اگر همه مردم یک کشور یکباره وگان شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به تازگی تحقیقی منتشر شده که بیان می کند در کشور آرژانتین از هر ۱۰ نفر ۶ نفر به وگان شدن فکر می کنند

اگر همه مردم یک کشور یکباره وگان شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به تازگی تحقیقی منتشر شده که بیان می کند در کشور آرژانتین از هر 10 نفر 6 نفر به وگان شدن فکر می کنند. این در حالی است که گوشت گاو جایگاه بسیار پر رنگ و ویژه ای در فرهنگ غذایی این کشور دارد. به همین دلیل است که این آمار و ارقام بسیار قابل توجه محسوب می شود. حالا این سؤال پیش می آید که اگر تمام مردم یک کشور یکباره وگان شوند چه اتفاقی رخ خواهد داد. این سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد. اما ابتدا کمی درباره ی رژیم وگانیسم و تفاوت هایش با رژیم وجترینیسم یا همان گیاهخواری صحبت خواهیم کرد.

در تعریف وگانیسم آمده: «روشی از زندگی که در صدد است تا حد ممکن مانع از هر نوع بهره کشی از حیوانات و ظلم به آن ها برای تأمین غذا و پوشاک و هر منظور دیگری شود.»

در واقع وگانیسم با وجترینیسم یا همان گیاهخواری متفاوت است. چون وگان ها محصولات حیوانی را نه مصرف و نه خریداری می کنند، اما در رژیم گیاهخواری چیزی که مستقیماً با کشتار حیوانات ارتباط دارد، مصرف یا خریداری نمی‌ شود. گوشت و تمام محصولات جانبی حاصل از کشتار حیوانات هم از این دسته هستند.

ممکن است فرد به دلایل مختلف از جمله اهداف انسان دوستانه، حفظ سلامتی و یا صرف انتخاب یک رژیم غذایی، به گیاهخواری روی آورد. در رژیم گیاهخواری نیت، یک احساس شخصی است که از فردی به فردی دیگر می تواند متفاوت باشد. با این حال وگانیسم یک اصل است که فرد را از بهره برداری از موجودات برای اهداف خود منع می سازد.

خرید یک تخم مرغ شاید به طور مستقیم یک حیوان را از بین نبرد، اما در ذات رقابتی صنعت حیوانات ضروری است که جوجه های نر را بلافاصله بعد از تولد از بین ببرند. بیش از 3 میلیون جوجه ی نر هر ساله به این دلیل تلف می شوند.

وگان ها بهره‌ برداری از حیوانات را از هر نظر به حداقل می ‌رسانند، در حالی که رژیم گیاه‌ خواری فقط کشتار مستقیم را به حداقل می ‌رساند.

این امر باعث ایجاد انزجاری هم بین جامعه ی گیاه‌خواری و جامعه ی وگانیسم شده، چرا که وگان ها معتقدند گیاهخواران چشم خود را به روی این رنج آشکار بسته اند. در واقع وگان ها اعتقاد دارند که گیاهخواری کافی نیست.

حالا ببینیم روی آوردن تمام مردم یک کشور به رژیم وگانیسم چه نتایجی خواهد داشت.

آثار وگان شدن

ممکن است باعث بهبود و ارتقاء سلامت مردم شود

ما می دانیم که حتی اگر به طور کامل وگان نشویم هم داشتن یک رژیم غذایی گیاهی می تواند به بهبود سلامت ما کمک کند. به گفته ی کارشناسان، وگان ها به طور کلی کلسترول و چربی اشباع شده ی پایین تری دارند، مسأله ای که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. مثلاً در تحقیقی در سال 2019 مشاهده شد میان داشتن رژیم غذایی ای که مواد گیاهی آن بیشتر و مواد حیوانی آن کمتر بود و پایین تر بودن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و مرگ و میر در میان گروهی از افراد میانسال ارتباط وجود داشت. تحقیقات همچنین نشان داده رژیم های غذایی ای که پایه ی گیاهی دارند به تنظیم قند خون کمک می کنند، مسأله ای که می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد. وگان شدن ممکن است علاوه بر بدن ما، برای جیب ما هم مفید باشد، چون هر چه سالم تر باشیم و کمتر بیمار شویم، یعنی پول کمتری را باید صرف هزینه های درمانی و پزشکی کنیم.

ممکن تأثیر زیادی برمحیط زیست داشته باشد

اگر تمام مردم یک کشور وگان شوند، این مسأله تغییرات مثبت بزرگی در محیط زیست ایجاد خواهد کرد. تحقیقی در سال 2018 نشان داد تغییر رژیم غذایی خود به رژیم غذایی گیاهی ممکن است مقدار گاز کربن دی اکسیدی که بر اثر فرآیندهای مرتبط با مواد غذایی منتشر می شود را تا 73 درصد کاهش دهد. این کاهش نه فقط در میزان کربن دی اکسید، بلکه در میزان گازهای گلخانه ای دیگری هم رخ می دهد که باعث اسیدی شدن هوا و از بین رفتن اکسیژن می شوند. انتشار این گازها باعث از بین رفتن اکوسیستم های خشکی و آبی می شود،؛ از میزان برداشت ها از آب های شیرین هم یک چهارم کاسته خواهد شد. از همه جالب تر آنکه به حدود 3/1 میلیارد هکتار کمتر (76 درصد) زمین کشاورزی نیاز داریم.

ممکن است باعث بالا رفتن بازدهی مردم شود

اگر افراد کمتری با کسالت و بیماری در سر کار حاضر شوند، این مسأله ممکن است باعث افزایش بازدهی کلی شود. یک رژیم غذایی وگان دربرگیرنده ی میوه ها و سبزیجات بیشتری است، بنابراین، برخلاف رژیم های غذایی غیر وگان، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های بیشتری به بدن فرد می رسد، موادی که همگی تأثیر مثبتی بر دستگاه ایمنی بدن دارند. علاوه بر آن، در تحقیقی در سال 2015 مشاهده شد در محیط های کاری، وگان ها از بازدهی بیشتری برخوردار بودند. گرچه دانشمندان هنوز بر سر اینکه آیا وگان شدن باعث بیشتر شدن انرژی می شود به توافق نرسیده اند، اما یک عاملی که باید آن را در نظر گرفت این است که هضم پروتئین های گیاهی مثل حبوبات و سبزیجات برگ دار سبز رنگ برای بدن ما معمولاً راحت تر است تا گوشت و شیر، مسأله ای که می تواند بدان معنی باشد که مدت زمان طولانی تری انرژی خواهید داشت.

آداب و رسوم ملی به شکل دیگری برگزار می شوند

بیشتر سنت های مذهبی و جشن ها با تمرکز بر گوشت و مواد لبنی برگزار می شوند، بنابراین اگر تمام مردم یک کشور وگان شوند، این مسأله باعث تغییرات چشمگیری در رسوم فرهنگی می شود. مثلاً در آمریکا این مسأله شامل هر چیزی می شود، از بوقلمون روز شکرگذاری و تخم مرغ های روز عید پاک گرفته تا هات داگ ها و همبرگرهای روز استقلال آمریکا. اگر تمام مردم یک کشور با آگاهی و رضایت شخصی به وگانیسم روی آورند، احتمالاً شاهد پدید آمدن فرهنگ های جدیدی خواهیم بود که سبک زندگی وگان را ارج می نهند. بعد از از چند نسل، تمام هنرها، سنت ها، تشریفات و گفته های قدیمی از بین می روند. به عبارت دیگر، اگر رژیم غذایی وگانیسم به مردم تحمیل شده بود، احتمالاً حالا شاهد احیاء نماد گرایی گوشت و لبنیات به عنوان روشی برای مقاومت و ایستادگی، بودیم.

نحوه ی طبخ و خوردن غذا تغییر می کند

در پیش گرفتن یک رژیم غذایی گیاهی یا کاملاً وگان ممکن است فوایدی برای سلامتی ما داشته باشد، اما اگر کسی (یا تمام مردم یک کشور) تصمیم به ایجاد چنین تغییری در زندگی خود گیرد، بسیار مهم است که فرد مطمئن شود همه ی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیازش را دریافت می کند. به گفته ی متخصصان تغذیه، رژیم های غذایی وگان باید مملوء از مواد مغذی باشند و در مورد آن ها به خوبی برنامه ریزی شود. مواد مغذی ای مثل آهن، زینک، ویتامین B12، کلسیم و ویتامین D در مواد غذایی گیاهی کم هستند و برای اینکه دچار کمبود مواد مغذی نشوید باید از خود مراقبت کنید. علاوه بر این پروتئین های گیاهی، فراهمی زیستی پروتئین های حیوانی را ندارند (یعنی کمتر از پروتئین های حیوانی جذب بدن می شوند). به عبارت دیگر وگان شدن فقط حذف گوشت و مواد لبنی از رژیم غذایی خود نیست و به برنامه ریزی دقیق و توجه نیاز دارد تا فرد مطمئن شود همه ی نیازهای بدن خود به مواد مغذی را تأمین می کند.

ممکن است تأثیر اقتصادی بسیار زیادی داشته باشد

اگر تمام مردم یک کشور وگان شوند، این مسأله ممکن است پیامدهای زیادی برای اقتصاد آن کشور داشته باشد. طبق تحقیقات، حدود یک سوم از مواد غذایی به دلیل فاسد شدن یا مشکلاتی که در زنجیره های تأمین غذا وجود دارد، از بین می رود. تحقیقی در سال 2018 نشان داد اگر مردم آمریکا به رژیم غذایی وگان روی آورند، آنقدر مواد غذایی اضافه خواهد آمد که با آن می توان به 350 میلیون انسان دیگر غذا رساند. علاوه بر این، تحقیقی در سال 2016 نشان داد اگر آمریکایی ها رژیم غذایی حیوانی حال حاضر خود را ادامه دهند، این مسأله سالانه بین 197 میلیارد تا 289 میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه خواهد داشت. از طرفی دیگر، در پیش گرفتن رژیم غذایی وگان تأثیری منفی بر صنعت دام یک کشور دارد، اما بعضی معتقدند با استفاده از مواد غذایی ای که دیگر بر اثر فاسد شدن از بین نمی رود و اضافه می ماند می توان این کمبود را جبران کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان