بررسی نرخ بهره بانکی در روزهای کرونایی/ نرخ زیر صفر راه حل مشکلات اقتصادی است؟

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی اینترنشنال، بانک‌های مرکزی موظفند قیمت‌ها را ثابت نگاه داشته و رشد اقتصادی را تضمین کنند. به این منظور، آنها طیف وسیعی از ابزارها را در اختیار دارند که شامل کنترل عرضه پول، تعیین نرخ بهره و تنظیم‌گری وام‌دهندگان خصوصی می‌شود.

اما یک ایده که می‌توان از آن به عنوان راهی برای تقویت اقتصاد در حال سقوط یاد کرد، این پتانسیل را دارد که به صورت معکوس با انچه ما فکر می‌کنیم، نتیجه بدهد : نرخ بهره منفی.

در پی بحران بزرگ مالی سال 2008، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره را برای مبارزه با رکود اقتصادی کاهش می‌دهند.

تنها چند سال بعد، پنج بانک مرکزی (بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی ژاپن، بانک ملی سوئیس، بانک ملی دانمارک و بانک مرکزی سوئد) با مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو شدند و به منطقه منفی سقوط کردند و نرخ بهره پایه را به زیر صفر کاهش دادند. اگرچه این عمل به عنوان یک اقدام موقت در نظر گرفته شد، هنوز هیچ‌کدام از این نهادها نتوانسته‌اند نرخ را برای مدتی طولانی بالای صفر ببرند.

اکنون، با توجه به بیماری همه‌گیر که ضربه خود را به اقتصاد جهانی وارد کرده، ممکن است بانک‌های مرکزی بیشتری به دنبال انجام همین کار باشند. به همین دلیل ممکن است شرایط پیچیده‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد باشد.

در نمودار ارائه شده، روند تغییر نرخ بهره بانک‌های مرکزی مناطق مختلف جهان از سال 2008 تا 2020 را مشاهده می‌کنید؛

نرخ بهره بانک‌های مرکزی جهان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان