محصولات جدید ایران خودرو و سایپا و استانداردهای ۸۵ گانه

چهارشنبه هفته گذشته ۳۰ بهمن، ایران خودرو و سایپا چهار خودروی جدید خود را با حضور رئیس جمهور در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشتند

چهارشنبه هفته گذشته 30 بهمن، ایران خودرو و سایپا چهار خودروی جدید خود را با حضور رئیس جمهور در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشتند. دنا پلاس توربو اتوماتیک و K132 ایران خودرو و رُهام (شاهین) و کراس کانتری سایپا، خودروهایی بودند که هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری به نمایش گذاشته شدند. خودروهایی که در نگاه نخست دارای طرح های بدنه جالبی بوده و بلوغ خودروسازان داخلی را نشان می دادند. حال با توجه به تاکید سازمان ملی استاندارد برای پاس کردن استانداردهای 85 گانه، باید دید محصولات جدید دو خودروساز کشور می توانند این استانداردها را پاس کنند یا خیر؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایرنا، از سال 96 ارتقای استانداردهای خودرویی به 85 مورد آغاز شد و این مورد برای واردات خودروهای خارجی به کشور نیز در نظر گرفته شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد. بر این اساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری خودرویی از یکم دی ماه 96 با 52 استاندارد خودرویی اجرایی شد. از اول دی ماه 97 این استانداردهای به 63 مورد افزایش یافت و از یکم دی ماه سال جاری نیز استانداردهای 85 گانه اجباری شد. به گفته مسئولان سازمان ملی استاندارد، اجرای این استانداردها به منظور ایمنی مردم و ارتقای خودروها بوده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.
وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص برخورداری خودروها از استانداردهای 85 گانه اظهار داشت: ایران خودرو سایپا باید مدارک مربوط به استانداردهای 85 گانه محصولات جدید خود را به سازمان ملی استاندارد ارسال کنند. از آنجا که محصولات جدید این دو خودروساز بر روی پلت فرم های محصولات قدیمی تر تولید شده و برخی از استانداردها قابل تسری است و به همین دلیل آن ها را کنترل نمی کنیم.
وی ادامه داد: اگر خودروسازان در این خودروها آپشن یا امکانات جدید استفاده کرده اند و یا طرح و ایده جدیدی در این خودروها به کار رفته است، باید مدارک لازم را به سازمان ملی استاندارد ارسال کنند تا این خودروها مراحل تایید را طی کنند. البته خودرویی مانند دنا پلاس توربو دارای استانداردهای 85 گانه بوده و به همین دلیل تایید و شماره گذاری شده و در سطح خیابان ها و جاده ها در حال تردد است، اما اکنون نسخه جدیدتری از این خودرو رونمایی شده که مجهز به دنده اتوماتیک است و لازم است استانداردهای مربوطه این خودرو نیز بررسی شود.
مشخصات خودروهای جدید
دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به آخرین نسخه دنا تغییرات فنی بسیاری به خود دیده، موتور بهتری دارد و تعادل و پایداری این خودرو بالا رفته است. افزایش توان موتور، سیستم خنک کاری بهتر و هماهنگی بیشتر در تعویض دنده از جمله مشخصه های بارز این خودرو ذکر شده است.
K132 ایران خودرو یک سدان در رده C است و با توجه به الگوی درب ها، نمای جانبی، کاپوت، شیشه ها و زاویه های داشبورد از پلتفرم PF1 گروه PSA در K132 استفاده شده است. بر اساس برنامه های ایران خودرو، نمونه نهایی K132 در تابستان سال 99 به صورت رسمی وارد خط تولید خواهد شد. K132 مانند پژو 301 دارای امکاناتی نظیر تهویه دستی، کیسه هوا، نمایشگر لمسی، کروز کنترل و ... مجهز است.
همچنین دو محصول سدان و کراس اوور (نیم شاسی) تولیدی گروه سایپا با اتکا به مگا پلت فرم ایرانی SP100 طراحی شده اند و قرار است در سال‌ 99 به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شوند. مدل سدان این خودروها در چند تیپ مختلف و با بهره گیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد. مدل کراس اوور نیز در انتهای سال آینده و در چند تیپ با بهره گیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه خواهد شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان