طول عمر بیماران تومور هیپوفیز

اطلاع از طول عمر بیماران تومور هیپوفیز برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند و خانواده آن‌ها بسیار حائز اهمیت ‌است

طول عمر بیماران تومور هیپوفیز

اطلاع از طول عمر بیماران تومور هیپوفیز برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند و خانواده آن‌ها بسیار حائز اهمیت ‌است. تومور هیپوفیز جزء بیماری‌های خطرناکی است که می‌تواند بر کیفیت زندگی بیمار و طول عمر او اثر بگذارد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است در نگاه اول امید خود را از دست بدهند اما باید گفت تومور هیپوفیز ، متفاوت هستند و هر یک درمان متفاوتی دارند. در اینجا قصد داریم با طول عمر بیماران آدنوم هیپوفیز و موارد موثر بر آن به طور کامل آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

آشنایی با تومور هیپوفیز

هیپوفیز بخش مهمی از مغز است که در قاعده جمجمه ، بین گوش‌ها و پشت بینی را در برمی‌گیرد. این غده کوچک و مهم نقش موثری در فعالیت‌های مغزی بر عهده دارد. در صورتی که ناهنجاری یا مشکلی بر روی این غده ایجاد شود می‌تواند کلیه عملکرد اندام‌های بدن را مختل کند؛ به ویژه تولید حجم هورمون‌های حیاتی بدن به هم‌ می‌ریزد. در چنین شرایطی، درمان بیمار و طول عمر بیماران تومور هیپوفیز برای بیمار و خانواده وی، موضوع مهمی است. تومور هیپوفیز جزء مشکلات شایعی است که این غده را درگیر می‌کند و معمولا باعث رشد غیرطبیعی این غده می‌شود. سرعت رشد تومور هیپوفیز بسیار آهسته است. در صورتی که غده بزرگ شود اعصاب اطراف خود را تحت فشار قرار می‌دهد و خطرات بیشتری برای بیمار به وجود‌ می‌آورد.

پزشکان با توجه به ابعاد تومور آن را به دو دسته تحت عنوان ماکروآدنوم و میکروآدنوم تقسیم می‌کنند. تومور ماکروآدنوم ابعادی در حدود یک سانتی متر یا بزرگتر دارد، اما تومور میکروآدنوم دارای ابعادی کوچکتر از یک سانتی متر است. بنابراین برای یک پزشک متخصص تشخیص نوع تومور بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند تعیین کننده نوع درمان و اقدامات پزشکی لازم باشد.

عوامل تاثیر گذار بر طول عمر بیماران تومور هیپوفیز

پس از تشخیص بیماری تومور هیپوفیز، اغلب بیماران و نزدیکان آن‌ها در مورد سلامت و طول عمر بیمار نگران‌ می‌شوند و همواره در این خصوص سوالاتی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب‌ می‌پرسند. در جواب باید گفت: طول عمر بیماران تومور هیپوفیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از: نوع تومور، گرید تومور، موقعیت اصلی تومور، ابعاد و شکل، سن بیمار و… هر یک از این عوامل می‌توانند به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کیفیت زندگی بیمار و طول عمر او اثر بگذارند. در ادامه به بررسی این عوامل‌ می‌پردازیم:

نوع تومور

یکی از عوامل اثرگذار بر طول عمر این بیماران، نوع تومور است. برخی از تومورهای هیپوفیز امکان پخش شدن و سرایت به سایر بخش‌های داخل مغز را دارند. در چنین حالتی احتمال درگیر شدن بافت‌های مغز بسیار بالاست و کار جراح نیز دشوارتر است. اما در برخی موارد تومور هیپوفیز خوش خیم بوده و یا پرتودرمانی تاثیر بسزایی بر روی آن‌ می‌گذارد. انجام پرتودرمانی با تشخیص پزشک می‌تواند تومور را کوچک کرده و یا آن را از بین ببرد.

گرید تومور

گرید تومور یکی دیگر از عوامل موثر بر طول عمر بیماران تومور هیپوفیز است. اکثر تومورهای گرید بالا بعد از درمان دوباره عود می‌کنند، اما تومورهای گرید پایین به ندرت دچار چنین وضعیتی‌ می‌شوند. در نتیجه اگر گرید تومور بالا باشد، بر طول عمر بیمار اثرگذار خواهد بود. تومورهای با گرید بالا نیاز به شیمی درمانی‌های سنگین دارد تا اثرات غذه سرطانی به طور کامل از بین برود.

موقعیت تومور

یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه، موقعیت تومور است. موقعیت یک تومور نقش موثری در انتخاب نوع درمان دارد. پزشک ممکن است با توجه به نوع تومور، عمل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و یا ترکیبی از هر سه را تجویز کند. در نتیجه موقعیت یک تومور در طول عمر یک بیمار، بسیار اثرگذار است.

ابعاد و شکل تومور

برخی از تومورها ابعاد و اشکالی دارند که برداشتن آن‌ها کار بسیار دشواری است. این موضوع، انجام عمل جراحی را برای پزشک سخت‌تر می‌کند. بنابراین ابعاد و شکل تومور می‌تواند اثر مستقیم بر عمر بیمار داشته باشد. به ویژه در مواردی که تومور به سایر بخش‌ها و اعصاب سرایت کرده باشد، کار جراحی برای پزشک مشکل می‌شود.

سن بیمار

سن بیمار نیز می‌تواند تا حدودی نقش موثری داشته باشد. به طوری که معمولا افراد با سن کمتر از 40 سال، شانس بیشتری برای طول عمر بالا دارند. معمولا افرادی که سنین بالاتری دارند به دلیل کهولت سن و یا بیماری‌های زمینه‌ای، از ایمنی پایین‌تری برخوردار هستند؛ در نتیجه ممکن است بدن چنین بیمارانی در برابر درمان به خوبی جواب ندهد.

طول عمر بیماران تومور هیپوفیز

با توجه عواملی که در بخش قبلی ذکر شد، طول عمر بیماران تومور هیپوفیز به عوامل متعددی بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت اغلب تومورهای هیپوفیزی خوش خیم هستند و در چنین شرایطی درمان بیمار امیدبخش ‌است. برای سنجش دقیق تر، بیمار باید توسط یک پزشک مغز و اعصاب ویزیت شود و پس از انجام آزمایشات و اسکن‌های مغزی، موقعیت دقیق تومور، نوع و ابعاد آن مشخص شود.

پس از تشخیص دقیق بیماری توسط پزشک، نوع درمان تعیین می‌شود. با توجه به واکنشی که بدن بیمار و تومور مغزی نسبت به درمان از خودش نشان‌ می‌دهد، می‌توان به طور برآوردی طول عمر یک بیمار مبتلا به تومور هیپوفیز را تعیین کرد. با وجود جراحان و متخصصان مغز و اعصاب حرفه‌ای در داخل کشور می‌توان این بیماری را به طور کامل درمان کرد. بنابراین نکته کلیدی در این خصوص، استفاده از تخصص یک پزشک با تجربه و ماهر است. خوشبختانه پزشکان بسیار با تجربه‌ای در این زمینه وجود دارد که می‌توانند تومورهای هیپوفیزی را درمان نمایند و زندگی بیمار را به حالت عادی خود بازگردانند.

جمع بندی و نتیجه گیری

تا اینجا به بررسی طول عمر بیماران تومور هیپوفیز و عوامل موثر بر آن پرداختیم. با بررسی دقیق این عوامل توسط یک متخصص مغز و اعصاب حاذق، می‌توان شانس بهبود بیمار را افزایش داد و روند درمان را با سرعت بیشتری پیگیری کرد. بنابراین در صورتی که به چنین بیماریی دچار شده‌اید، بهتر است در اسرع وقت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و درمان خود را آغاز کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان