ماهان شبکه ایرانیان

مدیر حوزه علمیه بابل:

تهذیب و اخلاق در حوزه به حاشیه رانده نشود

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه علمیه بابل گفت: در دنیای امروز، تهذیب امری ضروری بوده و نباید به حاشیه رانده شود.

به گزارش خبرگزرای بین‎المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی معاونت تهذیب حوزه‎های علمیه، حجت‌الاسلام و المسلمین پوراکبر، مدیر حوزه علمیه بابل در گفت‎و گویی با تاکید براهمیت و جایگاه اخلاق و تهذیب اظهارداشت: تهذیب اساس بعثت انبیاء و ائمه معصومین(ع) و علما بوده  و  قرآن  هم «یزکیهم» را مقدمه بر«یعلمهم الکتاب» می‎داند که این نشان از برتری امر تهذیب است.
وی با اشاره به شرایط امروز دنیا که بحران اخلاقی دامنگیر زندگی بشری شده است و خطراتی را بوجود آورده است، افزود: در جامعه امروز شیوع معضلات اخلاقی، ناهنجاری‎ها اجتماعی و گسترش ناامیدی مردم در زندگی به قدری است که باعث  شده تا آنها برای کسب آرامش مقطعی رو به مواد مخدر بیاورند.
پوراکبر، با بیان اینکه تمام مشکلات امروز دنیا نشان از خلاء اخلاق در جامعه بشری امروز است، ادامه داد: در عصر آهن و ماشین که انسان دچار یکنواختی شده تمام چشمان دنیا به الگوهای اخلاقی نجات‎بخش دوخته شده است و تمام صاحب نظران مسایل انسانی و اجتماعی، خلاء الگوهای اخلاقی را تایید می‎کنند.
به گفته این استاد حوزه، دنیا به شدت نیاز به الگوهای اخلاقی دارد و تنها جایی که انتظار است این الگوها و نیاز جوامع بشری را تامین کند، حوزه های علمیه است لذا امروز ما برای نجات دنیا از این بحران و مشکلات اخلاقی، باید حرکت را از حوزه  شروع کنیم .
وی، با بیان اینکه اصلاحات حوزوی قطعا اصلاحات جهانی را بوجود می‎آورد، بیان داشت: نجات بشریت از بحران اخلاقی بر دوش حوزه‎های علمیه است و در اینجا است که نقش تهذیب و اخلاق و جایگاه آن در حوزه به روشنی مشخص می‎گردد.
مدیر حوزه علمیه بابل، با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه در زمینه مسایل تهذیبی و اخلاقی در یک تاریخ مهم و حساس قرار دارند، یادآورشد: امروز قطعا یک طلبه مهذب می تواند در یک محل و حتی در یک شهر همه نابسامانی را رفع کرده و مشکلات را حل نماید که این مهم البته در مرحله اول منوط به تربیت اصولی وی بستگی دارد.

وی یادآور شد: امروز تهذیب در حوزه‎ها در حاشیه قرار گرفته است، در صورتی که باید وارد متن حوزه و از اصول اساسی گردد؛ مسئولین هم برای نتیجه گرفتن در این بخش باید اهتمام داشته باشند و از روش های روز برای تهذیب طلاب چون مشاوره بهره گرفته و نیرو سازی نمایند.
وی با تاکید براینکه به حاشیه بردن تهذیب در حوزه اشتباه است، اظهارداشت: اینکه کارهای تهذیبی را  در کنار سایر کارها بر عهده یک نفر بگذاریم، آسیب زا است لذا باید یک نفر در هر مدرسه ای به صورت متمرکز بر امر تهذیب فعالیت کند تا شاهد ثمردهی کارها باشیم .
این استاد حوزه، اذعان داشت: امروز برای تمام امور حوزه از آموزش و مسایل عمرانی گرفته تا  امور تنظیف و تغذیه مدارس بودجه معینی مشخص شده است، اما متاسفانه برای تهذیب که اساس و پایه کار است، بودجه خاصی در نظر گرفته نمی‎شود .
وی در بخش پایانی سخنان خود، تاکید کرد: امروز با توجه به گستردگی علوم و اطلاعات، بایستی آگاهی‎های معاونان تهذیب هم به روز شود که در این راستا برگزاری دوره‎های هم‎اندیشی و هم‎افزایی بسیار موثر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان