زندگی بدون اینترنت ممکن نیست

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، زمانی که صحبت از شبکه اینترنت می‌کنیم، بسیاری تنها وبگردی، امور بانکی، خرید، مطالعه اخبار، شبکه‌های اجتماعی، بازی و این قبیل فعالیت‌ها را درخصوص اینترنت در ذهن خود متصور می‌شوند. همه اینها درست است، اما تمام واقعیت نیست. کسانی هستند که می‌خواهند اینترنت را در این سطح برای مردم تقلیل دهند و آنها را به واژه‌هایی مانند «اینترنت ملی» عادت دهند اما دنیای جدید جایی است که اینترنت حرف اول و آخر ارتباطات را می‌زند. شبکه جهانی حالا وسعت و کارایی فراتری از آنچه گفته می‌شود بدون مشکل با شبکه ملی اطلاعات انجام شده دارد. بیشتر از 57 سال قبل مارشال مک‌لوهان پیش‌بینی کرده بود که در آینده‌ تحت‌تأثیر وسایل ارتباطات جمعی دیگر مرزها کمتر از گذشته دیده می‌شوند و دنیا به دهکده‌ای جهانی تبدیل خواهد شد. اکنون ما سال‌هاست که جزئی از آن آینده هستیم. اینترنت یا شبکه جهانی طی سال‌ها باعث شد تا مرزهای جغرافیایی بی‌معنا شوند و فارغ از مکان فیزیکی آدم‌ها بتوانند در فضایی مجازی با هم در ارتباط باشند و تبادل افکار صورت بگیرد. اینترنت آن قدر برایمان اکنون مأنوس است و آن قدر کارهای غیرممکن در گذشته را برایمان آسان کرده که شاید نشود به نبودش فکر کرد. رشد اینترنت در کمتر از 20 سالی که از ابداع آن می‌گذرد، با رشد و جهشی که انقلاب صنعتی طی 50 سال فراهم کرد برابر دانسته می‌شود اما آن‌رؤیا برای شبکه‌ای جهانی چند سالی است که هر روز بیشتر درگیر حاشیه‌ها و سیاست می‌شود. 4.3 میلیارد نفر از مردم دنیا یا به‌صورت دقیق‌تر 57 درصد ساکنان زمین از اینترنت برای ارتباط و کارها و فعالیت خود استفاده می‌کنند. بزرگ‌ترین نگرانی برای جامعه اطلاعاتی جهان اکنون اما این است که هر کشوری اینترنت خاص خود را داشته باشد. سیاست‌های حاکمان باعث شده تا آن شبکه جهانی که قرار بود روزی مرزها را از میان بردارد و مردمان کشورها را به هم نزدیک‌تر کند گرفتار اتفاقاتی شود که سال‌ها نسل بشر به تلخی تجربه کرده است. حالا دیوارها و سیم‌های خاردار در حال قدعلم کردن در اینترنت هستند و مردمان جهان بار دیگر قربانیان نبرد دیگرند؛نبردی که این بار برای تجزیه و بالکانیزاسیون اینترنت در جریان است.

دنیای بدون اینترنت تقریبا نمی‌شود زندگی امروزی را بدون اینترنت متصور شد. در اینجا نگاهی تیتروار به اهمیت این پدیده داریم.

خرید

امروزه می‌شود نشست پشت رایانه یا به‌وسیله تلفن همراه از داخل یا خارج کشور، خریدهای خود را انجام داد. دنیای امروزی در امر خرید، مرزی ندارد.

نقشه‌گردی

با استفاده از نرم‌افزارهای راه‌یاب، می‌توانیم مسیر خود را پیدا کنیم. دیگر نیازی نیست برای رفتن به جایی، در نقشه‌های کاغذی به‌دنبال آدرس باشیم.

اطلاعات با ارزش

امروزه دسترسی به موتور جست‌وجوکننده‌ای مانند گوگل، بسیاری از مشکلات‌مان را حل کرده است. اگر سؤالی دارید، عین سؤال را در گوگل تایپ کنید تا جواب‌تان را بدهد. بدون چنین چیزی، اطلاعات‌مان بسیار پایین می‌ماند.

حوصله‌مان سر نمی‌رود

یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی ما، گذران اوقات فراغت است. پیش‌تر و زمانی که اینترنت نبود، مردم به تماشای فیلم و سریال می‌نشستند و کتاب می‌خوانند. با اینترنت همه این امکان به‌فور در اختیار شماست، ضمن اینکه وب‌گردی و استفاده از امکانات آن می‌تواند کاری کند که حوصله شما سر نرود.

داستان 5G

تا اینجا هر چیزی درباره اینترنت و سرعت بالا شنیده‌اید را فراموش کنید. نسل جدید با نام 5G در راه است. در 5G موضوع سرعت به تنهایی مطرح نیست و زمان تأخیر نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت. فعلا چینی‌ها در این خصوص پیشتاز هستند و به‌نظر می‌رسد که خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داریم، 5G نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. با این نسل از اینترنت‌ها، افسانه شهرهای هوشمند بیش از پیش به حقیقت نزدیک می‌شود.

ارتباط رو در رو

بدون اینترنت برای دیدار دوستان و اقوام باید مسیری گاه طولانی را طی می‌کردیم، اما با این فناوری و از طریق شبکه‌ها و اپ‌های اجتماعی می‌توان به‌صورت تصویری با آنها ارتباط برقرار کرد و از احوال یکدیگر باخبر شد.

همراه‌ها

تلفن‌های همراه از سیستم‌‌عامل‌های معدودی استفاده می‌کنند. هر کدام از این سیستم‌عامل‌ها پیوستگی‌هایی دارند که بدون اتصال به شبکه جهانی اینترنت، تقریبا کارایی خود را از دست می‌دهند. زیرساخت این سیستم‌عامل‌ها، سال‌های سال است که طراحی شده و شرایط به‌گونه‌ای است که بدون درنظر گرفتن زیرساخت‌هایی مشابه، گوشی‌های هوشمند، عملا بیشتر کارایی خود را از دست خواهند داد.

بانکداری اینترنتی

بانکداری در اینترنت را باید به دو بخش مجزا تقسیم کنیم. تعامل‌های بین‌بانکی و امورات مربوط به مشتریان. تعاملات بین بانکی می‌تواند ارتباط بین دو بانک در داخل یک کشور یا خارج از کشور شود. همین موضوع نیاز به داشتن یک شبکه بین‌المللی وب، ایمن و پرسرعت را گوشزد می‌کند.

اینترنت اشیاء؛آینده‌ای برای جهان

وقتی صحبت از اینترنت می‌شود کمتر کسی وارد حوزه «اینترنت اشیاء» یا همان Internet of Things می‌شود؛ عبارتی که قرار است کاربری‌اش با توسعه فناوری، به‌مراتب بیش از آن چیزی شود که اکنون وجود دارد. اینترنت اشیاء را به اختصار IoT نیز می‌گویند. زمانی، سخن از ایجاد دهکده جهانی بود، حالا اما چنین اصطلاحی دیگر برای همگان ملموس شده است.

اینترنت اشیاء، ارتباط حسگرها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از راه آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربران‌شان در تعامل باشند. این ارتباط می‌تواند بین یک گوشی هوشمند با یک دستگاه تلویزیون باشد یا پیچیده‌تر از آن، نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد. این شبکه می‌تواند بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را تحت پوشش خود قرار دهد و در نتیجه زندگی ما را به سمت مدرن‌تر شدن ببرد. حالا تصورش را بکنید که اینترنت مناسبی در کار نباشد، آنگاه می‌توانیم احساس کنیم که پیشرفت در زندگی‌مان نیز کندتر می‌شود.

8دلیل برای لزوم داشتن اینترنت پرسرعت

وقتی صحبت از IoT به میان می‌آید، نیاز به داشتن یک اینترنت پرسرعت نیز احساس می‌شود؛ اینترنتی که ما را به دنیایی متصل می‌کند تا از آن در راه درست و به نفع زندگی‌مان بهره ببریم.

 

1_ همه‌‌چیز به‌هم پیوسته می‌شود: IoT تجربه‌ای از شخصی‌سازی بیشتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

2_ IoT باعث آگاهی بیشتر مردم می‌شود: IoT آگاهی از جهان اطراف ما را افزایش می‌دهد و زمان لازم برای صرف انجام کارهای خاص را کاهش می‌دهد.

3_  وسایل نقلیه به‌هم پیوسته: تجربه رانندگی ما لذت‌بخش‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر خواهد بود.

4_ IoT از سلامتی شما مراقبت می‌کند: برخی فناوری‌های پوشیدنی درحال تبدیل شدن به ابزارهایی خودکار هستند که بر وضعیت جسمانی ما نظارت دارند.

5_ IoT کار ما را ساده می‌کند: برخی فرصت‌های بی‌پایان برای بهبود بهره‌وری عملیاتی یک شرکت به‌وجود خواهد آمد.

6_ شهری باهوش‌تر: یک تریلیون فرصت در بازار، زندگی ما را به‌هم پیوسته‌تر می‌کند.

7_ IoT به‌عنوان یک سرویس، روش کار را تغییر می‌دهد: آینده ترکیبی از مدل‌های قیمت‌گذاری نرم‌افزار و سخت‌افزاری است.

8_ IoT سربازان را از خطر دور نگه‌می‌دارد: هواپیماهای بدون سرنشینی که با صدا کنترل می‌شوند و موارد دیگر.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان