زیارت علی اکبر علیه السلام

هماناکه عظمت شخصیت علی اکبر علیه السلام، قلبها را مجذوب و روحها را تسخیر کرده است. درست است که علی اکبر مانند جسدی است که شمشیر دشمنان خدا آن را پاره پاره کرده اند و در کنار مزار پدرش حسین علیه السلام در کربلا، در زیرخاک مدفون شده است، اماراه او و آیین پسندیدۀ او، همچنان جاوید و استوار است و باپر توافشانی خود هر حق جو و باطل گریزی را هدایت می کند

زیارت علی اکبر علیه السلام

هماناکه عظمت شخصیت علی اکبر علیه السلام، قلبها را مجذوب و روحها را تسخیر کرده است. درست است که علی اکبر مانند جسدی است که شمشیر دشمنان خدا آن را پاره پاره کرده اند و در کنار مزار پدرش حسین علیه السلام در کربلا، در زیرخاک مدفون شده است، اماراه او و آیین پسندیدۀ او، همچنان جاوید و استوار است و باپر توافشانی خود هر حق جو و باطل گریزی را هدایت می کند. و بدین علت است که مؤمنین او را زیارت می کنند تا با او بر پیمودن راه هدایت و استقامت در دین خدا و وفای به عهد و پیروی از رهبری الهی، پیمان بندند.

در آداب زیارت علی اکبر علیه السلام، از زبان ائمه علیهم السلام سخنانی وارد شده که در اینجا برخی از آنها را یاد آوری می کنیم تا مقام والای علی اکبر وجایگاه ویژه اش نمایان گردد:

1- در کتاب مصباح الزائر اثر ابن طاووس آمده که: در پایین پای امام حسین و به جانب علی بن الحسین می ایستی و می گویی:

السَّلامُ عَلَیک أَیها الصِّدّیقُ الطَّیبُ الطّاهِرُ، الزَّکی الْحَبیبُ الْمُقَرَّبُ وَابْنُ رَیحانَةِ رَسُولِ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَیک مِنْ شَهیدٍ مُحْتَسِبٍ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ ما أَکرَمَ مَقامَک وَأَشْرَفَ مُنْقَلَبَک أَشْهَدُ لَقَدْ شَکرَ اللّٰهُ سَعْیک وَأَجْزَلَ ثَوابَک وَأَلْحَقَک بِالذُّرْوَةِ الْعالِیةِ حَیثُ الشَّرَفُ کلُّ الشَّرَفِ وَفی الْغُرَفِ السّامِیةِ فی الْجَنَّةِ فَوْقَ الْغُرَفِ کما مَنَّ عَلَیک مِنْ قَبْلُ وَجَعَلَک مِنْ أَهْلِ الْبَیتِ الَّذینَ أَذْهَبَ اللّٰهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرَهُمْ تَطْهیراً.

وَاللّٰهُ ما ضَرَّک الْقَوْمُ بِما نالُوا مِنْک وَمِنْ أَبیک الطّاهِرِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَیکما وَلا ثَلَمُوا مَنْزِلَتَکما فی الْبَیتِ الْمُقَدَّسِ وَلا وَهَنْتُما بِما أَصابَکما فی سَبیلِ اللّٰهِ وَلا مُلْتُما إلی الْعَیشِ فی الدُّنْیا وَلا کرِهْتُما مُباشَرَةَ الْمَنایا إذْ کنْتُما قَدْ رَأَیتُما مَنازِلَکما فی الْجَنَّةِ قَبْلَ أَنْ تَصیرا إلَیها فَاخْتَرْتُماها قَبْلَ أَنْ تَنْتَقِلا إلَیها فَسُرِرْتُمْ وَسُرِرْتُمْ فَهَنیئاً لَکمْ یابَنی عَبْدِالْمُطَّلِبِ إذْ قَدِمْتُما عَلَیهِ وَقَدْ لَحِقْتُما بِأَوْثَقِ عِرْوَةٍ وَأَقْویٰ سَبَبٍ صَلَّی اللّٰهُ عَلَیک أَیها الصِّدِّیقُ الشَّهیدُ الْمُکرَمُ وَالسَّیدُ الْمُقَدَّمُ الَّذی عاشَ سَعیداً وَماتَ شَهیداً وَذَهَبَ فَقیداً فَلَمْ تَتَمَتَّعْ مِنَ الدُّنْیا إلّابِالْعَمَلِ الصّالِحِ وَلَمْ تَتَشاغَلْ إلّابِالْعَمَلِ الصّالِحِ وَلَمْ تَتَشاغَلْ إلّابِالْمَتْجَرِ الرّابِحِ.

أَشْهَدُ أَنَّک مِنَ الْفَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَنْ لا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلا هُمْ یحْزَنُونَ وَتِلْک مَنْزِلَةُ کلِّ شَهیدٍ فَکیفَ مَنْزِلَةُ الْحَبیبِ إلی اللّٰهِ الْقَریبِ إلیٰ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّی اللّٰهُ عَلَیهِ وَآلِهِ.

زادَک اللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ فی کلِّ لَفْظَةِ وَلَحْظَةٍ وَسُکونٍ وَحَرَکةٍ مَزیداً یغْبِطُهُ وَیسْعَدُ بِهِ أَهْلُ عِلِّیینَ یاکریمَ الْأَبِ یا کریمَ الْجَدِّ إلیٰ أَنْ یتَناهیٰ رَفَعَکمُ اللّٰهُ مِنْ أَنْ یقالَ رَحِمَکمُ اللّٰهُ وَافْتَقَرَ إلیٰ ذٰلِک غَیرُکمْ مِنْ کلِّ مَنْ خَلَقَ اللّٰهُ.

صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَیکمْ وَرِضْوانُهُ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ فَاشْفَعْ لی أَیها السَّیدُ الطّاهِرُ إلیٰ رَبِّک فی حَطِّ الْأَثْقالِ عَنْ ظَهْری وَتَخْفیفِها عَنّی وَارْحَمْ ذُلّی وَخُضُوعی لَک وَلِلسَّیدِ أَبیک صَلَّی اللّٰهُ عَلَیکما.

سپس خودرا روی قبر بیافکن و بگو:

زادَ اللّٰهُ فی شَرَفِکمْ فی الْآخِرَةِ کما شَرَّفَکمْ فی الدُّنْیا وَأَسْعَدَکمْ کما أَسْعَدَ بِکمْ وَأَشْهَدُ أَنَّکمْ أَعْلامُ الدِّینِ وَنُجُومُ الْعالَمینَ.

درود بر تو ای راستی پیشۀ پاک، ای پاک روش و ای دوست مقرب خدا و ای فرزند دختر رسول خدا. درود و رحمت و برکات خدا برتو ای شهید آزمودۀ راه خدا، چه گرامی است جایگاه تو و چه شرافتمندانه است باز گشت تو (به سوی خدا). گواهی می دهم که خداوند کوشش تو را قدردانی کرد و ثواب تورا افزون نمود و تو را به مقام بلند و عالی ترین نقطۀ کمال، آنجا که اوج شرافت است، رساند و در اتاقهای افراشته بس بلند و بالاتر از دیگر اتاقها، در بهشت قرار داد. چنانچه پیش از آن نیز برتو منت نهاد و تو را از خاندانی قرار داد که آنهارا کاملاً از پلیدی و شرک و عصیان پاک و منزه گردانید.

قسم به خدا، دشمنان باآنچه برتو و پدرت روا داشتند، به شما زیان نرساندند و از مرتبه شما در جایگاه قدس نکاستند، درود خدا بر شما باد، و آنچه در راه خدا به شما رسید، شما را سست و خمود نساخت.

شما به زندگی دنیا تمایل نیافتید و از رویا رویی بامرگ اندوهگین نشدید. چرا که جایگاه خود را در بهشت، قبل از رسیدن به آن، دیده بودید، پس پیش از انتقال به آن، منزل خودرا در بهشت برگزیده بودید. لذا بدان شادمان شدید و (بدینوسیله پیامبر ودیگر بهشتیان را) شاد نمودید. پس ای فرزندان عبد المطلب گوارایتان باد.

و هماناکه به محکمترین ریسمان و قویترین و سیله ملحق شدید.

درود خدا برتو باد ای شهید راستی پیشه و ای بزرگوار و ای سرور پیشرو و ای کسی که باسعادت زیستی و با شهادت مرگ راپذیرفتی و از دنیا رفتی. پس از دنیا جزکار شایسته بهره ای نبردی و جز به تجارت سودمند (باخدا) به چیز دیگری مشغول نشدی.

گواهی می دهم تو از آنانی هستی که به فضل و رحمت الهی شادمانند و به مؤمنانی که هنوز به آنها نپیوسته اند و بعداً درپی آنها به راه آخرت خواهند شتافت، مژده می دهند که از مرگ هیچ نترسند و از فوت متاع دنیا هیچ غم نخورند. و این جایگاه هر شهیدی است. پس چگونه است جایگاه حبیب خدا و خویش رسول خدا صلی الله علیه و آله.

خداوند، در هر لحظه و هر دم و در هر سکون و هر حرکت، فضلش را برتو زیاد گرداند، آنگونه که (علیین) به آن غبطه خورند و سعادتمند گردند. ای بزرگ زاده و ای فرزند نیاکان وپدران بزرگوار خداوند شما را برتر از آن قرار داد که در مورد شما گفته شود، خداوند شما را بیامرزد در حالیکه به جز شما تمام آفریدگان خدا به آن نیاز دارند.

درود خدا و رضوان و رحمت و برکات او بر شما باد، ای سرور پاک، به درگاه پروردگارت در فروریختن بار سنگین گناه از دوشم و سبک شدن آنها، مرا شفاعت نما و خواری و فروتنی مرا نسبت به تو و پدر بزرگوارت رحم کن. درود خدا بر شما باد.

***

خداوند شرف شما را در آخرت بیافزاید، چنانچه شما رادر دنیا شرافت داد. و شما را سعادتمند گرداند همانگونه که دیگران را به وسیله شما سعادتمند کرد. و گواهی می دهم که شمانشانه های دین و ستارگان درخشان جهانیان هستید.

2- شیخ بزرگوار ابن قولویه در کتاب کامل الزیاره، ص 329 به سند صحیح از ابی حمزه ثمالی نقل کرده که امام صادق علیه السلام چگونگی زیارت امام حسین علیه السلام را به او آموخت و گفت:

پس به جانب علی بن الحسین که نزدپای امام حسین است روکن و بگو:

السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ وَابْنُ خَلیفَةِ رَسُولِ اللّٰهِ وَابْنُ بِنْتِ رَسُولِ اللّٰهِ وِرِحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ مُضاعَفَةً کلَّما طَلَعَتِ الشَّمْسُ أَوْ غَرَبَتْ السَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ.

بِأَبی أَنْتَ وَأُمّی مِنْ مَذْبُوحٍ وَمَقْتُولٍ مِنْ غَیرِ جُرْمٍ بِأَبی وَأُمّی دَمُک الْمُرْتَقیٰ بِهِ إلیٰ حَبیبِ اللّٰهِ بِأَبی أَنْتَ وَأُمّی مِنْ مُقَدَّمٍ بَینَ یدَی أَبیک یحْتَسِبُک وَیبْکی عَلَیک مُحْتَرِقاً عَلَیک قَلْبُهُ یرْفَعُ دَمَک إلیٰ عِنانِ السَّماءِ لایرْجِعُ مِنْهُ قَطْرَةٌ وَلا تَسْکنُ عَلَیک مِنْ أَبیک زَفْرَةٌ حینَ وَدَّعَک لِلْفِراقِ فَمَکانُکما عِنْدَ اللّٰهِ مَعَ آبائِک الْماضینَ وَمَعَ أُمَّهاتِک فی الْجِنانِ مُنَعَّمینَ أَبْرَأُ إلی اللّٰهِ مِمَّنْ قَتَلَک وَذَبَحَک.

سپس خود را بر قبر بیانداز و دست خودرا برآن قرارده و بگو:

سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِکتِهِ الْمُقَرَّبینَ وَأَنْبِیائِهِ الْمُرْسَلینَ وَعِبادِهِ الصّالِحینَ عَلَیک یامْوْلای وَابْنَ مَوْلای وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ.

صَلَّی اللّٰهُ عَلَیک وَعَلیٰ عِتْرَتِک وَأَهْلِ بَیتِک وَآبائِک وَأَبْنائِک وَأُمَّهاتِک الْأَخْیارِ الْأبْرارِ الَّذینَ أَذْهَبَ اللّٰهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرَهُمْ تَطْهیراً.

السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ وَابْنَ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَابْنَ الْحُسَینِ ابْنِ عَلِی وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ.

لَعَنَ اللّٰهُ قاتِلَک وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنِ اسْتَخَفَّ بِحَقِّکمْ وَقَتَلَکمْ وَلَعَنَ مَنْ بَقِی مِنْهُمْ وَمَنْ مَضیٰ نَفْسی فِداؤُکمْ وَلِمَضْجَعِکمْ صَلَّی اللّٰهُ عَلَیکمْ وَسَلَّمَ تَسْلیماً کثیراً.

سپس گونه خود را برقبر بگذار و بگو:

صَلَّی اللّٰهُ عَلَیک یا أَبا الْحَسَنِ. (سه بار)

بِأَبی أَنْتَ وَأُمّی أَتَیتُک زائِراً وافِداً عائِذاً مِمّا جَنَیتُ عَلیٰ نَفْسی وَاحْتَطَبْتُ عَلیٰ ظَهْری أَسْأَلُ اللّٰهَ وَوَلِیی أَنْ یجْعَلَ حَظّی مِنْ زِیارَتِک عِتْقَ رَقَبَتی مِنَ النّارِ.

ای فرزند رسول خدا و ای فرزند جانشین رسول خدا و ای فرزند دختر رسول خدا، سلام برتو و رحمت و برکات خدا برتو باد، هردم که خورشید طلوع و غروب کند. سلام بر تو و رحمت و برکات خدا بر تو باد.

پدر و مادرم فدای تو ای سربریده و ای کشتۀ بی گناه پدر و مادرم فدای خون تو که به سوی حبیب خدا (پیامبر) اوج گرفت. پدر و مادرم فدای تو که پدرت تورا (مانند هدیه ای گرانبها) بادستان خود (برای خدا) تقدیم کرد در حالیکه برتو می گریست و دل می سوزاند و خون تورا به سوی آسمان می پاشید و قطره ای از آن باز نمی گشت و پدرت از گریه آرام نگرفت هنگامی که تورا وداع می گفت. پس جایگاه شما نزد خدا، باپدران و مادرانتان، در بهشت و برخوردار از نعمتهای بهشتی است. از آنکه تو راکشت و تو را سر برید، به سوی خدا دوری می جویم.

***

سلام خدا و رحمت و برکات او و سلام فرشتگان مقرّب و پیامبران و بندگان شایسته خدا بر تو ای مولا و فرزند مولای من. درود خدا برتو و بر عترت و خاندان و پدران و فرزندان و مادران تو که شایسته و نیک بودند و خداوند هرگونه پلیدی را از آنان دور ساخت و آنان را پاکیزه و طاهر گردانید. سلام بر تو ای فرزند رسول خدا و ای فرزند امیر المؤمنین و ای فرزند حسین بن علی و رحمت و برکات خدا برتو.

خداوند لعنت کند کسی که باتو جنگید و کسی که حق شمارا نادیده گرفت و شما را کشت. و تمام رفتگان و زندگان آنان را خدا لعنت کند. جانم به فدای شما و مرقد شما. درود و سلام فراوان خدا بر شما باد.

***

درود خدا برتو ای اباالحسن. (سه بار) پدر و مادرم به فدایت، به سوی تو آمدم و تو را زیارت می کنم و از جنایتهایی که بر نفس خود روا داشته ام و گناهانی که بر دوش خود حمل کرده ام به تو پناه می آورم. از خداوند که ولی تو و ولی من است می خواهم تابهره مرا از زیارتت نجات از آتش دو زخ قرار دهد.

3- شیخ کلینی در کتاب کافی از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمودند: پس به جانب سر علی بن الحسین برو و بگو:

سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِکتِهِ الْمُقَرَّبینَ وَأَنْبِیائِهِ الْمُرْسَلینَ عَلَیک یامْوْلای وَابْنَ مَوْلای وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ، صَلَّی اللّٰهُ عَلَیک وَعَلیٰ أَهْلِ بَیتِک وَعِتْرَةِ آبائِک الْأَخْیارِ الْأَبْرارِ الَّذینَ أَذْهَبَ اللّٰهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرَهُمْ تَطْهیراً.

سلام خدا و رحمت و برکات او و سلام فرشتگان مقرب و پیامبران بر تو ای مولا و فرزند مولای من. درود خدا بر تو و خاندان و پدران شایسته و نیک توباد که خداوند هرگونه پلیدی را از آنان دور ساخت و آنان را پاکیزه گردانید.

4- در کتاب مصباح المجتهد شیخ طوسی آمده که صفوان جمال از امام صادق علیه السلام برای زیارت امام حسین علیه السلام اجازه خواست و در خواست نمود به او بیاموزد که در زیارت چه بگوید؟ امام گفت:... سپس نزد پای امام حسین برو و بالای سر علی بن الحسین بایست و بگو:

السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ نَبِی اللّٰهِ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ الْحُسَینِ الشَّهیدِ السَّلامُ عَلَیک أَیها الشَّهیدُ وَابْنُ الشَّهیدِ السَّلامُ عَلَیک أَیها الْمَظْلُومُ وَابْنُ الْمَظْلُومِ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْک وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً ظَلَمَتْک وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذٰلِک فَرَضِیتْ بِهِ.

سپس خودرا روی قبر بیا فکن و آنرا ببوس و بگو:

السَّلامُ عَلَیک یا وَلِی اللّٰهِ وَابْنَ وَلِیهِ لَقَدْ عَظُمْتِ الْمُصیبَةُ وَجَلَّتِ الرَّزِیةُ بِک عَلَینا وَعَلیٰ جَمیعِ الْمُسْلِمینَ فَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْک وَأَبْرَأُ إلی اللّٰهِ وَإلَیک مِنْهُمْ.

سلام برتو ای فرزند رسول خدا، سلام بر توای فرزند پیامبر خدا، سلام بر تو ای فرزند امیر المؤمنین، سلام بر تو ای فرزند حسین شهید، سلام بر تو ای شهید و فرزند شهید، سلام بر تو ای مظلوم و فرزند مظلوم، خداوند مردمی را که تو را کشتند و به تو ستم روا داشتند و آنانی را که از این ماجرا آگاهی یافتند و به آن راضی شدند، لعنت کند.

***

سلام بر تو ای ولی خدا و فرزند ولی او، بدرستیکه مصیبت تو بر ماوبر تمام مسلمانان سخت آمد و سوگ تو دشوار شد.

پس خداوند لعنت کند امتی را که تو را کشتند و از آنان به سوی خدا و به سوی تو، دوری می جویم.

5- در کتاب بحار نقل از مزار الکبیر آمده که امام صادق علیه السلام به صفوان جمال، چگونگی زیارت امام حسین علیه السلام را آموخت و در آن گفت: سپس نزد قبر علی بن الحسین علیه السلام می آیی و آن را می بوسی و می گویی:

السَّلامُ عَلَیک یا وَلِی اللّٰهِ وَابْنَ وَلِیهِ السَّلامُ عَلَیک یا حَبیبَ اللّٰهِ وَابْنَ حَبیبِهِ السَّلامُ عَلَیک یا خَلیلَ اللّٰهِ وَابْنَ خَلیلِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمُتَّ فَقیداً وَقُتِلْتَ مَظْلُوماً یا شَهیدُ ابْنُ الشَّهیدِ عَلَیک مِنَ اللّٰهِ السَّلامُ.

سلام بر تو ای ولی خدا وفرزند ولی خدا، سلام بر تو ای حبیب خدا و فرزند حبیب او، سلام بر تو ای خلیل خدا و فرزند خلیل او، سعادتمند زیستی ومظلومانه کشته شدی. ای شهید و فرزند شهید سلام خدا بر تو.

6- و در کتاب مصباح الزائر در زیارت اول رجب و شب اول آن شب نیمه شعبان آمده که نزد قبر علی بن الحسین می ایستی و می گویی:

السَّلامُ عَلیٰ أَوَّلِ قَتیلٍ مِنْ نَسْلِ خَیرِ سَلیلٍ مِنْ سُلالَةِ إبْراهیمَ الْخَلیلِ صَلَّی اللّٰهُ عَلَیک وَعَلیٰ أَبیک إذْ قالَ فیک قَتَلَ اللّٰهُ قَوْماً قَتَلُوک یا بُنَی ما أَجْرَأَهُمْ عَلی الرَّحْمٰنِ وَعَلیٰ انْتِهاک حُرْمَةِ الرَّسُولِ عَلی الدُّنْیا بَعْدَک الْعَفا.

أَشْهَدُ أَنَّک ابْنُ حُجَّةِ اللّٰهِ وِابْنُ أَمینِهِ حَکمَ اللّٰهُ لَک عَلیٰ قاتِلیک وَأَصْلاهُمْ جَهَنَّمَ وَساءَتْ مَصیراً وَجَعَلَنا یوْمَ الْقِیامَةِ مِنْ مُلاقیک وَمُرافِقیک وَمُرافِقی جَدِّک وَأَبیک وَعَمِّک وَأَخیک وَأُمِّک الْمَظْلُومَةِ الطّاهِرَةِ الْمُطَهَّرَةِ.

أَبْرَأُ إلی اللّٰهِ مِمَّنْ قَتَلَک وَقاتَلَک وَأَسْأَلُ اللّٰهَ مُرافَقَتَکمْ فی دارِ الْخُلُودِ وَالسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ.

سلام بر اولین کشته از نسل بهترین خاندان از سلاله ابراهیم خلیل. درود خدا بر تو و بر پدر تو که در مورد تو گفت، خداوند قومی را که تو را کشتند، بکشد. در برابر خدا و در پایمال کردن حرمت پیامبر بسیار گستاخی کردند. (فرزندم) اف بر دنیا پس از تو. گواهی می دهم که تو فرزند حجت و امین خدایی، خداوند بر قاتلین تو حکم کند و آنان را در جهنم که بدترین سر انجام است، منزل دهد. و در روز قیامت مارا از ملاقات کنندگان و همراهان تو واز همراهان جدت و پدر و عمو و برادر و مادر مظلومه و طاهره ات قرار دهد.

از آنکس که باتو جنگید و آنکس که تو را کشت به سوی خدا دروی می جویم. و از خداوند همراهی با شما را در سرای ابدی خواهانم و سلام بر تو و رحمت و برکات خدا برتو.

7- در کتاب مزار شیخ مفید آمده که در نیمه رجب به سوی علی بن الحسین روکن و بگو:

السَّلامُ عَلَیک یا مَوْلای وَابْنَ مَوْلای لَعَنَ اللّٰهُ قاتِلیک وَلَعَنَ اللّٰهُ ظالِمیک إنّی أَتَقَرَّبُ إلی اللّٰهِ بِزِیارَتِکمْ وَبِمَحَبَّتِکمْ وَأَبْرَأُ إلی اللّٰهِ مِنْ أَعْدائِکمْ السَّلامُ عَلَیک یا مَوْلای وَرَحْمَةُ اللّٰه وَبَرَکاتُهُ.

سلام بر تو ای مولا و فرزند مولای من. خداوند لعنت کند قاتلین تو ظلم کنندگان بر تو را. من بازیارت و دوستی شما به خدا تقرب می جویم و از دشمنان شما نزد خدا بر ائت می جویم. سلام بر تو ای مولای من و رحمت و برکات خدا بر تو.

8- از شیخ مفید و ابن طاووس و شهید اول نقل شده که در دو عید فطر و قربان نزد قبر علی بن الحسین می ایستی و می گویی:

السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ خاتَمِ النَّبِیینَ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ فاطِمَةَ سَیدَةِ نِساءِ الْعالَمینَ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ السَّلامُ عَلَیک أَیها الْمَظْلُومُ الشَّهیدُ بِأَبی أَنْتَ وَأُمّی عِشْتَ سَعیداً وَقُتِلْتَ مَظْلُوماً شَهیداً.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام برتو ای فرزند آخرین پیامبر، سلام بر تو ای فرزند فاطمه سرور زنان دو جهان، سلام بر تو ای فرزند امیر المؤمنین، سلام بر تو ای مظلوم شهید، پدر و مادرم به فدایت. سعادتمند زیستی و مظلومانه و باشهادت کشته شدی.

9- بسیاری از راویان گفته اند که در روز عرفه، نزد قبر مطهر علی بن الحسین می ایستی و می گویی:

السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ نَبِی اللّٰهِ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ السَّلامُ عَلَیک یا ابْنَ الْحُسَینِ الشَّهیدِ السَّلامُ عَلَیک أَیها الشَّهیدُ ابْنُ الشَّهیدِ السَّلامُ عَلَیک أَیها الْمَظْلُومُ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْک وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً ظَلَمَتْک وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذٰلِک فَرَضِیتْ بِهِ. السَّلامُ عَلَیک یا وَلِی اللّٰهِ وَابْنَ وَلِیهِ لَقَدْ عَظُمْتِ الرَّزِیةُ وَجَلَّتِ الْمُصیبَةُ بِک عَلَینا وَعَلیٰ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ فَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْک وَأَبْرَأُ إلی اللّٰهِ وَإلَیک مِنْهُمْ فی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند پیامبر خدا، سلام بر تو ای فرزند امیر المؤمنین، سلام بر تو ای فرزند حسین شهید، سلام بر تو ای شهید و فرزند شهید، سلام برتو ای مظلوم. خداوند لعنت کند امتی که ترا کشت، و خداوند لعنت کند امتی که به تو ستم روا داشت. و خداوند لعنت کند امتی که از این ماجرا آگاه شد و به آن رضایت داد.

سلام بر تو ای ولی خدا و فرزند ولی او، بزرگ است سوگواری تو و سخت است مصیبت تو بر ماوبر تمام مؤمنین، لعنت خدا بر امتی که تورا کشت و نزد خدا و تو از آنان در دنیا و آخرت برائت می جویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان