ترومن: دستور پرتاب بمب اتم را من دادم، این بمب جنگ دوم جهانی را خاتمه داد/ خیال نمی‌کنم که شناسایی اسرائیل تصمیم غلطی بوده است

چون لازم بود که جنگ ژاپن خاتمه پذیرد دستور انفجار آن صادر شد. این بمب جنگ دوم جهانی را خاتمه داد یعنی در حقیقت آدم‌کشی را متوقف ساخت.

ترومن: دستور پرتاب بمب اتم را من دادم، این بمب جنگ دوم جهانی را خاتمه داد/ خیال نمی‌کنم که شناسایی اسرائیل تصمیم غلطی بوده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز جمعه 25 مرداد 1342، یازده سال پس از ریاست‌جمهوری هری ترومن (1884-1972) گروهی 53 نفره از ملیت‌های گوناگون در شهر ایندی‌پندس ایالت میسوری آمریکا در کتابخانه‌ی تازه‌تاسیس ترومن با او ملاقات و مصاحبه کردند. مجید دوامی خبرنگار روزنامه‌ی کیهان نیز در میان پرسش‌گران حاضر بود و نخستین پرسش را از رئیس‌جمهور اسبق آمریکا او پرسید. اهمیت این مصاحبه در این بود که چند رخداد مهم جهانی در دوران ریاست‌جمهوری او رخ داده بود از جمله انفجار نخستین بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی در 1945 و به جود آمدن اسرائیل. در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه را به نقل از کیهان مورخ دوشنبه 4 شهریور 42 می‌خوانید:

مجید دوامی (خبرنگار روزنامه‌ی کیهان): آقای رئیس‌جمهور به عقیده‌ی جنابعالی آیا احتمال دارد در آینده‌ی نزدیک یک همکاری وسیع و نزدیک بین آمریکا و روسیه شوروی علیه چین کمونیست به وجود آید؟

روس‌ها عادت دارند هر وقت خطری آن‌ها را تهدید می‌کند سراغ آمریکا بیایند و لبخند دوستی بزنند. هفتصد میلیون چینی البته که روی دم آقای روسیه یک بار سنگین است. برای حمل این بار باید از کسی کمک گرفت و در این میانه کیست بهتر از آمریکا!

یک ژاپنی: آقای رئیس‌جمهور آیان شما از پرتاب اولین بمب اتمی در هیروشیما مطلع بودید؟ و آیا پرتاب این بمب که موجب هلاکت گروه انبوهی از مردم بی‌گناه شد به دستور شما انجام گرفت؟

بله آقا، به دستور من بود زیرا جنگ باید قطع می‌شد. هدف از پرتاب این بمب آغاز یک کشتار نبود بلکه این انفجار برای پایان دادن به یک کشتار چندین‌ساله بود. من این بمب را قبل از پرتاب شخصا بازدید کردم و به اتفاق وزیر جنگ وقت آن را از نزدیک دیدم و متخصصین چگونگی خواص آن را برایم شرح دادند و چون لازم بود که جنگ ژاپن خاتمه پذیرد دستور انفجار آن صادر شد. این بمب جنگ دوم جهانی را خاتمه داد یعنی در حقیقت آدم‌کشی را متوقف ساخت.

یک مصری: آیا در دوران زمام‌داری حضرتعالی بود که وجود اسرائیل به رسمیت شناخته شد؟ آیا می‌دانید که آمریکا نخستین کشوری بود که موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت و در نتیجه آتش اختلافات عرب و یهود تا به امروز هنوز هم ادامه دارد؟ به عقیده‌ی آقای رئیس‌جمهور آیا این شناسایی که آمریکا در آن پیش‌قدم شد مفید بود یا مضر؟

اگر امروز هم در راس مملکت بودم و موردی شبیه مسئله‌ی اسرائیل پیش می‌آمد یقین بدانید همان تصمیم را می‌گرفتم که چهارده سال پیش گرفتم یعنی باز هم اسرائیل را به رسمیت می‌شناختم! به نظر من مشکل اعراب و اسرائیل را باید در اختلاف موجود بین خود کشورهای عربی جست‌وجو کرد، این‌ها بهتر است اول بنشینند و اختلافات بین خودشان را رفع کنند تا بعد نوبت به حل اختلافات با اسرائیل برسد. بله آقا، من این تصمیم را گرفتم و خیال نمی‌کنم که شناسایی اسرائیل تصمیم غلطی بوده است...

یک زن خانه‌دار: به نظر شما یک کدبانوی خانه‌دار آمریکایی چه باید بکند که وظیفه‌ی خود را نسبت به کشورش و دموکراسی به نحو احسن انجام داده باشد؟

خیلی ساده است خانم، باید توی خانه بنشیند و فرزندان برومندی برای آمریکا تربیت کند و شوهرش را هم دوست بدارد.

یک ژاپنی: آقای رئیس‌جمهور! عقیده‌ی شما درباره‌ی ژاپن چیست؟

ژاپن یک کشور عظیم است!

ترومن: دستور پرتاب بمب اتم را من دادم، این بمب جنگ دوم جهانی را خاتمه داد/ خیال نمی‌کنم که شناسایی اسرائیل تصمیم غلطی بوده است

311259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان