سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و مطالب رسانههای کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
"پیرمردهای تمامیتخواه" علیه جوانان اصلاحطلب
علی شکوریراد، سخنگوی جبهه اصلاحات و عضو کادر حزب اتحاد ملت اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون تعاملات اصلاحطلبان با جوانان از این گفته است که جوانان زیر 30 سال گرایشی به کنش سیاسی سازمان یافته از خود بروز نمیدهند و این نوعی سرخوردگی را در نسل جوان نشان میدهد.
او میافزاید: به نظرم این امر مثبتی نیست اما واقعیت موجود است.
شکوریراد در پاسخ به این سوال که راهکار برای اینکه بتوانیم این معضل را حل کنیم چیست، گفت: راهکار برای حل این معضل، ایجاد فضای باز سیاسی است که اختیار آن خیلی دست ما نیست. یعنی فضای سیاسی محدود و بسته است و میدانی برای این جوانها باز نشده که آنها بتوانند بیایند و کنش سیاسی مسئولانهای انجام دهند. الان غالب کنشهای سیاسی فردی شده و وقتی کنش سیاسی فردی باشد به کف مسئولیت پذیری که برای کارهای سازمان یافته لازم هست، نمیرسد. به همین دلیل فکر میکنم نمیشود از خود اصلاح طلبان انتظار داشت فضای سیاسی جامعه را باز کنند. چون رویکرد اصلی آنها برای مبارزات سیاسی، باز کردن فضای سیاسی جامعه است که برخی به شدت در برابر آن مقاومت نشان میدهند.[1]
*هیچکس متوجه نمیشود که آقای شکوریراد چطور توانسته امر بدیهی "دگمبودن، تصلب شرائین و پیر مغزی عیان در اردوگاه اصلاحات" که عامل اصلی بیزاری و تنفر جوانان است را به نظام اسلامی وصل کند!؟
جوانان کشور امروز تصویری از اردوگاه چپ ایرانی میبینند که به هیچ وجه مطابق عقل و طبع نیست...
اردوگاهی که صراحتا در سمت معارضه علیه نظام اسلامی قرار گرفته، انتخابات را تحریم میکند، هسته سخت پیرمردها را تشکیل داده و میگوید هیچکس را به آن راه نمیدهد و جالبتر از همه اینکه علیه یک حزب جوانگرا که در میان این اردوگاه تشکیل شد؛ لشکر سلم و تور به راه انداخت و کار را به انزوای آنها و کنارهگیری چهره محوری این حزب کشاند (اشاره به سرنوشت حزب جوانگرای ندای ایرانیان و کنارهگیری محمدصادق خرازی از این حزب) چرا باید به مذاق جوانان خوش بیاید؟
اکنون بدیهیست که انتظار از جوانان برای اقبال به چنین یاخته پیر و سردی که سرانی از قبیل تاجزاده دارد و صراحتا مردمسالاری و صندوق رأی را قبول ندارد؛ یک انتظار سادهلوحانه و بلکه ابلهانه است.
رذیلانه اینکه آقایان از عمق چنین شرایطی اما همچنان از راهی که تاجزاده رفت، میروند و در یک آسمان و ریسمان تقلا میکنند تا باز هم نظام اسلامی را مقصر جلوه دهند!
***
آنچه محمود صادقی و دوستانش نمیفهمند
تفاوت ابتکار عمل روسیه با "تجاوز ترکیه"
محمود صادقی، فعال اصلاحطلب و از نمایندگان مجلس دهم در یک توییت کنایهآمیز پیرامون تجاوز ترکیه به شمال عراق، نوشته است:
" ابتکار عمل ترکیه در تجاوز به شمال عراق"!
*کنایه صادقی به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیسجمهور روسیه است که معظمله در اشاره به جنگ اوکراین فرمودند: جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمیشود اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمیگرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ میشد.
ایشان با تأکید بر اینکه غربیها با روسیه قوی و مستقل بهکلی مخالف هستند، ناتو را موجودی خطرناک خواندند و افزودند: اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمیشناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمیشد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه میانداختند. [2]
اینکه چرا محمود صادقی و امثال او متوجه این عقلانیتِ بدیهی و تمایز آن با مفهوم تجاوز نیستند جای سؤال و ابهام فراوانی دارد.
ترکیه از خطر ناتو میترسد یا نگران اشغالگری عراقیهاست که به مرزهای عراق حمله میکند و انسانهای غیر مسلح را میکشد؟
دقت شود که حتی اگر ترکیه مدعی لزوم برخورد با تروریستهای فرا مرزی است؛ این مسئله هم متدهای معقولی دارد (مثل متد امنیتی ایران) و میشود بدون تمسخر مرزهای یک کشور و یا هدف قرار دادن غیر نظامیان دست به این متدها زد.
معالوصف پر واضح است که محمود صادقی و دوستان او که نه از خطر ناتو آگاه هستند و نه از خطر داغ شدن حضور نظامی آمریکا و اروپا در منطقه غرب آسیا؛ تمایز و تفاوت آشکار تجاوز نظامی با ابتکار عمل نظامی را نمیدانند و جالب آنکه در پرتو این ندانستن اهل قلمی کردن افکار خویش نیز هستند.
رفتاری که برای آنها و کسانی که تحت تأثیر افکار قلمی آنها هستند مذلت به بار خواهد آورد...
در باب مثال دیگر از ابتکار عمل میتوان به وقایع سوریه اشاره کرد.
بدیهیست که اگر حکومت سوریه توانسته بود رخدادهای مشکوک قبل از آغاز جنگ داخلی در این کشور را به خوبی رصد و تحلیل کند، سرازیر شدن سلاح به منطقه را با نگاه امنیتی پی بگیرد و پررنگ شدن فعالیت کشورهای حامی تکفیر در منطقه را تعقیب کند؛ جنگ سوریه یا رخ نمی داد و یا شکلی کمهزینه به خود میگرفت.
***
الزام حجاب در حکومت دینی حتی برای غیر مسلمانان
"الزام قانونی حجاب در حکومت اسلامی" یک معنای عقلایی است که اگرچه عدهای ولو مذهبی به این مسئله اعتراض کردهاند اما این اعتراضات از الزام عقلایی مسئله نمیکاهد.
این الزام عقلایی که پیش از این توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود؛ در کلام برخی دیگر از فقهای بزرگ از جمله آیتا... جوادیآملی نیز مورد اشاره و تأکید قرار دارد.
*آیتا... جوادیآملی، از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم در یکی از مباحث فقهی خود در سال 97 پیرامون الزام قانونی حجاب در حکومت اسلامی میگوید:
"گفتند اگر کسی اهل ذمّه بود نمیشود او را وادار کرد به اینکه روسری بگذار. اما اگر کسی اهل ذمّه نیست حکم کافر حربی را دارد و اینها مکلف به فروعاند همانطوری که مکلف به اصولاند، نمیشود گفت حالا کسی که غیر مسلمان است میتواند بیحجاب باشد، برای اینکه او به شرایط ذمّه عمل نمیکند. اگر به شرایط ذمّه عمل بکند بله، حالا اگر قانون شد یک حساب دیگری دارد که آن قانون کاری به حکم شرعی ندارد، یک حکم حکومتی است؛ مثل اینکه زوج و فرد بکنند، این خیابان بروند و به آن خیابان نروند، اینجا دیگر اختصاصی به اهل ذمّه و غیر ذمّه ندارد. اگر یک چیزی قانون شد که مثلاً فلان روز از این خیابان نباید اتومبیل شما بگذرید، فلان اتومبیل باید بگذرد؛ این کاری به حکم اولی اسلام ندارد، این قانون یک مملکت است. "[+]
در کنار این تأکید فلسفی که هم از حیث اسلامی و هم از حیث قانونی "الزام قانونی حجاب برای مسلمان و غیر مسلمان" را اثبات میکند بایستی به این مسئله نیز اشاره داشت که مقوله امنیت اخلاقی و نقش بزرگ پلیس و لزوم نوآوریهای نیروی انتظامی در این مسئله یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز هست.
***
1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1256186
2_ https://khl.ink/f/50657