ویژه‌های مشرق؛

باید به آمریکا ثابت کنیم که ما دنبال صلح و ثبات هستیم/ آخوندی: یکی از درس‌های انقلاب حفظ حقوق شهروندی بود

در روزهای گذشته، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس گفت:«آمریکا برای برگرداندان ایران به میز مذاکرات "برنامه جامع اقدام مشترک"(برجام)، تحریم علیه این کشور را لغو نمی‌کند».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**باید به آمریکا ثابت کنیم که ما دنبال صلح و ثبات هستیم

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق که مدت هاست خانواده اش ساکن آمریکا هستند، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«امروز شاهدیم هریک از طرفین برجام مدام توپ را در زمین دیگری می‌اندازند و خواستار آن هستند که قدم اول را طرف مقابل بردارد؛ سیاستی که دقیقا به اندازه قهر کردن، در عرصه بین‌المللی است. این رویه برای نشان دادن غرور در پیش گرفته شده است. در ادامه این رویه ملت آمریکا بیشتر در رنج و عذاب خواهد بود یا ملت ایران؟ به‌طور قطع دولت و حکومت هر کدام از کشورها که ملت آن در سختی است، وظیفه دارد برای رفع مشکلات ملت پا پیش گذارد. گذشته از این رویه منتظر اقدام طرف مقابل بودن، شاهد سکوت بایدن و تاخیر او در بازگشت به برجام هستیم».

مجلسی در ادامه گفت:«بایدن، حل‌وفصل مساله هسته‌ای را در اولویت قرار داده بود و انتظار می‌رفت به برجام برگردد. به‌هرحال او می‌گفت من خروج ترامپ از برجام را قبول ندارم و اکنون سوال اینجاست که چرا بعد از رئیس‌جمهوری به برجام برنگشته و در برابر این مساله سکوت کرده است. به نظر می‌رسد او منتظر پایان یافتن مهلت دوماهه مجلس ایران است و پس از آن اقدام می‌کند...مجلس ایران شتابزده عمل کرده و نباید این رویه ادامه یابد. این اقدام سبب شده تا آنها تصور کنند که ما علاقه‌ای به گفت‌وگو با جهان نداریم و به همین علت تا این لحظه اقدامی جدی انجام نداده‌اند».

این دیپلمات سابق در ادامه تصریح کرد:«بایدن منتظر است که مهلت دوماهه مجلس ایران به اتمام برسد و مشاهده کند که ایران چه واکنشی نشان خواهد داد و اگر برجام به‌کلی از بین برود، سیاستی دیگری در پیش خواهد گرفت، ما نباید بهانه به دست آنها دهیم. ایران نباید خود را در جهان بدنام کند. ما نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران این برداشت را کنند که قصد ساخت بمب اتمی را داریم. ما تعهد کرده‌ایم که این کار را انجام نمی‌دهیم و باید رفتار ما نیز به‌گونه‌ای باشد که جهان بداند ما دنبال صلح و ثبات هستیم. نباید شتابزده عمل کنیم».

باید به آمریکا ثابت کنیم که ما دنبال صلح و ثبات هستیم/ آخوندی: یکی از درس‌های انقلاب حفظ حقوق شهروندی بود

در روزهای گذشته، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس گفت:«آمریکا برای برگرداندان ایران به میز مذاکرات "برنامه جامع اقدام مشترک"(برجام)، تحریم علیه این کشور را لغو نمی‌کند».

این اظهارنظر دقیقا تکرار اظهارات ترامپ درباره برجام و تحریم هاست. بایدن پیش از این معاون اول دولت اوباما بوده است، همان دولتی که در اولین روز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام، بجای لغو تحریم ها، تحریم های جدید علیه ایران وضع کرد.

دولت اوباما در حدود 40 سال گذشته رکورددار تحریم های ضدایرانی است. و حالا معاون اول همان دولت در کسوت رئیس جمهور جدید آمریکا، دقیقا همراستا با سیاست های دولت ترامپ و اوباما، مدعی است که تحریم های ضدایرانی را لغو نمی کند.

رهبر معظم انقلاب- 31 اردیبهشت 93- فرمودند:«دشمنیِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهوری اسلامی در مقابل نظام سلطه ایستاده است؛ در مقابل عادت بدِ تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر ایستاده است؛ بقیه‌ی چیزها بهانه است. امروز بهانه، مسئله‌ی هسته‌ای است؛ یک روز بهانه، حقوق بشر است؛ یک روز بهانه، یک چیز دیگر است. آنها میخواهند نظام جمهوری اسلامی را از ایستادگی در مقابل قلدرها و گردن‌کلفت‌ها و باج‌بگیرها و زورگویان عالم منصرف کنند؛ البته این اتفاق نخواهد افتاد».

طرف آمریکایی و اروپایی همزمان با طلبکاری و برنامه ریزی برای تعمیم برجام به حوزه های دیگر، در پی آن است تا با حفظ ساختار تحریم ها، با ارائه امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران و با ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی طرف ایرانی، مطالبه اصلی ایران از برجام که «لغو یکباره تمامی تحریم ها» است را به حاشیه ببرد.

نکته قابل تأمل اینجاست که برخی در داخل در نقش یار کمکی آمریکا در پی رفع موانع این نقشه ضدایرانی هستند. آیا ما باید به آمریکا ثابت کنیم که دنبال صلح و ثبات در جهان هستیم؟! آن هم به آمریکایی که رکورددار آدم کشی و جنایت در جهان است؛ آمریکایی که حامی درجه یک داعش است و البته حامی درجه یک صدام بوده؛ آمریکایی که رکورددار پولشویی و تروریسم است؛ آمریکایی که حامی گروهک تروریستی منافقین است؛ آمریکایی که داروی کودکان مبتلا به بیماری پروانه ای را تحریم کرده است و دانشمندان هسته ای ما را ترور کرده است و...

**آخوندی: یکی از درس های انقلاب،حفظ حقوق شهروندی بود

«عباس آخوندی» از اعضای ارشد ستاد میرحسین موسوی در سال 88 و وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دولت روحانی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «22 بهمن 1357 و دولت ملی در ایران» نوشت:«آنچه پس از 42 سال از آن واقعه، باید از آن بیاموزیم این است که این روز آغاز یک فرایند جدید در نظام حکمروایی ملی مبتنی بر کرامت و حفظ حقوق شهروندی و نه اعلام یک وضع نهایی بود».

آخوندی در ادامه نوشت:«در فرمانی که حضرت امام (ره) برای تشکیل دولت موقت به‌نام شادروان مهندس بازرگان رحمه الله علیه صادر کردند آمده بود که شما را “مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام‏‎ ‎‏رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام‏‎ ‎‏جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید”. جان مایه این فرمان ایمان به حاکمیت اراده‌ی ملی و اراده‌ی عمومی در فرایند حکمروایی و شکل‌دهی دولت ملی بر مبنای آن است».

وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت روحانی در ادامه نوشت:«بر این باورم که نمی توان در تاریخ باقی ماند و باید حرکت رو به جلو داشت و در اندیشه سرافرازی ایران اسلامی در جهان متحول امروزی بود...بزرگداشت این روز باید موجب فراهم آوردن فضای نقد تاریخی برای آموختن از تاریخ و گشودن پنجره‌های جدید به روی مردم این سرزمین و خلق فرصت‌ و ظرفیت‌های جدید برای توسعه‌ی ملی باشد. واقعیت این است که بر اساس برخی بی‌توجهی‌ها دولت ملی تا حد زیادی تضعیف شده و وحدت سرزمینی گاهی مورد تهدید قرار می‌گیرد».

باید به آمریکا ثابت کنیم که ما دنبال صلح و ثبات هستیم/ آخوندی: یکی از درس‌های انقلاب حفظ حقوق شهروندی بود

آخوندی در این یادداشت، یکی از درس های انقلاب را «حفظ حقوق شهروندی» نامیده است. این در حالی است که وی از جمله وزرایی است که به «ترک فعل» متهم است. قصور و تقصیری که موجب افزایش سرسام آور قیمت خرید و اجاره بهای مسکن شد و بسیاری از خانوارها را با مشکلات جدی مواجه کرد.

آخوندی در حالی بر «حفظ حقوق شهروندی» تاکید کرده که وی همین چند سال پیش با توهین به خانوارهای ساکن مسکن مهر، محل زندگی این هموطنان عزیزمان را «مزخرف» نامید!

وی در حالی از حقوق شهروندی دم می زند که در زمان وزارت در دولت روحانی، برخورد زشت و توهین آمیزی با یک خانم خبرنگار داشت و صرفا بخاطر طرح یک سوال، برآشفته شد و رفتار ناپسندی انجام داد.

آخوندی و همقطاران وی در سال 88 با «دروغ تقلب» و با لگدکردن رأی مردم و شورش علیه جمهوریت، دشمن را به فشار بر مردم ایران تشویق کرده و قطعنامه 1929 را به مردم تحمیل کردند؛ اقداماتی که در کنار آشوب های خیابانی چندین ماهه، سفره مردم را کوچک کرد.

این طیف در سال 92 با موج سواری بر تبعات اقتصادی فتنه 88 و در نقش «منجی وضع اقتصادی» دوباره به میدان آمدند و اکثریت مطلق دولت روحانی را در اختیار گرفتند. اما وعده های رنگارنگ اقتصادی این طیف در نهایت مجددا به کوچک شدن سفره مردم منجر شد.

تنها در یک نمونه، آخوندی علیرغم مسئولیت ویژه در تأمین مسکن اقشار ضعیف و متوسط جامعه، در مراسم تودیع خود با افتخار اعلام کرد که «هیچ خانه ای برای مردم نساخته است»!

لازم به ذکر است که آخوندی در این یادداشت از بازرگان تمجید کرده است. این در حالی است که بازرگان در اردیبهشت سال 60 در مقاله ای در روزنامه میزان، منافقین را «فرزندان نهضت آزادی» نامید.

امام خمینی(ره) در 19 بهمن سال 66 در توصیف بازرگان و نهضت آزادی تاکید کردند:«به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر،  نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین - این فرزندان عزیز مهندس بازرگان بیشتر و بالاتر است».

** تلاش اصلاح طلبان برای توجیه کارنامه دولت روحانی

«اکبر ترکان» مشاور سابق روحانی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «کارنامه دولت کارنامه نظام» نوشت:«رئیس جمهوری به‌درستی در آخرین سخنرانی خود در راهپیمایی 22 بهمن، دستاوردهای 8 ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همین‌طور شرایط کشور در طول سال‌های 92 تا کنون را تشریح کرد و توضیح داد. پیش از هر چیز این حق رأی‌دهندگان به او و کل شهروندان کشور است تا از اقدامات این دولت کسب اطلاع کنند. مهمتر اما اینکه در شرایط خاص امروز، روایتی روشن‌تر از واقعیت کشور به مردم ارائه شود. این روایت دو بخش مهم دارد؛ اول اینکه ما در این سال‌ها و خصوصاً تحت تأثیر چهار عامل مهم تحریم‌های قبل از 92، کاهش شدید قیمت جهانی نفت، تحریم‌های دولت ترامپ و همین‌طور بحران کرونا چه شرایطی داشتیم و دیگر اینکه در چنین شرایطی توانستیم چه بکنیم».

ترکان در ادامه نوشت:«یک کارنامه ملی نباید مستمسک رقابت جناحی باشد چرا که این کارنامه صرفاً دو وجه مهم دیگر دارد؛ یکی خدمت به مردم و دیگری پاسخگویی به مردم بابت نقاط قابل نقد و دارای ایراد. با این مقدمه باید گفت که یکی از مهمترین آسیب‌های سیاست‌ورزی در کشور ما عدم تفکیک مسائل ملی از رقابت‌های جناحی است».

مشاور سابق روحانی در این یادداشت تاکید کرد:«نظام جمهوری اسلامی ایران مکانیسمی است که در آن اجزای مختلف با درجات و جنس‌های متفاوتی از مشروعیت مشغول فعالیت می‌باشند و دارای یک ارتباط کاملاً ارگانیک با همدیگر هستند. همانقدر که تجزیه و تحلیل خروجی عملکرد یک ماشین با جدا کردن عملکرد بخش‌های مختلف از همدیگر کاری اشتباه و خطاست، همین کار در قبال نظام نیز خطایی جدی به نظر می‌رسد».

باید به آمریکا ثابت کنیم که ما دنبال صلح و ثبات هستیم/ آخوندی: یکی از درس‌های انقلاب حفظ حقوق شهروندی بود

متاسفانه ارتباط بسیار ضعیف دولت روحانی با کارشناسان و صاحبنظران در حوزه های مختلف و به خصوص صاحبنظران حوزه اقتصادی در کنار غفلت دولت از بهره مندی از استعدادهای عظیم جوانان ایرانی، موجب شد تا دولت نتواند کارنامه قابل قبولی به افکارعمومی ارائه دهد.

امثال «اکبر ترکان» در دولت در مناصب ارشد حضور داشته و با این رویکرد که «ما ایرانی ها در هیچ صنعتی جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش قابلیت رقابت نداریم»! به توان و استعدادهای عظیم جوانان و نخبگان کشورمان بی اعتنایی کردند.

همزمان دولت در پرونده های بسیار مهم از جمله برجام، دلار 4200 تومانی، سهمیه بندی بنزین، مدیریت بازار خودرو، تولید مسکن، رونق تولید، اشتغالزایی برای جوانان، مدیریت نقدینگی و...به نظرات دقیق و دلسوزانه کارشناسان و صاحبنظران توجه نکرد و همین امر خسارت های متعددی به کشور تحمیل کرد.

در شرایطی که کارشناسان- با گرایش های سیاسی مختلف- تاکید دارند که تحریم ها نهایتا 20 الی 30 درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و این سوءمدیریت در دستگاه های اجرایی است که 70 الی 80 درصد مشکلات را رقم زده است، اما برخی دولتمردان و حامیان دولت، روایتی وارونه مطرح می کنند.

اگر دولت آقای روحانی از همان سال 92، برخوردی منصفانه و محترمانه با کارشناسان و صاحبنظران و منتقدان دلسوز داشت، و همزمان به استعدادهای عظیم جوانان نخبه ایرانی و توان داخلی اعتماد می کرد، الان اینگونه نمی شد که حامیان دولت برای توجیه کارنامه ضعیف قوه مجریه، به آسمان و ریسمان بافی مشغول شوند.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان