهدان وکردستان در جمع موثرترین ها قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: در بین پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه دانش های بنیادی، انستیتو پاستور ایران، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و جهاد دانشگاهی به جمع مراکز تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا راه یافتند.
به گفته دهقانی، در بین دانشگاه های جامع، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، اصفهان، رازی، گیلان، بوعلی سینا، کاشان، شهید باهنر کرمان، ارومیه، سمنان، یزد، یاسوج، الزهرا (س) و خلیج فارس در بین موثرترین های دنیا جای گرفتند.
وی گفت: در بین دانشگاه های صنعتی کشور، دانشگاه امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، نوشیروانی بابل، صنعتی شاهرود، صنعتی سهند تبریز و صنعتی شیراز با حفظ جایگاهشان، در مقام دانشگاه های یک درصد برتر دنیا باقی ماندند و در بین دانشگاه های غیرمتمرکز نیز دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور در جمع موثرترین های دنیا باقی ماندند.

*** افزایش36 درصدی سهم تولید علم مهندسی مکانیک ایران در دنیا
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش 36 درصدی سهم ایران از تولید علم حوزه مهندسی مکانیک دنیا طی چهار سال اخیر ( 2013 تا 2016 میلادی) خبر داد.
دکتر وحید احمدی روز سه شنبه در بیست و پنجمین همایش بین المللی مهندسی مکانیک به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: سهم مهندسی مکانیک از کل تولید مقالات علمی کشور در سال 2013 حدود 2.83 درصد بود که این میزان در سال 2016 به 3.53 درصد افزایش یافت، این درحالیست که سهم مهندسی مکانیک از کل مقالات علمی دنیا در این مدت زمانی از 1.74 درصد به 1.61 رسیده و روند کاهشی داشته است.
وی ادامه داد: سهم ایران از تولید علم حوزه مهندسی مکانیک دنیا از 2.19 درصد در سال 2013 به بیش از سه درصد در سال 2016 رسیده و جایگاه خود را از رتبه 12 جهانی به رتبه دهم ارتقا داده است.
احمدی همچنین به فعالیت 7 انجمن علمی و 8 موسسه پژوهشی و انتشار 34 نشریه علمی تخصصی مهندسی مکانیک در کشور اشاره کرد و گفت: 14 عنوان از این نشریات به زبان انگلیسی و 20 عنوان به زبان فارسی چاپ و منتشر می شوند و 29 عنوان از آنها درجه علمی پژوهشی و 5 عنوان نیز رتبه علمی ترویجی دارند.

***برگزاری اولین جشنواره چاپ سه بعدی ایران
نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی و مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی از 11 تا 13 اردیبهشت ماه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار ‌شد.
دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: قصد داریم امسال انجمن چاپ سه بعدی ایران را تشکیل دهیم تا با فعالیت‌های خود چتری برای مجموعه دانشگاهی و صنعتی این حوزه باشد.
مهرداد محمودشکریه همچنین به تدوین نقشه راه راهبردی حوزه‌ی چاپ سه بعدی اشاره کرد و گفت: این نقشه‌ راه در واقع برنامه‌ای 10ساله برای رسیدن به وضعیت مطلوب در این حوزه را پیشنهاد می‌دهد و در واقع صادرات، سرمایه‌گذاری و رسیدن به سطح استاندارد مطلوب در این حوزه از نکات مد نظر در این نقشه راه است که نیاز به حمایت جدی دارد.

*** برگزاری هفتمین همایش بین المللی علوم‌شناختی
هفتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی از دهم تا چهاردهم اردیبهشت ماه به همت پژوهشکده علوم شناختی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی ایران و حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار شد.
برپایی 14 پنل و سمپوزیوم علمی و 13 سخنرانی تخصصی توسط استادان مطرح ایرانی و خارجی، ارائه 49 مقاله برگزیده به صورت شفاهی و 89 مقاله به صورت پوستر و 12 کارگاه آموزشی از جمله برنامه های این همایش بین المللی بود.

*** افتتاح مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی در کرمان
مرحله نخست بزرگترین مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی کشور شامل مراکز جوندگان، خزندگان، پرورش آبزیان، پریمادها (میمون)، زالو، حلزون، برخی از حشرات مانند زنبور عسل و همچنین پرورش شتر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و مقامات محلی کرمان به بهره برداری رسید و کلنگ احداث فاز دوم این مجموعه نیز به زمین زده شد..
این مرکز در مطالعات مختلف پزشکی و غیرپزشکی فعالیت می کند و همچنین استفاده از پتانسیل های علمی دانشگاه های کرمان برای کمک به سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر اهداف راه اندازی آن است.
همچنین در این مرکز محصولات دانش بنیان مبتنی بر اجزای حیوانات مانند کرم خوراکی که برای طیور و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد، تولید می شود.
همچنین در این آیین تفاهم نامه پرورش شتر بین شرکت عمران مهر شهداد و مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی امضا شد که در این مرکز سه متخصص ویژه پرورش شتر برای حفظ گونه های در حال انقراض حضور خواهند داشت.
سورنا ستاری در ادامه برنامه های این سفر استانی در دوازدهمین دوره جایزه افضلی پور نیز شرکت کرد.

***دیگر رویدادهای علمی فناوری هفته :
** کارگاه و کنفرانس بین المللی نانوفناوری و نانوپزشکی با حضور پژوهشگرانی از 14 کشور روزهای 12 و 13 به میزبانی پژوهشگاه مواد و انرژی مستقر (استان البرز) در محورهای اصلاح سطحی، نانوپزشکی و سامانه های تشخیصی و درمانی، درمان دارویی و سامانه های رهایش دارو، سم شناسی و ارزیابی سمیت نانو مواد، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی، نانوفناوری و محیط زیست، زیست حسگرها و نانوتجهیزات برگزار شد.

** بیست و چهارمین نشست روسای نظام ایمنی کشورهای دارنده نیروگاه هسته ای نوع WWER نیز روزهای سه شنبه و چهارشنبه به میزبانی مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور و در منطقه هسته ای اصفهان با حضور نمایندگان 12 کشور عضو مجمع نظام های ایمنی نیروگاه های هسته ای برگزار می شود.
رآکتور WWER مجموعه‌ای از راکتورهای هسته‌ای از نوع آب‌سبک و آب فشرده ( Water-Water Energetic Reactor) است که توسط یک شرکت روسی طراحی و ساخته می‌شود. این رآکتور شامل مدل‌های مختلفی است که محدوده توان خروجی آنها از 300 تا هزار و 700 مگاوات است. این مدل رآکتور در نیروگاه هسته‌ای بوشهر استفاده شده است.

** نمایشگاه شرکت های دانش بنیان استان فارس روز شنبه گذشته (9 اردیبهشت ماه) با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با ارائه محصول و دستاورد 86 شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گشایش یافت.
بهره برداری از مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی باز ساختی، افتتاح اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز و نخستین آزمایشگاه دانش آموزی سلولهای بنیادی، پزشکی بازساختی و کشت بافت گیاهی فارس از دیگر برنامه های سفر دکتر سورنا ستاری به شیراز بود.

** برگزاری بیست و پنجمین کنفرانس مهندسی برق به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رقابتهای نهایی سومین ایده بازار مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آغاز به کار دوازدهمین سمینار دوسالانه الکتروشیمی ایران در اصفهان، برگزاری دهمین کنفرانس بین المللی انجمن ایرانی تحقیق در عملیات به میزبانی دانشگاه مازندران واقع در بابلسر، معرفی برترین های اولین جشنواره ملی ایده و طرح فناورانه دانشگاه پیام نور، برگزاری نهمین جشنواره لینوکس و نرم افزارهای متن باز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و امضای تفاهم چندجانبه ایجاد و تجهیز شبکه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی میان ستاد هوایی و هوانوردی، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش، صندوق کارآفرینی امید نهاد ریاست جمهوری و شبکه‌ای از شرکت های دانش بنیان به نمایندگی شرکت خلاقیت برتر از دیگر رویدادهای علمی فناوری دومین اردیبهشت ماه بود.

***اخبار برگزیده علوم پزشکی هفته :

***پیش نویس سند ملی اوتیسم تدوین شد
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی از تدوین پیش نویس سند ملی اوتیسم خبر داد و گفت که این سند برای تصویب در دستور کار شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار گرفته است.
سید محمدهادی ایازی روز سه شنبه گذشته در مراسم گشایش مرکز جامع خانه امید اوتیسم ایران اظهار امیدواری کرد که در سال 96 این سند ملی به تصویب برسد تا بتوان خدمات بهتری به بیماران ارائه کرد.
وی به راه اندازی کار گروه اوتیسم در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این کار گروه حدود یک سال در این وزارت خانه تشکیل شده و توانسته اقدامات خوبی را انجام دهد.
ایازی تهیه سند ملی اوتیسم را یکی از اقدامات گروه یاد شده اعلام کرد و گفت: غربالگری این بیماری، ایجاد شعب انجمن اوتیسم در شهرستان ها و مشارکت بین بخشی دستگاه های اجرایی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران اوتیسم از دیگر اقدامات این کارگروه بوده است.
مرکز جامع خانه امید اوتیسم ایران با حضور جمعی از مسئولان، ورزشکاران، هنرمندان، پزشکان و بیماران روز 12 اردیبهشت راه اندازی شد تا خدمات مطلوب تری به بیماران اوتیسم ارائه دهد.

***آغاز به کار کارگاه علوم اعصاب با همکاری ایران و سازمان جهانی تحقیقات مغز
اولین کارگاه بین المللی پیشرفته علوم اعصاب با همکاری سازمان جهانی تحقیقات مغز (IBRO) و دانشگاه های تربیت مدرس و علوم پزشکی شهید بهشتی میزبان استادان مطرح علوم اعصاب جهان و فراگیرانی از کشورهای منطقه در تهران است.
در این رویداد علمی بین المللی که از 9 اردیبهشت ماه در سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس و سالن شهید رحیمی دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده و تا 22 اردیبهشت ادامه خواهد داشت، استادانی از آمریکا، انگلیس، آلمان، ایران و سوییس حضور دارند.
دانشجویان و اعضای هیات علمی جوان از کشورهای ایران، پاکستان، هند و اندونزی، فراگیران اولین کارگاه بین المللی پیشرفته علوم اعصاب در کشورمان هستند.

*** ارائه جدید‌ترین دستاوردهای علمی در کنگره نورولوژی ایران
بیست و چهارمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران از 12 تا 15 اردیبهشت ماه با حضور 27 مهمان از آمریکا، اروپا و آسیا برگزار شد.
شرکت کنندگان در این کنگره علوم پزشکی با حضور کارگاه های آموزشی، درجریان آخرین یافته های علمی در زمینه های 'بوتولینوم توکسین'، 'سردرد و بلوک عصب'، 'نوروسونولوژی'، 'سونوگرافی در بیماری های نوروماسکولار' و EEG قرار گرفتند.

*** منتخب اخبار محیط زیست در هفته گذشته :

***برگزاری اجلاس هم اندیشی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه تغییرات آب و هوایی
اجلاس هم اندیشی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس این سازمان و میگوئل آریاس کانیته کمیسیونر اتحادیه اروپا در انرژی و تغییر اقلیم برگزار شد.
کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اتحادیه اروپا بر تعهد تمامی اعضای این اتحادیه نسبت به برجام و عمل به آن تاکید کرد و گفت: بر این اساس تلاش می کنیم تا تحریم ها برداشته شود؛ همانطور که بخشی برداشته شد و همکاری ها توسعه یافته است.
میگوئل آریاس کانیته با اشاره به توافق نامه پاریس گفت: بعد از امضای این توافقنامه همکاری خوبی با ایران آغاز شد؛ این به نفع همه و باعث اعتماد شده است، مبنای همکاری ما بسیار قوی است و برای من کاملا مشخص است که همکاری در زمینه تغییر آب و هوا بخشی از همکاری های ما خواهد بود.
مسئول انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا تاکید کرد: معاهده پاریس بسیار مهم است و تمام ١٩٤ کشوری که آن را تایید کرده اند باید به آن عمل کنند؛ بنابراین معاهده ای در سطح جهانی است و اهداف بلندی دارد.
کانیته گفت: براساس این توافقنامه باید تا سال ٢٠٢٠ حدود ٢٠ درصد و تا ٢٠٣٠ حدود ٤٠ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای کاهش یابد و استفاده از انرژی پاک تا ٣٠ درصد افزایش یابد.
وی تاکید کرد: ایران شریک مهم و اساسی در معاهده پاریس است و تعهد کرده که به تعهدش در کاهش گازهای گلخانه ای عمل کند و تا حدودی نیزعمل کرده است.
کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اتحادیه اروپا همچنین ابراز امیدواری کرد آمریکا راهی پیدا کند تا به معاهده پاریس متعهد و به اهداف آن پایبند باشد.
کانیته افزود: ١٥ درصد انتشار گازهای گلخانه ای در امریکا صورت می گیرد؛ یکی از راه های رسیدن به اهداف توافق نامه پاریس، همکاری در سطح جهانی است چون دمای هوا در سطح جهانی در افزایش است و تا دو درجه افزایش یافته که جلوگیری از آن ضروری اس .
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این اجلاس گفت: آمریکا باید در زمینه معاهده پاریس به سهم تاریخی خود در تولید و انتشار گازهای گلخانه ای و آسیب رساندن به زمین و سایر کشورها که سهم بسیار مهمی است، توجه داشته باشد.
معصومه ابتکار اظهار امیدواری کرد آمریکا این سهم را را درک کند و مسئولیت خود در قبال کره زمین و سایر کشورها را درک کند و به نقش خود در معاهده پاریس عمل کند و موضع خود را تغییر ندهد.
معاون رئیس جمهوری نیز در این مراسم از حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه ششم توسعه کشور یاد کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه ضمن اینکه رشد هشت درصدی را در اقتصاد ایران دنبال می کنیم به حفظ محیط زیست هم توجه می شود.
محمد باقر نوبخت ادامه داد: در برنامه ششم، چهار هدف مهم شامل کاهش انتشار آلاینده های محیط زیست، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و احیای آنها، حفاظت و احیای تنوع زیستی و ایجاد حکمرانی مناسب در محیط زیست طراحی شده است.
وی یادآور شد: در راستای کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی چهار راهبرد توسعه اقتصاد کم کربن، توسعه فناوری ها ، بهبود کیفیت آب و هوا و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای دنبال می شود.
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران نیز به افزایش سطح تعاملات بین المللی ایران در بخش های مختلف از جمله محیط زیست طی چهار سال گذشته اشاره کرد.
گری لوییس افزود: توافق پاریس بزرگترین توافق در سطح جهانی است، تغییر اقلیم تمام کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد، اقدامات جهانی را مختل می کند و باعث پرداخت خسارت سنگین جامعه جهانی می شود، بروز توفان های گرد و غبار، بالا رفتن دی اکسید کربن، آلودگی هوا و ریزگردها برخی از پیامدهای تغییر اقلیم است.
وی گفت: برای مقابله با تغییر اقلیم در سال 2015 توافقنامه پاریس امضا شد و تمام کشورهای امضا کننده متعهد شدند دمای هوا را کاهش دهند و اجازه ندهند از 1.5 درجه فراتر رود، کشورها یک ماه بعد از آن در اجلاسی در مراکش جمع شدند تا در راستای توافق پاریس به کشورهای در حال توسعه کمک کنند.
لوئیس اظهار کرد: حضور مقاماتبلند پایه ایرانی در این اجلاس نشان می دهد که پس از برجام زمان بسیار مهمی است تا ایران روی مشارکت های جدید در زمینه های مختلف حساب کند، اروپا هم تمایل به همکاری با ایران دارد.

***اعزام هیات محیط زیستی مشترک ایران و ژاپن به اهواز
در پی افزایش آلودگی هوای خوزستان براثر هجوم ریزگردها طی ماههای اخیر، هیاتی مشترک از کارشناسان ایران و ژاپن برای بررسی نصب تجهیزات پایش گرد و غبار ، دوشنبه گذشته عازم اهواز شدند.
این اقدام به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری محیط زیستی میان ایران و ژاپن (9 اردیبهشت امسال) اجرایی شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد کرد این همکاری در مرحله بعد در سطح منطقه ای صورت گیرد تا به پیش بینی و ارزیابی گرد و غبار به ویژه در استان خوزستان کمک کند.
ایجاد کارگروه خاص مدیریت پسماند در زمینه پسماندهای خانگی برای تبدیل آنها به انرژی و مدیریت پسماندهای صنعتی و الکترونیک نیز از جمله تاکیدات تفاهم نامه محیط زیستی ایران و ژاپن بود.
حفاظت از تنوع زیستی با موضوع تالاب ها، اکوتوریسم و طبیعت گردی و آموزش های محیط زیستی از دیگر مفاد این تفاهم نامه بود.

*** ارسال لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان به مجلس
لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان که اخیرا در هیات دولت بررسی و تصویب شده بود، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری روز چهارشنبه در نامه ای این لایحه را برای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال کرد و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت برای شرکت در جلسات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ها برای توضیح و دفاع لازم معرفی شد.
در مقدمه توجیهی این لایحه بر ضرورت حمایت از محیط بانان و جنگلبانان خدوم کشور برابر آسیب های ناشی از تعرضات احتمالی و همچنین لزوم جبران خسارت مالی در قبال صدمات جانی و ضرر و زیان مالی که در راستای انجام وظیفه محتمل می شوند، تاکید شده است.

*** بررسی«امنیت آبی در سکونتگاه های انسانی » با حضور کارشناسان بین المللی در تهران
کنفرانس «امنیت آبی در سکونتگاه های انسانی در شرایط کم آبی» با هدف بررسی ابعاد مختلف این موضوع در اقلیم های خشک و نیمه خشک با حضور کارشناسان ایرانی و 10 کارشناس بین المللی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، چین، آفریقای جنوبی و کره جنوبی در تهران برگزار شد.
به گفته مدیر مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو)، 6 ماه پیش مدیر برنامه بین الملل آب شناسی یونسکو پس از بازدید از ایران، پیشنهاد کرد کشور ما به سبب پیشرو بودن و تاثیر گذاشتن بر مدیریت آب در شرایط کم آبی، این رویداد بین المللی را برگزار کند.
سیدعلی چاوشیان افزود: کشورهایی در کنفرانس «امنیت آبی در سکونتگاه های انسانی در شرایط کم آبی» مورد توجه قرار گرفتند که مانند ایران در شرایط خشک و نیمه خشک واقع شده و از شرایط کم آبی متاثرند.
نشست تخصصی ابعاد امنیت آبی و بررسی راهکارهای مقابله با شرایط کم آبی و 6 کارگاه تخصصی در محورهای مختلفی مانند چالش های جدید، آبرسانی در شرایط اضطراری، کیفیت آب، آب های نامتعارف، حکمرانی آب از منظر اقتصادی و حکمرانی آب از منظر مسائل اجتماعی از جمله برنامه های این کنفرانس بین المللی دو روزه بود.

***غلظت گرد و غبار آبادان و خرمشهر تا 15 برابر حدمجاز
هوای شهرهای خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در هفته گذشته، حال و روز خوشی نداشت به طوریکه میزان گرد و غبار آبادان و خرمشهر ظهر شنبه به بیش از 15 برابر حدمجاز رسید و مدارس نوبت عصر آبادان، خرمشهر و شادگان را در نوبت بعدازظهر تعطیل کرد.
غلظت ریزگردها روز یکشنبه تا حدودی فروکش کرد و در خرمشهر به 4 برابر حد مجاز رسید و روز دوشنبه مجددا در آسمان خرمشهر و آبادان به 6 برابر اندازه مجاز افزایش یافت.
گرد و غبار هفته گذشته، هوای برخی شهرهای استان ایلام را فرا گرفت و هوای شهرستان های ایلام، مهران، ایوان، دهلران و آبدانان را در وضعیت هشدار قرار دارد.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر ** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر