گفت‌وگوهای جدی و سازنده‌ای درباره مذاکرات پیش‌رو داشتم

گزارش باقری از تور اروپایی

دنیای‌اقتصاد : علی باقری در پایان سفر به ۴ کشور اروپایی، گزارشی توییتری از رایزنی‌های خود ارائه کرد

پس از آنکه علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نتیجه دیدارهایش با مقامات چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا را تاکید بر «لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی و اهمیت تضمین به عدم‌ تکرار»، عنوان کرد، تدکروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به خواست ایران از واشنگتن برای تضمین عدم‌خروج مجدد از برجام گفت  تنها راه آن، «تصویب توافق هسته‌‌‌ای به عنوان یک معاهده» است.  به گزارش «ایسنا»، علی باقری در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «در جریان سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا گفت‌‌‌وگوهای جدی و سازنده‌‌‌ای در مورد موضوعات دوجانبه، منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات پیش رو داشتم. همچنین با چند رسانه مصاحبه کردم. لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی و اهمیت تضمین به عدم‌‌‌تکرار مورد تاکید قرار گرفت.»

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌‌‌ای ایران در تور اروپایی خود به چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا سفر کرد. این در حالی است که اخیرا نیز وی با هدف گفت‌وگو بر سر لغو تحریم‌ها به بروکسل و مسکو سفر کرده بود. از سوی دیگر رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، با هدف گفت‌وگو با مقامات این دولت‌‌‌ها از جمله در خصوص مساله ایران از روز پنج‌شنبه بیستم آبان راهی سفری 10 روزه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل شد.

علی باقری در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌‌‌وی درباره دیدار با برخی از همتایان اروپایی خود در روزهای اخیر و دیدگاه آنها برای پیشبرد این گفت‌وگوها توضیح داد: «من در چند روز گذشته گفت‌وگوهای خیلی خوبی با مقام‌‌‌های سیاسی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس داشتم. گفت‌وگوها در عین حالی که «صریح و جدی» بود، ولی «سازنده و روبه جلو» بود. ما نگاه خودمان را به‌ ‌‌طور خیلی صریح و شفاف در مورد چارچوب‌‌‌های لازم در گفت‌وگوهای پیش رو به آنها گفتیم و نگاه‌‌‌مان را با آنها به اشتراک گذاشتیم و انتظاراتمان را از گفت‌وگوهای آینده به آنها اعلام کردیم.»

باقری کنی، در این گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص هدف از گفت‌وگوهای وین از منظر جمهوری اسلامی ایران گفت: «هدف اصلی گفت‌وگوها از نظر جمهوری اسلامی ایران، لغو تحریم‌های غیرقانونی است که توسط دولت ایالات متحده آمریکا به واسطه نقض فاحش توافق برجام و نقض قطعنامه 2231 علیه ملت ایران اعمال شده است.»  به گزارش خبرگزاری مهر باقری ادامه داد: «یکی از موضوعات مهم در دستور کار گفت‌وگوها، این است که ما به تضمین‌‌‌هایی دست پیدا کنیم که از تکرار مجدد نقض فاحش یک توافق بین‌المللی جلوگیری کنیم. آمریکایی‌‌‌ها با نقض برجام و نقض قطعنامه 2231 و تحمیل تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، صرفا به جمهوری اسلامی ایران خسارت وارد نکردند، بلکه به کشورهای دیگر عضو برجام نیز خسارت وارد کردند.» حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز روز جمعه 21 آبان اعلام کرد «ایران قصد ندارد در بن‌‌‌بست‌‌‌های باقی‌‌‌مانده از گفت‌‌‌وگوهای پیشین، بماند.»

  رایزنی «مورا» و «باقری»

در جریان سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسپانیا، عصر جمعه او و «انریکه مورا» با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. به گزارش «ایسنا»، در دیدار انریکه مورا هماهنگ‌‌‌کننده کمیسیون مشترک برجام با علی‌باقری معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید برگزار شد، طرفین درباره چارچوب آغاز مذاکرات میان ایران و 1+4 برای لغو تحریم‌های غیرقانونی گفت‌‌‌وگو کردند. بر اساس این گزارش، باقری همچنین در جریان سفر به اسپانیا، با معاون وزیر امور خارجه این کشور اروپایی نیز دیدار و گفت‌‌‌وگو کرده بود.

  تنها راه تضمین آمریکا از نگاه تدکروز

همزمان با تاکید چند باره مقامات ایرانی بر این موضوع که آمریکا باید تضمین بدهد که دیگر از برجام خارج نخواهد شد، یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به خواست ایران از واشنگتن برای تضمین عدم‌ خروج مجدد از برجام گفت که تنها راه آن، تصویب توافق هسته‌ای به عنوان یک معاهده است. به گزارش «ایسنا»، تدکروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس روز جمعه بار دیگر با انتشار یک توییت به درخواست ایران از آمریکا برای تضمین عدم‌خروج دوباره از توافق هسته‌‌‌ای در آینده واکنش نشان داد. تدکروز در حساب کاربری خود در توییتر تاکید کرد که تضمین عدم‌خروج دوباره ایالات متحده از توافق هسته‌ای در آینده تنها با تصویب برجام به عنوان یک معاهده در سنا ممکن است.  وی در این توییت به گزارش اخیر شبکه بلومبرگ درخصوص درخواست ایران برای ازسرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌‌‌ای واکنش نشان داد و نوشت: « به رغم رویاهای آنها، طبق قانون اساسی [آمریکا] تنها راه برای تحقق آن، این است که [برجام] را به عنوان یک معاهده برای تایید سنا ارائه کنند. کاری که بایدن از انجام آن هراس دارد.»

  دستورکار نشست وین از نگاه مسکو

همچنین وزیر خارجه روسیه شامگاه جمعه در سخنانی گفت  این کشور در نشست روز 29نوامبر (8 آذر) در وین، خواستار رفع تحریم‌های ایران خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه شامگاه جمعه در سخنانی افزود که مسکو در نشست روز 29 نوامبر (8 آذر) خواستار اجرای کامل توافق هسته‌‌‌ای و رفع تحریم‌های ایران خواهد شد. ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) قرار است هشتم آذر در وین دیدار و به گفت‌وگو بنشینند.  همان‌طور که اشاره شد علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که هدف اصلی گفت‌‌‌وگوهای آتی در وین لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ملت ایران است و ضمنا آمریکا باید تضمین بدهد که خروج از برجام دوباره تکرار نخواهد شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در پیامی در اینستاگرام نوشت: «قصد نداریم در بن‌‌‌بست‌‌‌های باقی‌‌‌ مانده از گفت‌‌‌وگوهای پیشین، بمانیم. اگر طرف‌‌‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه‌مدت امکانپذیر است.» دولت جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌‌‌های لازم را برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌‌‌ای برجام فراهم کند. یکی از زمینه‌‌‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچ‌گونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم‌خروج دوباره دولت‌‌‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

  گروسی: ارتباطی با دولت ایران ندارم

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی، عدم‌ ارتباط خود با دولت جدید ایران درخصوص مسائل هسته‌‌‌ای را «حیرت‌‌‌انگیز» خواند و گفت که انتظار داشته پیش از نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران سفر کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از عرب‌‌‌نیوز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که انتظار داشت پیش از نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ 22 نوامبر سفری به ایران داشته باشد اما از اینکه تاکنون دعوتنامه‌‌‌ای در این زمینه دریافت نکرده، ناامید شده است.

وی در ادامه مدعی شد عدم ‌ارتباط وی با دولت جدید ایران از زمان به روی کار آمدن درخصوص مسائل حائز اهمیت، «حیرت‌‌‌انگیز» است.  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر نیز در گفت‌‌‌وگو با فایننشال تایمز گفته بود: «من نتوانسته‌‌‌ام با وزیر خارجه جدید ایران گفت‌‌‌وگو داشته باشم. من باید در سطح سیاسی این تعامل را داشته باشم. این مساله لازم‌‌‌الاجراست. بدون آن ما نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.» وی در بخش دیگری از گفت‌‌‌وگوی خود با اشاره به آنچه مشکلات مرتبط با دسترسی به سایت کرج عنوان کرد، گفته بود: «مساله‌ای در کرج وجود دارد و من دارم روی آن کار می‌‌‌کنم. چاره‌جویی موقت ما شدیدا آسیب‌ دیده و دیگر بی‌‌‌عیب نیست، اما بی‌‌‌ارزش هم محسوب نمی‌شود.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان