کوچ از بهارستان به پاستور؛ نمایندگانی که با کلید یک وزارتخانه راهی دولت شدند /خاتمی و احمدی نژاد بهم رسیدند +جدول

گرچه رهبری انقلاب تاکید دارند نباید کرسی های نمایندگی مجلس سکوی پرتابی برای پست هایی چون وزارت باشد اما در ادوار مختلف کوچ از بهارستان به پاستور را شاهد بوده ایم؛ آنچنان که در این دوره نه تنها مجلس دوازدهم دو وزیر را راهی پاستور کرد بلکه رئیس جمهور نیز برخاسته از بهارستان است.

کوچ از بهارستان به پاستور؛ نمایندگانی که با کلید یک وزارتخانه راهی دولت شدند /خاتمی و احمدی نژاد بهم رسیدند +جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی هفته گذشته و پس از پایان ماراتنی پنج روزه تمامی وزرایی که مسعود پزشکیان به مجلس پیشنهاد کرده‌ بود با رأی اعتماد نمایندگان راهی وزارتخانه های خود شدند و دولت وفاق ملی، توانست با میانگین ٢٣٧ رای موافق، بالاترین میزان میانگین رای اعتماد را در تاریخ دولت های جمهوری اسلامی کسب کند.

اما در انتخاباتی که رئیس جمهور برآمده از رأی مردم، از بهارستان دوازدهم به پاستور کوچ کرده است، دو نماینده دیگر نیز هستند که با نظر رئیس جمهور وارد کابینه پیشنهادی شدند و از قضا هر دو با کسب 253 رأی موافق توانستند مجوز همکاران خود برای راهی شدن به پاستور را بگیرند. 

غلامرضا نوری غزلجه، برای وزارت جهاد کشاورزی و احمد دنیامالی برای وزرات ورزش و جوانان، بعد از شخص مسعود پزشکیان سه چهره ای هستند که به فاصله کوتاه بعد از تکیه زدن به صندلی نمایندگی مجلس با این جایگاه خداحافظی کردند تا در قوه ای دیگر و از جایگاه سیاسی دیگر ایفای مسئولیت کنند.

نماینده‌ای که حضورش در دولت رئیسی عاقبت به «شر» شد

کوچ کردن از پارلمان به دولت، اتفاق جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است، آنچنان که در آخرین مورد پیش از دولت پزشکیان، در دولت رئیسی هم 2 عضو پارلمان در قامت وزیر به پاستور رفتند.

سید احسان خاندوزی، نماینده تهران و سید جواد ساداتی‌نژاد از حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل، دو نماینده مجلس یازدهم بودند که موفق به حضور در لیست پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی برای دولت سیزدهم شدند و در نهایت با رأی اعتماد نمایندگان مردم در مجلس، پارلمان را ترک کرده و وارد کابینه رئیسی شدند.

خاندوزی که برای وزارتخانه اقتصاد معرفی شده بود، تا آخرین روز این دولت، بر سمت خود باقی بماند. اما داستان سیدجواد ساداتی نژاد به نحوی دیگر نوشته شد. ساداتی‌نژاد در 20 مرداد 1400 به ‌عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی به مجلس معرفی شد و در تاریخ سوم شهریورماه 1400 با 253 رای موافق، 27 رای مخالف و 4 رای ممتنع نمایندگان به ‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم از مجلس رای اعتماد کسب کرد اما در 22 فروردین 1402 از سمت وزارت استعفا کرد. استعفایی که مرتبط با افشای فساد گسترده «چای دبش» بود. آنچنان که غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه،پس از افشای فساد «چای دبش» از محکومیت جواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق جهاد کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی به سه سال زندان خبر داد. اژه‌ای در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان توضیح داد با «دانه درشت‌ها» از جمله وزیر سابق جهاد کشاورزی «برخورد بدون اغماض» انجام شده و پس از بررسی‌ها و محاکمه‌ها، برای هشت نفر اعم از وزیر و معاون وزیر، حکم صادر شده است.

بیشترین و کمترین سهم ورود نمایندگان به دولت ها

پیش از دولت سیزدهم نیز مشابه این اتفاق رخ داده است، بیشترین سهم ورود به دولت از مجلس، به دولت سوم و مجلس اول می رسد، آن روزها که نظام جمهوری اسلامی تازه پا گرفته بود و کادرسازی برای ایفای مسئولیت ها صورت نگرفته بود و از سوی دیگر ترور مسئولان یکی بعد از دیگری فضایی را فراهم کرده بود که کوچ از مسئولیتی به مسئولیتی دیگر پر تکرار شده بود.

در آن دوره، احمد توکلی، علی اکبر ناطق نوری، سید محمد غرضی، حبیب الله عسگراولادی و حسن غفوری‌فرد کرسی های نمایندگی مجلس اول را ترک کرده و با کلید یک وزارتخانه به دولت رفتند.

کمترین سهم ورود به دولت از مجلس، نیز به دولت دوم احمدی‌نژاد و خاتمی (دولت دهم و هشتم) می رسد. حمیدرضا حاجی‌بابایی، پس از اینکه در دوره‌های پنجم تا هشتم از سال 75 تا 88 نماینده شهر همدان در مجلس بود، با آغاز به کار دومین دوره ریاست احمدی‌نژاد بر دولت، به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انتخاب و به مجلس معرفی شد تا از مجلس جدا شود. ناصر خالقی، نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس ششم نیز موفق شد با رأی اعتماد نمایندگان به عنوان وزیر کار دولت دوم سید محمد خاتمی انتخاب شود.

در ادامه اسامی نمایندگانی که با ترک کرسی نمایندگی راهی دولت شده اند آمده است؛

دوره دولت

نام وزارت خانه

نام نماینده

دوره مجلس

دولت چهاردهم

مسعود پزشکیان

وزارت جهاد و کشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه

مجلس دوازدهم

وزارت ورزش

احمد دنیا مالی

دولت سیزدهم

سید ابراهیم رئیسی

وزارت اقتصاد

سید احسان خاندوزی

مجلس یازدهم

وزارت جهاد کشاورزی

سیّد جواد ساداتی‌نژاد

دولت دهم

احمدی نژاد

وزارت آموزش و پرورش

حمیدرضا حاجی‌بابایی

مجلس هشتم

دولت نهم

احمدی نژاد

وزارت تعاون

محمد عباسی

مجلس هفتم

وزارت امور خارجه

منوچهر متکی

وزارت اقتصاد

داود دانش‌جعفری

وزارت رفاه و تامین اجتماعی

عبدالرضا مصری

دولت هشتم

سید محمد خاتمی

وزارت کار

ناصر خالقی

مجلس ششم

دولت هفتم

سید محمد خاتمی

وزارت علوم و فناوری

مصطفی معین

مجلس پنجم

اطلاعات

قربانعلی دری نجف‌آبادی

کشور

عبدالله نوری

دولت پنجم

اکبر هاشمی رفسنجانی

وزارت اقتصاد

سید محسن نوربخش

مجلس سوم

وزارت کار

حسین کمالی

وزارت معادن و فلزات

حسین محلوجی

دولت سوم
 

رئیس جمهور: سیدعلی خامنه ای

نخست وزیر: میرحسین موسوی

وزارت کار

احمد توکلی

مجلس اول

وزارت کشور

علی اکبر ناطق نوری

وزارت نفت

سید محمد غرضی

وزارت بازرگانی

حبیب الله عسگراولادی

وزارت نیرو

حسن غفوری‌فرد

دولت دوم
 

رئیس جمهور: محمدعلی رجایی

نخست وزیر:محدجواد باهنر

وزارت آموزش و پرورش

   سید علی‌اکبر پرورش       

مجلس اول

وزارت ارشاد

عبدالمجید معادیخواه

27219

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان