آمریکا در آستانه انقلاب فراگیر مردمی/

دومینوی سقوط از مجسمه‌ها به شهرهای آمریکایی رسید +عکس

پس از سقوط مجسمه‌ها، نمادهای نژادپرستانه و پرچم‌ها توسط معترضان به تبعیض نژادی در سراسر شهرها و ایالت‌های آمریکا، حالا نوبت به سقوط شهرهای این کشور بحران‌زده رسیده‌ است.

سرویس جهان مشرق - پس از گذشت 3 هفته از اعتراضات مردمی به تبعیض نژادی در آمریکا و سرایت این اعتراضات سراسری به بیش از 550 مورد، معترضان به تبعیض نژادی در نشویل نیز با الهام‌گیری از معترضان سیاتلی در تلاشند تا «منطقه خودمختار» خود را در نزدیکی پارلمان ایالتی تنسی ایجاد کنند، اما فرماندار ایالت چنین چیزی را قبول ندارد و هشدار داده که «بی‌قانونی» در ایالت وی جایی ندارد.

نقشه اعتراضات سراسری در آمریکا

نشویل در تلاش است به مناطق خودمختار بپیوندند

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، گروهی از تظاهرات‌کنندگان روز جمعه در نزدیکی پارلمان ایالتی جمع شدند، چادر زدند، میز چیدند، غذا توزیع کردند، و حتی با الهام گرفتن از نام یکی از رهبران مشهور حقوق مدنی، نام این منطقه را به صورت غیررسمی «آیدا بی ولز پلازا» گذاشتند. این اقدام در واقع بازتاب‌دهنده اقدام مشابهی در سیاتل است که در جریان آن کنشگران چند بلوک و همچنین یک ایستگاه پلیس را حدود یک هفته است که تصرف کرده‌اند و یک «منطقه خودمختار» به وجود آورده‌اند.

یکی از معترضان در توئیتی نوشت:

معترضان مشغول ایجاد یک «منطقه خودمختار در محل پارلمان ایالتی» در شهر نشویل هستند. آنها می‌گویند زمین‌های مردم را بازپس گرفته‌اند. معترضان روز 30 مارس در همین محل مجسمه ادوارد کارماک را پایین کشیدند. آنها حالا این منطقه را «آیدا بی والز پلازا» نام‌گذاری کرده‌اند.  

به گفته رسانه‌های محلی، علیرغم آنکه فرماندار ایالت قویاً به آنها هشدار داده بود که منطقه را ترک کنند، برخی معترضان شب را در این منطقه ماندند.

برخلاف شهردار سیاتل که علیرغم گلایه پلیس مبنی بر اینکه برپایی چادر توسط معترضان در توانایی آنها جهت مقابله با جرائم خشن خلل به وجود آورده است، مایل به مداخله در این خصوص نیست ــ بیل لی فرماندار ایالت تنسی فوراً به معترضان گفت به آنها اجازه داده نمی‌شود که در محل باقی بمانند.

فرماندار در این خصوص طی بیانیه‌ای اظهار داشت:

«با ادامه تظاهرات، ما همچنان از حق مردم ایالت تنسی در خصوص برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز محافظت می‌کنیم و در عین حال به شهروندان اطمینان می‌دهیم که بی‌قانونی، مناطق خودمختار، و خشونت تحمل نخواهند شد.»

مشخص نیست در راستای بیرون راندن معترضان اقدامی صورت گرفته است یا نه، اما اوضاع شاید روز یکشنبه کاملاً متفاوت شود، زیرا انتظار می‌رود بیش از 5000 نفر در محل پارلمان ایالتی راهپیمایی کنند. این راهپیمایی بخشی از اعتراضات به وحشیگری پلیس است که در پی کشته شدن جورج فلوید در ماه مه آغاز شدند.        

سقوط نمادهای نژادپرستی در آمریکا

سقوط شهرهای آمریکایی در پی به پایین کشیده شدن مجسمه‌ها در شهرها و ایالت‌های مختلف آمریکا صورت می‌گیرد. از شمال شرق گرفته تا غرب و جنوبی‌ترین مناطق، نمادهای مربوط به گذشته آمریکا یکی یکی پایین کشیده می‌شوند.

این نمادها شامل یادبودهای سربازان ایالات جنوبی در جنگ‌های داخلی آمریکا، مجسمه‌های کریستف کلمب، و مجسمه‌های برنزی سیاستمداران جنجالی می‌شوند ــ یادبودهای قدیمی و جدید که در حال حاضر از دید بسیاری از مردم نماد درد و رنج ملت و میراث دیرین نژادپرستی و ستمگری قلمداد می‌شوند.

به پایین کشیده شدن گسترده این نمادها در اماکن عمومی در سال 2020 در پی کشته شده جورج فلوید صورت گرفته است. لازم به ذکر است که همه مجسمه‌ها برای همیشه برچیده نشده‌اند و مقامات شهری برخی از آنها را از ترس تخریب و یا آسیب دیدن جمع‌آوری کرده  یا در نهایت به موزه برده است.

گفتنی است در سال 2017 بود که جنبشی با هدف برچیدن مجسمه‌ها در شهرهایی نظیر بالتیمور، نیواورلئان، و شارلوتزویل واقع در ایالت ویرجینا شکل گرفت. اما همه تلاش‌ها در آن مقطع موفقیت‌آمیز نبودند. اکنون، بسیاری از جوامع دوباره آن تلاش‌ها را از سر گرفته‌اند و نمادها را پایین می‌کشند و بدین طریق پیام قاطعی را به جهانیان مخابره می‌کنند.

‌اعتراض ها به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاهپوستان نزدیک به سه هفته پیش در تاریخ 5 خرداد در شهر مینیاپولیس آمریکا آغاز شد و همچنان در ایالت‌های مختلف این کشور ادامه دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان