رازهایی برای سلامت مردان (۲)

مردها باید سعی کنند از آفت‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین، سرب و حلال‌های آلی و به‌طور کلی از هر نوع مسمومیت محیط زیست دوری کنند، زیرا در آینده و به مرور بر سلامت اسپرم‌ها تأثیر و آنها را ضعیف می‌کند.

رازهایی برای سلامت مردان (2)

سلامت غدد پروستات

روی نقش مهمی در سلامت غدد پروستات دارد. غدد پروستات، غده‌ای به اندازه گردو است که در بدن مردان و زیر مثانه قرار دارد و وظیفه آن تولید منی و تغذیه اسپرم‌هاست. اگرچه برداشت آن مشکلی را در قدرت باروری مردان ایجاد نمی‌کند، ولی سرطان پروستات یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر مردان است.

در افراد مبتلا به بیماری‌های مقاربتی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است. سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم شکل می‌گیرند و به سرعت تکثیر می‌شوند و بر اندازه غده پروستات تأثیر می‌گذارند. کمبود روی در مردان خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

مردانی که دچار بیماری‌های مربوط به پروستات هستند، دچار تأخیر و مشکل در تخلیه ادرار و گاه ناتوانی در کنترل آن می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، با افزایش تولید تستوسترون در بدن، میل جنسی در مردان نیز افزایش می‌یابد و تحرک و تعداد اسپرم‌ها بیشتر می‌شود. روی یکی از عناصری است که موجب افزایش تولید تستوسترون و در نتیجه افزایش میل جنسی در آقایان می‌گردد.

کمبود روی در سالمندان یکی از علل عمده کاهش اسپرم و کاهش قدرت و توده عضلانی است. به‌طور متوسط سالانه حدود 1درصد از تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد و کاهش آن از علل اصلی ابتدا به چاقی و کاهش عضله در مردان است. برخی از مطالعات نشان می‌دهندکه رابطه جنسی در هنگام صبح می‌تواند بهبود مقدار تستوسترون کمک کند.

روی برخلاف  تستوسترون باعث کاهش ریزش مو می شود.  به‌طور کلی روی در سلامت عمومی و جنسی مردان بسیار مهم است و رژیم غذایی آنها باید حاوی مقادیر کافی از روی باشد. مردان روزانه به 11 میلی‌گرم روی نیاز دارند و اگر احساس می‌کنند که نمی‌توانند آن را از رژیم روزانه خود تامین کنند، از مکمل آن استفاده نمایند. گیاهخواران می‌توانند روی را از منابع غذایی همچون لوبیا، آجیل، نخود، دانه کنجد، جوانه گندم و سبوس گندم تامین کنند.

فراموش نکنید که افراط در رابطه جنسی برای مردان دردسر‌آفرین است و می‌تواند موجب خراشیدگی و تحریک بافت آلت تناسلی شود. شل شدن آلت تناسلی پس از انزال بی‌حکمت نیست. در هنگام نزدیکی آلت تناسلی مردان پرخون می‌شوند و پس از آن دیگر خون در آن جریان نمی‌یابد و در صورت افراط در آن، آلت از دریافت اکسیژن کافی محروم شده و به تدریج دچار مرگ سلولی آن ناحیه می‌شود.

رابطه جنسی در حد متعادل، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. تعداد مرگ و میر افرادی که دوبار در هفته به ارگاسم می‌رسند، نصف سایر افراد است و زنانی که به لحاظ جنسی فعال‌ترند، افرادی شادتر هستند منی مردان حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون است که هر دوی آنها به بهبود خلق‌و‌خو کمک می‌کند.

البته فراموش نکنید که استفاده از کاندوم، در اولویت است؛ چرا که از حاملگی و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی پیشگیری می‌کند. حال که روش‌های تقویت اسپرم را آموختید، با مصرف مکمل‌هایی که بدون نیاز به نسخه می‌توان آنها را از داروخانه‌ها تهیه کرد و رعایت نکات ذکر شده می‌توانید به سلامتی اسپرم‌ها کمک کنید و برای بچه‌دار شدن خود اقدام نمایید.

خطرات زیست محیطی

مردها باید سعی کنند از آفت‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین، سرب و حلال‌های آلی و به‌طور کلی از هر نوع مسمومیت محیط زیست دوری کنند، زیرا در آینده و به مرور بر سلامت اسپرم‌ها تأثیر و آنها را ضعیف می‌کند. هرگونه اشعه یون‌ساز نیز می‌‌تواند موجب آسیب به دستگاه تناسلی شود و از این طریق بر سلامت اسپرم‌ها تأثیر بگذارد.

گرم نگه داشتن بیش از حد دستگاه تناسلی

مردانی که لباس‌ زیر‌های تنگ می‌پوشند در تولید اسپرم با مشکل مواجه می‌شوند. آب داغ و جکوزی نیز تأثیری مشابه دارد و می‌‌تواند تأثیر منفی بر غدد تناسلی داشته باشد.

آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب برای مبارزه با عفونت‌ها تجویز می‌شوند و کیفیت اسپرم و تحرک و تعداد آنها را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند. اگر قصد بچه‌دار شدن دارید و آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

مصرف اسید فولیک

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کمبود ویتامین B در بدن موجب کاهش اسپرم می‌شود. حتماً روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. مصرف ویتامین D نیز بر قدرت باروری مردان تاثیر دارد. روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم و 400 واحد ویتامین D مصرف کنید.

مصرف کافئین

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد کافئین بر قدرت باروری مردانه تأثیر دارد. اگرچه این موضوع هنوز اثبات نشده ولی بهتر است بیش از روزی دو فنجان قهوه مصرف نکنید. البته برخی از تحقیقات در برزیل نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند قدرت شناوری اسپرم‌های مردانه را افزایش دهد اما مهم‌ترین عنصر در تقویت اسپرم‌های مردانه روی است.

اگر در طول روز مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که قطعاً اسپرم شما کیفیت خوبی ندارد؛ چرا که این غذاها علاوه بر اینکه فاقد روی هستند. موجب کاهش روی در بدن نیز می‌شوند. مصرف غذاهایی همچون سویا، مکمل‌های آهن و شیر گاو و سبوس در جذب روی تداخل ایجاد می‌کنند. به افراد گیاهخوار توصیه می‌شود که روزانه برای تامین روی مورد نیاز بدن خود از مکمل روی استفاده کنند.

روی را می‌توان به‌وفور در مواد غذایی مانند گوشت گاو بدون چربی، ماهی، آجیل، مرغ، غلات سبوس‌دار، میوه‌هایی همچون موز، آووکادو، سبزیجاتی مثل گل‌کلم، خیار، سیب زمینی شیرین، اسفناج و محصولات لبنی کم‌چرب یافت.

برای خواندن بخش اول -رازهایی برای سلامت مردان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر