۳ نکته درباره درگیری غیرمستقیم ایران و امریکا در سوریه

حملات علیه ارتش امریکا در سوریه و فشار علیه آنها به کارکردها و ماموریت های گروه های نزدیک به ایران در سوریه اضافه شده است.

عصرایران؛ رضا غبیشاوی - در روزهای اخیر به ناآگاه تنش نظامی غیرمستقیم ایران و امریکا بالا گرفت. در حمله پهپادی از سوی "گروه های مرتبط ایران" علیه ارتش امریکا در سوریه یک کشته و 6 زخمی در میان نظامیان امریکایی برجای گذاشت. بعد از این دو طرف علیه یکدیگر حملاتی داشتند.

به دنبال این حملات، می توان به این نکات اشاره کرد.

1- اجرای برنامه استراتژیک اخراج امریکا از منطقه  

اخراج ارتش امریکا از خاورمیانه یک برنامه استراتژیک برای ایران است و حمله به ارتش امریکا در سوریه بخشی از این برنامه است. این برنامه در سراسر خاورمیانه دنبال می شود. در این برنامه آنقدر باید نظامیان امریکایی را آزار داد به آنها فشار وارد و به آنان خسارت جانی تحمیل کرد تا به مانند افغانستان، مجبور به ترک کشور شوند.

در سوریه این برنامه به وسیله گروه های عراقی و سوری مورد حمایت ایران انجام می شود. همزمان این برنامه در عراق هم در دو بخش نظامی (حملات علیه پایگاه های امریکا در عراق) و سیاسی (تصویب طرح خروج ارتش امریکا در پارلمان عراق) دنبال می شود. در افغانستان هم ارتش امریکا تحت فشار بود و در نهایت مجبور به خروج از این کشور شد. در خلیج فارس و دریای های نزدیک هم فعالیت ها برای تحت فشار قراردادن نیروهای امریکایی وجود دارد که هر از چند گاهی خبرهایی از آن منتشر می شود.

آمارها نشان می دهد از میان صدها حمله کوچک و بزرگ به ارتش امریکا در سوریه، آمریکا تنها به چند حمله واکنش نشان می دهد.

2- دلیل حضور

واحدهایی از ارتش امریکا بدون مجوز و هماهنگی با دولت دمشق در سوریه حضور دارند در نتیجه از نظر دولت سوریه، این حضور اشغالگری است.

حملات علیه ارتش امریکا در سوریه و فشار علیه آنها به کارکردها و ماموریت های گروه های نزدیک به ایران در سوریه اضافه شده است. این گروه ها شامل نیروهای سوری و عراقی و افغانستانی هستند.

تا قبل از این، مهمترین ماموریت این گروه ها جنگ با داعش و دیگر گروه های مسلح و مخالفان نظامی و مجموعه های تروریستی بود حالا اما با فروکش کردن جنگ داخلی و شکست گروه های مخالف، مسلح، تروریستی و داعش، مبارزه با ارتش امریکا به ماموریت اصلی و فعالیت اساسی تبدیل می شود.

تا زمانی که این ماموریت پایان نیابد این گروه ها هم باید به حضور خود در سوریه ادامه بدهند.
 
3- پیام و هشدار به امریکا و اسرائیل و کشورهای منطقه

این حملات پیام هشداری به اسرائیل، امریکا و کشورهای منطقه است که درباره حمله و درگیری با ایران برحذر باشند. این گروه ها هم اکنون موشک و پهپاد دارند و می توانند شهروندان امریکایی را مورد هدف قرار بدهند. این هشداری به اسرائیل است که اگر بخواهد ضربات نظامی به ایران وارد کند این گروه ها می توانند تهدیدی علیه اسرائیل باشند گرچه آنها خود نیز هم اکنون به هدفی برای اسرائیل تبدیل شده اند.

پیامی به امریکا و اسراییل که در کنار حزب الله لبنان و انصارالله / حوثی های یمن باید درباره این گروه ها نیز محتاط باشند. 
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان