ویژه‌های مشرق

دعایی: سردار سلیمانی از ظریف الهام می‌گرفت! / عبدی: برجام قالبی است برای حل مسائل دیگر با آمریکا

اصلاح طلبان بارها بر اجرای روند خسارت بار برجام های ۲ و ۳ تاکید کردند. سردار سلیمانی از جمله مقاماتی بود که نسبت به این پیشنهاد خسارت بار و مغایر با منافع ملی، صراحتا واکنش نشان داد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**دعایی:سردار سلیمانی از ظریف الهام می گرفت

روزنامه اطلاعات در شماره امروز به گفت و گو با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه پرداخته است.

«محمود دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در ابتدای این گفت و گو خطاب به ظریف گفت: «ما می‌دانیم که بر شما چه می‌گذرد. خداوند سعه‌صدری به شما داده و به خاطر برخورداری ازمعرفت بالا و توکل همه چیز را تحمل می‌کنید. ناسپاسی‌ها و نادانی‌ها و ندانم‌کاری‌ها را تحمل می‌کنید و از آن می‌گذرید و خداوند به شما پاداش خواهد داد و امیدواریم که به آبرو و باطن پاک شما، به این ملت و جامعه ما رحم کند و افتخاراتی امثال شما را از ما نگیرد».

دعایی در ادامه گفت: «سردار سلیمانی یکی از هوشمندترین و فهیم ترین سردارانی بود که شما را درک می‌کرد و به شما عشق می‌ورزید و علاقه داشت و از راهنمایی‌های شما الهام و بهره می‌گرفت...در تاریخ روابط خارجی که در این کشور شکل گرفته و عناصری به عنوان رابط خارجی مسئولیت‌هایی پذیرفته‌اند، نظیر شما را ما نداشتیم».

محمود دعایی پیش از این در اظهارنظری عجیب گفته بود «تاریخ گواهی می‌دهد که انسان‌های بزرگ و اولیای الهی چه سختی‌هایی را متحمل شدند. به راستی محمدجواد ظریف در عصر ما یکی از اولیای الهی است»!

متاسفانه کارنامه آقای ظریف در وزارت امور خارجه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. به همین منظور فعالین اصلاح طلب در پی آن هستند تا با مصادره محبوبیت سردار سلیمانی، نقاط ضعف جدی کارنامه ظریف را پوشش دهند.

یکی از نقاط ضعف جدی ظریف در قریب به 8 سال اخیر این بود که وزارت «امور خارجه» را به وزارت «امور برجام» تقلیل داد. اقدامی که خسارت های فراوانی در پی داشت.

علاوه بر این، حفظ عزت و اقتدار، یکی از فاکتورهای اساسی در سیاست خارجی است، اما متاسفانه آقای ظریف نتوانست در این خصوص کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

برای نمونه، ظریف- بهمن 94- به فاصله کوتاهی از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه آل‌سعود)  با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...500 زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!

زانو زدن وزیر امور خارجه در مقابل امیر کویت برای صدور وزیرا برای سفر هیات ایرانی به عربستان و عدم صدور ویزا برای وزیر فرهنگ دولت یازدهم از جمله ااتفاقات تأسف برانگیز در آن مقطع بود. سعودی‌ها حتی به ظریف در مورد فاجعه منا اجازه ملاقات هم ندادند.

در یک نمونه دیگر در بهمن 96 دولت آلمان در اقدامی توهین آمیز و خلاف قواعد دیپلماتیک از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف خودداری کرد. این اقدام سخیف دولت المان، توهین به مردم ایران بود اما ظریف مجدداً در سال 97 به کنفرانس مونیخ رفت و سخنرانی کرد و هیچ اشاره ای به این مسئله نکرد و علاوه بر این حتی یک جمله هم از دیپلمات خود (اسد الله اسدی دبیر سوم سفارت اتریش) دفاع نکرد. دیپلماتی که تیرماه 97 در اقدامی غیرقانونی توسط آلمانی ها بازداشت و سپس به بلژیک منتقل شد و همچنان به صورت غیرقانونی در بازداشت است.

«حسین امیرعبداللهیان» معاون سابق عربی و آفریقای وزارت خارجه چندی پیش در گفت‌وگویی با اشاره به تماس تلفنی سردار سلیمانی با وی تصریح کرد: «فردای روزی که تصاویری از قدم زدن ظریف با جان کری منتشر شده بود، حاج قاسم با من تماس گرفت و در آن تماس، کمک تسلیحاتی و ارتباط مستقیم آمریکایی‌ها با داعش را گوشزد کرده و گفته بود این پیام به آقای ظریف منتقل شود».

**عبدی: برجام قالبی است برای حل مسائل دیگر با آمریکا

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که در دولت اصلاحات به اتهام فروش اطلاعات به بیگانگان به 8 سال زندان محکوم شد و چندی پیش تاکید کرده بود که «الگوی پیشرفت ایران در 50 سال آینده، خیالی است» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «اجمالا گمان کنم که امریکا به برجام برمی‌گردد، شاید زود شاید هم قدری طولانی‌تر. ولی در هر حال حتی اگر برگردد دیر یا زود دوباره با مشکل مواجه خواهیم شد. این را نیز پیش‌تر بارها متذکر شده‌ام که برجام قالبی بود برای حل مسائل دیگر منطقه‌ای. اگر برجام بد است که هیچ، بهتر است آن را لغو و باطل کنند، ولی اگر خوب و قابل دفاع است، چرا آن را به دیگر موضوعات منطقه‌ای تعمیم نمی‌دهیم؟».

عبدی در ادامه نوشت: «اتفاقا برجام سخت‌ترین موضوع برای توافق بوده و موارد دیگر به نسبت راحت‌تر هستند. هنگامی که از تصمیم به گفت‌وگو و توافق در مسائل دیگر منطقه‌ای سخن می‌گوییم نه به معنای کوتاه آمدن است و نه به معنای سلطه‌طلبی است. هر توافقی مبتنی بر موازنه قوا است».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: «اگر دولت بایدن گامی به پیش بگذارد و در عین حال سایر اختلافات در مسیر حل یا مدیریت شدن حرکت نکند، دیر یا زود دچار بحران در روابط خواهیم شد. مساله فقط ایالات متحده نیست. فراموش نکنیم که ترامپ در خصومت با ایران تنها ماند، زیرا مساله ما فقط ایالات متحده نبود. خطری که نباید به آن تن داد تقابل با نظام بین‌المللی است... مشکل نگاه ما به نظام بین‌المللی با وضعیت موجود است...برجام فقط در چارچوب این پذیرش معنادار است اگر این را متوجه نبودید، مشکل از توافق‌کنندگان است و نه از ذات برجام».

عباس عبدی در این یادداشت، اظهارات ترامپ و همپیمانان اروپایی وی درباره برجام را تکرار کرده است. «ریچارد هاویت»  عضو پارلمان اروپا و عضو حزب کارگر انگلیس در سال 95 گفته بود: «برجام نقطه عطفی در بازسازی روابط با ایران بود. البته این‌طور نیست که اکنون همه مشکلات مانند موضع خصمانه ایران نسبت به اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر در ایران مرتفع شده باشد. نه این‌طور نیست. اما توافق هسته‌ای فرصتی بود برای بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی و کسب اطمینان از احترام کامل به قوانین حقوق بین‌الملل... نیروهایی در داخل ایران در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند...ما می خواهیم به سوی ساختار امنیتی جدیدی در سراسر خاورمیانه حرکت کنیم».

اصلاح طلبان و فعالین و لیدرهای فتنه 88 در سال‌های اخیر بارها بر اجرای روند خسارت بار برجام های 2 و 3 تاکید کردند. سردار سلیمانی از جمله مقاماتی بود که نسبت به این پیشنهاد خسارت بار و مغایر با منافع ملی، صراحتا واکنش نشان داد.

حاج قاسم -اسفند 97- با هشدار نسبت به طرح ضدایرانی برجام 2 و 3 گفت: «برای دشمن، این برجام، سه‌ضلعی است نه یک‌ضلعی. اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌رسد، اما آدم عجولی که آمده(ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌رسد. اینکه اصرار می‌کنند بر برجام 2 در منطقه، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، این خونی را که در عالم اسلامی جریان پیدا کرده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام 2 شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام 3 هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است».

رهبر معظم انقلاب- اول فروردین 95- فرمودند: «در همین توافقی هم که ما با آمریکایی‌ها در قضیه‌ پنج بعلاوه یک و مسئله‌ هسته‌ای کردیم، آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و کاری را که باید می‌کردند انجام ندادند. بله، به تعبیر وزیر خارجه محترم ما، روی کاغذ کارهایی را انجام دادند امّا از راه‌های انحرافی متعدّد، جلوی تحقّق مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند. شما نگاه کنید امروز در سرتاسر کشورهای غربی و کسانی که تحت تأثیر آنها هستند، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است، بازگرداندن ثروت‌های ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، معاملات گوناگون تجاری‌ای که احتیاج به دخالت بانک‌ها دارد دچار مشکل است؛ وقتی دنبال می‌کنیم، تحقیق می‌کنیم و می‌گوییم چرا این‌جور است، معلوم می‌شود از آمریکایی‌ها می‌ترسند. آمریکایی‌ها گفته‌اند که ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و روی کاغذ هم برداشتند امّا از طرق دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها مطلقاً به‌وجود نیاید و تحقّق پیدا نکند».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «بنابراین، کسانی که امید می‌بندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ توافقی برسیم -یعنی ما یک تعهّدی بکنیم، طرف مقابل هم یک تعهّدی بکند- از این غفلت می‌کنند که ما ناگزیر باید به همه‌ تعهّدهای خود عمل کنیم [امّا] طرف مقابل با طُرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلّب سر باز می‌زند و به تعهّدهایی که کرده است عمل نمی‌کند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض».

** شرط و شروط بانیان وضع موجود برای حضور در انتخابات

«حسین انصاری راد» از نمایندگان مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «کلید حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو در اختیار برخی نهادهای نظارت‌کننده بر انتخابات است. اگر شرایطی فراهم شود که احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب بزرگ مثل اتحاد ملت، کارگزاران، اعتماد ملی و افرادی چون زیباکلام و سریع القلم و... بتوانند شرایط حضور در انتخابات را داشته باشند و در یک اجماع کاندیدای جریانی خود را معرفی کنند می‌توان امیدوار بود که اصلاح‌طلبان فعالیت خوب و مثبتی در انتخابات داشته باشند. اگر نهادهای ناظر حاکمیتی شرایطی را برای حضور همه جریانات سیاسی فراهم کرده و اجازه دهند که این احزاب کنگره‌های خود را تشکیل دهند، طرفداران خود را در شهرهای مختلف جمع کنند و مردم هم به انتخاب خود در 1400 امیدی پیدا کنند انتخابات به نحو مطلوبی انجام خواهد شد».

اصلاح طلبان بانی اصلی وضع موجود هستند. وضع فعلی مسکن و خودرو و بورس و قیمت اقلام خوراکی و بازار لوازم خانگی و ...همگی دستپخت جریان اصلاح طلب است.

با اینحال فعالین این طیف بجای عذرخواهی از مردم و تلاش برای تغییر ریل گذاری خود و جبران خسارت ها، با طلبکاری در پی شرط و شروط گذاری برای انتخابات 1400 هستند.

طیف اصلاح طلب برای انتخابات به هیچ عنوان پایگاه اجتماعی مناسبی ندارد و فعالین این طیف نیز بارها صراحتا به این واقعیت اذعان کرده اند.

به همین خاطر اصلاح طلبان در پی آن هستند تا با حمله به شورای نگهبان و مظلوم نمایی، بر کارنامه خالی خود و همچنین پایگاه اجتماعی بسیار ضعیف خود سرپوش بگذارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان