نمایندگان درباره شاخصه‌های رئیس‌جمهور آینده به «دنیای اقتصاد» گفتند

چشمک پاستور به سیاستمدار باتجربه

شماره روزنامه: ۶۰۳۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ ...

3 ویژگی ساکن پاستور

مهرداد بائوج‌لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی، به شاخصه‌های رئیس‌جمهور آینده اشاره کرد و گفت: تخصص، تعهد و تجربه از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که رئیس‌جمهور آینده باید داشته باشد. با توجه به شرایط کشور و مشکلاتی که وجود دارد تخصص و تجربه رئیس‌جمهور آینده بسیار حائز اهمیت است. این‌طور نیست کسی که در مسائل کاری تجربه لازم را نداشته باشد بتواند رئیس‌جمهور موفقی باشد. او به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: حل مشکلات اقتصادی ما به مشکلات سیاسی‌مان گره خورده است. بر این اساس به نظر می‌رسد با حفظ ارزش‌های حاکم بر انقلاب و نظام ما باید مناسبات اقتصادی‌مان را با دنیا حل کنیم. بنابراین باید فردی که رئیس‌جمهور می‌شود بتواند با توجه به مناسبات سیاسی معادلات اقتصادی‌مان را که به معادلات بین‌المللی گره خورده، حل کند.

رئیس‌جمهور باتجربه و پرکار می‌خواهیم

همچنین موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس، در خصوص شاخصه‌های رئیس جمهور آینده تصریح کرد: رهبر انقلاب مسیرها را مشخص کردند. امروز ما به یک نیروی با تجربه، پرکار و پرتلاش که عقیده داشته باشد حل مشکلات در داخل کشور است، نیاز داریم. اینکه ما بخواهیم حل مشکلات داخل را به خارج از کشور پیوند بزنیم، خطای بزرگی است که امروز برخی آن را دنبال می‌کنند. بلکه باید کسانی را انتخاب کنیم که مسیری که شهید رئیسی در آن حرکت کرد را ادامه دهند. شهید رئیسی با حرکت در این مسیر توانست مشکلاتی همچون اشتغال و مسکن را تا حدود زیادی حل کند. این نماینده مجلس‌ اظهار کرد: امروز ما نیازمند این هستیم که این سیاست‌ها دنبال شود و یک فرد امتحان‌پس‌داده و انسانی که مبانی انقلاب را باور داشته و به آن عمل کرده باشد، روی کار بیاید. بنابراین تجربه بسیار مهم است و این تجربه باید در ولایت‌پذیری، خدمات، کار و فعالیت باشد. این شاخص که مد نظر من است تنها در یک فرد وجود دارد.

نامزد دارای برنامه اقتصادی می‌خواهیم

احمد انارکی‌محمدی، نماینده رفسنجان در مجلس، گفت: تجربه و برنامه کاندیداهای ریاست‌جمهوری بسیار مهم است. کسی که بخواهد رئیس‌جمهور شود نخستین مورد ارائه برنامه کامل و جامع است و همه جوانب را هم باید در این برنامه‌ها دیده باشد. چون ما در حال حاضر مشکلات زیادی در کشور داریم. برخی از این مشکلات داخلی و برخی هم منطقه‌ای و جهانی است. بنابراین فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید نگاه ویژه به منطقه داشته باشد. ما نمی‌توانیم با همه منطقه تنش داشته باشیم و باید با کشورهای اطراف ارتباط برقرار کنیم و از این ارتباط استفاده کنیم. او ادامه داد: در نتیجه یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها داشتن برنامه جامع در همه زمینه‌ها از جمله مباحث امنیتی و اقتصادی است. به خصوص مباحث اقتصادی بسیار مهم است و رهبر انقلاب سال‌ها بر این موضوع تاکید داشتند، اما متاسفانه مباحثی از جمله اقتصاد مقاومتی و مشارکت مردم در اقتصاد که شعار امسال هم هست، مورد توجه قرار نگرفته است. 

این نماینده مجلس‌ تاکید کرد: اگر رئیس‌جمهور آینده نتواند وزرای قوی انتخاب کند و همدلی ایجاد کند باز هم وضعیت به همین شکل است. متاسفانه ما برای مشکلات روزانه تصمیم می‌گیریم و این‌گونه نمی‌توان کشور را به خوبی اداره کرد. همه می‌دانیم که ناترازی انرژی و ناترازی بانکی داریم، اما تنها حرف می‌زنیم و شعار می‌دهیم و درنهایت خروجی ندارد. از سوی دیگر آماری هم که داده می‌شود با آنچه در کف جامعه وجود دارد متفاوت است. مردم به واقع مشکل دارند و ما نتوانسته‌ایم حداقل‌های جامعه را ایجاد کنیم. انارکی تصریح کرد: باتوجه به منابع کشور انتظار این است کسی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود یک فرد باتجربه باشد و با برنامه قوی پیش برود. رئیس‌جمهور آینده باید در جاهای مختلف کار کرده باشد و اطلاعات کشور را داشته باشد و بر اساس آن اقدام کند. رئیس‌جمهور آینده باید در مقاطع مختلف کار کرده باشد و امتحانش را پس داده باشد. مردم هم رئیس‌جمهور آینده را بر اساس سابقه افراد انتخاب می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان