کمپانی LeEco از چهار محصول جدید شامل یک تلویزیون ۸۵ اینچی ۴K رونمایی کرد

در چند سال اخیر اپل بر بازار ساعت های هوشمند حکمرانی کرده اما یکی از اولین شرکت های بزرگ فعال در این حوزه سامسونگ است که به مرور محصولات خود را بهبود داده و پس از اپل بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد

کمپانی LeEco از چهار محصول جدید شامل یک تلویزیون 85 اینچی 4K رونمایی کرد

در چند سال اخیر اپل بر بازار ساعت های هوشمند حکمرانی کرده اما یکی از اولین شرکت های بزرگ فعال در این حوزه سامسونگ است که به مرور محصولات خود را بهبود داده و پس از اپل بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد. گلکسی واچ اکتیو 2 جدیدترین ساعت سامسونگ است که در دو اندازه روانه بازار شده؛ 40 میلی متری و مدل بزرگتر 44 میلی متری. در این مطلب مدل 40 میلی متری را بررسی می کنیم.

هر کدام از دو مدل 40 و 44 میلی متری در دو نسخه وای‌فای-بلوتوث یا با پشتیبانی از شبکه های مخابراتی LTE روانه بازار شده اند البته با توجه به این که مدل LTE از eSIM پشتیبانی می کند در ایران عرضه نشده است. مدلی که برای بررسی در اختیار داریم، 40 میلی متری وای‌فای/بلوتوث با بدنه ای آلومینیومی است.

گلکسی واچ اکتیو 2 تنها 6 ماه بعد از گلکسی واچ اکتیو معرفی شد و انتظار نمی رود تفاوت های انقلابی را تجربه کرده باشد. با این حال یکی از مهمترین تفاوت ها، حلقه لمسی چرخشی است. در جدول زیر مقایسه ای بین مدل های وای‌فای-بلوتوث گلکسی واچ اکتیو 2 در کنار گلکسی واچ اکتیو را مشاهده می کنید.

گلکسی واچ اکتیو 2

طراحی

گلکسی واچ اکتیو 2

در حالی که بسیاری از ساعت های هوشمند اندرویدی ابعاد بزرگی دارند اما مدل 40 میلی متری گلکسی واچ اکتیو 2 به نسبت جمع و جور است و در مقایسه با اپل واچ شباهت بیشتری به ساعت های مکانیکی معمول دارد. اما از آنجایی که تمامی روی ساعت را شیشه نمایشگر پوشانده و برخلاف گلکسی واچ فاقد حاشیه است به سادگی از ساعت های مکانیکی تشخیص داده می شود.

مدل 40 میلی متری گلکسی واچ اکتیو 2 طراحی ظریف و ساده ای دارد و در مقایسه با بسیاری از ساعت های بزرگ، جمع و جور به نظر می رسد. روی ساعت توسط شیشه گوریلا گلس +DX محافظت می شود. شیشه، از حاشیه های ساعت بالاتر قرار گرفته و با شیب کمی به گوشه ها ادامه پیدا می کند. به همین دلیل می تواند آسیب پذیرترین بخش ساعت باشد. فریم دور ساعت بسته به مدل از جنس متفاوتی ساخته شده؛ مدل LTE بدنه ای فولادی دارد اما جنس مدل وای‌فای که در اختیار ما قرار گرفته آلومینیومی است. در لبه سمت راست ساعت، کلیدهای بازگشت به عقب (در بالا)، هوم در پایین و یک حفره میکروفن به چشم می خورند. سمت چپ هم میزبان سوراخ های بلندگو است. دو کلید ساعت کمی سفت هستند و اگر کمی نرم تر بودند و بیشتر به داخل فشرده می شدند استفاده از آنها حس بهتری را القا می کرد. در پشت ساعت حسگرهای سنجش ضربان قلب تعبیه شده اند و نام سامسونگ گلکسی واچ هم در بالای این بخش هک شده است.

مدلی که آن را بررسی می کنیم بند سیلیکونی خاکستری رنگ دارد اما سامسونگ بندهای متنوعی از جمله مدل های چرمی را هم عرضه کرده است. بند به راحتی و با فشردن پین کوچک از جای خود باز می شود. بندی که با مدل 40 میلی متری همراه شده ممکن است برای برخی افراد با مچ بزرگ کوچک باشد و در کمال تعجب در جعبه هم هیچ خبری از بند بلند تر نیست.

گلکسی واچ اکتیو 2

فریم آلومینیومی گلکسی واچ اکتیو 2 ظاهر شیکی دارد و به خوبی در مقابل خط و خش مقاومت می کند. ساعت، همچنین به لطف گواهینامه استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت است و به گفته سامسونگ تا 50 متر زیر آب دوام می آورد. علاوه بر این از گواهینامه استاندارد نظامی MIL-STD-810G بهره می برد.

اما یکی از خاص ترین بخش های گلکسی واچ اکتیو 2 حاشیه لمسی نمایشگر (بخش مشکی دایره ای اطراف نمایشگر در تصویر بالا) است که در مقایسه با ساعت های قدیمی تر، در عین جذاب بودن می تواند از نقاط ضعف ساعت هم باشد. سامسونگ، ساعت های قدیمی تر از جمله Gear S3 و Gear Sport را به حلقه چرخان فیزیکی مجهز کرده بود. با چرخاندن این حلقه به سادگی می توانستید بین منوها جابجا شوید. اما حالا این حلقه در گلکسی واچ اکتیو 2 حذف شده و حاشیه لمسی نمایشگر جای آن را گرفته است. تغییر این نحوه تعامل با ساعت، دردسرهای خودش را دارد. وقتی در حال راه رفتن هستید و تلاش می کنید انگشتتان را در حاشیه های نمایشگر بچرخانید گاه کنترل خوبی روی این قابلیت ندارید و انگشت از حاشیه به وسط نمایشگر یا به گوشه ها متمایل می شود. علاوه بر این دیگر خبری از تجربه حس لذت بخش چرخاندن حاشیه مکانیکی نمایشگر نیست.

با این حال سامسونگ تلاش کرده با بازخوردهای لرزشی و یک صدای کلیک خاص، تجربه ای نزدیک به حلقه مکانیکی را برایتان رقم بزند. در نهایت باید گفت که بودن این قابلیت بهتر از نبودنش است و تجربه کاری خوبی را برایتان فراهم می کند و در بسیاری از شرایط از سوایپ کردن روی نمایشگر بی نیازتان می کند.

ساعت جدید سامسونگ در رنگ های نقره ای، مشکی و طلایی به بازار عرضه شده است. در کل باید گفت که مدل 40 میلی متری گلکسی واچ اکتیو 2 به خوبی روی دست می نشیند و چندان سنگین احساس نمی شود.

 سخت افزار

گلکسی واچ اکتیو 2

گلکسی واچ اکتیو 2 از قابلیت ثبت نوار قلب بهره می برد و به لطف این ویژگی فاصله ساعت های هوشمند سامسونگ با اپل واچ سری 5 کمتر از قبل شده است. با این حال هنوز امکان استفاده از حسگر ECG را ندارید و این قابلیت مراحل آزمایشی را سپری می کند. فعلاً مشخص نیست که این قابلیت چه زمانی در اختیار کاربران قرار می گیرد. در ادامه نگاهی داریم به مشخصات سخت افزاری گلکسی واچ اکتیو 2:

  • نمایشگر امولد 1.2 اینچی با رزولوشن 360 در 360 پیکسلی
  • چیپست اگزینوس 9110 با پردازنده دو هسته ای 1.15 گیگاهرتز
  • رم 768 مگابایت به همراه حافظه داخلی 4 گیگابایت (مدل LTE با رم 1.5 گیگابایت)
  •  سیستم عامل تایزن 4.0
  • بلوتوث 5.0
  • وای‌فای b/g/n
  • NFC
  • GPS، گلوناس و بایدو
  • باتری 247 میلی آمپر ساعتی
  • حسگرهای شتاب سنج، فشارسنج، نور محیط، سنجش ضربان قلب و ژیروسکوپ
  • ردیابی فعالیت های ورزشی از جمله: قدم زدن، دویدن، دوچرخ سواری، یوگا، شنا، دراز نشست، پیلاتس و ...
  • ابعاد 10.9*40*40 میلی متر و وزن 26 گرم

نمایشگر گلکسی واچ اکتیو 2 از نوع سوپر امولد است، رزولوشن 360 در 360 پیکسلی دارد و از این نظر مشابه مدل قبلی است. البته ابعاد نمایشگر کمی بزرگتر شده و با 0.1 اینچ افزایش به 1.2 اینچ رسیده است. روشنایی نمایشگر را می توان در 10 سطح مختلف تنظیم کرد. با این حال حتی در سطح نور 6 و در محیط خارجی هم خوانایی نمایشگر عالی است. در تصویر بالا، روشنایی نمایشگر در سطح 10 تنظیم شده و نور خورشید مستقیم به ساعت می تابد.

گلکسی واچ اکتیو 2

چیپست ساعت هم مشابه مدل قبلی اگزینوس 9110 است که به پردازنده دو هسته ای کورتکس A53 با فرکانس 1.15 گیگاهرتز در کنار پردازشگر گرافیکی Mali-T720 مجهز شده است. 4 گیگابایت حافظه داخلی و 768 مگابایت رم (1.5 گیگابایت در مدل های LTE) این چیپست را همراهی می کند و در عمل هم کمبودی در کارایی چیپست و رم احساس نمی شود.

رابط کاربری

گلکسی واچ اکتیو 2

ما گلکسی واچ اکتیو 2 را با گوشی گلکسی نوت 10 سامسونگ جفت کردیم. برای این کار نیاز بود اپلیکیشن Galaxy wearable را نصب کنیم پس از آن هم برای ردیابی فاکتورهای سلامتی روی گوشی، اپلیکیشن Samsung Health را نصب کردیم.

رابط کاربری تایزن 4.0 گلکسی واچ اکتیو 2 به گونه ای طراحی شده که با حاشیه لمسی چرخشی ساعت به خوبی هماهنگ می شود. صفحه های اصلی ساعت در کل شامل سه بخش کلی هستند. صفحه هوم واچ فیس اصلی را نشان می دهد که قابلیت های شخصی سازی فراوانی هم دارد. با سوایپ کردن (یا استفاده از حاشیه لمسی چرخان) و رفتن به بخش های سمت چپ به اعلان ها دسترسی پیدا می کنید. صفحات سمت راست هم ویجت های برنامه ها را نشان می دهند که هم متنوع هستند و هم به خوبی اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان می گذارند. با سوایپ از بالای نمایشگر به سمت پایین می توانید به تنظیمات سریع دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال حالت Goodnight یا تئاتر یا عدم مزاحمت را فعال کنید یا تنظیمات وای فای بلوتوث باتری و ... را تغییر دهید.

اما بیایید با واچ فیس ها که شاید جذاب ترین بخش ظاهری گلکسی واچ اکتیو 2 باشند شروع کنیم. واچ فیس های پیش فرض متنوع و اکثراً جذاب هستند با این حال اگر به همین موارد هم راضی نمی شوید می توانید به سادگی از طریق خود ساعت یا اپ Galaxy Wear به فروشگاه سامسونگ بروید و نمونه های متنوع رایگان یا پولی را دانلود کنید. البته برای دانلود بیشتر واچ فیس های جذاب باید دست به جیب شوید و پیدا کردن نمونه های دلخواه از بین تعداد بسیار زیاد هم به این راحتی ها نیست.

برخی از واچ فیس ها به ویژه آنهایی که توسط خود سامسونگ، روی ساعت ارائه شده اند قابل شخصی سازی هستند. مثلا می توانید شکل صفحه، ظاهر عقربه ها، نمایش اطلاعات اضافه از قبیل فعالیت ورزشی فعلی یا ضربان قلب و حتی صدای ثانیه شمار ساعت های آنالوگ را به دلخواه تغییر دهید. عجیب این که به همراه صدای تیک تاک ساعت، یک نویز سفید هم شنیده می شود که البته چندان آزار دهنده نیست.

گلکسی واچ اکتیو 2

گزینه های متنوعی برای انتخاب واچ فیس‌ها دارید. برخی از واچ فیس‌های این تصویر نمونه های ثالث و غیر رسمیِ دانلود شده از گلکسی استور هستند، بعضی هم پس زمینه های پویا دارند و در تعدادی از آنها می توانید ظاهر صفحه ساعت، عقربه ها و حتی صدای تیک تاک ساعت را تغییر دهید.

ویجت های پیش فرض سامسونگ هم طراحی جذاب و در عین حال کاربردی دارند. تعداد زیادی از ویجت های پیش فرض بر سلامت متمرکز هستند. به عنوان مثال با استفاده از ویجت ها می توانید ضربان قلب و میزان استرس را بسنجید و وضعیت خواب یا فعالیت های ورزشی را مشاهده کنید. البته در این بین یکی سری ویجت های کم کاربرد از جمله ثبت میزان نوشیدن آب یا وارد کردن مقدار کالری غذای مصرفی هم در نظر گرفته شده اند که معمولاً بی مصرف هستند. در کنار این ویجت ها گزینه های مفید دیگری شامل تقویم، آلارم، وضعیت آب و هوا، کنترل پخش آهنگ و ساعت جهانی هم به چشم می خورند. در بخش ویجت ها به سادگی می توانید مواردی را که نیاز ندارید حذف کنید یا ترتیب ویجت های نمایش داده شده را تغییر دهید.

گلکسی واچ اکتیو 2

اعلان ها با سوایپ کردن و رفتن به صفحه های سمت چپ در دسترس هستند و در صفحات جداگانه نشان داده می شوند. می توانید اعلان های پیام ها را در یک صفحه مشاهده کنید و موارد مربوط به وضعیت آب و هوا را در صفحه ای دیگر بینید. در آخرین صفحه هم امکان پاک کردن تمامی اعلان ها وجود دارد. تنظیمات سریع هم گزینه های متعددی را در اختیارتان می گذارند و از طریق اپلیکیشن Galaxy Wearable می توانید چینش گزینه های آن را تغییر دهید.

گلکسی واچ اکتیو 2

اعلان آب و هوا، تنظیمات سریع و بخش تنظیمات

اما فعالیت های ورزشی یکی از کامل ترین بخش های گلکسی واچ اکتیو 2 است. با ساعت هوشمند سامسونگ می توانید فعالیت هایی از جمله قدم زدن، دویدن، دوچرخ سواری، شنا در فضای باز یا استخر و حتی دراز نشست، وزنه برداری، الیپتیکال، پیلاتس و ... را پایش کرده و زمان، میزان ضربان قلب و کالری مصرفی را اندازه گیری کنید. علاوه بر ساعت، اطلاعات مرتبط با فعالیت ها در اپلیکیشن Samsung Health قابل مشاهده هستند.

گلکسی واچ اکتیو 2

ویجت های سلامتی شامل نشانگرهای کالری، قدم شمار، سنجش ضربان قلب، استرس، خواب و انتخاب پایش فعالیت های ورزشی (پایین سمت چپ)

گلکسی واچ اکتیو 2 هم مشابه بیشتر ساعت های هوشمند به قابلیت پایش خواب مجهز شده. اولین تست این قابلیت با تجربه ای ناراحت کننده همراه شد. زمانی که بیدار شدم و کلید هوم را فشردم ناگهان با پیغام ریست شدن ساعت مواجه شدم و کل تنظیمات ساعت به حالت کارخانه بازگشت. به این ترتیب مجبور شدم صبح پاییزی را با فرایند خسته کننده راه اندازی مجدد ساعت شروع کنم. اما در روزهای بعد گلکسی واچ اکتیو 2 به خوبی خواب را پایش کرد و حتی میزان کالری مصرف شده طی خواب را نشان داد.

از آنجایی که گلکسی واچ اکتیو 2 به میکروفن و اسپیکر داخلی مجهز شده می توانید از ساعت به عنوان هندزفری مکالمه استفاده کنید. با این حال نه کیفیت میکروفن چنگی به دل می زند و نه صدای اسپیکر با کیفیت است. به همین دلیل چندان هم نمی توان روی این قابلیت حساب کرد.

امکان استفاده از ساعت به عنوان mp3 پلیر از قابلیت های کاربردی گلکسی واچ اکتیو 2 است. با استفاده از اپلیکیشن Galaxy Wearable می توانید آهنگ های روی گوشی را به ساعت انتقال دهید و ساعت آنها را از طریق اسپیکر داخلی یا هندزفری بلوتوث متصل شده به ساعت پخش کند. این قابلیت به خصوص زمانی که بدون موبایل به پیاده روی یا ورزش می روید می تواند کاربردی باشد. اما تنها حدود نیمی از فضای 4 گیگابایتی ساعت برای کپی کردن آهنگ ها در دسترس است.

از قابلیت های مفید ساعت حالت goodnight است که اعلان ها، روشن شدن نمایشگر با ژست حرکتی و تماس دست و نیز نمایشگر همیشه روشن را غیر فعال می کند تا ساعت مزاحم خوابتان نشود. البته در این حالت آلارم ها همچنان فعال هستند. قابلیت جالب دیگر حالت Theater است که تمامی صداهای سیستمی، هشدارها و آلارم ها و نیز نمایشگر همیشه روشن و ژست حرکتی روشن شدن نمایشگر را غیر فعال می کند تا از نفرین تماشاگر بغل دستی خلاص شوید.

گلکسی واچ اکتیو 2

اپلیکیشن های فروشگاه سامسونگ تقریباً کافی است اما هنوز جای خالی اپ های رسمی از جمله گوگل مپس و توییتر احساس می شود. علاوه بر این برخی اپ های رسمی سامسونگ از جمله مرورگر، روی ساعت تجربه خوبی را در اختیارتان نمی گذارند.

در کل می توان گفت که کار با گلکسی واچ اکتیو 2 سریع است و شاهد لگ بسیار کمی هستیم. با این حال وقتی که ساعت پس از یک بار شارژ کامل روشن می شود، تا چند دقیقه منوها با لگ اجرا می شوند اما بعد از مدتی همه چیز به سرعت سابق بازمی گردد. علاوه بر این گاه برای بازگشت به دو منوی قبلی که دو بار کلید back را فشار می دهید تنها یک مرحله به عقب باز می گردید و باید بعد از کمی مکث، دوباره کلید را بفشارید.

شارژ و باتری

گلکسی واچ اکتیو 2

گلکسی واچ اکتیو 2 فاقد هرگونه پین برای اتصال شارژر است و در عوض به شارژر بیسیمی مجهز شده که به شکل آهنربایی زیر ساعت قرار می گیرد. شارژ ساعت توسط یک شارژر 5 ولت یک آمپر انجام می شود. در یک ساعت اول حدود 50 درصد باتری شارژ می شود و شارژ کامل هم 2 ساعت و 8 دقیقه زمان می برد.

گلکسی واچ اکتیو 2 شارژدهی باتری مناسبی دارد. در آزمایش میزان شارژدهی باتری، تنظیمات زیر را روی ساعت اعمال کردیم:

  • موقعیت مکانی، خاموش
  • انتخاب حالت استاندارد باتری در تنظیمات
  • نمایشگر همیشه روشن، غیر فعال
  • خاموش شدن خودکار نمایشگر پس از 15 ثانیه
  • فعال بودن ژست حرکتی برای روشن شدن خودکار نمایشگر
  • شدت ویبر، قوی
  • ویبره طولانی خاموش
  • روشنایی نمایشگر روی سطح 6 از 10
  • اتصال به وای‌فای به مدت یک ساعت
  • سنجش ضربان قلب خودکار در هر 10 دقیقه

در این شرایط با استفاده معمول شامل پایش پیاده روی کمتر از یک ساعت در روز، اندازه گیری ضربان قلب دستی حدود 10 بار و پایش کامل خواب شبانه، گلکسی واچ اکتیو 2 با یک بار شارژ حدود 32 ساعت دوام آورد. این میزان شارژ دهی برای یک ساعت هوشمند مناسب و راضی کننده است اما فوق العاده هم نیست.

سخن پایانی

گلکسی واچ اکتیو 2

گلکسی واچ اکتیو 2 سامسونگ تنها حدود 6 ماه بعد از مدل قبلی معرفی شد و انتظار نمی رفت تفاوت های متعددی داشته باشد؛ در این ساعت شاهد همان چیپست قبلی هستیم و دیگر مشخصات هم کم و بیش مثل قبل است. اما مهمترین تغییر گلکسی واچ اکتیو 2 حاشیه های لمسی اطراف است که تجربه ای نزدیک به حاشیه های مکانیکی ساعت های قدیمی تر سامسونگ را فراهم می کند. رابط کاربری تایزن 4.0 هم به خوبی با حاشیه چرخان هماهنگ است و کار با آن تجربه سریع و لذت بخشی را رقم می زند. ای کاش تمام ساعت های مبتنی بر اندروید ور هم راهکاری مشابه را در پیش بگیرند.

گلکسی واچ اکتیو 2 طراحی زیبایی دارد و به خوبی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت می کند. با این حال شیشه نمایشگر گوشی که بالاتر از لبه ها قرار گرفته می تواند مستعد ضربه دیدن یا خش افتادن باشد. در تجربه کار چند روزه ای که با ساعت داشتیم، نمایشگر و بدنه آلومینیومی مقاومت خوبی از خود نشان دادند.

نمایشگر، یکی از نقاط قوت ساعت است که هم کیفیت بالایی دارد و هم در نور شدید خوانایی خود را حفظ می کند. از دیگر مزایای گلکسی واچ اکتیو 2 باید به قابلیت پایش نوار قلب اشاره کرد که البته متاسفانه هنوز فعال نشده و قابلیت آزمایش آن را نداشتیم. شارژدهی باتری هم رضایت بخش است و می توان برای یک روز روی آن حساب کرد. اما تنوع نه چندان بالای اپلیکیشن های محبوب و پر استفاده، لگ های اندک و نیاز به اپلیکیشن های متعدد سامسونگ روی گوشی از نقاط ضعف گلکسی واچ اکتیو 2 به حساب می آید.

گلکسی واچ اکتیو 2 مدل وای‌فای-بلوتوث 40 میلی‌متری با قیمت حدود 3،300،000 تومان (با گارانتی) به فروش می رسد. مدل وای‌فای-بلوتوث 44 میلی‌متری هم با گارانتی در حدود 3،700،000 تومان قیمت دارد.

اما آیا جدیدترین ساعت هوشمند سامسونگ ارزش خرید دارد؟ اگر آیفون دارید که بهترین انتخاب اپل واچ است اما برای گوشی های اندرویدی، گلکسی واچ اکتیو 2 با رابط کاربری عالی، وزن و شارژدهی مناسب و طراحی خوب می تواند یکی از بهترین انتخاب هایتان باشد.

نکات مثبت
  • طراحی زیبا
  • شارژدهی باتری مناسب
  • ایده جالب حاشیه لمسی چرخان
  • بدنه مستحکم و با کیفیت
  • نمایشگر با کیفیت و خوانا
  • طراحی خوب سیستم عامل تایزن
نکات منفی
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان