شهلا لاهیجی نخستین زن ناشر ایران درگذشت

شهلا لاهیجی با پایه‌گذاری انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در سال ۱۳۶۲، نخستین ناشر زن ایرانی به‌شمار می‌رود.

فرارو نوشت: شهلا لاهیجی، نویسنده، مترجم و موسس انتشارات روشنگران و مطالعات زنان درگذشت.

خانم لاهیجی برنده جایزه آزادی نوشتن «انجمن جهانی قلم» در سال ٢00١ و از ناشران مهم کتاب‌های حوزه زنان و از نخستین زنان ناشر بود.

شهلا لاهیجی در اردیبهشت سال 1321 در خانواده‌ای آزاداندیش در تهران زاده شد که در نوجوانی وی به شیراز رفتند. او از نوجوانی به مقاله‌نویسی در نشریات پرداخت و در 15 سالگی در رادیو شیراز برنامه تهیه می‌کرد.

مدتی بعد با انجمن جهانی زنان نویسنده و روزنامه‌نگار مکاتبه کرد و به عضویت آن درآمد. لاهیجی مدتی نیز در روابط عمومی سازمان زنان ایران کار کرد. در همین زمان به روش آموزش مکاتبه‌ای با دانشگاه آزاد لندن دوره فشرده‌ای در رشته جامعه‌شناسی گذراند.

لاهیجی از 16 سالگی عضو انجمن نویسندگان و روزنامه‌نگاران زن ایران است. او بعدها مؤسسه پژوهشی مرکز تحقیقات زنان را بنیان نهاد.

او، به گفته انجمن قلم، با پایه‌گذاری انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در سال 1362، نخستین ناشر زن ایرانی به‌شمار می‌رود. ولی به گفته نیلوفر بیضایی، سیما کوبان با تأسیس انتشارات دماوند در سال 1360 اولین ناشر زن ایران محسوب می‌شود.

آثار شهلا لاهیجی:
- تصویر زن در آثار بهرام بیضایی، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1368
- پژوهشی در هویت تاریخی زنان ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، تألیف مشترک با مهرانگیز کار 1371
- زن در جستجوی رهایی.
- شناخت هویت زن ایرانی در گستره پیش‌تاریخ و تاریخ. تألیف مشترک با مهرانگیز کار
- شناخت هویت زن ایرانی 2 (در گستره مادها، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان)، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1396

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان