وبلاگ مشرق

آخرین اولتیماتوم به "واعظی و رحمانی‌فضلی" در یک پروژه ضدّ امنیتی/ اصلاح‌طلبی که گفت می‌خواهیم از ریشه بزنیم!

حسین مرعشی در پاسخ به انتقادات و راهکارهای نمایندگان برای دولت گفته است: رئیس جمهوری و دولت متعهد به برنامه‌هایی هستند که خودشان در دو انتخابات اعلام کرده و بابت آنها رأی گرفته‌اند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

کنایه سیاسی مرعشی به نمایندگان درباره رأی اکثریتی روحانی در 2 انتخابات

حسین مرعشی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت جماران آنرا منتشر کرد در اشاره به نامه خیرخواهانه رؤسای کمیسیون‌های مجلس به رئیس‌جمهور روحانی درباره لزوم بهبود در اجرائیات کشور گفته است:

"از نظر منطقی به نظر من این نامه دچار ضعف‌های جدی است. از جمله اینکه رئیس جمهوری و دولت متعهد به برنامه‌هایی هستند که خودشان در دو انتخابات اعلام کرده و بابت آنها رأی گرفته‌اند نه برنامه سیاسی کسانی که رقیب آنها بودند. خب مردم به آن شعارهایی که آقایان می‌گویند رأی نداده‌اند و اگر روی آنها خیلی اصرار دارند، یک سال دیگر صبر کنند و اگر از مردم برای اداره دولت بر اساس این شعارها رأی گرفتند، آن وقت خودشان عمل کنند. مردم سال 92 با محور لزوم تنش زدایی با غرب و حل مسأله هسته‌ای به آقای روحانی رأی دادند و سال 96 هم دوباره با محور ادامه این تنش‌زدایی‌ها برای حل مشکلات اقتصادی، 6 میلیون بیشتر به ایشان رأی دادند. "

او می‌افزاید: آقای روحانی اگر قرار است به چیزی متعهد باشد به‌همین موضوع است که مردم بابت آن به ایشان رأی دادند نه آن شعارهایی که رقبا می‌دادند. به جز این اگر آقای روحانی به چیزی متعهد باشد سیاست‌های کلان نظام است.[1]

*مرعشی از این وجه صحیح می‌گوید که اوضاع فعلی کشور ثمره گزینه‌ای است که اصلاح‌طلبان در دو انتخابات در دامن رأی مردم گذاشتند.

اما این بخش را نادیده گرفته است که به هر حال آقای روحانی و دولت اصلاح‌طلب ایشان هم ولو با برخورداری از رأی اکثریتی مردم در دو انتخابات، نمی‌تواند و نباید بر اشتباهات خود پافشاری کند.

ضمن اینکه با نظر ابراز شده آقای مرعشی که ظاهرا خیلی هم دموکرات هستند، پس بهتر است اساساً مجلس وجود نداشته باشد تا دولت به صورت یک دیکتاتوری استبدادی درآید و هر کاری خواست را با خیال راحت انجام دهد!

جالب است که مرعشی طوری رأی 2 دوره‌ای دولت را به رخ می‌کشد که انگار نمایندگان مجلس انتصابی هستند و با رأی مردم انتخاب نشده‌اند!

مردمی که از اشتباهات دولت اصلاح‌طلبان به جان آمده‌اند و به اصولگرایان رأی داده‌اند تا شاهد حل گام به گام مشکلات خود باشند.

یادآوری این نکته به مرعشی و امثال او نیز ضروریست که همین دولت؛ در روزهای جاری و از ضرب اشتباهات خود به جایی رسیده که مجبور است یکان یکان توصیه‌های منتقدان اصولگرا و محافل تحلیلی راهبردی را اجرا کند. از نظارت بر قیمت مسکن و اجاره گرفته تا سهمیه‌بندی خودرو و توجه به شرق و اهمیت دادن به تولید داخلی به جای امید بستن به غرب!

این در حالی است که اگر امثال مرعشی بعنوان "فدائیان روحانی" انجام وظیفه نمی‌کردند و دولت را از راهکارهای معقول دور نمی‌کردند؛ امروز مردم شاهد مشکلات کمتری در اقتصاد و معیشتشان می‌بودند.

در اینجا یادآوری صحبت‌های چند سال قبل حسین مرعشی نیز خالی از لطف نیست که مست از توافق دولت اصلاح‌طلبان با غرب گفته بود: "دولت اعتدال در یکی از مهمترین عرصه‌هایی که اصلاح‌طلبان خواهان اصلاح در آن بودند، ‌یعنی سیاست خارجی، گام موفقیت‌آمیزی برداشته است. گام‌هایی که از همه‌ی گام‌هایی که ما در دوره اصلاحات فکر می‌کردیم، می‌توانیم موفقیت‌آمیز برداریم هم بلندتر است. دکتر روحانی تلفنی با اوباما صحبت کرد. دیگر تابوی مذاکره با آمریکا شکسته است. رابطه ما با غرب نه به دوازده سال قبل که پرونده‌مان به شورای امنیت رفت، بلکه به چهل سال قبل‌تر برمی‌گردد. ما در حال مصالحه‌ای فراتر از مسئله هسته‌ای با غرب هستیم. "[2]

***

روایت کرباسچی از برخی رجال جریان چپ؛

اصلاح‌طلبی که گفت می‌خواهیم از ریشه بزنیم!

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با ایسنا گفته است: تعریف اصلاح‌طلبان روی هوا است؛ یکی می‌گوید می‌خواهیم از ریشه بزنیم و دیگری می‌گوید، می‌خواهیم اصلاح کنیم و معلوم نیست اصلاح طلبان چه کسانی هستند و می‌خواهند چه کنند. شورای عالی سیاستگذاری برای فعالیت در انتخابات ایجاد شد، اما وسط انتخابات گفتند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

او تصریح می‌کند: باید معلوم شود چه کسانی با چه هدف مشترکی می‌خواهند شورا ایجاد کنند. یک شورا در شرایطی ایجاد می‌شود که افرادی براساس اهداف مشترک دور هم جمع شوند. اگر نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، ایجاد شورا هم معنایی ندارد.[3]

*به لحاظ منطق سیاست، همه اصلاح‌طلبانی که انتخابات مجلس یازدهم را تحریم کردند و حتی شخص آقای عارف که بعنوان رئیس شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، مصوبه این شورا درباره عدم معرفی کاندیدا و تحریم خاموش انتخابات را امضا کرده است؛ جملگی قصد دارند ریشه نظام اسلامی را بزنند.

و از این روست که تنها حزب کارگزاران و چند حزب دیگر اصلاح‌طلب در ته کاسه اصلاح‌طلبی مانده‌اند که می‌توان با شرط توبه تعدادی از اعضا از فتنه سال 88، آنها را در سپهر سیاسی کشور پذیرا بود.

چه اینکه برخی محافل تحلیلی نیز با ابتنا به همین حقایق روی کاغذ معتقدند که سیاست ایران من‌بعد بایستی به مزاج کارگزارانی اصلاحات عادت کند. اگرچه اصلاح‌طلبان توّاب نیز می‌توانند به این دایره افزوده شوند.

اینکه اصلاح‌طلبانی که قصد زدن ریشه را دارند؛ چه زمانی تعیین تکلیف خواهند شد منوط به رخدادهای آینده است.

ارزیابی‌های امنیتی نشان می‌دهد در صورت عینی شدن احتمال خطرناک "فتنه اقتصادی" که تمام زمینه‌ها و عوامل ایجاد آن در ستاد اصلاحات بذرافشانی شده است؛ تکلیف این عده از اصلاح‌طلبان که اتفاقا قصد فرماندهی فتنه آینده را دارند نیز مشخص خواهد شد.

***

اظهاراتی که اگر اجرا نشود...

آخرین اولتیماتوم به "واعظی و رحمانی‌فضلی" در یک پروژه ضدّ امنیتی

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی اعلام کرد که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور روحانی اخیراً در اعلام نقشه راه دولت به تمام استانداران کشور آنها را مکلف به تلاش در جهت کنترل قیمت‌ها کرده است. [4]

در همین حال خبرگزاری ایسنا هم خبر داد که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حاشیه "پنجاه و دومین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور" با بیان اینکه مهمترین موضوع مورد بررسی این جلسه بحث افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها در حوزه کالاها و مسکن بود، گفته است: در این جلسه، یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها، احتمال ضعف نظارت اعلام و مقرر شد که نظارت بر توزیع کالاهای اساسی از سطح کلان تا سطوح خرد باشد، یعنی به جای اینکه تنها نظارت در بازار و خیابان باشد که البته حتما باید این کار انجام شود، باید تمام زنجیره تولید کالا و عرضه آن مورد نظارت جدی قرار گیرد؛ براین اساس مقرر شد تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای رصد کامل این زنجیره تلاش کنند.[5]

*ما ایرانی‌ها شعری از مرحوم شهریار را به خاطر داریم که مصرع مطلع آن می‌گوید: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا...

آقایان واعظی و رحمانی‌فضلی و سایر ارکان ستادی دولت برای این راهکارهای خوب اما فقط 7 سال دیر رسیده‌اند!

7 سالی که اگر در ابتدای آن حاضر شده بودند به نصایح دلسوزان گوش کنند و بحث "نظارت بر قیمت‌ها" را جدی بگیرند؛ الآن قیمت مسکن تا 500 درصد رشد نکرده بود، پراید 70 میلیون نبود، قیمت لبنیات بصورت ماهیانه زیاد نشده بود و ده‌ها نفر هم در اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 نمرده بودند.

اما آنها چرا دیر به فکر افتاده‌اند و چرا این توصیه‌ها را نشنیدند!؟

این سؤالیست که پاسخ آن دقیقا مشخص می‌کند نقش امثال واعظی و رحمانی‌فضلی در گرانی‌های ماه‌های اخیر چیست و چرا در پرتو همین "گرانی‌های قابل پیشگیری"؛ کسان دیگری در ستاد دولت به جای اینکه از کارنامه دولت دفاع کنند اما از احتمال تکرار حوادث آبان حرف می‌زنند و حتی اصرار دارند که سال 99 از سال‌های گذشته هم سخت‌تر خواهد بود!؟ [6]

ما برای قوام بیشتر این سؤال و فهم اینکه آقایان عالماً عامداً وارد جلوگیری از گرانی‌ها نشدند یا از روی سهو! مطالبی را به استحضار مخاطبان محترم می‌رسانیم...

مجموعه وبلاگ مشرق طی سالیان گذشته بارها و بارها هشدار داد که اولا دولت بایستی بر قیمت‌ها نظارت کند و ثانیا همین دولت باید در زمینه بیان مثبتات اقتصادی عملگری داشته باشد نه اینکه خودش در صف اول "سیاه‌نمایی" حضور داشته باشد!

ولی آنچه که در عمل اتفاق افتاد این بود که مقامات دولتی صراحتا اعلام می‌کردند عزمی برای نظارت بر قیمت‌ها ندارند [7]، می‌گفتند روند نظارتی امور مثبت است! و ستاد تبلیغات اقتصادی در وزارت کشور نیز علیرغم وظایف و مصوبات مصرّحی که در این زمینه داشت اما عملا هیچ کار خاصی در بیان مثبتات کشور، مبارزه با سیاه‌نمایی و نظارت بر قیمت‌ها انجام نداد.

آقای رحمانی فضلی حکما به یاد دارند در دهمین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی که سال 97 برگزار شده بود؛ چطور بر نظارت بر قیمت‌ها تأکید کرده و حتی گفته بودند که بودجه 98 دولت موجب ثبات در بازار است! [8]

چگونه است که اکنون و در پنجاه و دومین جلسه ستاد مذکور هم آقایان مستمع گزارش‌های پیاپی درباره عدم نظارت بر قیمت‌ها شده‌اند!؟ عمدی در کار است یا یکسره شاهد ناکارآمدی هستیم؟

وزیر کشور آیا بیست و یکمین جلسه ستاد موصوف را در ابتدای سال 98 به یاد دارد که گفته بود: "در این جلسه مصوبات جلسه قبل پیگیری و در خصوص افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اجاره بها، بحث خودرو، ارز و طلا و نیز موضوعاتی که در حوزه‌های تولید و نگرانی‌هایی که برخی در این حوزه داشتند، صحبت و بررسی شد. "[9]

خب این چه بررسی‌هایی بوده که آقایان را مجبور کرده در پنجاه و دومین جلسه آن ستاد هم دوباره به بیان همین حرف‌ها بپردازند در حالیکه سیاه‌نمایی‌ها بیشتر شده و نرخ‌ها بصورت سرسام‌آوری گران‌تر شده.

رحمانی‌فضلی و اعضای جلسه دقیقا چه کاری در این جلسات انجام داده‌اند که به اینجا رسیده‌ایم؟ و آیا عدم انجام کارها تعمدی بوده است!؟

از طرفی مگر این ستاد طبق اعلام خود وظیفه نداشت با سیاه‌نمایی برخورد کند!؟

دقیقا ستاد تبلیغات اقتصادی چه کارنامه‌ای در این زمینه دارد؟ ستاد مذکور چرا با داماد رئیس‌جمهور برخورد نکرد که گفته بود ایران در چاله افتاده است؟ و چرا نتیجه کار خود در برخورد با کسانی که می‌گوید مردم در اثر کرونا مرتکب قتل و غارت خواهند شد را ارائه نمی‌کند؟

کار ما در زمینه هشدار به آقایان به جایی رسید که حتی در اشاره به جلسات ستاد تبلیغات اقتصادی در وزارت کشور، با طنزی تلخ نوشتیم: جلسه‌ای برای تمام شدن آبمیوه‌های وزارت کشور!

و یکی از اصلاح‌طلبان هم با کنایه گفت: اگر چوب خشک هم این اختیارات را داشت تا الآن یک کاری کرده بود. [10]

اما این طنز، قسمت‌های تلخ‌تری هم داشت و آن گرانی‌های بیشتر این روزها بود.

گرانی‌هایی که برخی محافل تحلیلی معتقدند از روی عمد طراحی شده تا مردم را به طغیان بکشاند و در پروژه‌ای ضد امنیتی، فتنه اقتصادی ایجاد کند.

علیرغم تمام آنچه که گفته شد اما باز هم می‌توان این اولتیماتوم را مطرح کرد که اجرایی شدن هرچه سریعتر اظهارات واعظی و رحمانی فضلی در بحث نظارت بر قیمت‌ها؛ صفحات جدیدتری را به این پرونده می‌افزاید و بخشی از شکّیات پیش‌گفته را رفع می‌کند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1452788

2_ mshrgh.ir/1089347

3_ https://www.isna.ir/news/99040906728/

4_ www.irna.ir/news/83839223/

5_ https://www.isna.ir/news/99040907094/

6_ mshrgh.ir/1088945

7_ mshrgh.ir/956156

8_ www.irna.ir/news/83146270/

9_ khabaronline.ir/news/1254802

10_ mshrgh.ir/890468

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان