۹ مواد غذایی که خلق و خو را بهبود می‌بخشد

اسید‌های چرب امگا ۳ گروهی از چربی‌های ضروری هستند که باید از طریق رژیم غذایی خود آن‌ها را دریافت کنید زیرا بدن شما نمی‌تواند آن‌ها را به تنهایی تولید کند

9 مواد غذایی که خلق و خو را بهبود می‌بخشد

 ماهی چرب:

اسید‌های چرب امگا 3 گروهی از چربی‌های ضروری هستند که باید از طریق رژیم غذایی خود آن‌ها را دریافت کنید زیرا بدن شما نمی‌تواند آن‌ها را به تنهایی تولید کند. ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی تن سرشار از دو نوع امگا 3 هستند همچنین امگا 3 به سیالیت غشای سلولی مغز شما کمک می‌کند و به نظر می‌رسد که نقش کلیدی در رشد مغز و سیگنال دهی سلولی ایفا می‌کند.

 شکلات تلخ:

شکلات سرشار از ترکیبات تقویت‌ کننده خلق و خو است و قند آن ممکن خلق و خو را بهبود بخشد زیرا منبع سریع سوخت برای مغز شما می‌باشد. شکلات تلخ جریان خون را به مغز شما افزایش می‌دهد، التهاب را کاهش می‌دهد و سلامت مغز را تقویت می‌کند که همگی ممکن است از تنظیم خلق و خو پشتیبانی کنند. از آنجایی که شکلات شیری حاوی مواد افزودنی مانند شکر و چربی است بهتر شکلات تیره را انتخاب کنید زیرا فلاونوئید‌های بیشتر و قند افزوده کمتری دارد.

 غذا‌های تخمیر شده:

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که بر بسیاری از جنبه‌های رفتار انسان مانند خلق و خو، پاسخ استرس، اشتها و میل جنسی تاثیر می‌گذارد و تا 90 درصد سروتونین بدن شما توسط میکروبیوم روده یا مجموعه‌ای از باکتری‌های سالم در روده شما تولید می‌شود. علاوه بر این میکروبیوم روده در سلامت مغز نقش دارد.

موز:

آن‌ها سرشار از ویتامین B6 هستند که به سنتز انتقال دهنده‌های عصبی با احساس خوب مانند دوپامین و سروتونین کمک می‌کند. هنگامی که قند با فیبر همراه شود قند به آرامی وارد جریان خون شما می‌شود و اجازه می‌دهد تا سطح قند خون پایدار و کنترل بهتر خلق و خوی شما ایجاد شود. سطح قند خون بسیار پایین ممکن است به تحریک‌پذیری و تغییرات خلقی منجر شود.

 جو دوسر:

فیبر به کاهش سرعت هضم کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد قند به تدریج در جریان خون آزاد شود تا سطح انرژی شما ثابت بماند. اگرچه سایر منابع غلات کامل می‌توانند این تاثیر را داشته باشند اما جو دوسر ممکن است مفیدتر باشد زیرا حاوی منبع عالی آهن نیز می‌باشد. کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین کمبود‌های مواد مغذی با مصرف کم آهن مرتبط است.

 توت‌ها:

یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ممکن است به مدیریت التهاب مرتبط با افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند. توت‌ها طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فنولی را در خود جای داده‌اند که نقش کلیدی در مبارزه با استرس اکسیداتیو ایفا می‌کنند.

آجیل و دانه‌ها:

آجیل و دانه‌ها سرشار از پروتئین‌های گیاهی، چربی‌های سالم و فیبر هستند. علاوه بر این آن‌ها تریپتوفان و اسید آمینه‌ای که مسئول تولید سروتونین تقویت‌کننده خلق و خو است فراهم می‌کنند. بادام، بادام هندی، بادام زمینی و گردو و همچنین کدو تنبل، کنجد و تخمه آفتابگردان منبعی عالی هستند.

 قهوه:

کافئین موجود در قهوه از اتصال یک ترکیب طبیعی به نام آدنوزین به گیرنده‌های مغزی که باعث افزایش خستگی می‌شود جلوگیری می‌کند بنابراین هوشیاری و توجه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این انتشارانتقال دهنده‌های عصبی تقویت‌ کننده خلق و خو مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد.

 لوبیا و عدس:

لوبیا و عدس علاوه بر اینکه سرشار از فیبر و پروتئین گیاهی هستند سرشار از مواد مغذی مفید می‌باشند. علاوه بر این ویتامین‌های B نقش کلیدی در سیگنال دهی عصبی دارند که امکان ارتباط مناسب بین سلول‌های عصبی را فراهم می‌کند. سطوح پایین این ویتامین‌ها به ویژه B12 و فولات با اختلالات خلقی مانند افسردگی مرتبط است.

نتیجه‌گیری:

شما باید غذا‌های سالمی را هدف قرار دهید که نشان داده شده است نه تنها خلق و خوی شما را تقویت می‌کند بلکه سلامت کلی شما را نیز افزایش می‌دهد. برخی از غذا‌های بالا را امتحان کنید تا روال مثبت گرایی خود را مشاهده و حس خوب داشته باشید.

 

منبع:

www.healthline.com

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان