رژیم غذایی سرطان سینه و معرفی غذاهای ضد سرطان سینه

داشتن رژیم غذایی سرطان سینه به تنهایی از بروز آن جلوگیری نمی کند، اما می تواند با دارا بودن غذا های مغذی و مفید به پیشگیری از آن کمک کند و خطر ابتلا را کاهش دهد و در چگونگی زندگی فرد تغییر ایجاد کند. بنابراین استفاده از سبزیجات و میوه های تازه و پرهیز از انواع غذا های فرآوری شده و صنعتی از جمله نکات مهم برای داشتن این رژیم می باشد.

رژیم غذایی سرطان سینه و معرفی غذاهای ضد سرطان سینه

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب در حین یا بعد از بیماری برای فرد بیمار بسیار مهم است، در بیشتر بیماری ها اصلاح روش زندگی بخش تاثیرگذاری در روند بهبود فرد می باشد. رژیم غذایی مناسب می تواند کمک شایانی از جنبه روحی و جسمی برای فرد مبتلا باشد و به افزایش سلامت او کمک کند. سرطان نوعی بیماری است که در آن تقسیم سلول های بدن از کنترل خارج می شود، البته سرطان پوست مستثنی است. نوعی از سرطان که شایع ترین آن در بین خانوم ها نیز می باشد، سرطان سینه یا پستان است. رژیم غذایی سرطان سینه در دوران درمان پرتو امید درخشانی است.

در سال های اخیر با انجام گرفتن تحقیقات و پیشرفت علم و افزایش آگاهی مردم مرگ و میر ناشی از سرطان سینه بسیار کاهش یافته است، این افزایش آگاهی موجب شده حتی بیشتر افراد نشانه های سرطان سینه و نحوه تشخیص آن در منزل را بدانند، اما باید گفت متاسفانه دومین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین تمام خانوم ها در جهان این نوع از سرطان است. با کمک رژیم غذایی مناسب می توان به پیشگیری و روند درمان این بیماری کمک کرد تا فرآیند درمان و بهبودی تسریع پیدا کند.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش علائم سرطان سینه

رژیم غذایی سرطان سینه

رژیم غذایی می تواند نقش بسیار کلیدی در سلامت شما داشته باشد، اساسی ترین رکن داشتن زندگی سالم، پیشگیری از بیماری و نحوه مبارزه بدن با بیماری به رژیم غذایی و عادت های ما مرتبط است.  متخصصان معتقد هستند یک سوم از سرطان ها به عادت غذایی افراد برمی گردد.

مصرف غذا های ناسالم، پر کالری و چرب به همراه کم تحرکی مصرف الکل و سیگار احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد. در مقابل با معکوس شدن این روند و داشتن یک رژیم غذایی مغذی و مفید که سرشار از سبزیجات و فیبر، محصولات لبنی کم چرب و غذا های گیاهی حاوی اکسیدان و و غذا های غنی از ویتامین D، امگا3 و سایر ویتامین ها باشد در چلوگیری از ابتلا به سرطان و پیشرفت آن بسیار موثر است.

رژیم دوران نقاهت

انواع غذا های مناسب برای دوران نقاهت جراحی سینه باید دارای انواع مواد مغذی و گروه های غذایی مختلف باشد. بهترین رژیم غذایی سرطان سینه در دوران نقاهت شامل: میوه ها و سبزیجات، بوقلمون و مرغ، غلات کامل، حبوبات، قزل آلا و سالمون، منابع پروتئین گیاهی از جمله عدس، آجیل و مغز ها، چربی های ارگانیک و غیر صنعتی مانند آووکادو و زیتون، تخم مرغ و غذا هایی که به حفظ توده بدنی کمک می کنند می باشند.

"</p

در برخی موارد که فرد پس از جراحی تمایلی برای مصرف غذا های جامد ندارد می توان از مایعاتی مانند اسموتی، آبمیوه ها، میلک شیک و مانند آن ها کمک گرفت تا به تامین انرژی کمک شود و با مرور زمان میل به غذاهای جامد در فرد ایجاد شود. در صورت انجام جراحی سعی کنید تا پودر پروتئین یا شیر خشک به وعده های غذایی اضافه کنید، پنیر رنده شده به سبزیجات، سیب زمینی، برنج و سالاد اضافه کنید. بهتر است از مصرف تنقلات با پروتئین بالا غافل نشوید، بادام زمینی و پنیر از این نوع تنقلات می باشند.

پرهیز غذایی

داشتن رژیم غذایی سرطان سینه دارای برخی موارد منع مصرف نیز می باشد که باید از مصرف آن اجتناب کرد. افرادی که عمل جراحی سرطان سینه انجام داده اند، نباید از نوشیدنی هایی مانند الکل استفاده کنند. مصرف نوشیدنی های الکلی در کنار دارو های شیمی درمانی ممکن است منجر به تداخل شود و عوارض ناگواری با خود به همراه داشته باشد. استفاده از راهنمای تغذیه در دوران شیمی درمانی و معرفی مواد غذایی مضر و مفید در این دوران می تواند به شما در سپری کردن این دوران کمک کند.

استفاده از غذا هایی که از طریق روش های صنعتی به صورت ترد، تند و یا اسیدی تهیه می شوند ممنوع است و نباید در رژیم غذایی این افراد به کار برود این نوع از خوراکی ها فاقد ارزش مواد غذایی هستند و مصرف آن ها در دوران نقاهت یا درمان اختلال ایجاد می کند.

منع استفاده از غذا های فرآوری شده در رژیم غذایی سرطان سینه

درمان سرطان با شیمی درمانی ممکن سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و این امر موجب افزایش احتمال عفونت در بدن می گردد. بنابراین در این حین جدی گرفتن رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است. بهترین راه، پرهیز از غذا های خام یا نیم پز می باشد، انواع غذا ها مانند سوشی و گوشت نیم پز که مقداری خام هستند برای مصرف مناسب نمی باشند و نباید مصرف شوند. مصرف این نوع از غذا های احتمال دچار شدن به عفونت را تشدید می کند.

استفاده از آجیل های خام یا نیم پز نیز به همین اندازه می توانند مشکل ساز باشند. غذا هایی که بیش از سه روز در یخچال نگهداری شده اند به هیچ عنوان برای مصرف مناسب نیستند. در هنگام استفاده از غذا ها دقت کنید غذا های کپک زده خطرناک می باشند.

استفاده از گوشت قرمز فرآوری شده در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان سینه توصیه نمی شود. همچنین نوشیدنی هایی که حاوی شکر می باشند نیز نباید جایی در رژیم غذایی این افراد داشته باشد. باید بدانید مصرف غذا های فرآوری شده و یا غلات تصفیه شده می تواند، خطر ابتلا به سرطان سینه و تشدید آن را تا 10 درصد افزایش دهد. با تامل در این نکته لازم است حتی افرادی که به سرطان سینه نیز مبتلا نشدند از مصرف این غذاها پرهیز کنند.

غذا های ضد سرطان سینه

نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از این است که استفاده از همه گروه های مواد غذایی در برنامه رژیم غذایی سرطان سینه الزامی است. مصرف برخی غذا ها موجب می شود تا خطر ابتلا کاهش پیدا کند، اطلاع یافتن ا این غذا ها می تواند به ما کمک کند.

استفاده از تمام گروه های غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه

برای پیشگیری از سرطان باید خودتان را به رعایت برخی نکات ملزم بدانید، مصرف میوه ها و سبزیجات، غلات و روغن های سالم به حفظ سلامت کمک می کند و مانع از افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود. علت بسیاری از سرطان ها استفاده از غذاهای فرآوری شده و صنعتی می باشد. مصرف غذا هایی که به روش هایی صنعتی ترد، تند یا اسیدی شده باشند ممکن است منجر به ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه شوند.

باید با مصرف انواع ویتامین ها و پروتئین ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنید. استفاده به اندازه از مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت مرغ و بوقلمون، ماهی قزل آلا و سالمون، همچنین مصرف آجیل، غلات و روغن های ارگانیک می تواند نقش اساسی و مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا کند و نباید از مصرف این دسته از غذا ها پرهیز کرد. پیش از ابتلا به بیماری های سخت و غافلگیر کننده باید از بروز آن ها پیشگیری کنیم و اصلاح رژیم غذایی بهترین راه برای این شروع این مسیر می باشد.

راه های موثر دیگر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم، متعادل نگه داشتن وزن و تلاش برای از بین بردن چربی های اضافی بدن می باشد که در پیشگیری از ابتلا بسیار موثر است. داشتن یک برنامه ورزشی نیز خالی از لطف نخواهد بود.

ورز و رژیم غذایی برای مبارزه با سرطان سینه

چند نکته

داشتن تغذیه مناسب راهی برای پیشگیری و درمان سرطان می باشد، در بیشتر موارد متخصص جراحی پستان بیمار را به متخصص تغذیه ارجاع می دهد تا در داشتن یک رژیم مناسب مشاوره های لازم را دریافت کند. رژیم غذایی برای فرد مبتلا باید با توجه به وضعیت بیمار و پس از بررسی های لازم انجام گیرد و به گونه ای تنظیم شده باشد که مواد مغذی بدن را تامین و به رفع حالت های آزار دهنده مانند حالت تهوع، کسالت و خستگی کمک کند. یک پزشک با تجربه می تواند در این راه به شما کمک کند.

رژیم غذایی سرطان سینه می تواند علائم سرطان را کاهش دهد، عوارض ناشی از درمانهای سرطان را کمتر کند، به حفظ قدرت بدنی کمک کند و خستگی و کسالت را کاهش دهد، بافت های بدن را سالم نگه دارد، قدرت بدنی را حفظ کند و کیفیت زندگی را بهبود ببخشد. با رعایت رژیم مناسب می توانید به این اهداف دست پیدا کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان