ماهان شبکه ایرانیان

ناگفته‌های «هیلاری منتل» از رمان تاریخی

نویسنده «تالار گرگ» در سلسله سخنرانی‌های خود در انگلستان و بلژیک، از مرز بین حقیقت و خیال، چگونگی اقتباس ادبی و الهام گرفتن برای خلق آثار برنده بوکرش می‌گوید.

ناگفته‌های «هیلاری منتل» از رمان تاریخی

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: داستان همه‌جانبه‌نگر «هیلاری منتل» از زندگی در دربار «هنری هشتم» قالب داستان‌های تاریخی را تغییر داده؛ او تحقیقات فراوان را با تخیل ترکیب کرده تا پرتره‌ای واضح از یک پادشاه خودکامه، همسران و درباریانش ارائه دهد. مجموعه رمان «تالار گرگ» تاکنون دو جایزه «من بوکر» و یک جایزه کتاب سال «کاستا» را برای «منتل» به ارمغان آورده و براساس آن یک سریال تلویزیونی برنده جوایز مهم ساخته شده است. باید دید قسمت سوم این سه‌گانه هم به همین میزان موفق خواهد بود یا نه.

این روزها «منتل» مهارت‌هایی را که از نوشتن کسب کرده، برای بررسی یک تم مدرن‌تر به کار گرفته تا متوجه شود چگونه واقعیت و داستان با هم تلفیق می‌شوند و «واقعیت‌های جایگزین» را تولید می‌کنند. این نویسنده در «تالار گرگ» و «اجساد را بیاورید» که دو قسمت اول این سه‌گانه تاریخی هستند، صعود و سقوط «توماس کرامول» و رابطه «آن بولین» و «هنری هشتم» را شرح می‌دهد.

او اخیرا در شبکه «بی‌بی‌سی» درباره ژانری که دیگر به نامش خورده، صحبت کرده است. «منتل» به «آبزرور» گفته است: «واقعیت‌ها و واقعیت‌های جایگزین، حقیقت و شباهت‌سازی‌ها، دانش و اطلاعات، هنر و دروغ: چه چیزی می‌تواند بیشتر از بحث کردن درباره مرز بین این‌ها در این برهه زمانی موضوعیت داشته باشد؟ آیا مرز مشخصی بین افسانه و تاریخ، و داستان و واقعیت وجود دارد؟ یا این‌که ما روی یک خط به جلو و عقب می‌رویم و موقعیت‌مان غیرثابت و همیشه در حال جابه‌جایی است؟»

عبارت «واقعیت‌های جایگزین» از اولین مصاحبه مطبوعاتی «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید و «کلین کانوی» مشاور رسانه‌ای «ترامپ» دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. این عبارت از رمان مشهور «1984» جورج اورول قرض گرفته شده بود و باعث شد رسانه‌ها و مخاطبان از آن پس تمرکز ویژه‌ای بر رمان ضدآرمانشهری «اورول» و همپایان ادبی آن داشته باشند.

«هیلاری منتل» 64 ساله اما به دور از فضای شلوغ سیاست‌ روز آمریکا، قصد دارد به زودی پشت تریبون برود و اولین جلسه از سلسله سخنرانی‌هایش در انگلستان و بلژیک را برگزار کند. این سخنرانی که «رستاخیز: هنر و صنعت» نام دارد، در طول فصل تابستان از رادیو «بی‌بی‌سی‌ 4» پخش می‌شود.

اولین جلسه سخنرانی این نویسنده انگلیسی در تالار «سن پیتر» منچستر برگزار می‌شود. او در این مراسم می‌گوید که هنر می‌تواند مرده را زنده کند. او سخنرانی‌اش را با داستان مادر مادربزرگ خود شروع خواهد کرد.

«منتل» در این سخنرانی توضیح می‌دهد که چرا دست به نگارش اثری درباره گذشته زده است: «شروع سخنرانی‌ها از منچستر برای من انتخاب کاملا مناسبی است. اشتیاق زیادی برای دیدن شهری دارم که تقریبا حکم خانه را برایم دارد. به عنوان فرزند یک خانواده کارگر، من در حاشیه «پیک دیستریکت» بزرگ شدم. در اولین سخنرانی، درباره آن‌چه از ریشه‌های ایرلندی می‌دانم، حرف می‌زنم و شخصیت‌ مادر مادربزرگم که با وجود بی‌سواد بودن به من کمک کرد هویتم را به عنوان فردی که به گذشته احترام می‌گذارد، بسازم.»

در سخنرانی دوم که «خدمتکار آهنی» نام دارد و در لندن برگزار می‌شود، «منتل» این سوال را مطرح می‌کند که تصاویر گذشته چگونه ساخته می‌شوند و مدارک تاریخی از کجا جمع‌آوری می‌شوند. او درباره دو خطای رایج هشدار می‌دهد: «تصورات خیالی درباره گذشته و دیدن آن به شکل یک برنامه جنایی ژانر وحشت.» او اضافه می‌کند که به دنبال معادل‌های مدرن رویدادهای تاریخی بودن وسوسه‌برانگیز است، اما در عین حال متکبرانه و خودپسندانه.

او می‌پرسد: «ما داریم به گذشته نگاه می‌کنیم یا در آیینه؟... غریبه‌های مرده زندگی نکردند و نمردند تا ما بتوانیم از آن‌ها درس بگیریم.»

در دو جلسه بعدی «منتل» ابتدا داستان علاقه وسواس‌گونه «استانیسواوا پشی‌بیشوسکا» نویسنده لهستانی به تاریخ را که منجر به کشته شدنش شد، تعریف می‌کند و از پیدایش ژانر رمان تاریخی سخن می‌گوید. نویسنده «تالار گرگ» در توضیح این مطلب می‌گوید: «تاریخدان‌ها همیشه متعجب‌اند که چرا نویسنده برخی مطالب را حذف کرده، در حالی که منتقدان ادبی می‌گویند چرا یک سری مطالب را در کتاب آورده‌ای.»

«مارک رایلنس» در نمایی از سریال «تالار گرگ»

نام آخرین سخنرانی از این سلسله «اقتباس» است. در این جلسه به مسأله چگونگی تبدیل آثار داستانی به فیلم و نمایش پرداخته می‌شود. «منتل» اعتقاد دارد: «داستانی که خوب نوشته شده، به تاریخ خیانت نمی‌کند بلکه منجر به رشد و ترقی آن می‌شود و همین حکم درباره تئاتر، فیلم و سریال صادق است.»

اقتباس نمایشی «تالار گرگ» و «جسدها را بالا بیاورید» بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته. حق پخش اقتباس تلویزیونی این رمان‌ها با بازی «مارک رایلنس» به جای «توماس کرامول» هم از شبکه «بی‌بی‌سی» به قیمت هفت میلیون پوند خریداری شد. کارگردانی این پروژه را که در سال 2015 به روی آنتن رفت،‌ «پیتر کازمینسکی» بر عهده داشت. با اتمام نگارش قسمت سوم این مجموعه رمان، ساخت ادامه این سریال هم از سر گرفته خواهد شد.

این سلسله سخنرانی‌ها از سال 1948 از سوی «بی‌بی‌سی» راه‌اندازی شده و تاکنون چهره‌های مطرحی چون «برتراند راسل»، «جی.کی گالبریث» و «استفن هاوکینگ» در آن حضور داشته‌اند.

«هیلاری منتل» برای نگارش دو قسمت اول سه‌گانه تاریخی عاشقانه‌اش در سال‌های 2009 و 2012 موفق به کسب جایزه «من بوکر» شد. «تالار گرگ» نام جلد اول کتاب‌های اوست و بخش دوم آن که جایزه کتاب سال «کاستا» را هم کسب کرد، «اجساد را بیاورید» نام دارد. قسمت سوم این رمان‌ها نیز «آیینه و نور» نام گرفته است.

«منتل» که عنوان نخستین زن برنده‌ دو «بوکر» را در جهان دارد، تاکنون 13 کتاب نوشته. او مجموعه داستان‌ کوتاهی را با محوریت شخصیت «مارگارت تاچر»، سیاستمدار معروف انگلیسی، به چاپ رساند و رویکردش نسبت به این چهره سیاسی حاشیه به پا کرد.

«هیلاری منتل» پیش از شروع نویسندگی به تحصیل رشته حقوق و فعالیت‌های اجتماعی می‌پرداخت و نویسندگی را با الهام از جدا شدن پدر و مادرش و بیماری خود آغاز کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان