در نامه ۲۱ تشکل بزرگ پوشاکی به مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مطرح شد

افزایش بی‌رویه واردات؛ مخل تولید

دنیای اقتصاد : ۲۱ تشکل بزرگ مرتبط با تولید پوشاک در نامه‌ای خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، به افزایش تعداد مناطق آزاد و تبدیل این مناطق به سکوی واردات اعتراض کردند. تولیدکنندگان پوشاک در نامه‌ای خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، به افزایش تعداد مناطق آزاد اعتراض کردند.

در این نامه آمده است: به‌رغم تذکرات و ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص به افزایش غیرکارشناسی و بی‌رویه مناطق آزاد همچنان شاهد اصرار برخی نمایندگان و بعضی مسوولان دولتی برای افزایش این مناطق هستیم به گونه‌ای که هر ماه بخشی از فعالیت‌های مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی این طرح‌ها و لوایح می‌گذرد.

در ادامه این نامه تصریح شده است: درحالی‌که افراد زیادی از اقشار مختلف جامعه اعم از اقتصاددان‌ها، کارشناسان، اصحاب رسانه، تشکل‌های کارگری و دانشجویی، تولیدکنندگان و اصناف و … بارها ایرادات جدی به افزایش این مناطق وارد کرده‌اند و حتی مراکز علمی و پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و نهادهای نظارتی به‌دلیل عملکرد منفی مناطق آزاد کنونی، گسترش قاچاق و واردات بی‌رویه، فرار مالیاتی و رقابت نابرابر و تبعیض‌آمیز در این مناطق، با گسترش و لایحه جدید مناطق آزاد مخالفت جدی دارند، اصرار چندباره بر به کرسی نشاندن این لایحه در مجلس جای سوال، ابهام و پیگیری از سوی نهادهای نظارتی دارد.

تولیدکنندگان پوشاک در نامه اعتراض‌آمیز خود تاکید کرده‌اند: متاسفانه شاهدیم در این سال‌ها که به نام تولید و اشتغال نام‌گذاری می‌شوند عملکرد برخی دستگاه‌ها کاملا برعکس و ضدتولید است و گویا جریانی پنهان در دولت و نهادهای تصمیم‌ساز، به هر نحوی تلاش دارند بنیان‌های تولید در کشور سست شود و درحالی‌که تولیدکنندگان منتظر حمایت عملی دولت و مجلس از تولید کالای ایرانی هستند نه تنها این اتفاق به‌صورت جدی، موثر و سازمان یافته رخ نداده که بر عکس طرح‌ها و لوایحی علیه تولید مطرح می‌شود که می‌توان به مجوزهای واردات بی‌رویه، تداوم معافیت مالیاتی کالاهای نهایی مناطق آزاد، عدم اصلاح سریع و به موقع مالیات ارزش افزوده، افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ... اشاره کرد. 

مدیران تشکل‌های مربوط به پوشاک با اشاره به اینکه «این مناطق حیاط خلوتی برای جریان‌های سازمان‌یافته فساد و قاچاق» هستند و عملا برخلاف رسالت واقعی خود، به‌جای سکوهای صادراتی به پایگاه‌های وارداتی تبدیل شده‌اند، تاکید کرده‌اند: 

متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن مباحث کارشناسی نیست. دولت به مباحث مجموعه کارشناسی خود در سازمان امور مالیاتی، نهادهای نظارتی و … بی‌توجهی می‌کند و مجلس هم به مباحث تخصصی بازوی کارشناسی خود (مرکز پژوهش‌ها) در مخالفت با این لایحه بی‌توجه است. مسلما با افزایش مناطق قاچاق آزاد و واردات بی‌رویه، مراکز عرضه کالای تولیدی پس از گذر از هفتاد خوان تولید تحت اشغال کالای قاچاق و وارداتی خواهند بود که به فرموده رهبر انقلاب «واردات کالای مشابه داخلی حرام شرعی و قانونی است».

در ادامه این نامه می‌خوانیم: وقتی کارگر ایرانی معیشتش در تنگنا قرارگرفته و وجود چند میلیون بیکار بستری تهدیدآمیز برای کشور فراهم می‌کند، کدام عقل سلیم و سالمی اجازه می‌دهد چراغی که به خانه رواست را به خانه بیگانگان بفرستند و بر خیل بیکاران بیفزایند درحالی‌که اگر فقط و فقط بازار پوشاک در اختیار کالای ایرانی باشد حداقل 600 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد که با توجه به کیفیت و توان صادراتی و وضعیت کشورهای همسایه، اشتغال در این بازار تا یک میلیون شغل هم خواهد رسید. در ادامه نامه خاطرنشان شده است: ما تولیدکنندگان که همانند رهبر انقلاب رشد، تعالی و آینده درخشان ایران اسلامی را در رشد و گسترش اشتغال و تولید و صادرات می‌بینیم و می‌دانیم، عصبانی از رفتارهایی که به تولید ضربات جدی زده و خواهد زد، تقاضا می‌کنیم که با توجه به مغایرت‌های قانونی طرح‌ها و لوایح افزایش مناطق آزاد با اسناد بالادستی، از گسترش این مناطق جلوگیری و برای اصلاح یا برچیده شدن مناطق آزاد و ویژه فعلی در صورت اصلاح‌ناپذیری اقدامات مقتضی انجام شود. 

مدیران تشکل‌ها در پایان نامه خود خواستار «نظارت جدی و موثر بر افزایش خارج از قانون و قاعده برخی مناطق مانند افزایش بی‌رویه مساحت منطقه آزاد چابهار» شده و توضیح داده‌اند: از ظرفیت این منطقه در راستای تولید واقعی به‌طور کامل استفاده نشده است ضمن اینکه گسترش بی‌رویه این منطقه و اضافه شدن مناطق شهری و روستایی سبب گسترش و سهولت واردات بی‌رویه قاچاق خواهد شد که قطعا توسعه مناطق به فضای شهری و روستایی، همانند سایر مناطق فعلی قابلیت حصر و فنس‌کشی ندارد ضمن اینکه تجربه ثابت کرده که عملکرد غلط مناطق آزاد، دستاورد ملموسی در جهت رفاه مردم منطقه نداشته است.

اسامی تشکل‌های امضا‌کننده نامه مذکور به شرح زیر است: 

- اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

- اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف، جوراب، کاموا تهران

- انجمن صنایع نساجی ایران

- جامعه متخصصین نساجی ایران

- انجمن صنایع پوشاک ایران

- انجمن طراحان لباس و پارچه ایران

- اتحادیه صنف خیاط تهران و حومه

- اتحادیه صنف پوشاک تهران

- اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی تهران

- انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک و چرم استان البرز

- اتحادیه صنف پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران و حومه

- انجمن نساجی استان سمنان

- انجمن صنفی کارفرمایی صنایع نساجی استان اصفهان

- انجمن نساجی استان قزوین

- انجمن صنایع نساجی استان گیلان

- انجمن نساجی استان یزد

- انجمن صنفی کارفرمایی تولید‌کنندگان پوشاک استان‌خوزستان

- انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان زنجان

- انجمن تخصصی صنایع نساجی آذربایجان شرقی

- انجمن نساجی و پوشاک خراسان خانه صمت خراسان رضوی

- انجمن صنایع همگن نساجی و پوشاک و چرم استان مازندران

یادآور می‌شود که وزارت صمت مرداد ماه سال گذشته ثبت سفارش کالاهای ساخته‌شده ازجمله پوشاک‌ را مجاز اعلام کرد. در پی بخشنامه وزارت صمت، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران آن را تهدیدی جدی برای تولید داخلی قلمداد کرد. 

مجید نامی گفت: هرچند مطابق قانون، کالاهایی که به صورت قانونی به مناطق آزاد وارد می‌شوند باید در همین مناطق به فروش برسند، اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که احتمال وارد شدن آنها به سرزمین اصلی بدون تشریفات گمرکی نیز وجود دارد.

به گفته مجید نامی امروز استقبال از تولیدات ایرانی به‌دلیل افزایش نرخ ارز و جلوگیری از قاچاق بیشتر شده و شرکت‌ها به همین دلیل به دنبال افزایش تولید و سرمایه گذاری‌های جدید هستند. بنابراین واردات پوشاک تهدیدی جدی در این مسیر تلقی می‌شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان