متخصص تغذیه: در وعده‌های افطار و سحری جشنواره غذا راه نیندازید

نچواک گفت: متاسفانه برخی افراد در وعده های افطار و سحری «جشنواره غذا» راه انداخته و انواع غذاهای پرکالری و متنوع را در این دو وعده مصرف می کنند که بسیار برای بدن آسیب رسان است، چرا که بدن پس از ساعت ها تحمل گرسنگی و تشنگی نمی تواند این حجم سنگین غذا را تحمل کند.

یک متخصص تغذیه با هشدار نسبت به مضرات پرخوری در وعده های افطار و سحری، از افراد خواست تا در این دو وعده جشنواره غذا راه نینداخته و به مصرف غذاهای کم کالری و مغذی اکتفا کنند.

سید مصطفی نچواک در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان در کنار مزایای معنوی، مزایای بسیاری هم برای سلامت افراد و بویژه سلامت دستگاه گوارش دارد، گفت: در این یک ماه سوخت و ساز بدن کم شده که همراه با اثرات سودمندی برای سلامت بدن از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیری زودرس است.

وی افزود: همچنین این الگوی گرسنگی طولانی مدت به تقویت سیستم ایمنی افراد و کاهش وزن آنها هم کمک بسیاری می کند.

وی بهره مندی از مزایای جسمانی ماه مبارک را منوط به رعایت برخی نکات تغذیه ای دانست و افزود: در این ماه افراد باید گرسنگی و تشنگی را تجربه کنند و نباید اینطور باشد که آنقدر در وعده‌های افطار و سحری پرخوری شود که برای لحظه‌ای هم گرسنه و تشنه نشوند.

نچواک گفت: متاسفانه برخی افراد در وعده های افطار و سحری «جشنواره غذا» راه انداخته و انواع غذاهای پرکالری و متنوع را در این دو وعده مصرف می کنند که بسیار برای بدن آسیب رسان است، چرا که بدن پس از ساعت ها تحمل گرسنگی و تشنگی نمی تواند این حجم سنگین غذا را تحمل کند.

وی با بیان اینکه در تمام وعده های غذایی ماه مبارک رمضان مصرف غذاهای کم کالری و مغذی توصیه می شود، افزود: افراد باید به طور جد در این ماه از پرخوری پرهیز کنند و باید بدانند طبق تحقیقات صورت گرفته اگر افراد در مدت روزه داری کالری مصرفی روزانه خود را هم به میزان 100 کالری کاهش دهند، سیستم ایمنی تقویت شده و اثرات ضدسرطانی خواهد داشت.

وی افزود: همچنین این کاهش کالری مصرفی در حین روزه داری می تواند موجب کاهش وزن افراد شده و به سلامتی آنها کمک کند.

نچواک در ادامه در تشریح نکات تغذیه ای در طول روزه داری، اولین نکته مهم را مدیریت آب بدن عنوان و تصریح کرد: افراد باید به میزانی آب مصرف کنند که بدن درطول مدت روزه داری دچار کم آبی نشود.

وی افزود: دو شاخص برای کم آبی بدن یکی احساس تشنگی است که در برخی افراد مانند بعضی از سالمندان و افراد بیمار این شاخص ممکن است خوب کار نکند، به اینصورت که بدن آنها کم آب شده، اما آنها احساس تشنگی ندارند.

نچواک گفت: شاخص بعدی غلظت رنگ ادرار است که به سمت قهوه ای شدن پیش می رود.

وی افزود: وجود این دو شاخص نشان از کم آبی بدن است که افراد باید آن را جبران کنند و برای پیشگیری از این اتفاق باید افراد در ساعات افطار تا سحر حدود هشت تا 10 لیوان آب و مایعات بنوشند.

نچواک خاطرنشان کرد: نوشیدن این میزان آب باید به تدریج صورت گیرد، چرا که مصرف یکجای بیش از دو لیوان آب هم برای بدن مشکل ساز می شود.

وی با تاکید بر صرف سه وعده افطار، شام و سحری در طول ماه مبارک گفت: در وعده افطار به دلیل افت قند خون توصیه می شود که افراد حتما از خوراکی هایی که حاوی ترکیبات قندی بوده و زود جذب می‌شوند استفاده کنند که از جمله این خوراکی ها می توان به خرما، شله زرد و فرنی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در وعده افطار مصرف زولبیا و بامیه به دلیل مضرات بالای آن اصلا توصیه نمی شود، اما مصرف غذاهایی مانند آش سبک و حلیم و ... بلامانع است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم فاصله بین وعده افطار و شام گفت: افراد می توانند حدود 1.5 تا دو ساعت بعد از وعده افطار، شام صرف کنند و وعده شام هم باید غذاهای کم کالری و مغذی باشد و از مصرف غذاهای پرکالری و چرب و سرخ شده بطور جد خودداری کنند.

نچواک از وعده سحری هم به عنوان مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک یاد کرد و افزود: افراد نباید از وعده سحری غافل شوند، چرا که انرژی اصلی در طول مدت روزه داری از این وعده غذایی تامین می شود.

وی افزود: در این وعده باید ترکیب غذا کامل باشد و باید در کنار گروه غلات و نان که تامین کننده کربوهیدرات‌ها هستند، از لبنیات، انواع گوشت و تخم مرغ و ... هم جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدن استفاده شود.

این متخصص تغذیه گفت: همچنین در این وعده مصرف انواع سبزیجات و میوه توصیه می شود، چرا که این ترکیبات ضمن کمک به سلامت دستگاه گوارش به تامین آب مورد نیاز بدن هم کمک می‌کنند.

نچواک توصیه کرد: افراد از مصرف هرگونه غذاهای سرخ شده، سنگین و پرادویه و نیز مصرف چای و قهوه در این وعده خودداری کنند.

وی یادآور شد: این توصیه ها برای افراد سالم است و افرادی که هر نوع بیماری دارند باید قبل از روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان