حجت‌الاسلام زادهوش:

ترویج خرافات مهمترین مانع برای جهانی شدن نهضت عاشورا است

گروه حوزه‌های علمیه: معاون پژوهش پژوهشکده حج و زیارت خرافات را مهمترین مانع برای جهانی شدن و گسترش اندیشه جهانی نهضت عاشورا دانست و عنوان کرد: خرافات باعث از بین رفتن و به بیراهه کشیده شدن اهداف نهضت امام حسین (ع) خواهد شد.


حجت‌الاسلام و المسلمین احمد زادهوش، معاون پژوهش پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: نهضت عاشورا دارای پیام‌های متعددی است که هر کس می‌تواند به فراخور خود از هر یک از این پیام‌ها بهره کافی ببرد، چرا که اجرای هر کدام از پیام‌های نهضت عاشورا در زندگی، انسان را می‌تواند به نحوی به سعادت اخروی رهنمون سازد.



وی افزود: اما به هر حال مهمترین پیام عاشورا و نهضت حسینی را می‌توان ظلم‌ستیزی و آزادگی آن حضرت در سبک توحیدی و زیر سایه اندیشه توحیدی خداوند دانست. این پیام مضمون همان سخن مشهور ایشان «هیهات منا الذلة‌» است. این پیام، پیامی است که شاید بیش از گذشته در جهان و زندگی امروز مسلمانان و حتی مردم جهان کاربرد داشته باشد؛ چرا که آنچه امروز مانع شکوفایی و راحتی توده‌های مردمی شده است حاکمیت سلطه‌گران دین‌ستیز و سلطه طلبان بی‌رحمی است که جهان را به زندانی بزرگ تبدیل کرده‌اند. خیزش 99 درصد و بیداری اسلامی نشانگر وجود چنین سلطه بیرحمانه‌ای است که مبارزه با آن در پرتو پیام‌ها و الهامات نهضت حسینی می‌تواند به اوج برسد و منجر به نتیجه‌ای همچون انقلاب اسلامی ایران در دیگر بلاد جهان شود.



زادهوش اظهار کرد: سیدالشهدا(ع) از هر نظر می‌تواند الگویی تمام عیار در همه مسائل سیاسی، فردی واجتماعی باشند؛ در بعد فردی می‌توان به روحیه معنوی و مناجات‌های عارفانه امام حسین (ع)، انفاق، ترحم و عطوفت، آراستگی و خوش منظری، غیرت، عفت کلام اشاره کرد در حقیقت این موارد از موارد شاخصی است که در سلوک و زندگی فردی آن حضرت می‌درخشد و بارها و بارها در تاریخ به آن اشاره شده است.



وی ادامه داد: زمان‌شناسی، مذاکره نه سازش بر سر اصول، فرصت دادن و خیرخواهی و اتمام حجت به مخالفان؛ روح حماسی و آزادگی در سخت‌ترین صحنه‌های مقابله با دشمن؛ از مهمترین مولفه‌های سیره اجتماعی و سیاسی ایشان است که در جریان نهضت حسینی کاملا روشن است و به عبارتی می‌‌توان گفت که برخی از این مولفه‌‌ها فلسفه شکل‌گیری این چنین نهضت فرا زمانی و مکانی بودند.



معاون پژوهش پژوهشکده حج و زیارت گفت: هدف اساسی و مهم امام حسین (ع) از این حرکت عظیم احیای ارزش‌های اسلامی بود بر این اساس می‌توان گفت گرامیداشت و بزرگداشت نهضت عاشورا به معنای زنده نگهداشتن و احیای ارزش‌های اسلامی اسلام است؛ بنابراین هر عمل و حرکتی در راستای این هدف باشد ارزشمند است.



وی افزود: عزاداری برای امام حسین (ع) و برپایی عزای ایشان یکی از راه‌های گرامیداشت و حفظ این ارزش مقدس است چیزی که حتی در سیره ائمه اطهار(ع) نیز وجود داشته است؛ اما نکته‌‌ای که باید در برگزاری این مجالس در نظر داشت این است که اگر فلسفه برگزاری این چنین مجالسی احیای نهضت عاشورا و به تبع آن احیای اسلام است نباید عملی و فعلی در آن وجود داشته باشد که خلاف موازین و ارزش‌های اسلامی باشد بلکه باید در تمامی اشکال عزاداری موازین شرعی و عرفی اسلامی رعایت شود.



زادهوش تاکید کرد: بنابراین آن‌گونه عزاداری‌ و مجالسی می‌تواند در جهت هدف و فلسفه عاشورا باشد که خلاف شرع مقدس و آموزه‌های اخلاقی و اعتقادی شیعه و اسلام نباشد. توجه و تامل به اهداف و فلسفه عاشورا می‌تواند باعث بصیرت‌افزایی در مورد خود حضرت و نهضت ایشان شود، می‌تواند راه همواری برای نیل به هدف ایشان باشد چرا که زمانی که بصیرت دینی مردم بیشتر شود دیگر دین اسلام زنده است و رو به انحراف نمی‌رود و در حقیقت امام حسین (ع) شهید شد تا با بالا بردن بصیرت دینی مردم جلوی انحراف و کج‌رویی از اسلام ناب محمدی را بگیرد.



وی افزود: نکته دیگری که باید در جلسات عزاداری به آن توجه کرد پرهیز از بیان یا انجام هر علمی که باعث توهین به دیگر مذاهب اسلامی و در نتیجه آن ایجاد اختلاف شدید و خصومت بین شیعیان و دیگر مذاهب می‌شود؛ امام حسین (ع) باید مایه وحدت و انسجام مسلمانان در مقابل ظلم‌ستیزان و ستمگران باشد نه اینکه وسیله‌ای برای ایجاد شکاف بیشتر شود.



معاون پژوهش پژوهشکده حج و زیارت در پایان با اشاره به نقش خرافات در تخریب نهضت حسینی بیان کرد: خرافات مهمترین مانع برای جهانی شدن و گسترش اندیشه جهانی نهضت عاشورا است. از طرفی دیگر خرافات باعث از بین رفتن و به بیراهه کشیده شدن اهداف و فلسفه نهضت امام حسین (ع) خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان