بورس پیشتاز بازارها؟

بازگشت منطق به بورس؟

شماره روزنامه: ۶۰۵۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ ...

در کلیت 66‌درصدی سرخ بازار و با فروکش‌کردن تب هیجانات، روند معاملات منطقی‌تر شده، مشکلات بنیادی به بورس بازگشته و حالا بازار در انتظار تعیین‌تکلیف ابهاماتی چون تعیین مهره‌های اقتصادی دولت جدید در سمت‌های مربوط و همچنین سرنوشت انتخابات آمریکا و روابط بین‌المللی ایران است. طبیعتا با مخابره‌شدن سیگنال مثبت بعدی که انتخاب افرادی باب‌میل بازار در سمت‌هایی چون وزارت اقتصاد است بازار سرمایه واکنش مثبت و هیجانی بعدی خود را بروز خواهد داد، اما همان‌طور که تغییرات مورد‌نیاز بورس یک‌شبه رخ نخواهد داد رشد بلندمدت در تالار شیشه‌ای نیز شارپی پیش‌بینی نمی‌شود. هفته آخر تیرماه با تنها سه روز معاملاتی احتمال رشد یا افت قابل‌توجه را از بین برده و بازار منتظر مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری و تغییرات بعدی خواهد ماند.

بورس پیشتاز بازارها؟

ایمان رییسی copy

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه با اتمام انتخابات، یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار سرمایه رقم خورد و بالطبع خوش‌بینی‌های ایجادشده باعث به‌وجود آمدن صف‌های خرید در اولین روز بعد از انتخابات شد، گفت: این هیجان یک روز بعد فروکش کرد و در حال‌حاضر معاملات منطقی‌تر دنبال می‌شود. آنچه مسلم است دامنه‌نوسان محدود تجربه‌ای موفق در کنترل شاخص بوده و برای نقدشوندگی سهم‌ها و کنترل هیجانات راهگشا نبوده‌است.

وی ادامه‌داد: چنانچه می‌بینیم، برخی سهم‌ها افت‌های چند 10‌درصدی را تجربه کردند و برای شاخص‌کل اتفاقی نیفتاد. اما صحبت‌های تیم اطراف دولت خصوصا آقای طیب‌نیا در ارتباط با وضعیت دلار نیما و جایگاه بازار سرمایه امید را در دل اهالی بازار روشن‌کرده و می‌توان با کاهش نرخ بهره که در این چند هفته اتفاق‌افتاده به تغییرات بنیادی که می‌تواند بازهم اعتماد را که بعد از چند سال ‌در بین اهالی بازار سرمایه و مردم ازبین‌رفته برگرداند، امیدوار بود. رئیسی گفت: اگرچه در کل گزارش‌های 3‌ماهه خوبی را انتظار نداریم و تک‌سهم‌ها می‌توانند در تابلوی معاملات خودنمایی کنند، اما در کل از تنش‌های به‌وجود آمده در بازار عبور کردیم و در کوتاه‌مدت صرفا تایید وزرا را داریم و انتظارات تورمی پیش‌رو و دلار تک‌نرخی می‌تواند بازهم بورس را پیشتاز در بین سایر بازار‌ها کند.

 

بورس در تعادل

ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: در هفته گذشته با انتخاب آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید و با توجه به رویکردهایی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از ناترازی انرژی، تک‌نرخی‌کردن ارز، رویکرد سیاست‌های خارجی، تک‌نرخی‌کردن ارز و... داشت، روزنه امیدی را به‌وجود آورد و به‌صورت روانی در اوایل هفته گذشته شاهد رشد شاخص‌کل و اکثر نمادها بودیم و جهش‌های صندوق‌های اهرمی را دیدیم. وی ادامه‌داد: با توجه به اینکه رشدهای رخ‌داده به دلیل هیجانات بود و هیچ اتفاق واقعی در بازار نیفتاده، انتظار می‌رفت هیجانات فروکش کند و همین اتفاق افتاد، حتی چهارشنبه هم خیلی از صندوق‌های اهرمی که رشدهای خوبی داشتند، رشد خود را پس‌گرفتند و تعدیل کردند و کاهشی شدند. در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است که هنوز ما در ابتدای راه هستیم، کابینه اقتصادی مشخص نشده‌اند، رویکرد کابینه اقتصادی آقای پزشکیان و حتی مهره‌هایی که انتخاب خواهند شد بسیار مهم و اثرگذار است و می‌توان در ادامه و با مشخص‌شدن افراد برآوردی روی سیاست‌ها داشت و دید آیا حرف‌هایی که در زمان انتخابات زده می‌شد شعار است یا عزم مهره‌هایی که انتخاب و تایید می‌شوند، برای اجرای این شعارها جزم است.

سماوی بیان کرد: مساله‌ دیگری که وجود دارد و برای سرمایه‌گذاران مخصوصا در بازار سرمایه ریسک پررنگی است، احتمال برنده‌شدن ترامپ در انتخابات ایالات‌متحده است که می‌تواند تنش را برای ایران بیش از پیش کند و درنظرسنجی‌هایی که بعد از آخرین مناظره برگزارشده نیز فاصله بسیار زیادی بین این دو وجود دارد. حال باید دید دموکرات‌ها شخص جدیدی را معرفی می‌کنند یا با آقای بایدن پیش خواهند رفت، اما تا این لحظه ریسک تنش‌های بین‌المللی همچنان برای سرمایه‌گذاران مطرح است. این تحلیلگر گفت: به‌صورت کلی و با نگاهی به بازارهای موازی وضعیت دلار و نرخ نیما می‌بینیم که قیمت دلار آزاد هم کاهشی و بین 57هزار و 500 تا 59‌هزار‌تومان تثبیت‌شده و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران منتظرند تا ببینند چه اتفاق‌هایی در هفته‌های پیش‌رو خواهد افتاد، مهره‌های اقتصادی چه کسانی هستند و آیا آقای پزشکیان از این مجلس می‌تواند به‌راحتی رای‌اعتماد بگیرد یا نه، که این مشخص می‌شود. البته در روزهای اخیر یک اتفاق مثبت و بنیادی افتاده و آن این است که کم‌کم شاهد رشد نرخ نیما بودیم.

سماوی ادامه‌داد: با توجه به فشاری که به بخش تولیدی کشور و مخصوصا به شرکت‌هایی که مجبورند اقدام به صادرات بر حسب نرخ نیما کنند، می‌آید و با توجه به اینکه عرضه و تقاضا در بازار نیمایی تراز نیست و متقاضیان دلار نیما موفق به خرید با این نرخ نمی‌شوند و از طرفی علاوه‌بر مشکلاتی که در این بخش وجود دارد نرخ تامین مالی هم همچنان بالا و بالای 40‌درصد است، در این بخش نیازمند اجرایی‌شدن وعده‌‌ها هستیم و در صورت تحقق، تاثیر قابل‌توجهی را در وضعیت شرکت‌های بورسی شاهد خواهیم بود. وی افزود: با توجه به کاهشی‌شدن نرخ اخزا نسبت به هفته‌های گذشته در این بخش هم از لحاظ بنیادی بهبود داشتیم اما همچنان مخصوصا در فصل گرما ناترازی انرژی جولان می‌دهد و کنار نرخ‌های تامین مالی بالا و شکاف بین نرخ ارز واقعی و نرخ دلار نیما ناترازی انرژی هم اضافه‌شده و همه اینها به شرکت‌ها هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند، تولید به اندازه کافی نیست و مشکلات پی‌درپی وجود دارد که طبیعتا بازار سرمایه هم این موارد را در محاسبات خود دخیل می‌کند.

سماوی گفت: به همین‌دلیل برای حل‌شدن این مشکلات لازم است دولت جدید عزم خود را جزم کند و در کنار همه این موارد سیاست‌های خارجی و انتخابات ایالات‌متحده هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. هفته پیش‌رو هم با توجه به اینکه ایام محرم است و دو روز تعطیل را پیش‌رو داریم، پیش‌بینی نمی‌شود معاملات قابل‌توجهی در هفته داشته باشیم یا شاخص تغییر جهت خاصی را به سمت پایین یا بالا تجربه کند و انتظار ریزش یا رشد شدید نداریم و بازار متعادل خواهدبود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر