ماهان شبکه ایرانیان

قاضی زاده هاشمی: جوانگرایی در گام دوم به معنی تغییر پارادایم در اداره کشور است

خبرگزاری تسنیم: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور در جمع دانشجویان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن بیان نکاتی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به نیازهای امروز کشور در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: به نظر می‌رسد ما در فصل جدیدی از دوران انقلاب نیازمند انقلابی در انقلاب از نظر سازوکار و فرآیندی هستیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: رهبر انقلاب به این موضوع به عنوان پیچ تاریخی اشاره می‌کنند لذا ما در بخش سازوکارها و فرایند به تغییراتی نیاز داریم. البته در حوزه آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی برخواسته از فطرت پاک انسانیست به تغییر نیاز نداریم اما در روش اداره کشور و تغییر جهت نیازمند تغییریم.

قاضی زاده با بیان اینکه جوانگرایی در گام دوم انقلاب بالاتر از جوانسازیست، یادآور شد: جوانگرایی در گام دوم انقلاب به معنای تغییر پارادایم در اداره کشور نیز تفسیر می‌شود به این معنی که ما نیازمند یک نگاه جدید و روش جدید مدیریت در نحوه پرداخت به مسائل هستیم. این تغییر باید در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... ایجاد شود. اما در این مسیر موانعی نیز وجود دارد.

وی در همین زمینه گفت: اداره کشور نیازمند برنامه و برنامه به اطلاعات نیاز دارد اطلاعات اصلی برای مدیریت کشور از طریق اداره آمار و برنامه ریزی که ان هم موظف است هر پنج سال آمار و اطلاعات خود را با آمارگیری به روز کند ایجاد می‌شود. این اطلاعات پس از پرورش نهایتاً چند سال بعد از آمارگیری به دست مجلس می‌رسد لذا قوانین مجلس گاهاً برای آن زمان یا همان دوره نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به اینکه به یک انقلاب در سازوکار اجرایی و عملیاتی کشور نیازمندیم، ادامه داد: گام دوم فرصت خوبی است تا در راهبردها و تاکتیک‌ها روش خود را عوض کنیم یعنی اگر قرار است تمرکز در تهران پایان یابد باید بدانیم برای رشد متوازن نیازمند چه تغییراتی هستیم. متأسفانه برخی به بهانه گام دوم تغییرات را در حد سطحی و به تغییر افراد می‌دانند درحالی که این یک اشتباه راهبردیست. اگر جهت‌گیریهای تغییر نکند به نتیجه نمی‌رسیم. البته این تغییرات تنها در جهت گیری سیاسی نیست زیرا مسئله اصلی کارآمدی و پاسخگویی است و باید به این امور پرداخته شود و برای همه این مسائل طرحی نو داشت.

قاضی زاده در ادامه سخنان خود اب اشاره به اینکه از طرح دولت اسلامی 20 سال می گذرد و ما در دورانی که می‌توانستیم برای این موضوع فکر نکردیم و برنامه‌ای نداشتیم، گفت: ما 20 سال است که پشت در دولت اسلامی مانده‌ایم و نتوانستیم برای موضوعی به این مهمی برنامه و الگو ارائه دهیم. باید در چنین نشست‌هایی برای این موضوعات فکری شود و پیشنهاداتی در حد این موضوع بیرون آید.

کشور با فکر و ایمان اداره می‌شود خیلی از انحرافات امروزی برخی از مدیران به علت عدم تزکیه نفس است. لذا انتظار می‌رود در 40 سالگی انقلاب به خوبی به این موضوعات پرداخت تا بتوانیم در حوزه شخصی و مسائل کشور به موفقیت دست یابیم.

وی در ادامه سخنان خود به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در پاسخ به سوالی درباره عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و اینکه آیا این مجموعه برای بررسی تخلفات نمایندگان کافی است، اظهار داشت: در قانون اساسی بعد از رهبر انقلاب که مسئولیت‌های روشنی دارند بالاترین رکن قانونگذاری مجلس است. مجلس شورای اسلامی ایران جزو معدود مجالس دنیاست که هیچ جایگاهی حق لغو مصوبات آن را ندارد. وظیفه شورای نگهبان تطبیق قوانین با موازین اسلامیست ولی در زمینه وتوی مصوبات وارد نمی‌شود و همچنین کسی نمی‌تواند مجلس ایران را منحل کند مگر به اینکه دلایلی مجلس از حدنصاب بیفتد.

قاضی زاده با بیان اینکه در قانون اساسی نظارت بر مجلس دو سطح دارد، گفت: طبق قانون وقتی اعتبارنامه نماینده‌ای تأیید شد کسی نمی تواند آن نماینده را عزل کند.

وی با بیان اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با جایگاه نمایندگان مجلس منافاتی ندارد، گفت: اگر نماینده‌ای مرتکب جرم شود او نیز مانند شهروندان دیگر است و می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. آنجایی که نماینده مصونیت دارد در حوزه اظهارنظرات با شأن نمایندگی است. البته ما نمایندگانی داشتیم که در حوزه مسائل اخلاقی و اقتصادی تحت پیگرد قرار گرفتند و مانند شهروندان معمولی با آنها برخورد شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا یک شبه برخی استیضاح‌ها از حد نصاب می‌افتد، گفت: گاهی اوقات برخی فراکسیون‌ها استیضاحی را دنبال می‌کنند اما چند روز مانده به استیضاح نظرشان عوض می‌شود. به عنوان مثال استیضاح آخوندی و شریعتمداری از این جنس بود. به طوری که چند روز مانده به استیضاح فراکسیون امید که خود دنبال این امر بود به دلیل درخواست پدرمعنوی‌شان استیضاح را دنبال نکردند. بخشی از استیضاح‌ها نیز در واقع چانه زنی نماینده بخش و استان با وزیر مربوطه است و به محض مورد توجه قرار گرفتن مطالبه نماینده امضاها پس گرفته می‌شود.

قاضی زاده در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما که خود از افرادی بودند که از طرح عدم نمایندگی بیش از سه دولت نمایندگان حمایت کرده‌اید چرا امسال نیز نامزد انتخابات شده‌اید، گفت: گاهی اوقات حضور در انتخابات واجب کفایی می‌شود یعنی افرادی که این ظرفیت و توانایی را دارند که باید در میدان حضور داشته باشند پای کار بیایند. بنده در این دوره بسیار تلاش کردم تا چند نفر از دوستان برای انتخابات مجلس از مشهد کاندیدا شوند و حتی تا اخرین روز نیز برای ثبت نام اقدام نکردم اما وقتی دیدم که آنها پای کار نمی‌آیند و با شناختی که از خود داشتم ثبت نام کردم تا بتوانیم با حضور در مجلس به حل مشکلات کشور اقدام کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا مجلس دهم به وزرایی رأی داد که خیلی از آنها در حدو اندازه وزیر نبودند، گفت: این مجلس مجلسی است که با شعار حمایت از دولت روی کار آمد هم مستقلین و هم اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان به این شعار قبل از حضور در مجلس تأکید داشتند و دیدیم که در دوران انتخابات ریاست جمهوری چقدر نماینده از دولت فعلی حمایت کرد و به رئیس جمهور فعلی رأی داد. لذا نمی‌توان از این مجلس بیشتر از این انتظار داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان