سیستم‌عامل‌های موبایل، تبلت، کامپیوتر و ساعت غول تکنولوژی به روز شدند

رونمایی از تازه‌های نرم‌افزاری اپل

دنیای‌اقتصاد : کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC ۲۰۲۱ که از مدتی پیش اخبار و پیش‌بینی‌های گوناگونی از آن در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شد، سرانجام دوشنبه‌شب برگزار شد. کوپرتینویی‌ها در این رویداد از جدیدترین سیستم‌عامل‌های خود برای آی‌فون، آی‌پد و اپل‌واچ‌ها رونمایی کردند.

معرفی قابلیت‌ها و امکانات جدیدی که این سیستم‌عامل‌ها برای کاربران ایجاد می‌کنند، از مهم‌ترین بخش‌های این رویداد بود. در IOS15 که حالا جدیدترین نسخه سیستم‌عامل محبوب اپل است، قابلیت‌های هوشمند جدیدی برای ایجاد تمرکز بیشتر کاربر و مدیریت بهتر اعلانات (نوتیفیکیشن‌ها) ایجاد شده است و اپلیکیشن‌های نقشه، آب و هوا و کیف پول نیز بهبود یافته‌اند. اضافه شدن امکانات تازه‌ای برای فیس‌تایم و ویژگی جدید فوکوس (Focus) از دیگر تغییرات تازه در این سیستم‌عامل است.

رونمایی از iOS15

درحال‌حاضر آی‌اواس 15 پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل موبایلی اپل به حساب می‌آید و این شرکت همزمان با معرفی این سیستم‌عامل جدید آی‌فون، اولین نسخه بتای آن را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار داد. اما نسخه بتای عمومی آن از تیرماه 1400 در beta.apple.com در دسترس خواهد بود و نسخه رسمی iOS 15 نیز در پاییز 1400 و همزمان با معرفی آی‌فون13 عرضه و قابل دانلود خواهد شد. به گفته مدیران اپل، آی‌فون‌های 6S و جدیدتر قادر به نصب این سیستم‌عامل جدید خواهند بود. گفتنی است که احتمالا تمامی امکانات معرفی شده طی این رویداد برای کاربران همه کشورها در دسترس نباشند. کرایک فدریقی معاون ارشد اپل که مسوولیت اصلی او در بخش نرم‌افزارهای این شرکت است رونمایی اصلی ویژگی‌های اپل را برعهده داشت. او در مراسم معرفی این سیستم‌عامل گفت که آی‌فون حالا به ابزاری ضروری برای زندگی روزمره بسیاری از کاربران اپل تبدیل شده و در سیستم‌عامل جدید تلاش کرده‌ایم امکاناتی برای بهبود زندگی روزمره ایجاد کنیم.

 در iOS 15 شاهد ابزارهای قدرتمندی برای افزایش تمرکز کاربران و کاهش پرت شدن حواس آنها هستیم. Focus ویژگی جدیدی است که اعلانات دستگاه و اپلیکیشن‌ها را برای کاربر مدیریت می‌کند تا تمرکز او بیشتر شود. با ساختن اعلانات و دسته‌بندی آنها می‌توان آن را بهتر مدیریت کرد و در زمان‌های مختلف صرفا اعلاناتی را به کاربر نشان داد که واقعا مورد نیاز آن لحظه‌اش باشد. با انتخاب و ساختن زمان نمایش اعلانات توسط فوکوس کاربران می‌توانند مدیریت بهتری برای نمایش آنها مثلا هنگام کار یا خواب داشته باشند. در صورت انتخاب یکسری تنظیمات برای فوکوس این تنظیمات برای سایر دستگاه‌های اپل به صورت خودکار اعمال می‌شود. وقتی یک کاربر برای تمرکز نوتیفیکیشن‌های ورودی خود را مسدود می‌کند این وضعیت به‌طور خودکار به کاربری که پیامی برای وی فرستاده ارسال می‌شود و به وی اعلام می‌کند که کاربر موردنظر درحال‌حاضر در دسترس نیست. نوتیفیکیشن‌ها هم در سیستم‌عامل iOS 15 متحول شده و عکس شخص ارسال‌کننده نیز به یک اعلان اضافه شده تا بتوان فرستنده را سریع‌تر شناسایی کرد. همچنین اپل برای مدیریت بهتر، خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌های غیرمهم را یک‌جا دسته‌بندی کرده و به کاربر نشان می‌دهد. خود دستگاه به‌طور هوشمندانه نوتیفیکیشن‌های مشابه را کنار هم قرار می‌دهد. پیام‌های مهم و حیاتی به سرعت به کاربر نشان داده می‌شود. اپلیکیشن نوت هم به پشتیبانی از هشتگ برای دسته‌بندی سریع‌تر و راحت‌تر متن‌ها مجهز شده است. همچنین می‌توان کاربر دیگری را با منشن کردن توسط @ به متن اضافه کرد یا تغییرات در متن را به وی یادآوری کرد. تمام فعالیت‌های انجام شده در تاریخچه یک نوت به اشتراک گذاشته شده ذخیره و قابل دسترسی است.

انتخاب یک متن از داخل عکس ویژگی جدیدی است که در این سیستم‌عامل تازه برای کاربران به‌وجود آمده است. حالا اگر نوشته‌ای در عکسی وجود داشته باشد می‌توان به راحتی آن را انتخاب و در اپلیکیشن دیگری جست‌وجو یا ارسال کرد. یا مثلا یک شماره تلفن را که جلوی یک تابلوی مغازه نوشته شده را انتخاب و از همانجا شماره را گرفت و تماس برقرار کرد. با کمک قدرت پردازش موتور عصبی اپل /  Neural Engine دوربین گوشی می‌تواند به سرعت یک متن را شناسایی و آن را در لحظه کپی کند مثلا رمزعبور وای‌فای یک رستوران را از این طریق به راحتی می‌توانید کپی و به شبکه آن متصل شوید. با این ویژگی بصری کاربران همچنین می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره نقاط مشهور اطرافشان دریافت کنند. نام گل‌ها و گیاهان را مشاهده کنند و نژاد یک حیوان و حتی جزئیات یک کتاب را به سرعت دریافت کنند.

مرورگر سافاری اپل هم با دیزاین جدید کنترل‌های ساده‌تر و راحت‌تری برای استفاده یکدست از گوشی ارائه کرده است. یک نوار جدید سبک و ساده (Tab Bar) هم برای جابه‌جایی سریع‌تر و بهتر بین صفحات ایجاد شده است. همچنین تب گروهی (Tap Groups) اجازه ذخیره ساده چند صفحه را باهم به کاربر می‌دهد. ویژگی‌های جدید دیگری هم مثل صفحه شروع قابل تغییر و افزونه‌های وب هم روی آی‌اواس و سافاری حالا در دسترس قرار گرفته‌اند؛ چیزی که یکی از نقاط ضعف آی‌اواس در مقایسه با مرورگری چون کروم بود.

اسپات‌لایت یا جست‌وجوی سریع در آی‌اواس هم حالا هوشمندتر شده و تمام اطلاعات مورد جست‌وجوی کاربر را به صورت یک‌جا نشان می‌دهد. اسپات‌لایت حالا تصاویر جست‌وجو شده از وب شامل تصاویر هنرمندان یا موسیقی‌دانان و سریال‌های تلویزیونی و فیلم را هم در برمی‌گیرد و به کاربر نشان می‌دهد. همچنین اگر یک مخاطب خود را در اسپات‌لایت جست‌وجو کنید می‌توانید آخرین تماس‌های خود با او و عکس‌هایی که با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اید را ببینید و حتی در صورت فعال بودن Find My می‌توانید لوکیشن او را هم مشاهده کنید. اپلیکیشن Photos در این سیستم‌عامل آی‌فون هم دچار بهبودهای زیادی شده از جمله اینکه رابط کاربری تعاملی‌تری پیدا کرده و با اپل موزیک هم سازگاری یافته است. حالا می‌توانید کلیپ‌های کوچکی را که با عنوان memories در این اپلیکیشن ساخته می‌شود را با موسیقی انتخابی از اپل موزیک جذاب‌تر کنید.

اپل می‌گوید خود را مقید به ساخت بهترین اپلیکیشن مپ یا نقشه می‌داند با این حال تجربه نشان داده در سال‌های گذشته اپلیکیشن‌های نقشه دیگر شرکت‌ها موفق‌تر بوده‌اند. حالا در آی‌اواس 15 نقشه اپل امکان مسیریابی و جست‌وجوی بهتری را پیدا کرده و هرچند فعلا این امکانات در برخی از کشورها فعال شده، اما اپل امیدوار است که این تغییرات را به سرعت به دیگر کشورها هم تعمیم دهد. پیدا کردن محله‌های مختلف، مناطق تجاری و رنگ‌آمیزی جدید و جذاب‌تر جاده‌ها و پل‌ها و حتی نمایش جذاب‌تر نقشه در شب از جمله تلاشی است که اپل برای بهبود اپلیکیشن نقشه به‌کار گرفته است. نقشه اپل با کمک آی‌فون یا حتی روی CarPlay حالا با ویژگی رانندگی سه جهته جزئیات بیشتری به کاربر ارائه می‌دهد که به او کمک می‌کند درک بهتری نسبت به جزئیات یک منطقه یا خیابان یا حتی پیاده‌رو داشته باشند. پیدا کردن یک ایستگاه یا یک ساختمان خاص ساده‌تر شده و حتی ترکیب آن با ساعت اپل به کاربر کمک می‌کند که بدون نگاه کردن به نقشه متوجه رسیدن به مقصد شود. همچنین با گرفتن دوربین به سمت خیابان می‌توان جهت دقیق را پیدا کرد. (ویژگی که البته قبلا در گوگل مپ اجرا شده بود)‌

  بهبود‌های ایجاد شده در فیس‌تایم 

در iOS15، اپل تمرکز زیادی روی طبیعی‌تر و بهتر کردن تماس‌های صوتی و تصویری آن از طریق فیس‌تایم کرده و ویژگی شیرپلی(SharePlay) را برای بهبود تجربه اشتراک‌گذاری و دسترسی به اطلاعات معرفی کرده است. کاربران حالا می‌توانند از قابلیت جدید SharePlay در فیس‌تایم استفاده کنند که امکان گوش دادن همزمان به موسیقی (دو یا چند کاربر) را فراهم می‌کند. با این ویژگی می‌توانید یک سریال را با دوستتان همزمان ببینید یا صفحه نمایش موبایل خود را با کاربر دیگر به اشتراک بگذارید (کاری که پیش از این در برخی اپلیکیشن‌های تماس تصویری مثل اسکایپ شاهد بودیم). قابلیت شیر پلی فقط مختص آی‌اواس نیست و کاربران در تمام پلت‌فرم‌های اپل یعنی در آی‌فون، آی‌پد و مک می‌توانند از این ویژگی بهره بگیرند؛  به این ترتیب اگر کاربری در یک جمع در این ویژگی قرار بگیرد می‌تواند یک موسیقی یا فیلم یا سریال را اجرا یا متوقف کرده یا به جلو بزند.

با کمک ویژگی spatial audio، صدا در فیس‌تایم از سمت نقطه‌ای از تصویر می‌آید که کاربر در آن نقطه قرار گرفته است. همچنین اپل یک ویژگی در زمینه میکروفن معرفی کرده که به کمک آن نویزهای محیطی در هنگام صحبت کاربر حذف می‌شود تا صدای او به شکل واضح‌تری به مخاطبش برسد. در این نسخه همچنین شاهد ویژگی پرتره (portrait) در فیس‌تایم هستیم. ویژگی که کاربران اپل در بخش دوربین آی‌فون و آی‌پد با آن آشنا هستند و حالا همین ویژگی به فیس‌تایم آمده است. با گرفتن موبایل به شکل افقی پس زمینه تصویر کاربر در فیس‌تایم به صورت تار درمی‌آید تا تصویر خود او واضح‌تر شود. همچنین ویژگی فیس‌تایم گروهی هم یک grid یا چیدمان جدید پیدا کرده که این امکان را می‌دهد که تعداد چهره بیشتری همزمان در یک صفحه نمایش جا بگیرد.

همچنین فیس‌تایم یک قابلیت دیگر را هم از برخی از دیگر رقبا وام گرفته و آن ایجاد لینک برای یک جلسه فیس‌تایمی است؛ به این ترتیب می‌توانید لینک یک جلسه فیس‌تایم را از طریق ایمیل، تقویم یا پیام‌رسان‌ها به دیگر کاربران بفرستید و این به آن معنی است که دیگر برای تماس فیس‌تایم نیاز به داشتن یک محصول اپل نیست و هر کسی با استفاده از مرورگر وب چه روی اندروید چه روی دسک‌تاپ ویندوزی می‌تواند به یک جلسه فیس‌تایم ورود کند. اپل می‌گوید که کاربران غیراپلی برای ورود به یک جلسه فیس‌تایمی نیاز به به‌روزرسانی به آخرین نسخه کروم یا مرورگر Edge دارند و ارسال ویدئو نیازمند پشتیبانی از انکود H.264 توسط کاربر است. با آنکه حالا فیس‌تایم از اکوسیستم اپل بیرون آمده اما این شرکت می‌گوید که ویژگی امنیتی رمزنگاری سراسری (End to End Encription) را هنگام تماس فیس‌تایمی به این شکل هم حفظ خواهد کرد و به همین دلیل اطلاعات کاربران قابلیت نفوذ نخواهند داشت.

  کلید مجازی و تعیین هویت

اپل به دنبال حذف کامل کارت‌های اطلاعات هویتی و ارائه آنها روی گوشی است. با استفاده از کلید مجازی اپل می‌توانید دسترسی سریعی به محلی که نیاز به تعیین هویت شماست، داشته باشید. تابستان گذشته اپل ویژگی را برای کلید خودرو معرفی کرد و شرکت BMW از این کلید مجازی در خودروی خود استفاده کرده به این ترتیب با این کلید می‌توان در خودرو را باز و آن را روشن کرد. با استفاده از تکنولوژی Ultra Wideband حالا این ویژگی بهتر شده و کاربران می‌توانند حتی بدون خارج کردن آی‌فون از جیب یا کیف‌شان قفل خودروی خود را باز کنند. این ویژگی می‌تواند برای قفل‌های خانه و دفتر و حتی کلید اتاق هتل هم استفاده شود و همه اینها در کیف اپل (Wallet) قرار می‌گیرد. امسال اپل این ویژگی را به اضافه کردن گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی هویتی کاربران تعمیم داده و حتی از این ویژگی قرار است در فرودگاه برای تعیین هویت کاربر استفاده شود. اپل می‌گوید که اطلاعات هویتی به شکل امنی در دستگاه ذخیره می‌شوند و از تکنولوژی Apple Pay برای رمزنگاری آنها استفاده شده است.

در iOS 15 ویژگی‌های جدید حفاظتی از اطلاعات هویتی کاربران مدنظر قرار گرفته است. از جمله ویژگی تشخیص فرامین صوتی تحت خود دستگاه انجام می‌شود و در واقع پردازش صوت در داخل خود دستگاه صورت می‌گیرد و همین سرعت اجرای فرامین را در این سیستم‌عامل به شکل قابل‌توجهی افزایش داده است. (اپل می‌گوید این ویژگی فقط برای کاربران دستگاه‌های دارای پردازنده A12 Bionic و جدیدتر فراهم است که شامل آی‌فون 12 به بعد می‌شود) همچنین اطلاعاتی که اپلیکیشن‌ها از کاربر دریافت می‌کنند، مرتبا به وی یادآوری می‌شود.

  سیستم‌عامل جدیدآی پد (iPadOS 15)

تنها چند هفته بعد از عرضه رسمی ‌قوی‌ترین آی‌پد پرو، حالا شرکت اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان سال 2021 از نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌پد پرده برداشت. این به‌روزرسانی با تمرکز روی ارائه قابلیت‌هایی به‌منظور استفاده بهتر و خلاقانه‌تر از تبلت‌های این شرکت طراحی شده است. به گفته اپل، در آی‌پد او‌اس 15(iPadOS 15)، دست کاربران برای اعمال تغییرات و شخصی‌سازی بیشتر هوم اسکرین بازتر شده و می‌توانند ویجت‌ها را به راحتی جابه‌جا کرده و در نقاط دلخواه قرار دهند. اپل همچنین قابلیت App Library را به آی‌پد او‌اس 15 اضافه کرده که تقریبا شبیه به آنچه در آی‌اواس دیده‌ایم، عمل می‌کند. اجرای همزمان چند کار نیز بسیار راحت‌تر از قبل شده و امکاناتی نیز برای این منظور در اختیار کاربران قرار داده شده است. از دیگر قابلیت‌های جدید در آی‌پد او‌اس 15 می‌توان به QuickNotes برای پیوست کردن یادداشت‌ها به صفحات وب یا دیگر بخش‌های این پلت‌فرم به‌منظور دسترسی راحت‌تر و همچنین اضافه شدن اپلیکیشن مستقل Translate اشاره کرد.

 واچ او‌اس 8

نسخه جدید پلت‌فرم ویژه ساعت‌های هوشمند اپل‌واچ، تحت عنوان واچ او‌اس 8 نیز در رویداد WWDC امسال اپل معرفی شد. نسخه‌ای که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته و نسخه بتای عمومی‌آن نیز از ماه جولای برای دارندگان اپل‌واچ عرضه خواهد شد. برای این پلت‌فرم، اپلیکیشن جدیدی به نام Mindfulness نیز طراحی شده است که می‌تواند حرکات تنفسی را در طول روز به کاربر پیشنهاد دهد و به کاربر برای آرامش بیشتر وی کمک کند.

همچنین اپلیکیشن Fitness در این سیستم‌عامل، به چند مدل تمرینی جدید مجهز شده است و برنامه Health نیز می‌تواند وضعیت تنفسی فرد در حین خواب را ردیابی کند و در صورت مشاهده هرگونه علائمی‌ مبنی بر غیرطبیعی بودن آن، پیام هشدار ارسال کند. البته نباید از واچ فیس‌های جدید در واج او اس 8 گذشت که به کاربر امکان می‌دهد تا از طریق عکس‌های ثبت‌شده با دوربین آی‌فون خود در حالت پرتره و اضافه کردن متن، از آن به‌عنوان واچ فیس استفاده کند.

  رونمایی از نسخه جدید مک او‌اس مانتری

مطابق با انتظارات، اپل از نسخه جدید سیستم‌عامل مک او‌اس مانتری نیز پرده برداشت. پلت‌فرمی‌ که با قابلیت‌های جدید به‌روزرسانی شده و به گفته اپل، از قابلیت سازگاری بیشتر با آی‌اواس برخوردار است. اپل اعلام کرد که در مک او اس مانتری، کاربران می‌توانند کیبورد و ماوس خود را در یک دستگاه مک یا آی‌پد به اشتراک بگذارند. همچنین با کمک این نسخه، کاربران می‌توانند از نمایشگر و اسپیکر سیستم‌های مک خود، محتواهای موجود در آی‌فون یا آی‌پد را پخش کنند. از دیگر قابلیت‌های مک او اس مانتری می‌توان به اضافه شدن Shortcuts اشاره کرد که دسترسی به این میانبرها از هرجایی در پلت‌فرم امکان‌پذیر است. تغییراتی نیز در طراحی سافاری در مک او‌اس مانتری اعمال شده و تب‌ها با ظاهری جدید همراه شده‌اند همچنین ویژگی تب‌های گروهی نیز به سافاری اضافه شده است. این اولین نسخه از پلت‌فرم مک او‌اس محسوب می‌شود که برای دستگاه‌های مجهز به پردازنده M1 اپل عرضه می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان