ماهان شبکه ایرانیان

لهستان صاحب قدرتمندترین ارتش اروپا می‌شود؟ / تقابل روسیه و لهستان، حساس‌تر از گذشته

لهستان در تلاش است تا قوی‌ترین ارتش اروپا را داشته باشد. این کشور با پرداخت هزینه‌ای بالا در حال افزایش قدرت نظامی و دستیابی به جدیدترین سیستم‌های تسلیحاتی و توسعه یک صنعت مهم تسلیحاتی است.

لهستان صاحب قدرتمندترین ارتش اروپا می‌شود؟ / تقابل روسیه و لهستان، حساس‌تر از گذشته

امیرمسعود عابدین_ ‌ روز گذشته (9 جولای)، پنتاگون تأیید کرد که لهستان با امضای قراردادی 2 میلیارد دلاری، جنگنده‌های رادار گریز F-35، سیستم‌های موشکی پاتریوت و تانک‌های آبرامز را به‌عنوان بخشی از جنبش بزرگ مدرن سازی به دست خواهد آورد. این در حالی است که چین در حال برگزاری رزمایش با بلاروس در منطقه مرزی است و روسیه میزبان نخست‌وزیر هند برای نشستی دوجانبه است.

به گزارش خبرآنلاین، از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، لهستان بیشترین نگرانی را داشت که ممکن است هدف بعدی حملات روسیه باشد. روابط لهستان و روسیه به‌طورکلی پیچیده بوده و این دو کشور تا حدودی با موقعیت ژئواستراتژیک و تاریخ مشترک پیچیده شکل گرفته‌اند. این موضوع همراه با مناقشات سیاسی و اقتصادی مداوم، شرایطی را ایجاد می‌کند که امیدها را به یأس برساند.

لهستان بیشترین آسیب را از جنگ اوکراین دیده و موضع شدیدی در حمایت از اوکراین اتخاذ کرده است. لهستان با پشتیبانی تسلیحاتی قابل‌توجه از جمله پهپادها از اوکراین، پیشروترین همسایه این کشور است.

تقابل لهستان و روسیه

لهستان و روسیه، همسایه‌های 1000 ساله، تاریخ دردناکی را به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها زمانی برای برتری در شرق اروپا با یکدیگر رقابت کردند. اتریش، پروس و روسیه لهستان را سه بار بین سال‌های 1772 و 1795 تقسیم کردند.

در سال 1940 استالین لهستان را اشغال کرد و بیش از 20 هزار افسر و روشنفکر لهستانی را اعدام کرد. شوروی در پایان جنگ جهانی دوم کل لهستان را اشغال کرد، حکومتی کمونیستی را تحمیل کرد که تا سال 1989 پابرجا و کاملا وابسته به اتحاد جماهیر شوروی بود. الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 و صعود حزب سیاسی پوپولیست و ملی-محافظه‌کار جناح راست «قانون و عدالت» در لهستان، منجر به ایجاد سیاست‌های فعال‌تر ضد روسیه شد.

تصور عمومی مبنی بر اینکه روسیه تهدید اصلی در منطقه دریای بالتیک است افزایش یافت. همین موضوع در «مفهوم دفاعی جمهوری لهستان» که در ماه مه 2017 منتشر شد، منعکس‌شده است. در این بیانیه آمده است که سیاست تهاجمی فدراسیون روسیه تهدیدی مستقیم برای امنیت لهستان و سایر کشورهای در جناح شرقی ناتو است. لهستان احساس می‌کند که روسیه می‌تواند از نیروهای مسلح خود برای بی‌ثبات کردن همسایگان و تضعیف تمامیت ارضی آن‌ها استفاده کند.

لهستان و ناتو

لهستان، سال 1999 به ناتو ملحق شد. تمام ناتو در حال حاضر مشغول حمایت از اوکراین در برابر جنگ با روسیه است. لهستان اکنون به کشور خط مقدم در پشتیبانی اوکراین تبدیل شده است. این کشور مقدار قابل‌توجهی تسلیحات از جمله تعداد زیادی تانک، خودروهای رزمی پیاده‌نظام، موشک‌اندازهای متعدد، توپخانه‌های خودکششی و سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل کوتاه برد را به اوکراین منتقل کرده است.

قانون دفاع از وطن که تا حدی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022 انجام شد، تصویب شد. بر اساس این قانون، لهستان قصد دارد حجم نیروهای مسلح را تقریباً دو برابر کند و به 300 هزار پرسنل برساند و حداقل 3 درصد از تولید ناخالص داخلی را در بودجه دفاعی در سال 2023 صرف کند.

هزینه‌های دفاعی

لهستان صاحب قدرتمندترین ارتش اروپا می‌شود؟ / تقابل روسیه و لهستان، حساس‌تر از گذشته

لهستان در حال حاضر 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تا سال 2022 صرف هزینه‌های دفاعی کرده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2024 به 4.6 درصد از تولید ناخالص داخلی و در سال 2025 به 5.1 درصد برسد.

در سپتامبر 2023، لهستان برای تسریع و تکمیل نوسازی دفاعی خود، وام مستقیم 2 میلیارد دلاری تأمین مالی نظامی خارجی (FMF) دریافت کرد. دولت ایالات‌متحده همچنین تا سقف 60 میلیون دلار کمک بلاعوض FMF برای پوشش هزینه وام ارائه کرد. آخرین ارقام هزینه‌های دفاعی ناتو اروپا تا فوریه 2024، به بالاترین حد خود یعنی 380 میلیارد دلار رسید که معادل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها بود.

لهستان یک "طرح نوسازی فنی" (TMP) بسیار جاه‌طلبانه برای نیروهای مسلح خود دارد. این طرح در حال حاضر هزینه 131 میلیارد دلاری را برای تجهیزات جدید بین سال‌های 2021 تا 2035 برآورد می‌کند.

الزامات اصلی دفاعی

برنامه هارپیا در سال 2018 برای جایگزینی هواپیماهای جنگنده MiG-29 و Su-22 متعلق به دوران شوروی در دهه آینده راه‌اندازی شد. این برنامه شامل خرید 32 جنگنده F-35A Lightning II است. اولین هواپیما تا اواخر سال 2024 به ناوگان ملحق خواهد شد.

ایالات‌متحده موافقت کرده است که به‌عنوان بخشی از برنامه "Kruk" لهستان، 96 هلیکوپتر AH-64E آپاچی را به نیروهای مسلح لهستان بفروشد که هزینه آن 12 میلیارد دلار است. لهستان همچنین به زیردریایی کلاس Orka علاقه‌مند است که در حال حاضر برای نیروی دریایی سلطنتی هلند برنامه‌ریزی‌شده و توسط گروه دریایی فرانسه ساخته می‌شود.

در آوریل 2022، لهستان 250 عراده تانک جنگی اصلی M1A2 SEPv3s Abrams (MBTs) به همراه بسته پشتیبانی کامل و مهمات سفارش داد. تحویل آن‌ها در ژوئن 2024 آغاز شد. طبق یک توافق جداگانه در سال 2022، ارتش ایالات‌متحده 28 فروند M1A2 SEPv2 را برای آموزش خدمه لهستانی منتقل کرد.

لهستان در حال سرمایه‌گذاری روی قابلیت‌های هوایی خود است و در تلاش است تا ناوگان 48 فروندی F-16 خود را نوسازی کند و در عین حال جنگنده‌های رادارگریز جدید F-35 را نیز بخرد. آن‌ها مایل بودند F-16 های موجود را در ازای هواپیماهای جدید بلوک 70 به اوکراین اهدا کنند، اما اکنون دانمارک و هلند این کار را انجام می‌دهند. این کشور چندین قرارداد دیگر با کشورهای مختلف برای نوسازی ارتش خود امضا کرده است.

بر اساس رتبه‌بندی قدرت نظامی Global Firepower در سال 2023، لهستان بعد از روسیه، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در بین قوی‌ترین ارتش‌های اروپا در رتبه پنجم قرار داشت. لهستان قصد دارد قوی‌ترین ارتش اروپا را در مقابل روسیه داشته باشد.

منبع: eurasiantimes

54322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان