نسخه سینمایی شب دهم پرمخاطب می‌شد/ چرا از صدرعاملی نمی‌خواهند درباره اربعین فیلم بسازد؟

تهیه‌کننده «ناسپاس» گفت: باید از فیلمسازان کاربلد در تولید، ساخت و اکران حمایت کنیم تا فیلم خوب درباره اربعین ساخته شود. سریال «شب دهم» یکی از آثاری است که اگر نسخه سینمایی هم می‌داشت، موفق می‌شد.

نسخه سینمایی شب دهم پرمخاطب می‌شد/ چرا از صدرعاملی نمی‌خواهند درباره اربعین فیلم بسازد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن جاهد تهیه‌کننده سینما  درباره موانع فیلم‌سازی درباره راهپیمایی اربعین گفت: بخش خصوصی عمدتا به سمت تولید آثاری با مضامین اربعین یا سینمای دینی نمی‌رود؛ چراکه طبق تجربه مورد حمایت قرار نگرفته و به همین خاطر ترجیح می‌دهد آثاری با این مضامین تولید نکند.

وی در گفت‌وگو با ایرنا، ادامه داد: از طرفی میان مخاطبان، این فرهنگ‌سازی صورت نگرفته که به سینما بروند و فیلم دینی ببینند. ما در یک جامعه دینی زندگی می‌کنیم اما برای دیدن یک فیلم دینی فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم. نمونه‌ای بهتر از فیلم محمد رسول الله(ص) سراغ دارید؟ مگر چقدر نسبت به هزینه تولید خود، فروش داشت؟ برای مخاطب فرهنگ‌سازی نکردیم.ما در یک جامعه دینی زندگی می‌کنیم اما برای دیدن یک فیلم دینی فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم. نمونه‌ای بهتر از فیلم «محمد رسول الله(ص)» سراغ دارید؟ مگر چقدر نسبت به هزینه تولید خود، فروش داشت؟ برای مخاطب فرهنگ‌سازی نکردیم

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای بازگشت فیلمسازان به تولید اثر در این باره پیشنهاد می‌دهد، توضیح داد: باید از فیلمسازان کاربلد در تولید، ساخت و اکران حمایت کنیم تا فیلم خوب ساخته شود. سریال شب دهم یکی از آثاری است که اگر نسخه سینمایی هم می‌داشت، موفق می‌شد.

حمایت نهادها باید هم مالی و هم محتوایی باشد

وی با بیان اینکه فیلمساز نیاز به حمایت یک نهاد خاص ندارد، ادامه داد: ممکن است فیلمی با 20 میلیارد تومان هزینه ساخته شود اما نهادها تولید آن را 80 میلیارد تومان برآورد می‌کنند و با مشارکت 50 درصدی، 40 میلیارد به تهیه‌کننده اختصاص می‌دهند. همین می‌شود که تهیه‌کننده بی‌آن‌که کاری کند، 20 میلیارد سود می‌کند و دیگر دغدغه‌ای برای تولید اثر و بعدتر اکران فیلم درباره مضامین خاص دینی و مذهبی باقی نمی‌ماند.

جاهد افزود: اینجاست که اگر یک تهیه‌کننده مستقل پولی داشته باشد خطر می‌کند و سعی می‌کند فیلمی بسازد که فروش داشته باشد و هزینه تولید، تا حدودی به او برگردد.

تهیه‌کننده در مدت معلوم با اشاره به اینکه دغدغه تولید فیلم درباره اربعین وجود ندارد، گفت: چند سال است که راهپیمایی اربعین دارد با این شکوه برگزار می‌شود؟ نهادهایی که برای ساخت فیلم‌ها هزینه می‌کنند، می‌دانند که هیچ حرکت مذهبی در جهان چنین انعکاسی ندارد اما چرا دغدغه تولید فیلم در این‌باره نیست؟ حتی می‌شد به برخی فیلم‌سازان مثل آقای صدرعاملی بگویند تا در این‌باره کار تولید کند.

وی تاکید کرد: حمایت، جوانب متعددی دارد؛ یکی از جوانب آن نیز این‌گونه است. اگر نهادها یک فراخوان برای تولید فیلمی درباره اربعین منتشر کنند، با اقبال زیادی مواجه خواهند شد. فیلمسازان هم بسیار افتخار می‌کنند که درباره اربعین فیلم بسازند.

نسخه سینمایی «شب دهم» پرمخاطب می‌شد/ چرا از صدرعاملی نمی‌خواهند درباره اربعین فیلم بسازد؟

آثاری که تا به‌حال تولید شده، از تیزر و آنونس فراتر نمی‌رود

تهیه‌کننده فیلم ناسپاس درباره این فیلم و تجربه اکران آن توضیح داد: قرار بود به دلیل همزمانی با ماه رمضان، فیلم ناسپاس را در طرح اذان تا اذان اکران کنیم. پس از اکران فیلم گفتند: مردم چرا به جای مسجد در فاصله بین دو اذان، به سینما بروند؟ فیلم نیز اکران خود را آغاز کرده بود و نمی‌شد اکران آن را متوقف کرد.پس از اکران «ناسپاس» در طرح اذان تا اذان عده‌ای گفتند: چرا مردم به جای مسجد در فاصله بین دو اذان، به سینما بروند؟ فیلم نیز اکران خود را آغاز کرده بود و نمی‌شد اکران آن را متوقف کرد

جاهد با بیان اینکه بازگشت هزینه این فیلم‌ها نیازمند حمایت نهادهاست، افزود: یک تهیه‌کننده از پیمان قاسم‌خانی می‌خواهد تا فیلمنامه کمدی بنویسد و یک میلیارد هم بابت آن هزینه می‌کند اما چرا از او یا از آقای محلوجی یا دیگران نمی‌خواهد تا با هزینه 2 برابری فیلمی درباره اربعین بنویسد؟ با اینکه اینها عددی نیست اما همان تهیه‌کننده به تنهایی نمی‌تواند این عدد را بپردازد و حمایت نیاز دارد.

این تهیه‌کننده با اشاره به آثاری که تابه‌حال درباره اربعین تولید شده، گفت: طی این سال‌ها برخی فیلمسازان و یا مردم به صورت مستقل و با دوربین خود رفته و راهپیمایی اربعین را در حد بضاعت خود ثبت کرده‌اند. این نشان می‌دهد انگیزه در بین مردم و فیلمسازان هست، فراوان هم هست اما چون حمایت مالی در حد و اندازه تولید یک فیلم سینمایی نیست، خروجی آن همین کارهایی می‌شود که در قالب اثر موبایلی، تیزر یا کلیپ و آنونس تولید می‌شوند.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان