وبلاگ مشرق

مشکل توریسم، حجاب و شراب نیست آقای هاشمی! / بی‌خبری ابتکار از شاهکار دوستان ابتکار

محمد عطریانفر، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ طی یادداشتی در روزنامه دولتی ایران، مدعی وجود عدم اجماع کامل در ایران شد و از رهبرانی که قدرت اجماع‌سازی ندارند انتقاد کرد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

انتقاد عطریانفر از رهبرانی که قدرت اجماع‌سازی ندارند!

«محمد عطریانفر»، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه سال 88، طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه دولتی ایران، مدعی وجود عدم اجماع در ایران شده و ضمن به کار بردن پرتکرار کلمه "رهبران"! نوشته است:

«اگر رهبران و عناصر کلیدی رأس قدرت تکالیف خودشان را در این روند بدرستی انجام دهند، قهراً اجماع حاصل خواهد شد. اما اگر در مقام ارزیابی و بررسی اجماع حاصل نشد در مقام آسیب‌شناسی می‌توان به این نتیجه رسید که کنشگران و سیاست‌ورزان و مدیران یا فهم درستی از موضوع نداشته‌اند یا از سازوکاری که برای اجماع‌سازی پیش‌بینی شده است فاصله گرفته‌اند. بنابراین راه رسیدن به اجماع در چنین شرایطی برطرف کردن این آسیب‌ها است.»

او می‌افزاید: به‌عنوان یک ناظر بیرونی معتقدم ما در همه لایه‌ها، در موضوع اجماع‌سازی دچار آسیب هستیم. متأسفانه هنوز در امر حکمرانی یک تعریف روشن و هدفگذاری منقح و شفاف تبیین نشده است. درست است که یک نظام جمهوری اسلامی جایگزین نظام پادشاهی شده است و قانون اساسی بر این اساس تدوین شده، اما این کفایت نمی‌کند. ما نتوانسته‌ایم چشم‌اندازها و برنامه‌های بلندمدت 20 ساله را که می‌تواند به زمینی شدن اهداف و خارج کردن آنها از حوزه ایده‌آل‌پردازی و کلی‌گویی کمک کند با زبانی مشترک در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری پیاده و برای آن قانونی متناظر تصویب کنیم. به همین علت مجریان نیز در تعریف برنامه‌ها و تبیین اهداف و سازوکارها دچار خطا می‌شوند.

عطریانفر همچنین تصریح می‌کند: اینکه ما امروز در رده‌های عالی قوای سه‌گانه کشور دچار تفاوت دیدگاه و فهم‌های متفاوتی از موضوعاتی همچون فرهنگ، روابط خارجی و اقتصاد هستیم مشکل‌ساز است. اینکه ما از طریق رسانه‌های عمومی شاهد منازعه در عالی‌ترین لایه‌های قدرت هستیم همه اعتمادزدا است و مانع شکل‌گیری دیدگاه‌های مشترک و اجماع است.[1]

*ادعای عدم وجود اجماع در ایران در حالیست که اتفاقا سیاست‌های کلان نظام طی 40 سال گذشته تماماً در اجماع کامل به پیش رفته‌اند.

جالب است که عطریانفر گویا حتی خبر ندارد که ابعاد زیادی از سند چشم‌انداز 20 ساله کشور تا افق 1400، چند سال است که محقق شده و ادعای او در این زمینه که نتوانسته‌ایم اهداف را زمینی کنیم، به هیچ وجه صحیح نیست. همانطور که ادعای او درباره وجود اختلاف در رده‌های سران 3 قوه هم صحیح نیست!

در واقع عطریانفر گویا از بیان این حقیقت اِبا کرده که ممکن است سران 3 قوه درباره برخی مقولات دچار اصرار یا اختلاف باشند اما همانها نیز در مسیر اجماعی خود در حال حرکت‌اند و برنامه‌های کلان کشور را به پیش می‌برند.

در واقع، بایستی در این بخش، سفره اصرارها و برنامه‌های نشأت گرفته از دیدگاه برخی سران قوا را از سیاست‌های کلان کشور و مثلا از سند 20 ساله جدا کرد و نمی‌توان ناکامی‌های بخش اول را به حساب نبود اجماع در بخش دوم گذاشت.

همچنین لازم به اشاره است که نوشته‌های این فرد درباره "منازعه در عالی‌ترین لایه‌های قدرت" یک نوع ماهیگیری سیاسی و قیاس مع‌الفارق برای اثبات یک ادعای غلط بیشتر نیست.

زیرا اختلاف در ذیل اجماع و برنامه‌های کلان، همواره و در هر حکومتی وجود دارد و لزوما هم به اعتمادزدایی نمی‌انجامد.

کما اینکه شاهدیم در هیئت حاکمه کاخ سفید نیز اختلافات و عزل و نصب‌های زیادی وجود دارد اما کسی از نخبگان آمریکایی حاضر به بیان این حرف مضحکه‌آمیز نیست که در آمریکا اجماع وجود ندارد!

این نکته را باید دانست که منظور اصلاح‌طلبان از نبود اجماع در کشور؛ مخالفت‌های شکست‌خورده رجال این جریان خاص سیاسی با برنامه‌ها و راهبردهای کلان نظام مثل ضرورت دفاع از امنیت کشور در فراتر از مرزها، ردّ توافق به هر قیمتی، مقاومت فعال و جستجوی کلید حل مشکلات در داخل و نه خارج از کشور است!

ما در اینجا اصرار عطریانفر بر کلمه "رهبران" و اینکه نبود اجماع در کشور به آنها ربط دارد را نیز به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم.

در کنار عطریانفر؛ مرتضی مبلغ، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در اظهاراتی در روزنامه ایران مدعی عدم وجود اجماع در کشور شده است. [2]

***

بی‌خبری ابتکار از شاهکار دوستان ابتکار

«معصومه ابتکار»، معاون اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه همشهری(ارگان شهرداری تهران) پیرامون انتقادات از برخی عملکردهای دولت، گفته است:

«توصیه من به نهادهای حاکمیتی این است که مردم را ناامید نکنیم. مردم به اندازه کافی شرایط برای‌شان سخت است. اینکه ما نسبت به آینده مسائلی را تعیین کنیم که افراد خاصی با خط‌مشی خاصی روی کار بیایند جز القای ناامیدی نیست.»

او در جملات پایانی خود همچنین اظهار می‌کند: موارد مطرح شده از سوی نمازجمعه یا تریبون خبرگان فقط یک حرف است و برای مخاطب خاص خودشان است وگرنه این حرف قطعا کاربرد عمومی ندارد. مردم توجهی به این حرف‌ها ندارند و اصولا چنین سخنانی هرگز جایگاه منطقی در اذهان عمومی نخواهد داشت.[3]

*خانم ابتکار و همه نظّار کشور بایستی در جریان باشند افرادی که طی 2 سال گذشته در قالب پروژه‌ای هماهنگ در حال ناامید کردن مردم و القای «ناامیدی» هستند، برخی رجال حاضر در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان هستند نه نهادهای حاکمیتی!

پروژه‌ای بس خطرناک که اخیراً و در دیدار رهبر معظم انقلاب با خبرگان ملت، مورد هشدار چندباره معظم‌له قرار گرفت و ایشان بیانات مبسوطی را در این باره ارائه کردند. [4]

خانم ابتکار آیا می‌داند که دوستان ایشان در ستاد مشترک اشاره شده طی 2 سال گذشته بارها و بارها بر «ناامیدی» مردم ایران اصرار کرده‌اند. (اشاراتی که اسناد مشخص آن در اختیار مشرق قرار دارد)

ایشان آیا می‌داند که آقای جهانگیری در دولت تاکنون 2 مرتبه تأکید کرده است ایران در «شرایط ته درّه» قرار دارد؟ [5]

و ایضاً سخنگوی دولت پیش‌بینی بروز ناآرامی‌های فیزیکی در سال 98 داشته، وزیر کشور از این گفته که شاخص‌های ما قابل قبول نیست، عباس عبدی از وضعیت ناپایدار در نظام سخن گفته و آقای حجاریان نیز به مردم ناامیدی اشاره کرده که به خیابان‌ها خواهند ریخت؟

بدیهیست که نهادهای حاکمیتی کشور از آنجا که نه در جریان کلید خوردن این پروژه بوده‌اند و نه عزمی برای آن داشته‌اند؛ نقشی در این زمینه ندارند فلذا هشدار خانم ابتکار به این نهادها درباره ناامید نکردن مردم، بیشتر نوعی فرافکنی و سر دادن "فریاد دزد دزد" از سوی گنهکاران اصلی است!

لازم به اشاره است که مجموعه وبلاگ مشرق، تا پیش از این بیش از یکصد گزارش را با محتوای هشدار پیرامون مسئله ناامید سازی، روشن کردن ابعاد این پروژه خطرناک و معرفی مسببان آن منتشر کرده است.

***

وقتی مسئولان اصلاح‌طلب از قوانین فقهی کشور شرمنده‌اند

مشکل توریسم، حجاب و شراب نیست آقای هاشمی!

«محسن هاشمی»، رئیس شورای شهر تهران طی اظهاراتی در مراسم بزرگداشت روز گردشگری گفته است:

«محدودیت‌های ایدئولوژیک هم در کشور سبب شده نتوانیم صنعت گردشگری را افزایش دهیم که باید ارزش‌ها را که می‌تواند برخی از آنها کاذب باشد در وزارتخانه مربوطه جدا (کنیم) تا بتوانیم این صنعت را گسترش دهیم. »

او در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: تهران در ارتفاع 1200 متر از سطح دریا قرار گرفته در حالی که فرودگاه دبی و یا استانبول در سطح صفر تا 10 از سطح دریا قرار دارد. بنابر این تهران می‌تواند 70 درصد سفرهای ترانزیتی شرق به غرب و برعکس را جذب کند ولی به دلیل محدودیت‌های ایدئولوژیکی که من اینجا نمی‌گویم که مشکل پیدا کنند از درآمد ترانزیتی محروم هستیم.

هاشمی در ادامه به موضوع برخی محدودیت‌ها پرداخت و گفت: باید از فقها کمک بگیریم و از مسئولین اجرایی می‌خواهم که به فقها سر بزنند و کشور را از صنعت گردشگری بی‌نصیب نکنند. درآمد گردشگری از درآمد نفت و درآمد حاصله از مالیات می‌تواند بیشتر باشد به ویژه اگر مسافران و گردشگران خارجی باشند.

به گزارش فارس، عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: این مسئله ارزشش را دارد. باید رودربایستی‌ها را کنار گذاشت و راه‌حل پیدا کرد. حتما راه‌حل‌هایی در این زمینه است.

هاشمی گفته است: از نظر قوانین اجبار نداریم که نسبت، برای ورود به هتل چک شود ولی هویت باید بررسی شود. در فقه نیز نیامده که نسبت را چک کنند چرا این ظرفیت را استفاده درست نمی‌کنیم تهران دارای فضاهای خالی زیادی برای گردشگران است و از این موضوع نباید به سادگی گذشت. [6]

*اظهارات عجیب هاشمی درباره محدودیت‌های ایدئولوژیک صنعت توریسم را کسی باور می‌کند که از قوانین صنعت توریسم در سایر ممالک جهان بی‌خبر باشد!

و البته این هم از درد روزگار است که نگاه کارگزارانی به سیاست؛ حتی خواستار زدودن محدودیت‌های ایدئولوژیک هم می‌شود تا بی‌هنری خود در پیشرفت کشور را با مقولاتی مثل آزادسازی حجاب و شراب و ... برای توریست‌ها جبران کند!

از طرف دیگر، یک نگاه مدقّانه به ضعف‌های صنعت توریسم در ایران به وضوح نشان می‌دهد که مشکل ما نه آنچه آقای هاشمی نمی‌تواند، بگوید! بلکه مقولات دیگری از جمله ضعف تبلیغات و عدم وجود ژن مدیریت جهادی در دیدگاه‌های اجرایی اصلاح‌طلبان است.

چه اینکه اگر آنها مثلا در همین 6 سال اخیر که دولت، مجلس و شورای شهر را در دست داشته‌اند؛ خدمات و زیرساخت‌های بهتری فراهم می‌آورند و مثلا سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی مطلوب ایجاد می‌کردند تا شایعه ضرورت مصرف قرص ضد ادرار برای فرار از برخی سرویس‌های نه چندان با کیفیت بین‌راهی در ایران رنگ ببازد یا مشکل بوی بد در مسیر فرودگاه امام را حل می‌کردند؛ امروز محسن هاشمی نمی‌توانست به راحتی چنین سخنان غلطی را به زبان بیاورد.

گفتنیست، ‌ اشاره هاشمی به چک نسبت گردشگران در هتل‌های ایران شامل توریست‌های خارجی نیست و همه می‌دانند که توریست‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند؛ هیچ مشکلی در این زمینه ندارند و نسبت آنها با یکدیگر چک نمی‌شود. اگرچه درباره توریسم داخلی نیز می‌توان در صورت عدم ضرورت؛ این قانون را ملغی کرد.

قبل از هاشمی، ناهید خداکرمی، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز در یک توییت خواستار لغو حجاب برای گردشگران در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی شده بود. [7]

لازم به توضیح است که اظهارات هاشمی در حالیست که میزان ورودی گردشگران خارجی به ایران طی یک دهه گذشته سیر صعودی داشته است. و این افزایش البته شامل گردشگران کشورهای غیر مسلمان نیز می‌شود.

از طرفی، این اظهارات نسخه عربستانی نگاه به صنعت توریسم نیز ارزیابی می‌شود. نگاهی که فکر می‌کند می‌تواند علیرغم نداشتن جذابیت‌های ناشی از وجود زیرساخت‌ها در یک کشور؛ اما با به راه‌انداختن دیسکوهای حلال، لغو حجاب و در یک کلام لغو محدودیت‌های ایدئولوژیک، سبب افزایش حضور گردشگران خارجی شود!

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7168/1/522855/0

2_ mshrgh.ir/996946

3_ http://newspaper.hamshahri.org/id/81888

4_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43591

5_ mshrgh.ir/818894

6_http://fna.ir/dcij3d

7_https://aftabnews.ir/fa/news/606343

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان