مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو :

برخی دانشگاه‌ها «بودجه تامین دارو» را صرف خرید زمین و تجهیز ساختمان‌هایشان کردند

مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو گفت: برخی دانشگاه‌ها بودجه دارو را برای تامین هزینه‌های دیگر از قبیل خرید تجهیزات پزشکی، خرید زمین و توسعه دانشگاه‌ها یا تجهیز کردن ساختمان‌هایشان صرف کردند

برخی دانشگاه‌ها «بودجه تامین دارو» را صرف خرید زمین و تجهیز ساختمان‌هایشان کردند

مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو گفت: برخی دانشگاه‌ها بودجه دارو را برای تامین هزینه‌های دیگر از قبیل خرید تجهیزات پزشکی، خرید زمین و توسعه دانشگاه‌ها یا تجهیز کردن ساختمان‌هایشان صرف کردند.

به گزارش به نقل از ایلنا،علی رزازان (مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو) در ارتباط با چرایی ایجاد وقفه در دسترسی برخی بیماران صعب‌العلاج به دارو در دو هفته گذشته گفت: درباره دسترسی بیماران صعب‌العلاج به دارو با توجه به اهمیتی که این گروه بیماران برای وزارت بهداشت دارند، الزاماتی برای شرکت‌های توزیع دارو وجود دارد که در صورت ایجاد وقفه غیرقانونی در دسترسی بیماران به دارو به هر دلیل شرکت متخلف تعلیق می‌شود تا خط قرمزهای وزارتخانه را زیر پا نگذارند. مطابق قوانین و مقررات جاری سازمان غذا و دارو شرکت‌های پخش دارو ملزم به رعایت توزیع عادلانه و پوشش حداکثری سراسر کشور به منظور افزایش دسترسی مردم به دارو هستند.

وی در رابطه با ایرادات در برخی دانشگاه‌ها گفت: برخی دانشگاه‌ها زمانی که بودجه دریافت کردند و بنا بود این بودجه‌ها را صرف مخارج داروئی کنند و پول شرکت‌ها را بدهند، بودجه دارو را برای تامین هزینه‌های دیگر صرف کردند. این بودجه صرف مخارجی از قبیل خرید تجهیزات پزشکی، خرید زمین و توسعه دانشگاه‌ها یا تجهیز کردن ساختمان‌هایشان شد که این موجب شد، مطالبات شرکت‌ها از دانشگاه‌ها زیاد شود.

او ادامه داد: تمرکز عرضه داروهای خاص در داروخانه‌های دولتی موجب افزایش مطالبات شرکت‌های توزیع‌کننده دارو از بخش دولتی شد و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خصوص توزیع و عرضه داروهای خاص کمترین بهره‌برداری صورت گرفت. البته بخش خصوصی هم در این زمینه تمایلی نشان نداد. زیرا مارژین یا همان حاشیه سود داروهای خاص پایین است و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و بخش خصوصی هم وارد این حوزه نمی‌شود. البته انجمن‌ها و سندیکاهای داروئی بارها پیشنهاد کرده است تا حاشیه سود داروهای خاص افزایش یابد تا بخش خصوصی مایل به همکاری شود. تا زمانی که این مارژین افزایش پیدا نکند، بخش خصوصی وارد نمی‌شود و بدهی‌های بخش دولتی هم بسیار بالا است.

رزازان افزود: علی‌رغم آنکه تحریم‌های اقتصادی آسیب بسیاری به صنعت داروئی کشور وارد کرده است، اما این صنعت با همکاری بخش‌های مختلف دولت با وجود همه مشکلات به کار خود ادامه داده است تا نیاز کشور به دارو را مرتفع کند و دسترسی مردم به دارو افزایش یابد.

وی ضمن تقدیر از همکاری شرکت‌های تولید و توزیع داروئی تا امروز گفت: اگر گزارش‌هایی می‌رسد با این مضمون که کمبودهای داروئی در مناطق کشور دیده شده است، ممکن است مربوط به عدم مدیریت مناسب بخش‌ها و کج‌سلیقگی مسئولان آن منطقه باشد. وگرنه در صورت گزارش کمبود داروئی در هر نقطه از کشور با هماهنگی شرکت پخش و دانشگاه‌های مربوطه، اقدامات فوری در خصوص رفع مشکل انجام خواهد پذیرفت.

مسئول توزیع سازمان غذا و دارو در شرح اقدامات برخی دانشگاه‌ها اظهار کرد: مطابق قانون مدیریت و سرمایه‌گذاری بعضی از داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شد که بعضا برخی از این اشخاص حقیقی یا حقوقی به دلیل تاخیر پرداخت مطالبات از بیمه‌‌ها و سوء‌ مدیریت موجب بی‌نظمی در پرداخت شرکت‌های پخش و ایجاد برخی کمبودهای داروئی در برخی مناطق شدند.

وی با تاکید بر اینکه دولت هرگز از چنین افرادی حمایت نمی‌کند، گفت: البته باید پرونده‌های آنها بررسی شود تا بفهمیم بدهی آنها به شرکت‌های پخش به چه علت بوده است. دانشگاه‌ها می‌بایست در واگذاری این داروخانه‌ها به بخش خصوصی از اعتبارسنجی انجمن‌ها و سندیکاهای داروئی استفاده کنند.

او در ارتباط با عدم دسترسی بیماران هموفیلی به دارو در یکی از مناطق کشور افزود: در صورتی که اقدامات دانشگاه مربوطه در مورد رفع کمبود دارو کافی نبوده باشد، باید بلافاصله به سازمان غذا و دارو اعلام کند. تا اقدام فوری از طرف سازمان انجام پذیرد. مسئولیت هرگونه اهمال در این خصوص به عهده دانشگاه مربوطه است، زیرا سازمان برنامه‌ریزی لازم را جهت تامین داروهای خاص انجام داده است، لذا هیچ کمبودی در این مورد وجود ندارد.

رزازان گفت: شرکت‌های پخش دارو علی‌رغم مارژین پایین داروهای خاص هیچ‌گاه توزیع این داروها را دچار وقفه نکرده‌اند، زیرا به اهمیت و ارزش این داروها برای سلامت بیماران واقف هستند. بنابراین در صورت وجود گزارش کمبود قطعا باید تمام جوانب بررسی شود.

مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو با تاکید بر عواقب تخطی از قوانین و مقررات جاری از سوی شرکت‌های توزیع‌کننده دارویی بیان کرد: اگر تایید شود که شرکت دارویی یا پخش دارو، در خصوص توزیع داروهای خاص تخطی ‌کرده است، قطعا شرکت متخلف تعلیق خواهد شد. شرکت‌های توزیع ملزم به رعایت قوانین هستند و به عکس‌العمل‌های سازمان در خصوص عدم رعایت قوانین و مقررات جاری آگاه هستند. واقعیت آن است که تمام داروخانه‌های دانشگاهی ما در سرتاسر کشور به تمام شرکت‌های پخش بدهکارند و با این حال هنوز از آنها دارو دریافت می‌کنند و هیچ اختلالی در این زمینه به وجود ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان